Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Arqueologia Moderna i Contemporània

Codi: 106872 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Arqueologia OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Oscar Jane Checa
Correu electrònic:
oscar.jane@uab.cat

Equip docent

Josep Maria Vila Carabasa

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tenir curiositat i la ment desperta sobre el patrimoni del nostre entorn i el passat més o menys recent.


Objectius

Aquesta assignatura és una introducció a l'arqueologia del món modern i contemporani a partir de la teoria i la pràctica de tot allò que té a veure amb el nostre passat més o menys recent, emprant en tot moment les diferents metodologies arqueològiques. Alhora, es donaran eines per redoblar aquesta tasca amb eines pròpies de l'època moderna i contemporània, com són arxius, fonts orals i altres elements que poden complementar la recerca i la prospecció arqueològica.

Referits a coneixements:

-       Fer conèixer a l’alumnat de les possibilitats dels períodes modern i contemporani per a l’aplicació de la tècnica arqueològica.

-       Fer prendre consciència a l’alumnat de la importància de l’arqueologia com a ciència per complementar els coneixements dels períodes modern i contemporani.

-       Desenvolupar el posicionament crític de l’alumnat en relació amb el que és i pot ser l’arqueologia del món modern i contemporani.

-       Conèixer els materials d'època moderna i contemporània que es poden trobar en una intervenció arqueològica.

 

Referits a habilitats i destreses:

-       Donar instruments per adquirir la capacitat d’identificació d’elements arqueològics de l’època moderna i contemporània.

-       Familiaritzar-se i conèixer alguns dels àmbits d’aquests períodes en què és aplicable l’arqueologia.

 

Referits a perspectives de futur:

-       Ampliarles perspectives de les possibilitats de l’arqueologia del món modern i contemporani.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM28 (Competència) Reconèixer els requeriments ètics i deontològics de la pràctica professional de l'arqueologia per a desenvolupar-la de manera socialment inclusiva i compatible amb els valors democràtics.
  2. KM41 (Coneixement) Identificar les fases necessàries del treball de camp, els contextos idonis per a aplicar-les i l'organització dels treballs de postexcavació a l'entorn de l'arqueologia d'època moderna i contemporània i en procediments forenses.
  3. KM42 (Coneixement) Contribuir a la construcció de perspectives inclusives, crítiques i plurals sobre la història recent des de l'arqueologia.
  4. SM40 (Habilitat) Inferir hipòtesis concretes situacions, contextos i societats modernes i contemporànies a partir de restes materials obtingudes de la prospecció i/o l'excavació, mitjançant la capacitat d'interpretar històricament els contextos i materials arqueològics i en el context d'estudis multiproxy.
  5. SM41 (Habilitat) Aplicar els mètodes i les tècniques de classificació tecnotipològica més habituals als artefactes arqueològics d'època moderna i contemporània.

Continguts

TEORIA

  1. Com enfocar l’arqueologia del món modern i contemporani.
  2. Fonts i instruments. Cultura material i arxius per a un mateix propòsit.
  3. Una arqueologia del conflicte: guerres, postguerres, espais, escenaris i casos d'intervencions.
  4. Arqueologia industrial i dels espais de producció.
  5. Economia i territori, transformacions i evolucions del paisatge.
  6. Els usos de l'arqueologia moderna i contemporània.

 

PRÀCTIQUES DE CAMP

Realització d’una activitat de camp i de la corresponent memòria.

 

VISITES de FORMACIÓ

Realització de fulls de visites.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques dirigides pel professorat; exercicis de pràctiques d'aula 25 1 CM28, KM41, KM42, SM40
Treball de camp 18 0,72 KM41, SM40, SM41
Tipus: Supervisades      
Tutories per a orientar en la realització dels treballs i el conjunt de l'assignatura 10 0,4 CM28, KM41
Tipus: Autònomes      
Estudi personal. Realització de treballs per avaluació 35 1,4 CM28, KM41, SM40

Dirigides: classes teòriques i pràctiques

Supervisades: plantejament i resolució d'exercicis pràctics; realització de les pràctiques de camp.

Autònomes: llegir i interpretar estudis arqueològics sobre el territori, el poblament o els espais agraris; desenvolupar la capacitat d'anàlisi i de síntesi; comunicar oralment i per escrit; fer exercicis teòrics i pràctics.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen de teoria 30% 10 0,4 CM28, KM42, SM41
Full de treball sobre les sortides 20% 10 0,4 CM28, KM41, SM40
Un treball en grup 20% 30 1,2 CM28, KM41, KM42, SM40, SM41
Un treball escrit individual 20% 10 0,4 CM28, KM41, SM40, SM41
Una prova sobre lectures 10% 2 0,08 KM42, SM40

L'avaluació consta de:

- dos treballs: un individual i un en grup, referits a la Sortida de Camp.

- Una fitxa de treball en relació a les visites de formació que es facin.

- Una prova breu sobre les lectures portades a terme.

- Una examen de teoria.

La nota final mínima per aprovar l'assignatura és 5, que serà una mitjana segons la proporció entre totes les proves avaluatives.Si la nota final és inferior o igual a 3 no es podrà reavaluar i l’assignatura estarà suspesa directament. Per poder-se presentar a la recuperació cal haver lliurat un mínim de 2/3 de les proves, sino la nota final serà qualificat amb un "No avaluable". La recuperació serà una prova de conjunt de l'assignatura amb elements que tinguin a veure amb tot allò que s'ha dut a terme (sortides, pràctiques, lectures, etc.).

En cas que es realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’una prova o exercici d’avaluació la nota serà un 0, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en les proves o exercicis d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En el moment de realització de cada activitat d'avaluació, s'informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

* La no transparència de l’ús de la IA en aquestes activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat”.

* Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

Actes de la II Trobada d’Estudiosos d’Emrampunyà: El camí ral, camins antics i altres termes. Begues, Centre d’Estudis Beguetans: 2011

ALTED VIGIL, A.; SÁNCHEZ, J.: Métodos y técnicas de investigación de Historia Moderna e Historia Contemporánea. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2005.

Associació Catalana per a la Recerca en Arqueologia Medieval: www.acram.cat. Congressos d’Arqueologia Medieval i Moderna a Catalunya

BARKER, David & CRANSTONE, David (eds.) (2004): The Archaeology of Industrialization: Society of Post-Medieval Archaeology, Routledge, Londres.

BARRAL i ALTED X.: “Arqueologia industrial o Arqueologia del mundo contemporáneo”, dins de RIPOLL LÓPEZ, G.: Arqueología, hoy. Uned, Madrid: 1992

CASELLA, Eleanor Conlin, NEVELL, Michael i STEYNE, Hanna (eds) (Apr. 2022), The Oxford Handbook of Industrial Archaeology, Oxford Handbooks (2022); online edn, Oxford Academic, 20, https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199693962.001.0001

CERDÀ, Manuel: Arqueologia Industrial. Publicacions de la Universitat de València, València, 2008

CLARA, J.: Els fortins de Franco. Rafael Dalmau Editor, Barcelona 2010

DD.AA: L’arquitectura de l’aigua, Pagès Editors, Lleida: 2004

DD.AA.: Barraquisme. La ciutat (im)possible. Generalitat de Catalunya, Barcelona : 2011

FERNANDA, M; SANTACANA, J: L’arqueologia del segle XXI: restes i objectes del passat industrial. Barcelona: Graó, 1998.

FERRER, Ll.: La Catalunya rural, abans i ara. Saga editorial: 2009.

GALLEGO, Laia i PASTOR, Ana (Eds.), "Obrir nous camins per a l’estudi i la intervenció sobre el passat industrial",monogràfic dins Treballs d'Arqueologia, Vol. 27, UAB, 2024: https://revistes.uab.cat/treballsarqueologia/issue/view/v27/TA-27-pdf

GARCIA i ESPUCHE, A.: La Ciutat del Born : economia i vida quotidiana a Barcelona (segles XIV a XVIII),Barcelona : Ajuntament de Barcelona : Museu d'Història de Barcelona, cop. 2009.

GONZÁLEZ RUIBAL, A.: Volver a las trincheras, Alianza Editorial, 2016.

HARRISON, R. & SCHOFIELD, J., After modernity: Archaeological approaches to the contemporary past. Oxford: Oxford University Press, 2010.

OYON, J.L.: “Historia urbana e historia obrera: reflexiones sobre la vida obrera y su inscripción en el espacio urbano, 1900-1950”.Historia Contemporánea, 24 (2002), pp. 9-56.

PONS Raga, Ferran, Què fer amb les runes de la Matussière? La (in)visibilització del patrimoni industrial de la ribera d'Isil i Alòs (Pallars Sobirà), MNACTEC-Ajut de recerca Francesc Salvà i Campillo, Terrassa, 2021, 122p.

RAMOS, Jordi: Turó de la Rovira: arqueologia d’un conflicte. Barcelona : Societat Catalana d’Arqueologia, 2016.

RIART I ARNALOT, Oriol: Érem Feres. Diaris personals de combatents a la Guerra Civil,  Pagès editors, 2023.

ROMERO, Eladi: Itinerarios de la guerra civil española, Ed.Laertes, Barcelona: 2001.

SOLÉ,Queralt i JANÉ, Oscar(Eds.): "L’arqueologia del món modern i contemporani", Monogràfic del número 78 de la Revista Afers. Fulls de recerca i pensament. Vol. XXIX, Catarroja, 2014, p. 305-470.

TARRAUBELLA MIRABET, F.X.: Urbanisme, arquitectura i construcció a Catalunya : guia d'arxius i de fonts documentals,Barcelona: Col·legi d'Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Barcelona; Tremp : Garsineu edicions, 1993

Turiscopia, Grup de Treball de l’Institut Català d’Antropologia: La rabassada. La utopía de l’oci burgès. Barcelona: 2011

VVAA, Revista d'arqueologia de Ponent, n. 31, UDL, 2021: https://raco.cat/index.php/RAP/issue/view/30329

VALLS, Joan: Inhòspits. Angle, Barcelona: 2011.


Programari

Cap específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 11 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 12 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt