Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciències Ambientals | OB | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Haver cursat el primer cicle del grau de Ciències Ambientals.
Aquesta assignatura té una intenció professionalitzadora, en el sentit d’aportar elements útils per al desenvolupament de la professió: tracta d’incorporar perspectives, metodologies i tècniques concretes, així com petites experiències pràctiques, que permetin participar en programes i institucions relacionats amb l’educació, la comunicació i la divulgació.
Els objectius previstos són:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques d'aula i visites | 40 | 1,6 | CM27, CM28, SM34, SM37 |
Seminaris | 16 | 0,64 | SM34 |
Teoria. Classes expositives | 22 | 0,88 | CM27, KM37, SM37 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 20 | 0,8 | CM27, CM28, KM37, SM34, SM37 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 37,5 | 1,5 | CM27, CM28, KM37, SM34, SM37 |
L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 35 | 3,25 | 0,13 | CM27, CM28, KM37, SM34, SM37 |
Examen parcial | 35 | 3,25 | 0,13 | CM27, CM28, KM37, SM34, SM37 |
Treball | 30 | 8 | 0,32 | CM27, CM28, KM37, SM37 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant diversitat d'activitats formatives:
Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim de 5/10 en cadascuna de les activitats d'avaluació.
Per a la recuperació de l'examen parcial i final cal haver tret com a mínim un 3.5/10 i haver mostrat una actitud i una participació positiva durant el curs. Les tasques de seguiment i el treball en grup no son recuperables. Si s'aprova la recuperació, la nota final de l’assignatura serà de 5/10.
Si l'alumne només ha estat avaluat com a màxim d'un 25% de les activitats d'avaluació i abandona, la qualificació final serà de NO AVALUABLE.
L’assistència a classe i la participació activa i compromesa són imprescindibles: la dinàmica dels projectes no funcionarà si no s'assisteix a classe.
La copia o plagi constitueixen un delicte que pot representar suspendre l'assignatura.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable esconsiderarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar suspendre l'activitat avaluativa amb una qualificació de 0.
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
AMAT, A.; ESPINET, M.; SANMARTÍ, N. (2021). Els reptes pedagògics de l’educació ambiental: la construcció d’experiències socioambientals autèntiques orientades a la transformació. www.sostenible.cat. https://www.sostenible.cat/reportatge/els-reptes-pedagogics-de-leducacio-ambiental-la-construccio-dexperiencies-socioambientals
BONIL , J.; PUJOL, R.M. (2011). Educación científica a propósito de la palabra crisis. Enseñanza de las ciencias. 29(2) pp. 252-261
BONIL, J.; JUNYENT, M.; PUJOL, RM. (2010). Educación para la sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista EUREKA, Enseñanza y Divulgación de Ciencias, 7, 198-215. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2644
BONIL, J.; CALAFELL, G. (2014) Identificación y caracterización de las concepciones de medio de un grupo de profesionales de la educación ambiental. Enseñanza de las Ciencias, 32.3, 205-225
CALVET, L. et al. (2022). Terra d'aprenentatges. Dotze belles històries per a l'agroecologia escolar a Catalunya. Sant Cugat del Vallès: Pol·len Edicions
DOBON, J.; FONOLLEDA, M. (2021). Diseño de salidas escolares de calidad. Cuadernos de Pedagogía, (521), 48-56.
ENCISO, J. [coord.] (2023). Alerta greenwashing. El ecoblanqueo en España. Sant Cugat del Vallès: Pol·len Edicions.
GARCIA, R.; JUNYENT, M.; FONOLLEDA, M. (2017). How to assess professional competencies in Education for Sustainability? An approach from a perspective of complexity. International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 18 No. 5, pp. 772-797. https://doi.org/10.1108/IJSHE-03-2016-0055
HERRERO, Y. (2014). Producir y trabajar para mantener la vida humana. (134), 54-61. https://vientosur.info/wp-content/uploads/spip/pdf/VS134_Y_Herrero_Producir_trabajar_mantener_vida.pdf
FONOLLEDA, M.; FABRIZIO, T.; De FREITAS, D. (2014), La escuela y la ciudad en conexión: un análisis de la perspectiva escalar con profesores en formación. Interacçoes, Vol. 10, Num. 31. https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/6377
FONOLLEDA, M.; BONIL, J.; PUJOL, RM. (2013). Exploración de los modelos explicativos sobre mobilidad desde la perspectiva de la complejidad. Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2013), 1301-1305. https://ddd.uab.cat/record/175267
FRANQUESA, T. (1998). Guia Hàbitat: activitats per a l’educació ambiental. Barcelona: Institutd’Educació, Direcció de Serveis Educatius, Ajuntament de Barcelona. https://www.sostenible.cat/article/guia-habitat-activitats-per-a-leducacio-ambiental
GUTIÉRREZ, JM.; GUZMAN, JI. (2024). Educación ecosocial a la luz de los siete saberes de Edgar Morin. https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/materiales/educacion-ecosocial-siete-saberes-edgar-morin.html
INNERARITY, D. (2010). Incertesa i creativitat. Educar per a la societat del coneixement. Debats d’educació, 18. http://www.debats.cat/sites/default/files/debats/pdf/incertesa-creativitat.pdf
JOSÉ, BM.; MURGA, MA.; NOVO, M. (2019). La Educación Ambiental en el S. XXI. Revista De Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 1103-1115. https://revistas.uca.es/index.php/REAyS/article/view/4979
MORÍN, E. (2000). Els set coneixements necessaris per a l’educació del futur. UNESCO. https://catesco.org/wp-content/uploads/2022/10/Els-set-coneixements-necessaris-per-a-leducacio-del-futur-4.pdf
PUJOL, R.M. (1999). Ambientalizació i escola. Perspectiva Escolar, 235, 2-8 . https://www.rosasensat.org/revista/ambientalitzacio-i-escola-num-235/
RAMON-CORTÉS, F. (2014). L’illa dels 5 fars. Barcelona: Grup62.
SANMARTÍ, N. (2010). Avaluar per aprendre. L’avaluació per millorar l’aprenentatge de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Barcelona: XTEC. https://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0024/fc53024f-626e-423b-877a-932148c56075/avaluar_per_aprendre.pdf
SAUVÉ, L. (1999). Environmental education, between Modernity and Postmodernity. Canadian Journal of Environmental Education, 4, 9-35. https://www.researchgate.net/publication/265540032_Environmental_Education_Between_Modernity_and_Postmodernity_Searching_for_an_Integrating_Educational_Framework
SAUVÉ, L. (2004). Una cartografia de corrientes de educación ambiental. A Sato, M.; Carvalho, I.; (Orgs). A pesquisa em educação ambiental: cartografias de umaidentidade narrativa em formação. Porto Alegre: Artmed. https://laboratoriogrecia.cl/wp-content/uploads/2016/04/Lucia-SauveEAM3.pdf
VVAA. (2017). Educació ambiental. D’on venim? Cap on anem?. Diputació de Barcelona. https://llibreria.diba.cat/cat/llibre/educacio-ambiental_58193
VVAA. (2021). Fora de classe! Guia de criteris de qualitat per a les activitats d’educació ambiental. SCEA. https://scea.cat/que-fem/projectes/guia-fora-de-classe/
WEBER, A. (2022). Vivificar: una poética para el Antropoceno. Editorial Kairós
No es requereix programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |