Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciències Ambientals | OP | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es demana cap prerequisit.
L’objectiu d’aquesta assignatura és iniciar als alumnes en el coneixement i l’anàlisi dels riscos d’origen ambiental, de manera que puguin adquirir uns coneixements i destreses elementals que els permetin abordar estudis relacionats amb els diferents tipus de riscos. S'abordaran diferents definicions, classificacions i mesures dels riscos ambientals i es dissenyaran criteris per gestionar aquests riscos i contenir-los a nivells socialment acceptables.
Es coneixeran sobre el terreny, estudiaran i discutiran casos pràctics d'ocurrència i impactes derivats de fenòmens de risc i es desenvoluparan i aplicaran avaluacions de riscos (aspectes físics i aspectes socials, incloent-hi la percepció del risc) durant la planificació, desenvolupament i posada en marxa de projectes amb potencial de risc. Aquest procés d’avaluació ha de permetre prendre decisions raonables sobre l’acceptabilitat del risc i les mesures a adoptar per a la protecció de la salut humana o dels ecosistemes dins d’un marc d’una comunicació del risc on es permeti contrastar les opinions d’experts, gestors i públic en general.
Temari de l'assignatura
BLOC I - INTRODUCCIÓ AL RISC AMBIENTAL
BLOC II - ANÀLISI DE RISCOS
BLOC III - LA GESTIÓ DEL RISC
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats de camp | 6 | 0,24 | CM46, KM57, KM59, KM63 |
Activitats pràctiques | 14 | 0,56 | CM44, CM46, KM57, KM59, KM63 |
Classe magistrals | 28 | 1,12 | CM44, CM46, KM57, KM59, KM63 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i seguiment de les activitats proposades, presencials i virtuals | 5 | 0,2 | CM44, CM46, KM57, KM59, KM63 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la matèria d'examen | 25 | 1 | CM44, CM46, KM57, KM59, KM63 |
Resolució de problemes, redacció d'informes. | 25 | 1 | CM44, CM46, KM57, KM59, KM63 |
Les activitats dirigides consistiran en: classes magistrals de teoria, activitats de resolució de problemes de casos pràctics a l'aula i a l'aula d'informàtica i una sortida de camp. A més de les que fomentin la participació de l’alumnat mitjançant seminaris i tutories.
Classes magistrals: els coneixements teòrics es transmetran, principalment, a l'aula a través de classes magistrals, amb suport de TIC i debats en gran grup. A part de la bibliografia seleccionada, els alumnes disposaran d'un material diversificat per al seguiment de les classes. Aquests materials de suport estaran disponibles per alumne al campus virtual de l'assignatura i a les biblioteques. Els coneixements teòrics adquirits pels alumnes s'avaluaran mitjançant les proves escrites.
Activitats de resolució de problemes de casos pràctics a l'aula i a l’aula d'informàtica: s'aplicaran a les pràctiques els coneixements adquirits i es resoldran problemes senzills. S'interpretaran i analitzaran casos de diferents tipus de riscos ambientals i les seves cartografies associades. Es demanarà l'aplicació del GIS a la realització de pràctiques de mapes de susceptibilitat.
Pràctiques de camp: a la sortida de camp l'alumne ha d'adquirir un coneixement transversal i sistèmic d’algunes de les problemàtiques treballades al voltant dels riscos ambientals: reconeixement del procés, adquisició i validació de dades al camp, cartografia associada al risc analitzat.
Algunes tasques es duran a terme en grup, per afavorir l’aprenentatge cooperatiu. També es realitzaran presentacions orals de treballs a classe, on es fomentarà el debat i la participació activa de l’alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Informes de les activitats d'aula i de camp | 25 | 20 | 0,8 | CM44, CM46, KM57, KM59, KM63 |
Participació de l'alumnat en totes les activitats | 10 | 0 | 0 | CM44, CM46, KM57, KM59, KM63 |
Treball autònom de cas pràctic | 15 | 25 | 1 | CM44, CM46, KM57, KM59, KM63 |
1r examen parcial | 25 | 1 | 0,04 | CM44, CM46, KM57, KM59, KM63 |
2n examen parcial | 25 | 1 | 0,04 | CM44, CM46, KM57, KM59, KM63 |
L'avaluació es realitza al llarg de tot el curs de manera continuada, en part en grup i en part individualment.
Per aprovar l'assignatura cal que la mitjana de les proves estigui aprovada i que la mitjana de les activitats pràctiques i el treball de curs també estigui aprovada.
Quan la nota de l'avaluació continuada sigui inferior a 5, a l'examen final es podran recuperar els exàmens parcials suspesos.
Seran objecte de recuperació les dues proves parcials que es faran conjuntament en la data acordada per la coordinació. Per poder presentar-se a la recuperació cal que la nota mitjana de l'avaluació continuada, corresponen als informes de les activitat d'aula i decamp; i del treball de curs autònom sigui igual o superior a 5.
Aquesta assignatura s'acull a l'avaluació única. Aquesta consistirà en la realització d'un examen de tots els continguts de l'assignatura que correspondrà a un 60% de la nota i en la presentació de 4 treballs de les activitats pràctiques que inclou l'assignatura, que comptarà un 40% de la nota. L'examen es realitzarà coincidint amb el segon parcial de l'avaluació continuada. La recuperació de l'avaluació única es farà el mateix dia de la recuperació de l'avaluació continuada.
AGÈNCIA CATALANA DE L’AIGUA (2017). La gestió del risc d’inundacions a Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya. 26p.https://aca.gencat.cat/web/.content/10_ACA/J_Publicacions/03-guies/02-GestioRiscInundacions_2017.pdf
Ayala-Carcedo, F.J. i Olcina Cantos, J. (Coords.). (2002). Riesgos naturales. Barcelona: Ariel.
Birkmann, Jörn. 2006. Measuring Vulnerability to Natural Hazards. Towards Disaster Resilient Societies. New York: United Nations University.
Bell, F.G. (1998). Environmental Geology: Principles and Practice. Blackwell Science, Oxford.
Bennett, M.R. & Doyle, P. (1997). Environmental Geology and the Human Environment. John Wiley and Sons, Shichester.
Bryant, E.A. (1991). Natural Hazards. Cambridge University Press. Cambridge.
Calvo García-Tornel, F. (2001): Sociedades y Territorios en Riesgo. Barcelona, Ediciones del Serbal.
Cock, N.J. (1995). Geohazards Natural and Human. Prentice Hall. N. J.
Craig, J.R.; Vaughan, D.J.; Skinner, B.J. (2007). Recursos de la Tierra: origen, uso e impacto ambiental. Pearson educación, S.A. Madrid. ISBN: 978-84-205-5032-9.
Hans-Ulrich Schmincke (2004). Volcanism. Springer-Verlag. Berlin.
Haque, C. Emdad. (2005): Mitigation of Natural Hazards and Disasters: International Perspectives.
Dordrecht: Springer.
IGME (2008). Guía metodológica para la elaboración de cartografías de riesgos naturales en España. Ilustre Colegio Oficial de Geólogos.
Jimenez Forcada, E. (2018). Introducción a la geología médica. Ed. Los libros de la Catarata.
Keller, E.A. (1999). Environmental Geology. Prentice Hall. New Jersey. 560 p. (4a edició 2008).
Keller, E.A.; Blodgett, R.H. (2007). Riesgos naturales. Pearson. Prentice Hall, Madrid.
Kieffer, Susan W. (2013): The Dynamics of Disaster. New York: Norton.
Lario, J.; Bardají, T. (2016). Introducción a los riesgos geológicos. Madrid: UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Llasat. M.C. i Corominas, J. (2010): Riscos associats al clima, a J.E. Llebot (ed): Segon Informe sobre
el Canvi Climàtic a Catalunya. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans i Consell Assessor per al
Desenvolupament Sostenible de la Generalitat de Catalunya.
Llorente Isidro, M. (2015). Los riesgos naturales: la ciencia para evitar los desatres. IGME, Madrid.
Lundgren, L.W. (1999). Environmental Geology. Prentice-Hall, New Jersey.
Pipkin, W., Trent, D. & Hazlett, R.(2005). Geology and the Environment. Thomson Brook Cole, 592 p.
Reynolds, S.J., Johnson, J.K., Kelly, M.M., Morin,P.M., and Carter C.M., (2008). Exploring Geology: McGraw-Hill Higher Education, Dubuque, Iowa.
Smith, K.; Fearnley, C. J.; Dixon, D.; Bird, D. K.; Kelman, I. (2023): Environmental Hazards. Assessing
risk and reducing disaster. Londres, Routledge (7ena edició).
Tarburck, E.J., Lutgens, F.K. (2005). Ciencias de la Tierra. Una introducción a la geologia física. Prentice Hall, Madrid. 8ª edició.
Vilaplana, J. M.; Payás, B. (2008). «RiskCat. Els riscos naturals a Catalunya. Informe executiu / Los riesgos naturales en Cataluña / Natural Risks in Catalonia». Informes del CADS, núm. 6, 228 p. [en línia]. <http://cads.gencat.cat/web/.content/Documents/Publicacions/els_riscos_naturals_a_catalunya.pdf>
Vilaplana, J.M. (2019). Els georiscos. IN: NATURA, ÚS O ABÚS? (2018-2019). Institut d’Estudis Catalans, 52 pàgs. https://natura.llocs.iec.cat/wp-content/uploads/sites/21/2020/02/4aII-geologia_riscos_20200220.pdf
Per a la resolució de les activitats pràctiques utilitzarem:
-Google Earth
-Programari SIG
-Global Mapper
-Microsoft Excel
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |