Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciències Ambientals | OP | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Capacitat per llegir textos complexes en anglès.
Capacitat per treballar amb Sistemes d'Informació Geogràfica.
Aquesta assignatura té com a objectiu estudiar els processos de canvi i transformació de naturalesa global que tenen impactes urbans en les ciutats d’arreu del planeta. Més concretament, s’analitzaran els reptes que aquestes transformacions representen pel que fa al futur sostenible de les ciutats del segle XXI i s'aprofundirà en l'estudi de la ciutat contemporània com a centre neuràlgic de les dinàmiques polítiques, econòmiques, socials, ambientals i culturals de la societat actual.
Els objectius específics de l’assignatura son els següents:
BLOC I. Ciutat i globalització
BLOC II. Ciutat i sostenibilitat
BLOC III. Les ciutats del món avui
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria (TE) | 31,5 | 1,26 | |
Sessions pràctiques (PAUL i PLAB) | 16,5 | 0,66 | |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació d'activitats | 5 | 0,2 | |
Realització d'exercicis pràctics | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 18 | 0,72 | |
Estudi personal | 35 | 1,4 | |
Lectura i visionat d'audiovisuals | 20 | 0,8 | |
Tests d'auto-aprenentatge | 2 | 0,08 |
Les activitats formatives de l'assignatura s'estructuraran de la següent manera:
Activitats dirigides
Classes de teoria (TE)
A les sessions presencials de teoria es duran a terme les següents activitats:
Sessions pràctiques (PAUL i PLAB)
Les sessions pràctiques es repartiran entre pràctiques a l'aula (PAUL) i pràctiques amb Sistemes d'Informació Geogràfica (PLAB).
Algunes d’aquestes pràctiques requeriran de la cerca de dades i del seu tractament a través de programari estadístic. Les pràctiques amb SIG requeriran produir mapes.
El professorat responsable de les pràctiques informarà convenientment de l'activitat a desenvolupar en cadascuna de les sessions. Com a resultat d'aquestes activitats l'alumnat haurà de realitzar diferents d'exercicis (diversos dels exercicis es duran a terme a través de més d'una sessió de pràctiques). Alguns d'aquests exercicis podran requerir presentacions orals per part de l'alumnat.
Aquesta assignatura s'imparteix en català. Tanmateix, el professorat d'alguna de les pràctiques podrà utilitzar també el castellà.
Activitats supervisades
L’alumnat durà a terme de forma supervisada les activitats de les sessions de teoria (TE) que requereixin d’una preparació prèvia (lectures, visionat d’audiovisuals o preparació de l'activitat), així com la realització dels exercicis pràctics derivats de les sessions pràctiques.
S'espera que l’alumnat assisteixi a classe i consulti els dubtes participant activament a les sessions tant de teoria com de pràctiques. No obstant, podeu consultar amb el professorat usant el campus virtual, el correu electrònic de l'equip docent o utilitzant l’horari establert de tutories presencials (tant individualment com en grup).
Activitats autònomes
Caldrà un esforç individual per assentar les classes teòriques i els coneixements de la part pràctica. S’espera que l’alumnat treballi tots aquests coneixements a través de l’estudi personal continuat al llarg de l’assignatura, la realització de les lectures obligatòries, la consulta de la bibliografia recomanada, el visionat d’audio-visuals, la cerca d’informació per a la realització de les pràctiques, etc.
D’altra banda, en cadascun dels blocs del temari espenjarà un test d’auto-aprenentatge al Campus Virtual que proveirà de feed-back a l’alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 40% | 2 | 0,08 | CM44, CM45, CM46 |
Exercicis pràctics | 35% | 0 | 0 | SM56, SM58 |
Participació a les sessions de teoria (TE) | 20% | 0 | 0 | KM57, KM59 |
Tests d'auto-aprenentatge | 5% | 0 | 0 | CM44, CM45, CM46 |
L'avaluació de l'assignatura es fa en base a:
La nota final sortirà de la mitjana ponderada de les quatre activitats. Per superar l'assignatura cal haver aprovat (5) tant l’examen final com la mitjana dels exercicis pràctics.
Examen final
Al final del curs l’alumnat haurà de realitzar un examen individual per avaluar els coneixements obtinguts en el conjunt de l’assignatura. Tots els continguts de l’assignatura (teoria, pràctiques, activitats, lectures, audio-visuals, etc.) son susceptibles de ser avaluats a l’examen final.
Exercicis pràctics
Es realitzaran diversos exercicis pràctics en grup resultat de les pràctiques (PAUL i PLAB). Per poder ser avaluat d'un exercici cal haver assistit a les sessions pràctiques vinculades a aquell exercici.
A principi de curs s'informarà a l'alumnat dels exercicis, la data de realització i la ponderació de cadascun d'ells en aquesta part de la nota.
Caldrà respectar les dates de lliurament de les feines establertes pel professorat de pràctiques. El lliurament fora de termini dels exercicis pràctics (màxim 72h) serà penalitzat amb una reducció del 20% de la nota d'aquell exercici.
Participació a les sessionsde teoria
La nota corresponent a la participació a les sessions de teoria (TE) s'obtindrà a través de diferents lliuraments (individuals o en grup) corresponents ales diverses activitats que el professorat pugui plantejar durant el desenvolupament d’aquestes sessions (debats, resums, treball cooperatiu, exposicions orals, etc.). Algunes d'aquestes activitats poden requerir de preparació prèvia. La participació en aquestes activitats no és obligatòria; tanmateix, en aquelles activitats en què no s’assisteixi la qualificació serà de zero (0), sense possibilitat de fer el lliurament en cap altre moment.
Tests d’auto-aprenentatge
Per últim, en cadascun dels blocs del temari es penjarà un test d’auto-aprenentatge al Campus Virtual amb un termini per a respondre’l. El test proveirà de feed-back a l’estudiant. La realització de cadascun dels 3 testos computarà 1/3 d’aquesta part de la nota.
Programació d’exàmens i lliurament d’activitats:
Les dates de realització d’exàmens i de lliurament d’activitats seran comunicades a l'alumnat amb antelació suficient, sense opció a ser modificades individualment (tret de casos excepcionals i sempre convenientment justificats). Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
La data de l’examen de recuperació serà establerta per la Facultat de Filosofia i Lletres i és inamovible.
Revisió de qualificacions:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informaràl’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Recuperació:
Es poden recuperar l’examen i cadascun dels exercicis pràctics, sempre que s’hagi obtingut una qualificació inferior a 5. Les activitats no lliurades no son recuperables.
Els lliuraments de les activitats de les sessions de teoria (TE) i els testos d’auto-aprenentatge no son recuperables.
La nota màxima de cadascuna de les activitats recuperades és de 5.
Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no son recuperables.
No avaluable:
Es considera “no avaluable” qui no ha realitzat i lliurat l'examen i/o qui no ha lliurat cap exercici pràctic.
En cas que no es realitzi una activitat d’avaluació, la nota obtinguda per aquella activitat serà de 0, no serà reavaluable i així constarà en la mitjana ponderada.
Plagi o conducta fraudolenta:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Ús de la Intel·ligència Artificial:
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia i especificar les eines emprades. La no transparència de l’ús de la IA en una activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Avaluació única:
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
George, Rose (2014). 90% de todo. La industria invisible que te viste, te llena el depósito de gasolina y pone comida en tu plato. Capitan Swing Ed.
Graham, Stephen (2003) The Cybercities Reader. Routledge, London.
Harvey, David (1989). The Urban experience. Basil Blackwell.
Heynen, Nick; Kaika, Maria; Swyngedouw, Erik (2006). In the Nature of Cities. Urban Political Ecology and the polítics of urban metabolism. Routledge, London.
Honey, Marta; Frenkiel, Kelsey (2021). Overtourism: lessons for a better future. Island Press.
Hopkins, Rob (2008). The transition handbook : from oil dependency to local resilience. Green Books.
Kaika, Maria (2005). City of flows. Modernity, Nature and the City. Routldge, London.
Kaika, Maria; Keil, Roger; Mandler, Tait; Tzaninis, Yannis (2021). Turning up the heat : urban political ecology for a climate emergency. Manchester University Press.
Myers, Gath (2011). African cities: Alternative Visions of Urban Theory and Practice. Ed. Zed Books.
Muñoz, Francesc (2008). Urbanalización: paisajes comunes, lugares globales. Gustau Gili, Barcelona.
Nel·lo, Oriol; Mele, Renata (eds. 2016). Cities in the 21st Century. Routledge: London.
Parés, Marc; Ospina, Sonia; Subirtas, Joan (2017). Social Innovation and Democratic Leadership. Communities and social change from below. Edward Elgar Publishing, Cheltenham.
Robbins, Paul (2007). Lawn people: how grasses, weeds and chemicals make us who we are. Temple University Press, Philadelphia.
Sassen, Saskia (2001). The Global City: New York, London, Tokyo. Princeton University Press.
Sassen, Saskia (2007). Los espectros de la globalización. Fondo de Cultura Económica. Buenos Aires.
Sassen, Saskia (2011). Ciudad y globalización. Textos urbanos. Vol. VII. El Quinde. Quito.
Sassen, Saskia (2015) Expulsiones. Brutalidad y complejidad en la economía global. Katz Editores, Buenos Aires.
Sequera Fernández, Jorge (2020) Gentrificación: capitalismo ‘cool’, turismo y control del espacio urbano. Catarata.
Solana Solana, Antonio Miguel (2016). Espacios globales y lugares próximos : setenta conceptos para entender la organización territorial del capitalismo global. Icaria.
Stiglitz, Joseph (2002). El malestar de la globalización. Taurus.
Vollmer, Lisa (2019). Estrategias contra la gentrificación. Por una ciudad desde abajo. Katakrac.
Whitehead, M. (2007). Spaces of sustainability : geographical perspectives on the sustainable society. Routledge.
World Cities Report (2016). Urbanization and Development. Emerging Futures. UNHABITAT.
World Cities Report (2020). The Value of Sustainable Urbanization. UNHABITAT.
World Cities Report (2022). Envisaging the future of cities. UNHABITAT.
WorldCities Report (2024). Cities and Climate Action. UNHABITAT.
Paquet office.
Programari d’estadística bàsica.
Programari SIG disponible a la UAB.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |