Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Medicina | OB | 6 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en fisiopatologia i semiologia clíniques, patologia estructural, tècniques d'exploració complementària, d'imatge mèdica, de laboratori clínic i microbiològic, així com de principis de farmacologia i terapèutica dels diferents aparells i sistemes humans.
És convenient un coneixement suficient de fisiopatologia sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i d'anglès.
Es recomanable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en l'àmbit digital, Biologia Molecular, Genètica i Bioestadística. A més, es considera important disposar d'un nivell adequat de coneixements en comunicació científica, preferiblement en anglès, donat que gran part de les fonts d'informació i recursos estan disponibles en aquest idioma. Es valorarà també que els alumnes tinguin una certa familiaritat amb les eines bàsiques d'anàlisi de dades i bases de dades Biomèdiques.
Presentació de l’assignatura
Es tracta d’una assignatura anual que s’imparteix a sisè curs del Grau de Medicina.
Com la resta d’AIM (Assignatures Integrades Multidisciplinàries), és una assignatura transversal que pretén desenvolupar competències bàsiques per a l’activitat professional i el pensament científic de l’estudiantat del grau de Medicina. L’objectiu general és oferir una formació integral del coneixement mèdic, de manera que les bases biològiques i fisiopatològiques de la medicina i les disciplines clíniques no es considerin matèries aïllades, sinó interconnectades i amb continuïtat.
Durant el desenvolupament de les AIM es fomenta l’adquisició de competències transversals com ara l’argumentació basada en l’evidència, la capacitat de formular preguntes rellevants, l’anàlisi i interpretació de dades i l’aplicació de principis fisiopatològics per comprendre les malalties. També es treballen habilitats genèriques com el treball en equip, la comunicació oral i escrita, la cerca i anàlisi crítica de la informació —incloent-hi l’ús de tecnologies de la informació i eines de bioinformàtica— i l’autonomia en l’aprenentatge.
L’activitat docent es basa en la resolució de casos problema, que canvien cada curs acadèmic. El treball es fa en grups reduïts, amb la col·laboració d’un tutor responsable de cada cas i altres tutors específics de les assignatures implicades. L’assignatura es desenvolupa en format d’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP), combinant sessions de tutoria amb treball autònom de l’estudiantat. A la sessió inicial de cada cas s’expliquen les característiques i objectius del treball. Els estudiants han d’assistir a les tutories programades, consultar les fonts que considerin pertinents i, finalment, exposar els resultats a la sessió de tancament del cas davant de la resta del grup.
El Mòdul de Bioinformàtica s’imparteix amb una metodologia docent mixta. Inclou una introducció a les eines de bioinformàtica més utilitzades, la resolució guiada i autònoma de casos, i un projecte final en grup reduït que es presenta en format de Congrés en l’última sessió.
Objectius formatius generals
Aprendre habilitats bàsiques en la pràctica mèdica.
Adquirir les bases científiques dels procediments bàsics en medicina clínica.
Desenvolupar habilitats en l’ús de recursos d’informació i eines de bioinformàtica per a la recerca biomèdica.
Integrar coneixements adquirits en assignatures troncals de cursos anteriors.
Aplicar aquests coneixements a situacions clíniques simulades.
Desenvolupar habilitats de diagnòstic sindròmic i clínic, així com de presa de decisions terapèutiques.
Adquirir competències d’aprenentatge autònom, treball en equip i organització del treball propi.
Elaborar i presentar treballs científics escrits i orals de manera clara i rigorosa.
Competències específiques i transversals
Comunicar-se amb claredat, oralment i per escrit, amb altres professionals i amb la societat.
Comprendre l’estructura i la funció del cos humà en situació de malaltia, al llarg de les diferents etapes vitals i en ambdós sexes, des d’una perspectiva de gènere.
Entendre les limitacions i el valor del pensament científic en l’estudi, prevenció i maneig de les malalties.
Aplicar metodologies estadístiques i eines computacionals modernes a l’anàlisi biomèdica.
Desenvolupar un pensament crític, creatiu i orientat a la recerca en l’activitat professional.
Formular hipòtesis, recollir i avaluar informació crítica seguint el mètode científic.
Escoltar activament, obtenir i sintetitzar informació rellevant dels pacients.
Establir una comunicació interpersonal empàtica i efectiva amb pacients, familiars i altres professionals sanitaris.
Redactar documents clínics comprensibles i estructurats (històries clíniques, informes, etc.).
Utilitzar eficaçment tecnologies de la informació i bases de dades bioinformàtiques.
Reconèixer les pròpies limitacions i valorar les aportacions d’altres professionals.
Indicar les tècniques diagnòstiques i terapèutiques més adequades per als processos prevalents.
Organitzar i gestionar adequadament l’activitat professional pròpia.
Reconèixer els valors professionals essencials: excel·lència, altruisme, integritat, empatia i compromís científic.
Identificar i analitzar l’impacte del gènere i dels estereotips de gènere en les patologies, en la comunicació i la interacció terapèutica, promovent una atenció mèdica equitativa i sensible al gènere.
Exercir la medicina amb consciència del rol com a gestor de recursos públics, amb responsabilitat ètica i legal.
BIOINFORMÀTICA
Objectius
1. Objectius Generals:
- Dotar els estudiants de les habilitats bàsiques i avançades per a l'ús de les eines Bioinformàtiques, tan imprescindibles en l'actual recerca mèdica i en la pràctica clínica moderna.
- Fomentar una comprensió crítica sobre l'aplicació de la Bioinformàtica en el diagnòstic, pronòstic i tractament de malalties, així com en la personalització de la medicina mitjançant l'ús de dades genòmiques i altres recursos biomèdics digitals.
2. Objectius Específics:
- Utilitzar eficaçment els principals recursos electrònics de Bioinformàtica que ofereixen accés a bases de dades i eines per a la recerca Biomèdica, Genòmica i Proteòmica, com ara NCBI, EMBL-EBI i altres, per obtenir informació rellevant en el camp de la Medicina.
- Reconèixer la utilitat i la potencialitat de les tecnologies d'informació Bioinformàtica en diverses àrees del coneixement mèdic, com l'oncologia, la Genètica i la Farmacogenòmica, i aplicar-les de manera efectiva per extreure conclusions clíniques.
- Interpretar i analitzar dades biològiques mitjançant eines Bioinformàtiques i d'intel·ligència artificial en l'anàlisi de dades òmiques i la predicció de fenotips clínics, destacant-ne aplicacions pràctiques.
- Desenvolupar la capacitat d'integrar coneixements Bioinformàtics en la recerca científica, contribuint així a projectes interdisciplinaris que connecten la biologia computacional amb la pràctica clínica.
Competències
Les competències que l’estudiant adquirirà en completar el mòdul són:
* Habilitats Tècniques:
* Aprendre a manejar eines i recursos d'informació Bioinformàtica per a l'anàlisi de dades biomèdiques i la seva aplicació en la investigació clínica.
* Familiaritzar-se amb els procediments per cercar i interpretar informació genètica a partir de bases de dades públiques com dbSNP, ClinVar, OMIM, i aplicar-la en el context de casos clínics.
* Integrar eines Bioinformàtiques en l'anàlisi de malalties complexes, tant genètiques com multifactorials.
* Competències Generals:
* Desenvolupar competències d'aprenentatge autònom: capacitat d'organització del treball independent, gestió del temps, treball en equip i anàlisi crítica de la informació científica.
* Aplicar els coneixements adquirits en assignatures prèvies com la biologia molecular i la bioestadística per resoldre problemes complexos en el context clínic simulat.
* Capacitat per a la comunicació efectiva de resultats científics, tant de manera oral com escrita, utilitzant els recursos bioinformàtics adequats.
* Competències Transversals:
* Fomentar l'autonomia de l'estudiant en la cerca d'informació científica i en la resolució de casos pràctics de forma crítica i col·laborativa.
* Desenvolupar habilitats de treball en equip multidisciplinari, fent ús d'eines Bioinformàtiques en entorns clínics i de recerca.
* Promoure l'habilitat de prendre decisions basades en l'anàlisi de dades biomèdiques complexas, especialment en el diagnòstic i tractament personalitzat de pacients.
En funció del nombre de grups en què es divideixen els alumnes, es preparen diferents casos clínics (almenys un cas per grup) a partir de les assignatures i matèries del Mòdul 3 (formació clínica humana) que seran resolts per cada grup:
MIC IV (neurologia, endocrinologia, malalties infeccioses)
Pediatria
Psiquiatria
Dermatologia Clínica
En la solució dels casos intervenen (quan el cas ho requereixi) algunes de les matèries del Mòdul 4 i del Mòdul 2:
Matèries del Mòdul 4. Procediments diagnòstics i terapèutics Microbiologia i parasitologia mèdiques
Radiologia clínica Patologia estructural i molecular Farmacologia general Farmacologia clínica Immunologia mèdica
Matèries del Mòdul 2.
Medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la investigació Medicina Preventiva i Salut Pública Medicina Legal i Toxicologia
Mòdul Bioinformàtica.
Sessions pràctiques de Bioinformàtica aplicada a la Medicina
BLOCS DISTRIBUTIUS
Presentació i solució dels diversos casos referents a patologia clínica, a definir per a cada grup
Mòdul Bioinformàtica:
El mòdul de Bioinformàtica es composa de 5 sessions presencials de 2 hores cadascuna, que combinen classes teòriques i pràctiques tutelades, així com activitats autònomes. La docència serà de tipus mixt, amb una part inicial introductòria a les eines més utilitzades, seguit de la resolució de casos pràctics, tant de manera tutoritzada com autònoma. Al final del mòdul, els estudiants treballaran en grups per preparar i presentar un cas clínic complex, fent ús de les eines Bioinformàtiques estudiades.
Sessió 1 (2h) - Introducció a les eines i recursos basics Bioinformàtics (ABP):
S'introduirà als estudiants en les eines i recursos més utilitzats en Bioinformàtica, incloent-hi bases de dades genòmiques (NCBI, EMBL-EBI) i navegadors de genoma. Es realitzaran exercicis pràctics d'ús de Genome Data Viewer, Ensembl i altres plataformes.
Sessió 2 (2h) - Variacions Genètiques i Malalties Mendelianes (ABP):
S'estudiaran les variacions genètiques i la seva relació amb les malalties mendelianes, fent ús de bases de dades com dbSNP, ClinVar i OMIM. S'analitzaran casos pràctics relacionats amb mutacions i variants clíniques.
Sessió 3 (2h) - Resolució tutoritzada d'un cas (ABP):
S’introduiran eines de predicció clínica basades en IA per al suport al diagnòstic genètic, entrenades per detectar variants patogèniques. Es presentarà un cas clínic que els estudiants hauran de resoldre mitjançant eines bioinformàtiques.
Sessió 4 (2h) - Resolució en grup d'un cas escollit (ABP):
Els estudiants, dividits en grups, treballaran de manera autònoma en la resolució d'un cas clínic seleccionat. Cada grup utilitzarà les eines Bioinformàtiques més adequades per arribar a conclusions diagnòstiques i terapèutiques. Aquesta sessió serà guiada per professors, permetent als alumnes aplicar els coneixements adquirits en les sessions anteriors.
Sessió 5 (2h) - Congrés: Presentacions orals avaluades del cas (ABP):
Els grups presentaran els resultats del seu treball davant els companys i professors, en format de congrés científic. Es valorarà tant la qualitat científica del treball com la capacitat de comunicació oral.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES (ABP) | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 94,25 | 3,77 |
Aquesta guia descriu el marc, els continguts, la metodologia i les normes generals de l’assignatura, d’acord amb el pla d’estudis vigent. L’organització final de l’assignatura en relació amb els casos clínics, el nombre i la mida dels grups, la distribució en el calendari i les dates d’exàmens, els criteris específics d’avaluació i la revisió d’exàmens es concretaran en cadascuna de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho faran explícit a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professorat responsable de l’assignatura a cada UDH.
Per al curs actual, el professorat designat pels departaments com a responsables de l’assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): Multidepartamental
Responsables de Facultat: Jaume Kulisevsky (jkulisevsky@santpau.cat)
Responsables UDH:
UD Vall d’Hebron: Oscar Len (oscarmanuel.len@vallhebron.cat)
UD Germans Trias i Pujol: Carlos Rodrigo Gonzalo de Liria (crodrigo.germanstrias@gencat.cat)
UD Sant Pau: Jaume Kulisevsky Bojarski (jkulisevsky@santpau.cat)
UD Parc Taulí: Oriol Gasch Blasi (ogasch@tauli.cat)
Mòdul Bioinformàtica: Angel González Wong (Angel.Gonzalez@uab.cat)
Tutors: Un tutor de cas per a cadascuna de les assignatures i/o matèries del mòdul 3 que intervinguin en els casos clínics (a determinar en cada UDH), que serà el/la responsable dels casos, presentació, tancament i tutoria específica.
Mòdul 3: Formació clínica humana:
MIC IV (neurologia, endocrinologia, malalties infeccioses): nombre de casos a definir
Pediatria: nombre de casos a definir
Psiquiatria: nombre de casos a definir
Dermatologia Clínica: nombre de casos a definir
Un tutor referent de cada matèria del mòdul 4 i mòdul 2 que intervingui en els casos, responsable de la documentació, discussió i tutoria de la seva matèria en els casos corresponents.
Mòdul 4. Procediments diagnòstics i terapèutics:
Microbiologia i parasitologia mèdiques
Radiologia clínica
Patologia estructural i molecular
Farmacologia general i clínica
Immunologia mèdica
Mòdul 2. Medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la recerca:
Medicina Preventiva i Salut Pública
Medicina Legal i Toxicologia
Sessions:
Activitat total: 3 crèdits ECTS = 75 hores
Activitat autònoma (55%; 41,25 hores): Estudi personal, preparació de casos i presentacions
Activitat dirigida: 40%, 30 hores (5 casos;un cas = 6 hores, en 4 sessions)
Avaluació: 5%, 3,75 hores
Mòdul de Bioinformàtica:
Activitat total: 2 crèdits ECTS = 50 hores
Activitat autònoma: 52%, 26 hores
Activitat guiada: 44%, 22 hores
Avaluació: 4%, 2 hores
Tipus de sessió:
Sessions 1 i 4 (tipologia ABP): 10h (5h+5h)
Sessions 2 i 3 (tipologia ABP): 20h (10h + 10h)
Tot l'alumnat ha de conèixer i participar en la resolució de tots els casos. El coneixement i la participació seran la base de l'avaluació.
Distribució del temps (exemple):
Setmana 1: Presentació (5 x 1h = 5h)
Setmana 2: Documentació i resolució de problemes (5 x 2h = 10h)
Setmana 3: Supervisió i preparació de la presentació (5 x 2h = 10h)
Setmana 4: Presentació i tancament del cas (5 x 1h = 5h)
Avaluació
L'avaluació serà contínua i es basarà en:
1. Assistència i participació activa a les sessions (30%):
L'assistència és obligatòria a totes les sessions. S'avaluarà la participació activa a les classes i la contribució dels estudiants a la resolució dels casos i exercicis.
2. Resolució de qüestionaris i exercicis pràctics (40%):
Es donaran preguntes a cada sessió que els estudiants hauran de resoldre utilitzant els recursos bioinformàtics estudiats. Aquests qüestionaris tindran com a objectiu consolidar els coneixements adquirits i garantir la seva aplicació pràctica.
3. Presentació final al Congrés (30%):
Els estudiants presentaran els resultats de la resolució d'un cas clínic en grup, utilitzant les eines bioinformàtiques més adequades. La presentació serà en format PowerPoint i s'avaluarà tant la qualitat científica com les habilitats de presentació.
Ús d'eines d'intel·ligència artificial: Els estudiants les poden utilitzar per revisar o millorar els seus textos, però no per generar treballs de manera independent.
Nota: Es reservaran 15 minuts de classe per respondre les enquestes d'avaluació del professor i de l'assignatura
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa (AIMV) | 12% de la nota final | 0 | 0 | 4, 8, 14, 15, 17, 20, 30, 37, 38, 40, 41, 45 |
Assistència i participació activa (Bioinformàtica) | 12% de la nota final | 0 | 0 | 4, 7, 8, 9, 20, 21 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes (AIMV) | 18% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives (AIMV) | 30% de nota final | 1,75 | 0,07 | 11, 12, 13, 17, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 33, 38, 44, 48, 49, 51, 52, 53 |
Congrés / Presentació de treballs (Bioinformàtica) | 12% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 7, 16, 20, 21, 23, 24, 35, 36, 44, 45, 47 |
Resolució de qüestionaris (Bioinformàtica) | 16% de la nota final | 0 | 0 | 9, 10, 21, 45, 47 |
Bibliografia Recomanada
* Introducció a la Bioinformàtica / Teresa K. Attwood, David J. Parry-Smith; traducció: Fernando González Candelas. Madrid: Prentice Hall, 2002.
* Translational Bioinformatics in Healthcare and Medicine. 1st Edition - May 13, 2021.
* Next generation sequencing and the future of genetic diagnosis. Neurotherapeutics. 11: 699-707. 2014.
* Topol, E. (2019). Deep Medicine: How Artificial Intelligence Can Make Healthcare Human Again. Basic Books.
* Diagnostic Clinical Genome and Exome Sequencing. New England Journal of Medicine. 370: 2418-2425. 2014
Programari
A l'inici del mòdul es facilitarà al campus virtual de l’assignatura el programari específic necessari per realitzar les activitats pràctiques, incloent-hi accés a bases de dades i eines en línia.
Recursos d’Internet
* National Institutes of Health (NIH)
* National Center for Biotechnology Information (NCBI)
* European Bioinformatics Institute (EMBL-EBI)
* Online Mendelian Inheritance in Man (OMIM)
* National Human Genome Research Institute
* MedlinePlus en Español
* Pharmacogenomics Knowledgebase (PharmGKB)
* The Genetic and Rare Diseases (GARD) Information Center
No es requerèix un programari específic per la part dels casos clinics
Programari Bioinformàtica:
A l'inici del mòdul es facilitarà al campus virtual de l’assignatura el programari específic necessari per realitzar les activitats pràctiques, incloent-hi accés a bases de dades i eines en línia.
Recursos d’Internet
* National Institutes of Health (NIH)
* National Center for Biotechnology Information (NCBI)
* European Bioinformatics Institute (EMBL-EBI)
* Online Mendelian Inheritance in Man (OMIM)
* National Human Genome Research Institute
* MedlinePlus en Español
* Pharmacogenomics Knowledgebase (PharmGKB)
* The Genetic and Rare Diseases (GARD) Information Center
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura