Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Gestió Ambiental de l'Energia i dels Recursos

Codi: 106935 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Hyerim Yoon
Correu electrònic:
hyerim.yoon@uab.cat

Equip docent

Genis Riba Sanmarti

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No és obligatori haver cursat cap assignatura prèviament. En qualsevol cas, per cursar aquesta assignatura és necessari:

-           Capacitat de comunicació escrita i oral en català i castellà;

-           Nivell mitjà de català, castellà i anglès, que permeti la comprensió escrita i auditiva en les tres llengües, i

-           Nivell mitjà d’ofimàtica, especialment dels programes de full de càlcul, text i presentacions, ja sigui de MS Office o de programari lliure.


Objectius

L’assignatura té un objectiu doble. D’una banda proporcionar els coneixements bàsics sobre el context econòmic, social i territorial en què operen els sistemes energètic i de gestió de recursos a les societats avançades. L'assignatura, d'altra banda, també té per objectiu que l'alumnat conegui diferents instruments i mecanismes per a la gestió i la planificació dels recursos.

Pel que fa al primer dels objectius, l’assignatura parteix d’un plantejament introductori dels elements socioeconòmics i territorials que afecten sistemes amb un elevat nivell de complexitat tècnica com són l’energia i els recursos. Així, es considera que la configuració i evolució d’aquests sistemes no respon únicament a un component tècnic o tecnològic sinó que venen clarament condicionades per qüestions tan diverses com el marc legal i administratiu, les imposicions i els requeriments de l’entorn urbà i territorial sobre el que operen, l’estructura empresarial en què s’estructura cada sector, el marc geopolític i el funcionament de l’economia a escala mundial, les pautes de consum i les demandes de la població o el nivell de sensibilització de la societat envers els impactes d’aquest consum. En aquest sentit, la comprensió de la lògica de funcionament d’aquests elements de caire socioeconòmic i territorial esdevé fonamental per poder interpretar les possibilitats de desenvolupament d’un determinat model energètic o de recursos amb èxit. Aquest primer objectiu s’aborda a la primera part de l’assignatura, la qual es basa principalment en l’àrea de l’energia per anar abordant de manera detallada cadascuna d’aquestes qüestions. Així, i després d’una contextualització geogràfica i històrica de l’energia, es detallen els components d’un sistema energètic per passar posteriorment a descriure el funcionament dels mercats energètics a partir de la descripció dels tres grans grups d’agents que els integren: els subministradors, els consumidors i l’Administració. Finalment, es descriuen alguns dels impactes de l’actual model energètic en la nostra societat i s’aporten propostes de solució a partir del planejament.

Pel que fa al segon objectiu, adquirir una visió global de la gestió ambiental, proporcionarà als estudiants conceptes fonamentals de la sostenibilitat, així com els mecanismes i polítiques públiques per promoure els comportaments sostenibles a tots nivells. S'introduiran mètodes de mesura de la sostenibilitat i la seva aplicació en la gestió de recursos.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM12 (Competència) Aplicar solucions innovadores per a resoldre els problemes de planificació urbana en el context de la pràctica professional.
  2. KM16 (Coneixement) Analitzar l'entorn urbà des del punt de vista de l'economia circular i la sostenibilitat.
  3. SM16 (Habilitat) Utilitzar tècniques quantitatives i qualitatives per a l'estudi, la modelització i la planificació dels sistemes energètics, la mobilitat i l'ordenació territorial.

Continguts

 

Bloc 1: Gestió Ambiental

  • Límits al creixement
  • Sostenibilitat
  • Economia Circular
  • Cicle hidrosocial
  • Eines (obligatòries i voluntaries) per a millorar la sostenibilitat

Bloc 2: Energia

  • Context geogràfic de l'energia
  • Context històric de l'energia
  • Sistemes energètics: definició, components i requeriments
  • El paper de l'Administració i els planejaments: la UE, l'Estat, la Generalitat i els governs locals
  • Subministrament energètic: productes derivats del petroli, gas natural i electricitat
  • El funcionament del mercat de gas, elèctric i combustibles del petroli
  • Consum energètic: característiques i determinants
  • Conflictes territorials y socials
  • Transició energètica

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Magistrals 30 1,2 KM16, SM16
Exercicis dirigits a l'aula (pràctiques) 30 1,2 CM12, KM16, SM16
Tipus: Supervisades      
Lectures orientades 10 0,4 KM16
Realització de pràctiques 30 1,2 CM12, KM16, SM16
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació 6 0,24 KM16, SM16
Lectura i estudi personal 10 0,4 CM12, KM16, SM16

La asignatura se estructurará a partir de dos actividades principales en el aula, las clases de teoría y la realización de ejercicios prácticos. En estos ejercicios, realizados con ordenador, los estudiantes buscarán información y seleccionarán, tratarán, analizarán y representarán datos sobre las temáticas explicadas en clase a nivel teórico, con el objetivo de seguir la evolución de cada estudiante en la comprensión y uso de las herramientas trabajadas en la asignatura.

Aparte de las actividades dirigidas, los alumnos deberán destinar tiempo fuera del aula completar aquellos ejercicios prácticos no terminados en clase, así como realizar las lecturas recomendadas para cada tema, donde se trabajan activamente las competencias transversales.

Durante la realización de las clases de teorías se realizarán preguntas abiertas en clase que permitirá al alumno demostrar su creatividad, iniciativa y sensibilidad hacia los temas sociales y medioambientales (T02).

Para poder realizar los ejercicios prácticos de manera exitosa se deberán generar propuestas innovadoras y competitivas en la actividad profesional (T03). A la vez, la realización de ejercicios prácticos permitirá generar propuestas para prevenir y solucionar problemas, adaptándose a situaciones imprevistas y tomar decisiones (T04).
 

Nota: se reservarán 15 minutos de una clase dentro del calendario establecido por el centro o por la titulación para que el alumnado rellene las encuestas de evaluación de la actuación del profesorado y de evaluación de la asignatura o módulo.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Bloc Energia 30% 2 0,08 SM16
Examen Bloc Gestió Ambiental 15% 1 0,04 SM16
Pràctiques energia 40% 25 1 CM12, KM16, SM16
Pràctiques gestió ambiental 15% 6 0,24 CM12, KM16, SM16

Tota la comunicació oficial relacionada amb l'assignatura entre els professors i els estudiants es farà a través de Moodle.

 

L’avaluació de l’assignatura es farà de forma progressiva i continuada durant tot el semestre. El sistema d’avaluació es basa en les següents evidències d’aprenentatge:

  • La presentació d’informes, per escrit i oralment, relatius a les pràctiques amb computador, problemes o casos d’estudi treballats durant el curs, amb l’objectiu de seguir l’evolució de cada estudiant en la comprensió i ús de les eines treballades a l’assignatura. La presentació d’informes ens permetrà avaluar la capacitat de generar propostes innovadores i competitives en l’activitat professional (T03) així com la capacitat per prevenir i solucionar problemes adaptant-se a situacions imprevistes i prendre decisions (T04). (La pràctica inclou treballs tant en grup com individuals que s'indicara als estudiants a cada classe.)
  • Un examen parcial i un examen final (en cas de re-avaluació), per afavorir la consolidació del conjunt del material treballat durant el curs.

Criteris d’avaluació

La nota Final es calcularà a partir dels dos examens parcials, i la nota de pràctiques. 

NotaFinal = Nota Modul ambiental (30%) + Nota Modul energia (70%)

En la qualificació dels examens i informes es tindran en compte aspectes com: presentació de l'examen, redacció, cometre errors bàsics, modificant, si fos necessari, la nota final obtinguda a partir de la mitjana ponderada de cada una de les notes.

Serà condició necessària per poder efectuar la suma ponderada que les pràctiques estiguin aprovades (el que implicaque s'han de fer totes les pràctiques) i que la qualificació obtinguda als exàmens sigui igual o superior a 5.  És important recalcar que les pràctiques han de fer-se i entregar-se a les dates indicades a l'efecte pel professor de l'assignatura. Els estudiants que siguin qualificats de Suspesos per no haver complert la condició esmentada anteriorment rebran la nota mínima de 3.

La data de la revisió es comunicarà als estudiants a través de Moodle. Idealment, la data es fixarà en un termini de 2 setmanes a partir de la data de l'examen.

Re-avaluació

Per a aquells estudiants que al final del procés d’avaluació no hagin obtingut una qualificació igual o superior a 5 a la nota d’exàmens, però tinguin més d’un 5 a les pràctiques, hi haurà una re-avaluació. Consistirà en la realització, en la data prevista per la Facultat i programada en la darrera setmana del semestre, d’un examen representatiu de les situacions treballades durant el curs. Els alumnes només s’hauran de presentar a la part de teoria que no hagin aprovat als examens parcials. Pels alumnes repetidors, la nota de teoria de les parts aprovades no es guarda d’un curs per l’altre. Però, la nota de les pràctiques sí que es guardarà d’un curs per l’altre. La qualificació máxima de la re-avaluació és un 7.

Matrícula d'Honor

Atorgar una qualificació de matrícula d’honor (MH) és decisiódel professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar finsa un5%de MH del total d'estudiants matriculats.

No avaluable

Es considera “no avaluable” un estudiant que no s’hagi presentat a cap examen. En qualsevol altre cas es segueixen els criteris d’avaluació detallats més amunt. 

Plagi o irregularitats a l’avaluació de l’assignatura

Sense perjudicid'altresmesures disciplinàries que s'estiminoportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de laqualificació en una activitat avaluable es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres: 

  • la còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació; 
  • deixar copiar; 
  • presentarun treball de grup no fet íntegrament pels membres del grup (aplicat a tots els membres, no solament als que no han treballat); 
  • presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant; 
  • tenir dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, bolígrafs amb càmera, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals (exàmens); 
  • parlar amb companys durant les proves d'avaluació teorico-pràctiquesindividuals (exàmens); 
  • copiar o intentar copiar d'altres alumnes durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques (exàmens); - usaro intentar usar escrits relacionats amb la matèria durant la realització de les proves d'avaluació teorico-pràctiques (exàmens), quan aquests no hagin estat explícitament permesos. 

En cas de no superar l'assignatura degut a que alguna de les activitats d'avaluació no arriba a la nota mínima requerida, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4.5 i la mitjana ponderada de les notes. Amb les excepcions de que s'atorgarà la qualificació de "No Avaluable" als estudiants que no participin en cap de les activitats d'avaluació, i de que la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació). En edicions futures d'aquesta assignatura, a l'estudiant que hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació no se li convalidarà cap de les activitats d'avaluació realitzades. 

En resum: copiar, deixar copiar o plagiar (o l'intent de) en qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPENS, no compensable i sense convalidacions de parts de l’assignatura en cursos posteriors.

 

Ús d'IA

Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, osancions majors en casos de gravetat.

 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

Bloc 1: Gestió Ambiental 

  • D'Alisa, G.; Demaria, F.; Kallis, G. 2015. Decreixement: vocabulari per a una nova era. Barcelona: Editorial Icària.
  • Folch, R.; Peñuelas, J.; Serrat, D. 2019. Natura, ús o abús? (2018-2019). Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
  • Whitehead, M. 2007. Spaces of sustainability. Geographical perspectives on the sustainable society. London: Routledge.
  • Swyngedouw, E. 2015 Liquid Power. Contested Hydro-Modernities in Twentieth Century Spain. Cambridge, MA: The MIT Press
  • Bakker K. 2010. Privatizing Water. Governance Failure and the World’s Urban Water Crisis. Ithaca, NY: Cornell Univ. Press

 

Bloc 2: Energia

Lectures generals:

  • Abramsky, k. (Ed.). 2010. Sparking a Worlwide Energy Revolution: Social struggles in the transition to a postpetrol world.Edinburgh: AK Press.
  • Boyle, G. (Ed.). 2007. Renewable electricit & the grid: the challenge of variability. London: Earthscan Publications.
  • Droege, P. (Ed.). 2009. 100% renewable: energy authonomy in action. London: Earthscan.
  • Fernández, R. y González, Luis (214): En la espiral de la energía. Madrid: Libros en Acción.
  • Gore, A. 2007. Una verdad incómoda: la crisis planetaria del calentamiento global y cómo afrontarla. Barcelona Gedisa editorial.
  • Greenpeace. 2007.Renovables 100%: un sistema eléctrico renovable para la España peninsular y su viabilidad económica. Madrid: Geeenpeace
  • Hildyard, Nicholas, et al. 2014.Seguridad energética ¿para qué? ¿para quien?.Libros enAcción & The Corner House.
  • Hopkins, R. 2008.The transition handbook: from oil dependency to local resilience. Vermont: Chelsea Green.
  • Iraegui, J. I Ramos, J. 2004. Gestió local de l’energia. Barcelona: Fundació Pi i Sunyer
  • La Vanguardia. 2014. “La geopolítica de la energía.”Dossier VanguardiaNúm 53. Octubrediciembre 2014.
  • Le Monde Diplomatique. 2014. “Batallas por la Energía”. Atlas de Le Monde Diplomatique. Diciembre 2014.
  • Patterson, W. 2007. Keeping the light son: towards sustainable electricity. London: Earthscan.
  • Puig, J. 2004. “Prospectiva energética. Els contorns d’un nou model energetic I el process de transició”. A: La tecnología: llums i ombres.Informe 2004 de l’Observatori del Risc. Barcelona: Institut d’estudis de la seguretat.
  • Puig, J. I Corominas, J. 1990.La ruta de la energía. Barcelona: Anthropos.
  • Riba, C. 2011. Recursos energètics i crisi. La fi de 200 anys irrepetibles. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya.
  • Sans, Ramon. 2014. El col·lapse és evitable. La transició energètica del segle XXI (TE21). Ediciones Octaedro.
  • Romero, Cote i Barcia Magaz (eds.). 2014. Alta tensión. Por un nuevo modelo energético sostenible, democrático y ciudadano. Icaria.
  • Ruiz, Valeriano, 2006. El reto energético. Almuzara
  • Scheer, H. 2011.Imperativo energético. Barcelona: Icària
  • Starke, L. (Ed.). 2009. L’Estat del Món 2009. El planeta s’escalfa. Informe del Worldwatch Institute sobre el progres cap a una societat sostenible. Barcelona: Centre UNESCO de Catalunya.
  • The Economist. 2015.Let there be light. Sepcial report on energy and technology. January17th 2015
  • The Worldwatch Insititute. 2016. Can a City Be Sustainable?.State of the World. Washington.

 

 


Programari

MS Excel, SankeyMATIC


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 611 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 61 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda