Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Demografia, Societat i Economia Urbana

Codi: 106933 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Amando Blanes Llorens
Correu electrònic:
amand.blanes@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 

Cap d'especial, però es recomana uns coneixements bàsics d'Excel. Es preveu dedicar una o dos sesions de pràctiques de laboratori a conceptes i ús de funcions bàsiques d'Excel.

 

Objectius

L’assignatura té com a objectiu principal proveir d’instruments metodològics i de coneixements teòrics per a la comprensió i anàlisi del processos d’urbanització i de les interaccions entre demografia i economia a les ciutats. L’enfocament de l’assignatura emfatitza el domini de conceptes i mètodes relacionats amb l’estudi dels fenòmens demogràfics i econòmics, amb una orientació d’aplicabilitat a l’estudi de casos concrets. Entre d'altres aspectes s'analitzarà la dinàmica i l'estructura de les poblacions urbanes, la heterogeneïtat sociodemogràfica dels seus habitants, els processos de distribució espacial de la població, l'estructura econòmica i el mercat de treball, l'impacte dels canvis demogràfics en la demanda de béns i serveis...


Resultats d'aprenentatge

  1. CM07 (Competència) Identificar i resoldre problemes urbans en equip.
  2. KM12 (Coneixement) Reconèixer la interacció entre la forma urbana i el canvi sociodemogràfic.
  3. SM11 (Habilitat) Utilitzar les fonts d'informació rellevants per a l'estudi dels moviments urbans i les pràctiques ciutadanes.

Continguts

 

Programa general del curs 2025-2026:

 

0. Introducció

1. Les estadístiques

1.1 Fonts demogràfiques

1.2 Fonst socials i econòmics

1.3 Els organismes productors d'estadístiques

1.4 L'accés a la informació

2. Conceptes bàsics

2.1 Les dimensions temporals i les òptiques d'anàlisi

2.2 Càlcul d'indicadors bàsics

2.3 Les tècniques d'estandardització

2.4 La representació gràfica

3. Població i societat

3.1 El creixement demogràfic i l'estructura de la població

3.2 Les migracions i la mobilitat

3.3 Característiques sociodemogràfiques de la població

4. Economia

4.1 L'activitat econòmica

4.2 El mercat de treball

4.3 Habitatge i demanda residencial

5. Població i demanda de béns i serveis

5.1 Introducció a las projeccions de població

5.2 Població i previsió de demanda 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 28 1,12 CM07, KM12, SM11
Pràctiques de laboratori (PAL) 14 0,56 CM07, KM12, SM11
Visites externes (VEXT) 8 0,32 SM11
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals o en grup 5 0,2
Tipus: Autònomes      
Exercicis i pràctiques 33 1,32
Lectures obligatòries 15 0,6
Preparació de les proves escrites 35 1,4

 

El curs s'estructura a partir d'activitats formatives de tres tipus: les classes teòriques, les pràctiques de
laboratori i les visites externes. Aquest conjunt d'activitats es duen a terme en tres nivells:


Activitats dirigides: classes teòriques (una sessió per setmana de dues hores) i sessions de pràctiques de
laboratori (PAL) dirigides pel professor (una sessió per setmana d'una hora per a grups reduïts).


Activitats supervisades: seguiment de les pràctiques de laboratori (PAL), en aula d'informàtica o mitjançant
tutoria presencial o virtual i realització de visites externes (VEXT) a institucions relacionades amb la producció
i/o anàlisi d'informació demogràfica i socioeconòmica.


Activitats autònomes: finalització de les pràctiques, preparació de proves escrites, estudi de continguts teòrics
i de lectures obligatòries.


Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la
complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació del professorat i
de l'assignatura/mòdul.

 

Es demana a l’alumnat fer ús de llenguatge no sexista. Poden ser d’ajuda les indicacions d’ús de la UAB (vegeu Deu pistes per a un ús no sexista del llenguatge.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis i informes de sessions pràctiques (PAL) 40% 4 0,16 CM07, KM12, SM11
Informe sobre les activitats externes (VEXT) 10% 4 0,16 SM11
Primera prova escrita 25% 2 0,08 KM12, SM11
Segona prova escrita 25% 2 0,08 CM07, KM12

 

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

 

L'avaluació consistirà en:

-Dues proves escrites, 25% de la nota final cada prova, 50% de la nota final.

-Exercicis i informes de sessions pràctiques (PAL) 40% de la nota final

-Informe de les Visites Externes (VEXT). 10% de la nota final.

 

Les visites externes (pendents de programar) són obligatòries. No obstant, per aquells alumnes que justifiquin la impossibilitat d'assitir a alguna de les visites es preveu la realització d'un treball substitutori.

 

Totes les activitats avaluades seran puntuades entre 0 i 10 punts. Una activitat es considerarà no aprovada (suspens) si la seva qualificació és inferior a 5 punts.


La nota final de l'assignatura serà una mitjana ponderada de totes les activitats sotmeses a avaluació, amb el requisit que la mitjana ponderada de les dues proves escrites sigui superior a 3 punts. L'assignatura es considerarà superada amb una nota mitjana igual o superior a 5.


L'informe sobre les activitats externes (VEXT) i la pràctica general es realitzaran preferentment en grups de dos o tres persones, però es valorarà la possibilitat de fer-los individualment. Les pràctiques o exercicis curts es realitzaran individualment. L'entrega dels exercicis o informes fora de termini serà qualificada com "No presentat/da". L'absència no justificada en una de los proves escrites serà qualificada com a "No presentat/da".

Procediment de revisió: totes les activitats avaluades seran susceptibles de revisió de les qualificacions.

S'informarà via l'aula Moodle a l'estudiant de la data corresponent en cada cas.


Els/les alumnes que només realitzin una de les activitats avaluades al llarg del curs seran qualificats com a "No avaluable".


La recuperació consistirà en la realització d'un prova escrita. Per optar a la recuperació, en la data anunciada per la coordinació docent de Grau, caldrà haver-hi obtingut una nota mitjana mínima de 4 o bé en les proves
escrites o bé en els exercicis o informes. No es pot presentar a la recuperació per pujar nota si ja s'ha aprovat l'assignatura.


La copia o plagi de material, tant en el cas dels informes com de les proves escrites, serà sancionada amb el suspès de l'assignatura. En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat


La Menció de "Matrícula d'Honor" podrà ser atorgada a alumnes que obtinguin una qualificació igual o superior a 9. El seu nombre no podrà excedir el cinc per cent dels alumnes matriculats en una matèria en el corresponent curs acadèmic.


Els/les estudiants repetidors/es no tenen un tractament diferenciat en la seva avaluació.

 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la  qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

 

Al Campus Virtual els/les alumnes tindran entre 4-6 lectures obligatòries d'articles sobre diferents temàtiques de l'assignatura. A més d'aquests articles, la bibliografia complementaria és la següent:

 

 
CAMAGNI, Roberto 2005 Economía urbana. Antoni Bosch editor. Barcelona

LIVI BACCI, Massimo. 1993. Introducción a la demografía. Ariel. Barcelona

SASSEN, Saskia. 2018. Cities in a world economy. Sage Publications.

TAPINOS, George (1988), Elementos de demografía. Espasa Calpe. Madrid.


Programari

 

Cal portar ordinador a les classes pràctiques.

Excel


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 611 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 612 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 61 Català segon quadrimestre matí-mixt