Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciències Ambientals | OP | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
Al final del curs, els estudiants haurien de ser capaços de:
o Descriure les amenaces globals als nostres oceans, biodiversitat i ecosistemes terrestres, i com aquests sistemes canviants estan impactant el benestar humà.
o Descriure l'estat dels acords, negociacions, conferències, objectius d'emissions, finançament i instruments sobre el canvi climàtic.
o Explicar les estratègies polítiques actuals per mitigar i adaptar-se al canvi climàtic global.
o Identificar les eines polítiques comunes utilitzades per a l'adaptació i la mitigació.
o Avaluar la viabilitat de les polítiques d'adaptació i mitigació en els contextos de la gestió dels recursos naturals i la gestió urbana.
o Apreciar la dificultat d'arribar a acords internacionals, mitjançant l'aprenentatge experiencial a través d'un exercici de negociació experiencial.
o Comprendre les vostres debilitats personals i la configuració per defecte en la vostra actuació en una negociació, un debat polític i una presentació pública.
o Formular una opinió fonamentada sobre polítiques ambientals convencionals com el comerç de carboni i els impostos sobre el carboni.
o Analitzar els punts forts i febles de l'ecologisme pro-creixement i decreixement.
o Descriure les mesures convencionals per protegir la biodiversitat, els impactes que han tingut en les comunitats tradicionals i els enfocaments alternatius per a la conservació de la biodiversitat.
o Explicar la diferència entre el coneixement científic i el coneixement tradicional o indígena.
o Descriure les polítiques i els esforços que les ciutats estan fent per adaptar-se al canvi climàtic.
o Identificar les dimensions d'equitat i justícia de les amenaces globals i les respostes cíviques i polítiques a aquestes amenaces.
o Explicar com la nostra economia actual es basa en una lògica capitalista d'extracció i creixement.
Descripció del curs
El nostre planeta està experimentant canvis sense precedents que requereixen una resposta urgent, una acció ràpida i polítiques d’adaptació i mitigació eficaces. Aquest curs examinarà com la comunitat internacional, les nacions, les ciutats i les comunitats estan mitigant i adaptant-se als impactes del canvi climàtic global. Explorarem diversos sistemes globals, incloent-hi els oceans, la biodiversitat, els sistemes urbans i les xarxes de consum. Per a cada tema, intentarem entendre el repte global principal i les respostes actuals a un planeta en canvi constant. Tot i que el canvi climàtic és l’amenaça global més gran a la qual s’enfronta la humanitat, també analitzarem altres reptes ambientals globals com la pèrdua de biodiversitat, l’extracció de recursos, la regulació de contaminants i la injustícia ambiental. També debatrem alternatives polítiques, permetent als estudiants desenvolupar les seves pròpies posicions polítiques.
El curs s’organitzarà al voltant de cinc temes principals: Oceans, Terra, Ciutats, Consum i Polítiques, amb 1 a 3 setmanes dedicades a cada tema. En cada tema, explorarem les amenaces globals, els esforços de mitigació i les alternatives. El tema final, dedicat a les polítiques, ens permetrà debatre enfocaments polítics convencionals i alternatius per abordar els reptes ambientals globals. També s’esperarà que presenteu i defenseu la vostra pròpia recomanació política sobre un tema de la vostra elecció.
Aquesta és només la segona vegada que la UAB permet que el nostre institut, l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB), desenvolupi i s’encarregui d’impartir un curs a estudiants de grau d’aquesta universitat. Per tant, el contingut del curs mostrarà la recerca i l’expertesa de l’ICTA, permetent als estudiants familiaritzar-se amb l’especialització i els equips de recerca que treballen en temes apassionants de ciència ambiental a l’ICTA. Al mateix temps, es farà un esforç especial per crear un curs coherent que es cohesioni amb temes i objectius d’aprenentatge comuns.
Explorarem diversos temes de ciència ambiental que probablement ja haureu tractat al vostre programa de grau, encara que l’objectiu és examinar aquests temes des de la perspectiva de les estratègies d’adaptació, els esforços de mitigació i les alternatives polítiques.
El curs pot incloure ponents convidats ocasionals; tanmateix, per garantir la continuïtat i l’estructura del curs, el programa serà dirigit per un únic professor per assegurar-ne la coherència pedagògica.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presentació Pecha Kucha | 30 | 1,2 | SM55, SM57 |
Quizzes | 8 | 0,32 | CM44, CM46 |
Tipus: Supervisades | |||
Projecte de Grup | 6 | 0,24 | KM57, SM55 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures | 26 | 1,04 | CM44, CM46, KM57, KM58, SM55, SM57 |
Ens reunirem un cop per setmana durant tres hores a la setmana. Les classes seran dinàmiques, sovint començaran amb una breu lliçó magistral, seguida d’una discussió i un exercici. Farem debats, exercicis i discussions basades en casos pràctics. També hi ha prevista una sortida de camp.
Les lectures del curs es penjaran a la pàgina web del curs. Cada setmana, s’espera que els estudiants assisteixin a classe havent completat les lectures. Els estudiants han d’implicar-se críticament amb les lectures, identificant l’argument central de l’autor/a o autors/es, connectant aquests arguments amb els temes del curs. Es recomana molt que els estudiants prenguin apunts sobre còpies impreses del dossier de lectures. Les lectures són un element essencial del curs. Els estudiants han de completar les lectures per poder aprendre en aquest curs. També es demanarà als estudiants que adquireixin i llegeixin un llibre:
Hickel, J. 2020. Less is More. How Degrowth will Save the World. Penguin Books. New York.
Quan un professor fa una pregunta a un estudiant o l’invita a respondre al comentari d’un altre estudiant, sovint s’anomena “cold calling” perquè l’estudiant convidat a parlar haurà de respondre de manera espontània o sense previ avís. No tinc clar com de comú és aquesta pràctica a la UAB, però en altres universitats és habitual. L’objectiu mai serà avergonyir ningú, i un “no ho sé” pot ser una resposta vàlida, tot i que òbviament es prefereix una opinió pròpia o una reflexió argumentada. Quan vingueu a classe, simplement estigueu preparats per participar, seguir la conversa i estar a punt per fer la vostra aportació al debat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Analisis de l'exercisi | 10 | 6 | 0,24 | KM58 |
Mini Examens (Quizzes) | 15 | 15 | 0,6 | CM44, CM46, KM57, KM58, SM55, SM57 |
Participació en classe | 25 | 19 | 0,76 | CM44, CM46, KM57, KM58, SM55, SM57 |
Pecha Kucha | 20 | 20 | 0,8 | SM55, SM57 |
Policy Memo | 10 | 10 | 0,4 | SM55, SM57 |
Projecte de Grup | 20 | 10 | 0,4 | CM44, CM46 |
Participació a classe .............. 25%
Projecte en grup ...................... 20%
Anàlisi d’exercicis .................... 10%
Qüestionaris .............................. 15%
Informe de polítiques ............. 10%
Presentació Pecha Kucha ........ 20%
IPCC, 2023: Summary for Policymakers. In: Climate Change 2023: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, H. Lee and J. Romero (eds.)]. IPCC, Geneva, Switzerland, pp. 1-34, doi: 10.59327/IPCC/AR6-9789291691647.001
Orlove, R. 2022. The concept of Adaptation. Annu. Rev. Environ. Resour. 2022. 47:535–81.
Wagner, D.L. Eliza M. Grames, M L. Forister, D Stopak (2021) Insect decline in the Anthropocene: Death by a thousand cuts. Proceedings of National Academy of Sciences 118 (2) e2023989118 https://doi.org/10.1073/pnas.2023989118
Orlove, B., Sherpa, P., Dawson, N. et al. Placing diverse knowledge systems at the core of transformative climate research. Ambio 52, 1431–1447 (2023). https://doi.org/10.1007/s13280-023-01857-w
Anguelovski, I. (2016). From Toxic Sites to Parks as (Green) LULUs? New Challenges of Inequity, Privilege, Gentrification, and Exclusion for Urban Environmental Justice. Journal of Planning Literature. 31 (1) 23-36.
Honey-Rosés, J. 2022. Urban resilience in perspective: tracing the origins and evolution of urban green spaces in Barcelona. In Urban Resilience to the Climate Emergency: Unravelling the transformative potential of institutional and grassroots initiatives. Ed. I. Ruiz-Mallen, H. March, M. Satorras. Springer International Publishing. pps 45-63. ISBN 978-3-031-07300-7
Metcalf, G. (2021). Carbon Taxes in Theory and Practice. Annual Review of Resource Economics: 13:245-265. https://doi.org/10.1146/annurev-resource-102519-113630
Van den Bergh, J. and W.W.J. Botzen (2024). Assessing Criticisms of Carbon Pricing. International Review of Environmental and Resource Economics. 18:315-284.
Salekpay, F., J. van den Bergh, I. Savin, (2024). Comparing advice on climate policy between academic experts and ChatGPT. Ecological Economics https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2024.108352
Honey-Rosés, J. 2023. Barcelona’s Superblocks as spaces for research and experimentation. Journal of Public Space. 8(2) pp. 1–20. doi: 10.32891/jps.v8i2.1646.
Hickel (2020). Less is More. How Degrowth will Save the World.
J. van den Bergh (2011) Environment versus growth — A criticism of “degrowth” and a plea for “a-growth”. Ecological Economics (70) 881-890.
Week 1. Introduction |
September 10 |
Session 1. Introductions and Course Overview
|
|
Week 2. Global Climate Change |
September 17 |
IPCC, 2023: Summary for Policymakers. In: Climate Change 2023: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, H. Lee and J. Romero (eds.)]. IPCC, Geneva, Switzerland, pp. 1-34, doi: 10.59327/IPCC/AR6-9789291691647.001
Orlove, R. 2022. The concept of Adaptation. Annu. Rev. Environ. Resour. 2022. 47:535–81. |
|
|
|
Week 3. Oceans: Global Change, Adaptation and Mitigation Strategies |
September 23 |
Grelaud M and Ziveri P (2020) The generation of marine litter in Mediterranean island beaches as an effect of tourism and its mitigation, Scientific Reports, 10, 20326. |
|
Arctic Amplification of Global Warming Guest Lecture by Dr. Graham Morytn (Geography + ICTA-UAB
|
|
Week 4. Climate Fresk Workshop |
October 1 |
|
|
Week 5. Global Change in Terrestrial Ecosystems |
October 8 |
|
|
Wagner, D.L. Eliza M. Grames, M L. Forister, D Stopak (2021) Insect decline in the Anthropocene: Death by a thousand cuts. Proceedings of National Academy of Sciences 118 (2) e2023989118 https://doi.org/10.1073/pnas.2023989118 Orlove, B., Sherpa, P., Dawson, N. et al. Placing diverse knowledge systems at the core of transformative climate research. Ambio 52, 1431–1447 (2023). https://doi.org/10.1007/s13280-023-01857-w
|
|
Week 6. The MercuryGame Negotiation Exercise |
October 15 |
Come prepared to participate in the Mercury negotiation exercise. Submit a hard copy of your negotiation template at the beginning of class. Write your reflection piece after class and submit the following week. General Instructions for all participants
United Nations Environmental Programme. International Mercury Assessment.
Role Negotiation Instructions (to be handed out in class)
|
|
Week 7. Cities & Climate Mitigation |
October 22 |
§ Greenhouse gas emissions from global cities § City and regional mitigation plans Additional readings
|
|
Week 8. Resilience |
October 29 |
Begin to read Jason Hickel: Less is More: How Degrowth will Save the World Guest Lecture: Sandra Sotelo Reyes, Gender and Climate Justice Professional |
|
Exams Week. No Class
|
Nov 5 |
Week 9. Urban Climate Justice |
Nov 12 |
Movie Screening: The Green Divide Anguelovski, I. (2016). From Toxic Sites to Parks as (Green) LULUs? New Challenges of Inequity, Privilege, Gentrification, and Exclusion for Urban Environmental Justice. Journal of Planning Literature. 31 (1) 23-36. Honey-Rosés, J. 2022. Urban resilience in perspective: tracing the origins and evolution of urban green spaces in Barcelona. In Urban Resilience to the Climate Emergency: Unravelling the transformative potential of institutional and grassroots initiatives. Ed. I. Ruiz-Mallen, H. March, M. Satorras. Springer International Publishing. pps 45-63. ISBN 978-3-031-07300-7
|
|
Week 10. Climate Policies |
Nov 19 |
Metcalf, G. (2021). Carbon Taxes in Theory and Practice. Annual Review of Resource Economics: 13:245-265. https://doi.org/10.1146/annurev-resource-102519-113630
Van den Bergh, J. and W.W.J. Botzen (2024). Assessing Criticisms of Carbon Pricing. International Review of Environmental and Resource Economics. 18:315-284.
Salekpay, F., J. van den Bergh, I. Savin, (2024). Comparing advice on climate policy between academic experts and ChatGPT. Ecological Economics https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2024.108352
|
|
Week 11. Mobility & Transportation Policy |
Nov 27 |
§ Built Environment and Mobility § Transformational Urban Planning: Barcelona’s Superblocks § Bike Bus Honey-Rosés, J. 2023. Barcelona’s Superblocks as spaces for research and experimentation. Journal of Public Space. 8(2) pp. 1–20. doi: 10.32891/jps.v8i2.1646.
|
|
Field Trip. Bike Bus
|
Nov 28 |
Week 12. Consumption & Degrowth |
Dec 3 |
Hickel (2020). Less is More. How Degrowth will Save the World.
J. van den Bergh (2011) Environment versus growth — A criticism of “degrowth” and a plea for “a-growth”. Ecological Economics (70) 881-890.
|
|
|
|
Week 13. Presentations |
Dec 10 |
Pecha Kucha Presentations
|
|
Week 14. Presentations |
Dec 17 |
Pecha Kucha Presentations & Course Wrap-up |
|
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |