Logo UAB

Gestió de Projectes

Codi: 106938 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Dario Cottafava
Correu electrònic:
dario.cottafava@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha ninguna especial


Objectius

Objectiu General
L’assignatura té com a objectiu principal proporcionar els conceptes bàsics de la gestió empresarial i de projectes, així com les competències i habilitats necessàries per afrontar l’entorn professional actual vinculat amb les ciutats intel·ligents i sostenibles.

Objectius Teòrics
- Comprendre els conceptes fonamentals de la gestió d’empreses, des dels estats financers bàsics (balanç, compte de resultats) fins als models de negoci contemporanis.
- Analitzar enfocaments estratègics clàssics i integrar la gestió de grups d’interès, l’economia circular i la digitalització empresarial.

Objectius Pràctics
Aprendre a utilitzar eines digitals de gestió de projectes.
- Explorar plataformes web per al prototipat ràpid d’idees de negoci.
- Aplicar metodologies àgils i Design Thinking a reptes empresarials reals.

Objectiu de Projecte
Desenvolupar un projecte en grup que apliqui els continguts del curs de manera transversal, des de la ideació fins a la presentació final, fomentant el treball en equip, la col·laboració interdisciplinària i la reflexió crítica.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM13 (Competència) Relacionar els coneixements i les habilitats adquirits amb els aportats per altres tècnics en equips interdisciplinaris.
  2. SM18 (Habilitat) Elaborar de manera bàsica instruments de planificació i planejament en el context de la gestió urbana.
  3. SM19 (Habilitat) Desenvolupar projectes empresarials relacionats amb la gestió, l'equitat i la sostenibilitat de les ciutats aplicant elements d'innovació tecnològica.

Continguts

TEORIA

1. Introducció a la funció directiva i a l' organització de l'empresa
i. Què és un negoci ? Tipus de empreses
ii. Funcions directives i noves orientacions de la funció directiva.
iii. Liderazgo, estils de lideratge, i habilitats directives.
iv. Ètica empresarial , Responsabilitat Social Corporativa i grups d'interès gestió

2. Estrategia d'empresa
i. Fundamento de estrategia de empresa: El proceso de análisis y formulación
ii. Estrategia de sostenibilitat: teoria del canvi i avaluació de l'impacte
iii. Estrategia d'innovació: ecosistemes d'innovació i estudis futurs
iv. Estrategia de regeneración: bioeconomia y rconomia vircular y regenerativa
v. Estrategia de desarrollo regionales: economia social y solidaria, y colaborativa

3.Funció e iniciativa emprenedora
i. Procés de creació d'una empresa.
ii. Models de negoci. Canvas i Lean Startup .
iii. Pla financer i pla d'empresa
iv. KPI financer i no financer

4.Gestión de projectes
i. Fonaments de gestió de projectes
ii. Gestió, estructura i fases d'un projecte
iii. Planificació, organització i execució d'un projecte.
iv. Herramientas de gestión de proyectos

PRÀCTICA ( Treball en Grup)
Visió general dels temes tractats (no necessàriament de manera conseqüencial)
1. Pensament de disseny i modelització de negoci
2. Gestió de projectes i metodologies àgils
3. Lean Startup i BM Canvas
4. Prototipatge i proves
5. Pla financer i pla d'empresa

PRÀCTICA ( Treball en classe )
1. Mapeig de les partsinteressades
2. Herramienta d'anàlisi estratègica
3. Pla Financer i KPI
4. Teoria del canvi i comptabilitat d'impacte
5. Eines de gestió de projectes i diagrama PERT


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques/Classes teòriques 45 1,8
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals 7,5 0,3
Tipus: Autònomes      
Preparació i estudi dels continguts teòrics i pràctics 90 3,6

Classes teòriques: Classes magistrals sobre els conceptes del temari, amb participació i intervenció de les persones assistentes.

Classes de resolució de casos estudi i exemples reals: Resolució de problemes corresponents a la matèria per part de les persones assistentes.

Discussió sobre les estratègies de solució, la seva anàlisis i la seva execució.

Elaboració de treballs i informes: Casos estudi que seran plantejats i resolts per les persones matriculades a l’assignatura de forma individual o en grup, a partir dels quals realitzaran un informe (escrit i/o multimèdia).

Es treballarà de forma participativa i experimental en grups i individualment.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació teoria (exàmens parcials) 50% 4 0,16 CM13, SM18, SM19
Treball de grup final (Design Thinking) 30% 0,5 0,02 CM13, SM19
Treball pràctic en aula i informes 20% 3 0,12 CM13, SM18, SM19

Criteri d'avaluació

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

Els continguts d'aquesta assignatura s'avaluaran de forma continuada mitjançant exàmens parcials i avaluacions d’informes de la part pràctica:

- Avaluació teoria (exàmens parcials): 50% (25%+25%)

- Treball de grup final (Design Thinking): 30%

- Treball pràctic en aula i informes: 20% (10% assistència + 10% treball practic)

Per superar l'assignatura caldrà obtenir un 5 com a nota global ponderada i un 3 sobre 10 de cada  activitat d’avaluació per poder  fer mitjana. La no participació en alguna de les  activitats específiques es valorarà amb un zero. MH=10.

Es considerarà un alumne com a "no avaluable" en el cas que no participi en cap de les activitats d’avaluació.

Al final del curs el professor publicarà les qualificacions finals i el dia, hora i lloc de revisió de l’examen. En cas d’una nota inferior a 3.5, l’estudiant haurà de tornar a fer l’assignatura en el següent curs.

Hi haurà una re-avaluació per aquells estudiants que no hagin superat l’assignatura i la seva nota final sigui igual o superior a 3.5. Els professors de l’assignatura decidiran la modalitat d’aquesta re-avaluació. En cas de superar la re-avaluació, la nota final serà d’un 5.

No hi ha un tractament diferenciat pels estudiants repetidors.

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant elsemestre.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació/còpia/plagi

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

Ús de la IA

Ús permès
: “En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integral del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant ha d'identificar clarament quines parts s'han generat amb aquesta tecnologia, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l'activitat. La manca de transparència en l'ús de la IA es considerarà una manca d'honestedat acadèmica i podrà comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions més importants en casos greus.”


Bibliografia

OBLIGATÒRIU

Diapositives i ppt

OPCIONAL / PER A SUPORT DE DIAPOSITIVES

LLIBRE

  • Heinz Weihrich, Mark V. Cannice, and Harold Koontz. 2019. Management – A Global, Innovative and Entrepreneurial Perspective (15th edition). McGraw Hill.
  • Guerras-Martín, L.A. y Navas-López, J.E. (2016). La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones (5ªadición). Thomson-Civitas, Madrid. EBOOK–Biblioteca UAB.
  • Bovee, C. L., & Thill, J. V. (2019). Business in Action, Global Edition. Pearson Education.
  • Lewrick, M., Link, P., & Leifer, L. (2020). The design thinking toolbox: A guide to mastering the most popular and valuable innovation methods. John Wiley & Sons.
  • OSTERWALDER, A.; PIGNEUR, Y.; CLARK, T. (2011). Generación de modelos de negocio : un manual para visionarios, revolucionarios y retadores. Deusto. Barcelona.
  • Goleman, D. (2005). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bantam.
  • Rifkin, J. (2014). The zero marginal cost society: The internet of things, the collaborative commons, and the eclipse of capitalism. Macmillan.
  • Raworth, K. (2018). Doughnut economics: Seven ways to think like a 21st century economist. Chelsea Green Publishing.
  • RIES, E. (2012): El método del Lean Startup. Deusto. Barcelona.
  • Lehmann, H., Hinske, C., de Margerie, V., & Slaveikova Nikolova, A. (2023). The impossibilities of the circular economy: Separating aspirations from reality (p. 333). Taylor & Francis.
  • Project Management Institute. (2021, July). A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide)–Seventh Edition and The Standard for Project Management. Project Management Institute.

PUBLICACIÓ / CAPÍTOL

  • Laine M., Tregidga H., Unerman J., (2021), Sustainability Accounting and Accountability, Routledge, https://doi.org/10.4324/9781003185611
  • Pearce, David W. and R. Kerry Turner (1990b). Economics of natural resources and the environment. Baltimore: The Johns Hopkins University Press
  • Serrat, O. (2017). Theories of Change. In: Knowledge Solutions. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-0983-9_24
  • Steffen, W., Richardson, K., Rockström, J., Cornell, S. E., Fetzer, I., Bennett, E. M., ... & Sörlin, S. (2015). Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science, 347(6223), 1259855.
  • Minttu Laukkanen, Nina Tura, The potential of sharing economy business models for sustainable value creation, Journal of Cleaner Production, Volume 253, 2020, 120004, ISSN 0959-6526, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120004
  • M. Ritter, H. Schanz, The sharing economy: A comprehensive business model framework, Journal of Cleaner Production, Volume 213, 2019, Pages 320-331, ISSN 0959-6526, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.12.154.
  • Christina Öberg, Towards a typology of sharing economy business model transformation, Technovation, Volume 123, 2023, 102722, ISSN 0166-4972, https://doi.org/10.1016/j.technovation.2023.102722.
  • Cottafava, Dario, et al. "Assessment of the environmental break-even point for deposit return systems through an LCA analysis of single-use and reusable cups." Sustainable Production and Consumption 27 (2021): 228-241.
  • Cottafava, D., & Ritzen, M. (2021). Circularity indicator for residential buildings: Addressing the gap between embodied impacts and design aspects. Resources, Conservation and Recycling, 164, 105120.
  • Cottafava, D., Riccardo, L., & D'Affuso, C. (2019). From flow to stock. new circular business models for integrated systems: A case study on reusable plastic cups. Procedia Environmental Science, Engineering and Management, 6(1), 81-94.
  • Tan ECD and Lamers P (2021) Circular Bioeconomy Concepts—A Perspective. Front. Sustain. 2:701509. doi: 10.3389/frsus.2021.701509
  • Bhatia, S. K., Joo, H. S., & Yang, Y. H. (2018). Biowaste-to-bioenergy using biological methods–a mini-review. Energy conversion and management, 177, 640-660.
  • Santos, F., Pache, A. C., & Birkholz, C. (2015). Making hybrids work: Aligning business models and organizational design for social enterprises. California management review, 57(3), 36-58.
  • Mitchell, Agle and Wood’s (1997), Toward a Theory of Stakeholder Identification and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts.
  • Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business horizons, 34(4), 39-48.

REFERÈNCIES WEB

  • https://www.4lenses.org/book/export/html/86/
  • https://agilemanifesto.org/  
  • https://www.scrum.org/
  • https://designthinking.ideo.com/
  • https://www.ellenmacarthurfoundation.org/
  • https://www.etipbioenergy.eu/value-chains/feedstocks/biofuels-feedstocks-an-overview
  • https://emprenedoria.barcelonactiva.cat/es/web/guest/aplicaciones-para-emprender
  • https://empreses.barcelonactiva.cat/es/constitucion-de-empresas

Programari

EINES WEB
https://miro.com/
- https://kumu.io/
- https://www.drawio.com/
- https://www.drawio.com/
- https://www.notion.so
- https://www.wix.com
- www.wordpress.com


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 611 Espanyol primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 612 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 61 Espanyol primer quadrimestre tarda