Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Mostreig i Tècniques Analítiques

Codi: 106774 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciències Ambientals OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Palet Ballus
Correu electrònic:
cristina.palet@uab.cat

Equip docent

Montserrat Roca Marti

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cal haver cursat les assignatures de Física i de Química dels cursos inferiors.


Objectius

Els objectius principals de l'assignatura és reconèixer les Etapes del Procediment Analític, que inclou des de la definició del Problema (econòmic-social, i analític) i de l'Objecte analític, passant per l'etapa del Mostreig (Pla de Mostreig), del Pre-tractament de mostra (si s'escau) fins la Mesura-transducció del senyal analític (elèctric), així com l'etapa d'Adquisició i tractament de dades, Resultats obtinguts i la darrera etapa de la Interpretació d'aquests resultats.

Específicament, descobrirem diferents Plans de Mostreig necessaris en diferents àmbits (sòls, sediments, aigües i atmosfera), presentarem diferents pre-tractaments de mostra (dissolució, extracció), i veurem diferents tècniques instrumentals per a la determinació de diferents nivells (molaritat, ppm, ppb i ppt) de compostos d'interès (tan contaminants com no contaminants, tan compostos orgànics com metalls/semimetalls i altres compostos inorgànics).


Resultats d'aprenentatge

  1. CM36 (Competència) Incorporar l'ús de traçadors ambientals o tècniques analítiques bàsiques a la caracterització de processos concrets de la hidrologia, l'oceanografia o la dispersió de contaminants.
  2. CM39 (Competència) Transmetre adequadament a un públic general la informació científica general associada a un problema mediambiental.
  3. KM46 (Coneixement) Identificar els processos químics i geològics més rellevants en els diferents compartiments ambientals (hidrosfera, sòl  i atmosfera).
  4. KM47 (Coneixement) Reconèixer la manera com l'activitat humana intervé sobre el funcionament dels vectors físics (aigües, sòl , oceans, atmosfera) en el medi natural.
  5. KM49 (Coneixement) Reconèixer les tècniques i les eines de mostreig, d'anàlisi i de traçadors ambientals.
  6. SM47 (Habilitat) Analitzar, a partir de les dades disponibles, els canvis en el medi físic causats per l'acció natural o antropogènica.
  7. SM48 (Habilitat) Aplicar les etapes principals del procediment analític, incloent-hi l'obtenció i l'anàlisi de mostres, per a l'estudi del medi físic.

Continguts

Tema 1: Introducció al Procediment analític. Definició de conceptes.

Tema 2: Pla de Mostreig. Aplicació a sòls, sediments, aigües i atmosfera.

Tema 3: Pre-tractament de mostra: dissolució, extracció.

Tema 4: Tècniques instrumentals. Diferents tècniques per diferents nivells de concentració (molaritat, ppm, ppb i ppt). Relació tècniques instrumetnals compostos a determinar: tan contaminants com no contaminants, tan compostos orgànics com metalls/semimetalls i altres compostos inorgànics.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes d'aula 10 0,4 CM36, CM39, KM49, SM48
Classes de teoria 26 1,04 CM36, CM39, KM49, SM48
Pràctiques de camp 4 0,16 CM36, KM49, SM48
Pràctiques de laboratori 8 0,32 CM36, KM49, SM48
Tipus: Supervisades      
Preparació Cas d'estudi 7 0,28 CM39, KM49, SM48
Tipus: Autònomes      
Preparació Cas d'estudi 40 1,6 CM36, KM49, SM48
Treball i estudi personals 50 2 CM36, CM39, KM46, KM47, KM49, SM47, SM48

Metodologia docent i activitats formatives

Les activitats formatives estan repartides en quatre apartats: classes de teoria, classes de problemes, pràctica/sortida de camp i pràctiques de laboratori, cadascuna d’elles amb la seva metodologia específica.

Classes de teoria

El professorat explicarà el contingut del temari amb el suport de material audiovisual que estarà a disposició dels estudiants al Campus Virtual de l’assignatura. Aquestes sessions expositives constituiran una part important de l’apartat de teoria.

Sota el guiatge del professorat i mitjançant comunicació a través del Campus Virtual, els coneixements d’algunes parts escollides del temari podran ser cercades i estudiades mitjançant l'aprenentatge autònom per part de l'alumnat. Per tal de facilitar aquesta tasca es proporcionarà informació sobre localitzacions a llibres de text, pàgines web, etc. 

Classes de problemes

Es lliuraran a través del Campus Virtual els dossiers d’enunciats de problemes de l’assignatura, els quals s’aniran resolent al llarg d'algunes de les sessions de problemes presencials (programades a l'horari des de Coordinació del Grau de Ciències Ambientals). En aquestes sessions, el professorat de problemes exposarà els principis experimentals i de càlcul necessaris per treballar els problemes plantejats, explicant les pautes per la seva resolució.

Es combinaran aquest tipus de classes de problemes amb classes de problemes destinades a la preparació guiada d'un Cas d'estudi.

Pràctica de camp

Es programa una sessió de camp pel Campus de la UAB per tal de fer un mostreig dirigit.

Pràctiques de laboratori

Es programen dues sessions de pràctiques de laboratori de l'àmbit de la Química (programades a l'horari des de Coordinació del Grau de Ciències Ambientals). Es lliurarà a través del Campus Virtual el Guió de cada sessió pràctica, així com tota la informació relacionada d'interès. En aquestes sessions de laboratori es procurarà emprar les mostres recollides a la pràctica de camp.

 

Material disponible al Campus Virtual de l’assignatura

Guia docent

Presentacions utilitzades pel professorat a les classes de teoria

Dossiers de les classes de problemes

Guions de la pràctica de camp i de les pràctiques de laboratori

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Cas d'estudi 35% 1 0,04 CM36, CM39, KM46, KM47, KM49, SM47, SM48
1er parcial 32,5% 2 0,08 CM36, KM49, SM48
2on parcial 32,5% 2 0,08 CM36, KM49, SM48

El procés d'avaluació segueix el principi d'avaluació continuada. Per a l'avaluació de l'assignatura, es realitzaran:

A) Dues proves parcials en les dates indicades per la facultat (i marcades a l'horari del Grau de Ciències Ambientals), cadascuna corresponent a una part de l'assignatura. Les proves parcials són individuals. 

B) Pràctica de camp: Es realitzarà al campus UAB. El guió de la pràctica de camp es lliurarà a través del Campus virtual. Aquesta part pot ser avaluada dins d'algun dels parcials de l'assignatura. 

C) Pràctiques de laboratori: Les dues sessions de pràctiques de laboratori son de l'àmbit de la Química, son d'assistència obligatòria. Es realitzaran en parelles. I el guió de pràctiques es lliurarà via el Campus virtual. Aquesta part pot ser avaluada dins d'algun dels parcials de l'assignatura. 

D) Cas d'estudi relacionat amb la temàtica de l'assignatura. Es plantejarà un problema o cas d'estudi, i els estudiants, en equips de 4 persones, hauran de fer un esquema del procediment analític corresponent al cas, presentant un Pla de mostreig, una/es proposta/es de pre-tractament de les mostres corresponents. També indicaran la/es tècnica/ques instrumental/s a emprar per tal de resoldre el problema relatiu al cas d'estudi. 

 

La nota final de l'assignatura es distribuirà de la manera següent:

32,5% 1er parcial

32,5% 2on parcial

35% Cas d'estudi

La qualificació de cada parcial ha de ser igual o superior a 3,5, per poder calcular la nota final ponderada amb les altres qualificacions assolides en les altres activitats programades. La nota mitjana d'aquestes dues proves ha de ser, com a mínim, de 5,0 per poder calcular la nota final amb la resta de activitats d'avaluació.

Si no es presenta el Cas d’estudi o no s'assisteix a les sessions de la pràctica de camp i/o de les practiques de laboratori, l'alumnat serà qualificat com "NO AVALUABLE", independentment de la nota dels exàmens parcials. D'altra banda, l'alumnat que no es presenti al 1er parcial o al 2on parcial, també serà qualificat com "NO AVALUABLE".

L'alumne que no superi l'avaluació de les proves parcials de l'apartat (A) disposarà d'una avaluació extraordinària, en les dates que determini la facultat (i marcades a l'horari del Grau de Ciències Ambientals). Per poder presentar-se a l'examen de recuperació, els estudiants hauran d'haver participat en activitats d'avaluació al llarg del curs que equivalguin a 2/3 parts de la nota final.

Per recuperar la nota de l’apartat (A), l’alumnat s'haurà de presentar obligatòriament de cadascun dels parcials amb nota inferior a 3,5. En el cas que la nota mitjana dels parcials sigui inferior a 5,0, i els parcials tinguin nota superior a 3,5, l'alumne pot decidir presentar-se a l'avaluació extraordinària de tots dos parcials o només a l'avaluació extraordinària d'aquell parcial del que tingui la nota més baixa.

La nota de l'examen de recuperació substituirà a la nota prèvia en el còmput de la nota final. Per poder fer mitjana per a la nota final, la qualificació del parcial ha de ser igual o superior a 3,5.

Només es pot recuperar la nota a que es refereix l'apartat (A). De cara a la recuperació, la nota de l’apartat (D) es manté inalterada. La nota de l’apartat (D) ha de ser superior a 5,0 per poder calcular la nota final amb la resta de activitats d'avaluació.

 

Avaluació dels estudiants repetidors

L'alumnat que repeteixi l'assignatura no haurà de repetir la part de la práctica de camp ni de les pràctiques de laboratori (es guardarà la nota 2 convocatòries seguides). Per la resta d'activitats d'avaluació NO se l'avaluarà de forma diferent a la resta d'estudiants.

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final, on s'avaluarà el contingut de tota la matèria. La nota de l’examen ha de ser, com a mínim, de 5,0, i tindrà una ponderació del 75%. El mateix dia de l'examen (que es realitzarà el mateix dia que l'alumnat d'avaluació continuada s'avaluï del 2on parcial) caldrà entregar el treball relacionat amb el Cas d’estudi (que en aquest cas serà individual), i tindrà una ponderació d'un 25%. Les pràctiques de camp i de laboratorio son igualment d'assistència obligatòria.

Si la nota final no arriba a 5,0, l’estudiant tindrà una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació que es celebrarà el mateix dia de l’examen de recuperació de la resta d'estudiants. De cara a la recuperació, la nota de l’apartat (D) es manté inalterada inalterada (i ha de ser superior a 5,0 per poder calcular la nota final).

 

Irregularitats: còpia i plagi

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'alumnat que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d’avaluació. Per tant, la copia, el plagi, l’engany, deixar copiar, etc.en qualsevol de les activitats d’avaluació implicarà suspendre-la amb un zero.

 


Bibliografia

1)Daniel C. Harris, Anàlisi química quantitativa, Traducció 6a ed, Ed. Reverté, 2006.
 
2)Daniel C. Harris, Quantitative Chemical Analysis, 9th ed, Ed. MacMillan Education, NY, 2016.
 
La llista de bibliografia s'ampliarà a l'inici del curs.
 

Programari

MS Word, MS Powerpoint and/or Adobe es poden emprar per la preparación del Cas d’estudi.

MS Word i Excel per les pràctiques de laboratori.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 1 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt