Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Arqueologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura forma part de la matèria bàsica de prehistòria del grau d'Arqueologia. L´assignatura se centra en els processos d´hominització: àmbits geogràfics, cronologia i seqüenciació d´espècies d´hominíns i a l´expansió d´Homo sapiens. La perspectiva geogràfica i cronològica és molt àmplia, abastant fins al Mesolític i els inicis del mode de vida agricultor-ramader. El principal objectiu de la matèria és que l'estudiantat conegui els processos fonamentals de les primeres etapes de la història, però també puguin comprendre com s'han generat aquests coneixements, així com que estiguin en condicions d'avaluar els diferents models interpretatius. D'altra banda, es pretén emfatitzar la rellevància d'aquests processos socials i econòmics.
BLOC 1. L'estudi de la Prehistòria: arqueología, tècniques de datació i marc ambiental.
BLOC 2. El procés d’hominització. L’evolució humana i els seus protagonistes. Tecnologia, subsistència i organització social dels primers hominíns.
BLOC 3. Paleolític: Tecnologia, organització social i subsistència de les societats caçadores-recol·lectores del Plistocè mig i superior. La humanitat moderna. El debat sobre l’origen i expansió dels humans moderns. Les migracions prehistòriques.
BLOC 4. Epipaleolític i Mesolític: Les darreres societats caçadores-recol·lectores i les causes de les seves transformacions.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes expositives, seminaris, practiques a l'aula i sortides de camp | 40 | 1,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Assistència i activitats presencials | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs | 75 | 3 |
Activitats dirigides
• Classes teòriques dirigides pel professorat amb suport Moodle.
• Sessions de treball en grup i de debats dirigides pel professorat. Valoració i discussió col·lectiva de material textual o audiovisual, Presentacions individuals i/o col·lectives.
• Classes fora de l'aula en Museus i jaciments arqueològics
Activitats supervisades
• Sessions concertades per resoldre dubtes soble el desenvolupament de l'assignatura. Assessorament individual o en grups reduïts sobre continguts específics de la matèria.
• Assessorament en grups reduïts per l’elaboració de presentacions i d’exercicis pautats d’aprenentatge.
• Sessions d'assesorament individuals o col.lectives on line i a travès del Moodle.
Activitat autònoma
• Estudi personal. Lectura de textos. Recerca d’informació bibliogràfica
• Redacció de treballs. Preparació de presentacions, comentaris orals i debats
Nota:es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i activitats presencials | 10% | 5 | 0,2 | KM01, SM02 |
Proves escrites | 60% | 5 | 0,2 | CM01, KM02, KM03, KM04, SM01 |
Treballs | 30% | 5 | 0,2 | SM03 |
El sistema de avaluació continuada s’organitzarà en 3 mòduls, cadascun tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:
Calendari d’avaluació
A l’inici de curs s’informarà a l’alumnat dels terminis de realització/lliurament dels exercicis.
Requisits per superar l’assignatura
• Presentació/realització dels exercicis d'avaluació en els terminis establerts.
• Assolir una puntuació mitja dels exercicis d’avaluació de 5 ó més en una escala de 10.
• En el cas que no es lliurin o es presentin a un o més dels mòduls d’avaluació en els terminis establerts, l'estudiantat rebrà la qualificació de no presentat/da.
Revisió de les qualificacions:
En el moment derealització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Procediment de recuperació:
Es podrà presentar a la recuperació l'estudiantat que hagi realitzat/presentat les activitats supervisades i autònomes dins els terminis establerts i tingui una qualificació mínima de 3,5.
Poden quedar excloses del procés de recuperació aquelles activitats que el professorat consideri que no són recuperables, per exemple: presentacions orals, treballs en grup o tasques relacionades amb l’activitat docent diària.
Condicions per a la qualificació ‘No avaluable’:
L’estudiantat rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Calendari de recuperació
Les dates de recuperació estan fixades per la Facultat de Lletres. Aquestes dates estan publicades a la web de la facultat al mes de juliol del curs anterior. És responsabilitat de els/les estudiants saber la data que li correspon fer la recuperació de la seva assignatura. L’última prova de l’avaluació continuada es programarà com a mínim una setmana abans de la data de recuperació.
Plagi o conducta fraudulenta
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Ús de la intel·ligència artificial: restringit
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos i a criteri del professorat. L’estudiantat ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, mal ús de la IA, etc.) no són recuperables
Aquesta assignatura no contempla l'Avaluació única.
BIBLIOGRAFIA
EIROA, Jorge Juan. 2010. Prehistoria del mundo. Sello Editorial, Madrid.
FULLOLA PERICOT, Josep Maria, et al. 2020. Introducción a la Prehistoria. La evolución de la cultura humana. Editorial UOC.
HIGHAM, Tom. 2023. El mundoantes de nosotros. GeoPlaneta Ciencia.
LEWIN, Roger; FOLEY, Robert. 2013. Principles of Human Evolution. Wiley-Blackwell.
RIPOLL LÓPEZ, Sergio (coord.). 2020. Prehistoria I: las primeras etapas de la humanidad. Editorial Universitaria Ramón Areces:Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid.
ROSAS, Antonio. 2015. Los primeros homininos. Paleontologia humana. CSIC-Catarata, Madrid.
ROSAS GONZÁLEZ, Antonio. 2019. Los fósiles de nuestra evolución: un viaje por los yacimientos paleontológicos que explican nuestro pasado como especie. Editorial Ariel, Barcelona.
SANCHEZ ROMERO, Marga. 2022. Prehistoria de mujeres. Booklet, Barcelona.
SANCHIDRIÁN, José Luis. 2012. Manual de arte prehistórico. Ariel Prehistoria, Barcelona.
TORRE, Ignacio de la. 2008. La Arqueología de los Orígenes humanos en África. Akal, Madrid
RECURSOS DIGITALS:
The Smithsonian's Human OriginsProgram | The Smithsonian Institution's Human Origins Program (si.edu) main | eFossils Resources
Cap
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |