Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciències Ambientals | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
Contextualització
L’assignatura Introducció a l'Economia Ambiental (IEA) pertany a la matèria 7 “Economia ambiental” del Grau en Ciències Ambientals impartit per la Facultat de Ciències. Aquesta matèria és impartida per professors de la Facultat d’Economia i Empresa.
IEA contribueix de manera essencial al procés de formació i aprenentatge de 1er Curs perquè introdueix conceptes i eines de l’economia que es demostren bàsics per a entendre millor la relació entre els sistemes humans i els naturals. En particular, aprofundeix en els instruments de política econòmica ambiental que tenim a la nostra disposició per a fer una gestió dels diferents recursos i serveis que ens ofereix el sistema Terra.
A més a més, concorre a la formació professional dels estudiants donat que fomenta l’aprenentatge en una sèrie de competències entre les quals destaquen: la avaluar críticament l'impacte econòmic de l'activitat pròpia, treballar amb autonomia en el plantejament de problemes econòmics pràctics en l'àmbit mediambiental, identificar els fonaments principals de l'economia que intervenen en els processos mediambientals, reconèixer la interrelació entre l'economia, els recursos naturals i els sectors públics, o expressar-se utilitzant el llenguatge adequat a la informació d'economia fonamental i ambiental, de forma clara, explicativa i sintètica, que seran de gran utilitat pels futurs professionals en l’anàlisi, conservació i la gestió del medi ambient i dels recursos naturals.
Objectius formatius
L’objectiu de l’assignatura és doble, per una banda entendre els conceptes bàsics de l’economia que ens han de permetre, per altra, entendre els sistemes humans com a sistemes oberts a l’entrada d’energia i materials, i a la sortida de residus. entrendre els mecanismes i eines que desde l'economia es poden utilitzar per a una gestió més eficient dels recursos naturals.
Al final del curs l’estudiant tindrà una idea més clara de:
i) Els conceptes bàsics de l’economia i el seu ús en ciències ambientals;
ii) La literatura bàsica dels mètodes i conceptes presentats;
iii) La relació entre el procés econòmic del sistemes humans i el sistema terra, així com els diferents enfocaments utilitzats per a l’anàlisi d’aquesta interacció
PRIMERA PART
1. El sistema econòmic i el medi ambient. Economia i economia ecològica: aspectes conceptuals i metodològics.
Lectura Bàsica:
2. Mercats i preus: oferta i demanda.
Lectura Bàsica:
3. Producció i costos.
Lectura Bàsica:
4. Estructures de mercat: mercats competitius i mercats no competitius.
Lectura Bàsica:
5. Macroeconomia: el sistema econòmico des d'una perspectiva agregada.
Lectura Bàsica:
SEGONA PART
1. Les limitacions dels mercats i de l'economia ortodoxa
Lectura Bàsica: Martínez-Alier i Roca (2015), Tema 1, excepte l’apartat sobre anàlisi input-output, i primera secció (“Costes privados y costes sociales”) del Tema 3.
2. Valoració monetària i ambient
Lectura Bàsica: Martínez-Alier i Roca (2015), Temes 2 i 4.
3. Introducció a la metodologia input-output
Lectura Bàsica: Martínez-Alier i Roca (2015), Tema 1, secció “El análisis input-output: la desagregación de la economía como sistema abierto”.
4. Instruments de política econòmica ambiental
Lectura Básica: Martínez-Alier i Roca (2015), Tema 3.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
classes magistrals | 32 | 1,28 | |
Seminaris part 1 | 8,5 | 0,34 | |
Seminaris part 2 | 8,5 | 0,34 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 0,9 | 0,04 | |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 20 | 0,8 | |
Lectura i estudi de teoria | 31,1 | 1,24 | |
Preparació de seminaris | 27 | 1,08 |
1. Lliçó magistral
El professor realitzarà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d’estudi mostrats a les unitats didàctiques. L’objectiu d’aquesta activitat és facilitar la transmissió de coneixements i la motivació per a l’anàlisi de la relació entre l’activitat humana i el medi ambient, que s’enfoquen per tal de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.
2. Sessions pràctiques
S’estructuren en tres tipus d’activitats:1) exercici i exemples d'escriptura científica; 2) recerca, interpretació i anàlisi de variables econòmiques i la seva relació amb el medi; i 3) presentació dels resultats del treball en grup. Amb aquestes activitats els estudiants no només consolidaran els coneixements apresos a les classes magistrals però aprendran a fer recerca individual i en grup, a analitzar la informació, sintetitzar-la i defendre-la i discutir-la.
3. Tutories
El procés d’aprenentatge i adquisició de competències serà supervisat pel professor a través de tutories individuals i/o de grup. El professor de l’assignatura estarà a disposició dels alumnes per a resoldre els dubtes i seguir l’evolució de l’esmentat procés d’aprenentatge i adquisició de competències de l’alumnat.
4. Campus Virtual de l’assignatura
En l’ensenyament presencial el Campus Virtual és una eina útil, a fi que els estudiants tinguin un espai complementari on puguin accedir a diferents tipus de materials que el docent consideri bàsics per avançar en el procés d’aprenentatge de l’assignatura. Per accedir-hi només heu d’anar a la pàgina web de la UAB i allà hi trobareu l’enllaç (http://www.uab.es/interactiva/default.htm), o be directament a la pàgina web del campus virtual (https://cv2008.uab.cat/).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Parcial 1 | 37,5% | 2 | 0,08 | KM24, KM25, KM26, KM27, SM22 |
Examen Parcial 2 | 37,5% | 2 | 0,08 | KM24, KM25, KM26, KM27, SM22 |
Treball en grup 1 | 12,5% | 9 | 0,36 | CM15, CM16, CM17, SM23, SM24 |
Treball en grup 2 | 12,5% | 9 | 0,36 | CM15, CM16, CM17, SM23, SM24 |
AVALUACIÓ CONTINUA
L'avaluació de l'assignatura es basarà en l'avaluació continua del procés d'adquisició de coneixements i competències per part de l'alumnat on es tindrà en compte la capacitat de:
L'avaluació de la primera part és la següent:
L'avaluació de la segona part és la següent:
Per poder realitzar la mitjana ponderada de totes les activitats avaluades és imprescindible que els estudiants obtinguin almenys una nota de 3 a cadascuna de les proves.
L'alumnat que no presenti un dels treballs, i/o no es presenti a un dels parcials tindrà la quaificació final de "NO AVALUABLE"
AVALUACIÓ ÚNICA
L'alumnat que s'hagi acollit a la modalitat davaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen de teoria en què haurà de desenvolupar un tema i respondre a una sèrie de qüestions curtes. Seguidament haurà de realitzar una prova pràctica on haurà de resoldre una sèrie d'exercicis similars als que s'han treballat a les sessions de Pràctiques d'Aula. A més, el dia de l'examen haurà de lliurar un treball escrit sobre un tema relacionat amb l'economia ambiental, amb un màxim de 3.000 paraules.
La qualificació de l'estudiant serà la mitjana ponderada de les tres activitats anteriors, on l'examen de teoria suposarà el 40% de la nota, l'examen depràctiques el 35% i el treball escrit el 25%.
RECUPERACIÓ
Si l'alumnat suspènl'assignatura, ja sigui l'avaluació contínua o l'avaluació única, té una altra oportunitat de superar l'assignatura mitjançant l'examen de recuperació que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació. En aquesta prova es podrà recuperar el 75% de la nota corresponent a la teoria i pràctiques per a cadascuna de les dues parts. Els treballs escrits o informes finals no seran recuperables. Si se supera una nota mínima d'un 3, aquesta nota farà mitjana ponderada amb la nota obtinguda en el treball escrit i l'informe final.
BIBLIOGRAFIA (en negreta la bàsica)
Blanco, J.M. (2008) Economía. Teoría y práctica. 5ª ed. MC Graw Hill. https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010191769706709
Common, M., Stagl, S. (2008) Introducción a la Economía Ecológica, Ed. Reverté. https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991009926949706709
Krugman, P., Wells R., Olney, M.L. (2012) Fundamentos de economía, 3 ed. Ed. Reverté. https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991008829499706709
Martínez Alier, J., Roca, J. (2015). Economía ecológica y política ambiental, Fondo de Cultura Económica, México, 639 p. 3ª edición. https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991004391839706709
Padilla Rosa, E. and Ramos-Martin, J. (Eds.)(2023): Elgar Encyclopedia of Ecological Economics. Cheltenham: EdwardElgar Publishing Ltd. ISBN: 978-1-80220-040-9. https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010845234606709
No n'hi ha.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |