Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Nanociència i Nanotecnologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es convenient tenir aprovades les assignatures "Reactivitat Química" i "Enllaç Químic i Estructura de la Matèria".
La Química Orgànica estudia la reactivitat del carboni i sistematitza les propietats dels compostos que el contenen. Es donen idees bàsiques sobre les característiques i reactivitat dels diferents grups funcionals així com de l'anàlisi conformacional i la estereoquímica dels compostos orgànics.
Els objectius de l'assignatura son:
1. Introducció als compostos (Estructures de Lewis, ressonància, coordenades i perfil de reacció, àcid/base, grups funcionals).
2. Anàlisi conformacional (Concepte de conformació. Representació de les conformacions: projecció de Newman i perspectiva de cavallet. Sistemes acíclics. Equilibri conformacional. Sistemes cíclics. Isomeria geomètrica en enllaços dobles carboni-carboni: isòmers cis-trans o Z-E. Simetria de les molècules orgàniques: Molècules quirals. Activitat òptica. Centres estereogènics. Configuració R / S. Isomeria òptica: enantiòmers i diastereoisòmers. Projeccions de Fisher).
3. Substitució nucleòfila sobre carboni saturat (Mecanisme i estereoquímica. Efectes dels substituents. Reactivitat relativa dels nucleòfils).
4. Reaccions d’eliminació (Mecanismes i estereoquímica. Regioquímica de l’eliminació E2. Obtenció d’alquens. Eliminació d’alcohols).
5. Addició electròfila a enllaços múltiples (Mecanisme, orientació i estereoquímica. Regla de Markovnikov. Hidratació d’enllaços dobles: obtenció d’alcohols. Addicions syn i anti).
6. Addició nucleòfila al grup carbonil (Reactivitat del grup carbonil. Addicions de compostos nitrogenats: formació d’imines i enamines. L’ió hidrur com a nucleòfil. Reaccions d’addició-eliminació. Reaccions amb alcohols: formació d’acetals. Carbohidrats. Addició aldòlica).
7. Substitució sobre grups carbonil i relacionats (Àcids carboxílics i derivats. Pèptids i proteïnes. Condensació de Claisen).
8. Derivats benzènics (Criteri d’aromaticitat, reaccions de substitució electròfila i nucleòfila aromàtica, efecte dels substituents).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques de laboratori | 16 | 0,64 | CM14, CM15, KM22 |
Problemes | 12 | 0,48 | CM13, KM21, KM22 |
Teoria | 26 | 1,04 | KM21, KM22, KM26, SM23 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 4 | 0,16 | KM21, KM22 |
Tipus: Autònomes | |||
Práctiques | 3,5 | 0,14 | CM14, CM15, KM22 |
Problemes | 13,5 | 0,54 | CM13, KM21, KM22 |
Resolució de treballs | 7,5 | 0,3 | CM13, KM21, KM22, KM26, SM23 |
Teoria | 56,5 | 2,26 | KM21, KM22, KM26, SM23 |
Classes de teoria
L'alumne adquireix els coneixements propis de l'assignatura assistint a les classes de teoria que
complementarà amb l'estudi individualitzat.
Classes de problemes
L'alumne consolida els coneixements adquirits en les classes de teoria mitjançant la resolució de problemes.
S'entregarà un dossier d'exercicis que haurà d'anar resolent al llarg del curs. Una part seleccionada d'aquests
exercicis serà resolta pels professors de problemes per tal que els alumnes aprenguin la metodologia
adequada per trobar les solucions. Durant aquest procés s'intentarà que la participació de l'alumnat sigui
important. El professorat ajudarà a desenvolupar el sentit crític i el raonament lògic, per tal d'augmentar la
capacitat dels alumnes de resoldre problemes.
Classes de Pràctiques
Les classes de laboratori es centren en l'aprenentatge de les tècniques bàsiques i a familiaritzar l'alumne amb
les condicions de seguretat que requereix la manipulació de productes químics. Per poder assistir-hi a les
sessions de practiques de laboratori cal que l'estudiant justifiqui haver superat les proves de seguretat que
trobarà en el Campus Virtual i ser coneixedor de, i acceptar, les normes de funcionament dels laboratoris de la
Facultat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la
complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació
de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidències | 10% | 1 | 0,04 | CM13, KM21, KM22, KM26, SM23 |
Mòdul de Laboratori | 20 | 4 | 0,16 | CM14, CM15, KM21, KM22 |
Mòdul de proves parcials i prova de recuperació | 30% (primera prova) + 40% (segona prova) | 6 | 0,24 | CM13, KM21, KM22, KM26, SM23 |
Avaluació continuada
L’avaluació continuada de les competències s’organitza en 3 mòduls, cadascun amb un pes específic en la qualificació final
Per superar l’assignatura és necessari obtenir com a mínim 4 punts sobre 10 en cadascuna de les dues proves parcials escrites i en les pràctiques de laboratori. L’assignatura es considerarà superada quan la mitjana dels mòduls sigui igual o superior a 5 punts sobre 10.
Els alumnes que no superin el primer i/o el segon examen parcial podran realitzar un examen de recuperació a continuació del segon examen parcial. Per poder fer aquesta recuperació, l’alumne està obligat a presentar-se als dos exàmens parcials.
Els alumnes que finalment no obtinguin la qualificació mínima requerida per superar cadascuna de les proves del mòdul de proves parcials escrites, o la qualificació mínima per superar el mòdul de treballs escrits o el mòdul de laboratori, no aprovaran l’assignatura. En aquest cas, la qualificació final màxima serà un 4.
A partir de la segona matrícula de l’assignatura, no serà necessari que l’alumne realitzi el mòdul de laboratori si ja va assolir les competències d’aquesta part de l’assignatura en el curs anterior.
Un estudiant obtindrà la qualificació de No Avaluable quan el nombre d’activitats d’avaluació realitzades sigui inferior al 50% de les programades per a l’assignatura (evidències, ambdós exàmens i les quatre sessions de pràctiques).
Avaluació única
L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una “Prova final”, una “Evidència” i un “Examen de pràctiques”.
Per superar l’assignatura és necessari obtenir com a mínim 4 punts sobre 10 en cadascuna de les tres activitats anteriors.
La qualificació de l’estudiant serà la mitjana ponderada de les tres activitats:
Si la nota final no arriba a 5, l’estudiant tindrà una altra oportunitat de superar l’assignaturamitjançant l’examen de recuperació, que se celebrarà en la data fixada per la coordinació del Grau.
A partir de la segona matrícula, no serà necessari que l’alumne realitzi el mòdul de laboratori si ja va assolir les competències d’aquesta part de l’assignatura en el curs anterior.
1.- i) Bruice, P.Y. Organic Chemistry, 8th Ed. Ed. Pearson Education, 2017 (ISBN 9781292160344, ISBN1292160349 ).
ii) Bruice, P.Y. Essential Organic Chemistry, 3rd Ed. Ed. Pearson Education, 2016 (ISBN 9781292089034).
iii) Bruice, P. Y. Química Orgánica, 5ª Edición, Ed. Pearson Educación, México, 2008 (ISBN 9789702607915).
2.- Solomons T.W.G. Química Orgánica, 3ª Ed. Ed. Limusa S.A. 2014 (Vol. 1: ISBN 10 9786070506963, Vol 2: 9786070506970).
3.- Carey F.A., Giuliano R.M. Química Orgánica, 9a Ed. Ed. McGraw-Hill, 2014 (ISBN 9786071512109).
4- IUPAC Nomenclatureof Organic Chemistry:
i) https://iupac.qmul.ac.uk/BlueBook/
ii) https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000195/00000013.pdf
iii) https://www.upo.es/depa/webdex/quimfis/docencia/quimbiotec/Nomenclatura_organica.pdf
5.- ACD/ChemSketch for Academic and Personal Use. A Free Comprehensive Chemical Drawing Package: http://www.freechemsketch.com
6.- Pulido F. Nomenclatura de Química Orgánica: http://es.slideshare.net/manoa21/nomenclatura-quimicaorganica-29646851?next_slideshow=1
7.- Rosso V. Química Orgánica Nomenclatura: http://es.slideshare.net/verorosso/qumica-orgnica-nomenclatura?qid=09239331-ba5c-4096-9104-dd4cb26fe630&v=qf1&b=&from_search=3
El material del curs es trobarà en l’espai de l’assignatura del Campus Virtual de la UAB. Entre aquest material es trobaran: informacions generals, notes de l’examen final i qualsevol altre informació que es consideri d’interès pels alumnes.
ACD/ChemSketch for Academic and Personal Use. A Free Comprehensive Chemical Drawing Package: http://www.freechemsketch.com
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |