Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciències Ambientals | OP | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits específics per a inscriure's en aquesta assignatura, tot i que seria convenient tenir superades les assignatures relacionades amb la Biologia d'Organismes i l'Ecologia.
Objectiu general:
L’objectiu principal d’aquest curs és introduir l’estudiantat als conceptes i metodologies fonamentals de la Biologia de la Conservació i l’Ecologia de la Restauració, tot destacant tant els seus fonaments científics com les seves aplicacions pràctiques en la gestió dels ecosistemes.
Objectius específics:
L'assignatuira de Gestió del Medi Natural inclou aspectes referents a l'aprofitament de recursos naturals, i a la conservació i restauració del medi. L'assignatura s'organitza en aquests tres grans blocs.
Bloc I: Usos i aprofitament dels recursos naturals. Caça i pesca. Agricultura, ramaderia i aqüicultura. Aprofitaments forestals. Impacte d'aquests usos sobre la biodiversitat. Bases ecològiques per l'aprofitament sostenible dels recursos naturals.
Bloc II: Conservació del medi natural. Conservació d'espècies: categories d'amenaça. Amenaces de la biodiversitat. Conservació in-situ i ex-situ. Genètica de la conservació. Conservació d'espais: àrees protegides (terrestres i marines). Connectivitat de les àrees protegides. Corredors biològics. Bases ecològiques per a la conservació del biodiversitat.
Bloc III: Restauració del medi natural. Introducció a la restauració ecològica: bases de l'ecologia de la restauració. Les solucions basades en la natura. Exemples d'aplicació a nivell local: restauració de comunitats costaneres i d'aigua dolça, restauració de sòls i boscos. Exemples d'aplicació a nivell paisatgístic: rewilding i restauració de grans processos ecològics i recuperació dels règims naturals de pertorbacions (incendis i inundacions).
Les pràctiques de camp, relacionades amb Gestió del territori i planificació d'actuacions, consisteixen en una sortida guiada a un parc natural. El seu Obejctiu es conèixer sobre el terreny i de primera mà els problemes de gestió d'un parc natural.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques d'aula | 12 | 0,48 | CM44, KM57, SM56 |
Pràctiques de camp | 8 | 0,32 | CM44, KM57, SM56 |
Teoria | 28 | 1,12 | CM44, KM57, SM56 |
Tipus: Supervisades | |||
Casos d'estudi | 12 | 0,48 | CM44, KM57, SM56 |
Tipus: Autònomes | |||
Casos d'estudi | 24 | 0,96 | CM44, KM57, SM56 |
Pràctiques de camp | 2 | 0,08 | KM57, SM56 |
teoria | 48 | 1,92 | CM44, KM57, SM56 |
Activitats docents guiades
o (i) Es requereix que l’alumnat analitzi articles científics i documents tècnics actuals.
o (ii) Es duen a terme estudis de cas en què l’alumnat ha d’aplicar els coneixements adquirits per resoldre situacions reals.
2. Sessions pràctiques —incloent treball de camp, activitats a l’aula i amb ordinador— permeten a l’alumnat aplicar diverses tècniques per a la gestió i conservació d’espècies, hàbitats i sistemes naturals. Aquestes inclouen:
Nota: 15 minuts d’una de les sessions, dins l’horari establert per la institució/programa, es reservaran perquè l’alumnat pugui respondre les enquestes d’avaluació de la docència i de l’assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Casos d'estudi | 30 | 12 | 0,48 | CM44, KM57, SM56 |
Exàmens parcials | 70 | 4 | 0,16 | CM44, KM57, SM56 |
L'avaluació de l'assignatura es reparteix de la següent manera:
a) Exàmens individuals de teoria i pràctiques (2 parcials de 35 %).
b) Resolució de casos d'estudi (30%).
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tal d'aprovar l'assignatura, caldrà treure una nota mitjana superior a 3.5 com a nota promig dels dos exàmens parcials per a que es pugui fer mitjana amb la resta de qualificacions obtingudes. En cas que la nota mitjana dels dos parcials no arribi a 3.5, no es consideraria la nota dels parcials i caldria anar a un examen de reavaluació. Aquest examen de reavaluació correspon a un 70% de la nota. En aquest examen de reavaluació es manté el requisit d'un 3.5 de nota mínima per considerar la resta de notes de l'alumne (casos d'estudi); en cas contrari l'assignatura estaria suspesa.
Per la resta d'activitats d'avaluació no cal obtenir cap nota mínima per fer mitjana.
El no lliurament d'alguna de les activitats d'avaluació dins del període establert implica una nota de zero per aquella activitat. Si no s'assisteix a alguna de les sessions de pràctiques la nota del bloc corresponen és zero.
Els estudiants que no puguin assistir a una prova d'avaluació individual per causa justificada (com ara per malaltia, defunció d'un familiar de primer grau o accident) i aportin la documentació oficial al professor corresponent, tindran dret a realitzar la prova en qüestió en una altradata.
En aquesta assignatura no es contempla la possibilitat d'avaluació única.
Bibliografia
Conservació:
Díaz, S., J. Settele, E. S. Brondizio, H. Ngo, J. Agard, A. Arneth, P. Balvanera, et al. 2019. Pervasive
Human-Driven Decline of Life on Earth Points to the Need for Transformative Change. Science 366:eaax3100. DOI:10.1126/science.aax3100.
Groom MJ, Meffe GK, Carroll CR et al., (2006) Principles of conservation biology. Tercera edició.
Sinauer.
IPBES (Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services). 2019. Global Assessment Report on Biodiversity and Ecosystem Services of the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. UN-IPBES, Bonn, Germany.
Juffe-Bignoli, D., Burgess, N.D., Bingham, H., Belle, E.M.S., de Lima, M.G., Deguignet, M., Bertzky, B., Milam, A.N., Martinez-Lopez, J., Lewis, E., Eassom, A., Wicander, S., Geldmann, J., van Soesbergen, A., Arnell, A.P., O'Connor, B., Park, S., Shi, Y.N., Danks, F.S., MacSharry, B., Kingston, N. (2014). Protected Planet Report 2014. UNEP-WCMC: Cambridge, UK. Disponible :
Kareiva P, Marvier M (2011) Conservation Science: Balancing the Needs of People and Nature. Roberts Publishers.
Meyfroidt, P. et al. Ten facts about land systems for sustainability. Proc. Natl Acad. Sci. USA 119,
e2109217118 (2022).
Primack RB (2014) Essentials of conservation biology. Sisena edició. Sinauer.
Sodhi NS, Ehrlich PR (eds) (2010) Conservation biology for all. Oxford University Press. Gratuït a: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_globaltitleindex_catalog_219777498
Van Dyke, Fred., & Lamb, R. L. (2020). Conservation Biology Foundations, Concepts, Applications / by Fred Van Dyke, Rachel L. Lamb. (3rd ed. 2020.). Springer International Publishing.
hhttps://digitalreport.protectedplanet.net/
Web Links:
AEMA: Agència Europeadel Medi Ambient (EEA; European Environment Agency) www.eea.europa.eu
CBD: Conveni per a la Diversitat Biològica www.cbd.int
Conservation International: www.conservation.org
https://natura.llocs.iec.cat/
https://www.ted.com/topics/conservation
Medi Ambient, Comissió Europea: http://ec.europa.eu/environment/index_en.htm
Medi natural , Generalitat de Catalunya: amb algún "Medi natural I , Generalitat de Catalunya"
Ministerio de Medio Ambiente d'Espanya: www.magrama.gob.es/es/biodiversidad/temas/default.aspx
UICN (IUCN): Unió Internacional per la Conservació de la Natura http://cms.iucn.org
WCMC: World Conservation Monitoring Centre www.unep-wcmc.org: www.greenfacts.org/en/digests/index.htm
WWF: World Wide Fund for Nature (World Wildlife Fund) www.panda.org
Processos ecològics:
Baudron (2014) Agriculture and nature: Trouble and strife? http://dx.doi.org/10.1016/j.biocon.2013.12.009
Bennett AF (1999) Linkages in the landscape. IUCN.
Briske (2017) Rangeland Systems. Processes, Management and Challenges. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-46709-2
Chapin, F.S., P.A.Matson and P.M. Vitousek (2011) Principles of Terrestrial Ecosystem Ecology. Springer. https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4419-9504-9
Doblas et al. (2013) Conservar Aprovechando. Cómo integrar el cambio global en la gestión de los montes españoles. CREAF. https://digital.csic.es/handle/10261/126871
Fischer J et al (2009) Landscape pattern and biodiversity. A: Levin SA (ed) The Princeton Guide to Ecology. Princeton University Press, pp. 431-437.
Grau et al. (2009). Manual de conservación de la biodiversitat en els hàbitats agraris. Manuals d’ecogestió, 27. Generalitat de Catalunya. https://www.gencat.cat/mediamb/publicacions/monografies/ME27_manual_conservacio_habitats_agraris.pdf
Jordan, C.F. (2022) Evolution from a Thermodynamic Perspective. Implications for Species Conservation and Agricultural Sustainability. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85186-6
Mallarach (2006) Bases per a les directrius de connectivitat ecològica de Catalunya. Generalitat de Catalunya.
Margules, C. R., & Pressey, R. L. (2000). Systematic conservation planning. Nature, 405(6783), 243-253. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1038/35012251
Martínez C (2009). EUROPARC-España www.redeuroparc.org/publicaciones/monografia2.pdf
Mayor X (2008) Connectivitat ecològica: elements teòrics, determinació i aplicació. Documents de Recerca 13, Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible, Generalitat de Catalunya
Restauració Ecològica:
Agència Catalana de l'Aigua (2008a) La gestió i recuperació de la vegetació de ribera. Guia tècnica per a actuacions en riberes. http://acaweb.gencat.cat/aca/documents/ca/actuacions/vegetacio_ribera_complerta.pdf
Mola, I. (Ed.) 2024. Restauración Ecológica: ejemplos de bases técnicas y soluciones prácticas. Fundación Biodiversidad del Ministerio para la Transición Ecológica y Reto Demográfico. Madrid. 635 pp. ISBN: 978-84-931561-1-4
Parker M, Zedle J,Falk D, 2016. Foundationsof restoration ecology. 2nd edition. Island Press, Washington. Disponible a internet.
Falk D, i cols., 2006. Foundations of restoration ecology. Island Press, Washington. Disponible en la bibliotecadela Facultat de Ciències i Biociències, i a internet.
Howell EA, Harrington JA, Glass SB, 2012. Introduction to restoration ecology. Island Press. Disponible a la biblioteca de la Facultat de Ciències i Biociències
Restauration Ecology. https://onlinelibrary.wiley.com/page/journal/1526100x/homepage/forauthors.html
No requereix programari especific
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |