Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciències Ambientals | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Pel fet de ser una assignatura de primer curs, no existeixen requisits específics indispensables per a cursar l'assignatura.
És molt recomanable, però, que l'alumnat que no ha cursat l'assignatura de física a l'ensenyament secundari estudiï el material docent de l'assignatura que la facultat posa a disposició de l'estudiantat abans que comenci el curs.
És fonamental no cometre errors en les unitats. Hi ha suspensos que es poden evitar simplement evitant aquests errors.
L'assignatura de Física es una de les assignatures de formació bàsica i obligatòria. La finalitat principal d'aquesta assignatura, així com totes les que formen el bloc de formació bàsica, consisteix en proporcionar els coneixements i les eines analítiques i metodològiques bàsiques per a desenvolupar les competències transversals a l'àrea dels estudis de ciències ambientals. En particular, l'assignatura ha de servir per a què l'estudiant pugui entendre les lleis fonamentals de la física que regeixen el medi natural.
A més a més, contribueix a la formació professional de l'alumnat donat que fomenta l'aprenentatge en una sèrie de competències generals (entre les quals destaquen la capacitat de raonar de manera crítica i la de millorar les estratègies de treball autònom), transversals (com saber discriminar entre els elements claus d'un determinat problema i poder dimensionar-lo correctament) i específiques (distingir els aspectes biofísics de l'activitat humana) que seran de gran utilitat pels futurs professionals en l'avaluació i la gestió de tot tipus de problemes relacionats amb el medi ambient, l'aprofitament de recursos naturals i la generació energètica.
1. Introducció
1.1. Anàlisi dimensional
1.2. Lleis d'escala
2. Moviment
2.1. Moviment uniforme i accelerat. Moviment circular
2.2. Forces. Lleis de Newton. Fricció
3. Energia
3.1. Treball. Energia potencial. Energia mecànica
3.2. Forces dissipatives. Conservació de l’energia mecànica
3.3. Generació i consum d'energia
4. Fluids
4.1. Pressió i densitat. Principi d'Arquímedes
4.2. Sedimentació: Depuració d’aigües
4.3. Forces de cohesió. Tensió superficial
4.4. Equació de continuïtat. Equació de Bernouilli
4.5. Viscositat. Fluxos laminars i turbulents. Llei de Poiseuille
5. Termodinàmica
5.1. Temperatura. Gasos ideals. Interpretació microscòpica pressió i temperatura.
5.2. Primera llei de la termodinàmica. La calor. Canvis de fase.
5.3. Segona llei de la termodinàmica: Irreversibilitat.
5.4. Generació de treball: Màquines tèrmiques. Eficiència
6. Transport de la calor
Transferència de calor: conducció, convecció, radiació. Balanç radiatiu
7. Oscil·lacions i ones
7.1. Oscil·lacions. Ressonància
7.2. Propagació d'ones. Reflexió i refracció
7.3. Ones sonores. Contaminació acústica
7.4. Superposició i interferències. Ones estacionàries
8. Electromagnetisme
8.1. La interacció electromagnètica. Llei de Coulomb. Potencial elèctric.
8.2. Corrent elèctric. Dissipació en un conductor. Corrent continu i corrent altern.
8.3. Camp magnètic. Inducció electromagnètica. Generació d’elèctricitat.
9. Física nuclear i Radioactivitat
9.1. Estructura atòmica i nuclear
9.2. Energia d’enllaç nuclear i defecte de massa
9.3. Radioactivitat. Llei de desintegració radioactiva
9.4. Reaccions nuclears. Fusió i fissió.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 12 | 0,48 | |
Classes de teoria | 37 | 1,48 | |
Seminaris | 1 | 0,04 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de pràctiques | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 76 | 3,04 |
El cos de l'assignatura el formen les classes teòriques i de problemes, i una sessió de seminaris, on s'expliquen els continguts teòrics i pràctics del curs. La resta de la formació consisteix en el treball personal de l'alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examens Parcials | 85 | 4 | 0,16 | CM13, CM14, KM20, KM21, KM22, KM23, SM19, SM20, SM21 |
Seminaris | 15 | 15 | 0,6 | CM13, CM14, KM20, KM21, KM22, KM23, SM19, SM20, SM21 |
El 85% de la nota final es calcula en base a les notes de dos exàmens parcials. Els exàmens constaran de qüestions teòriques i pràctiques amb preguntes test, i de problemes pràctics.
El 15% restant de la nota final correspon a la nota dels lliuraments relacionats amb els seminaris.
Recuperació
Per aprovar l'assignatura s'ha de treure una nota global del curs superior o igual a 5. Si no s'assoleix aquesta condició, hi ha un examen de recuperació on entra tot el temari del curs. Aquest examen consta d'una part de qüestions test i de la resolució de problemes pràctics, i compta el 85% de la nota global. La nota dels lliuraments no és recuperable.
D’acord a la normativa de la universitat, per poder assistir a la recuperació, l'alumne ha hagut d'haver estat avaluat prèviament en activitats que equivalguin, com a mínim, a 2/3 de totes les activitats avaluables del curs.
No avaluable: S'obtindrà la qualificació de No Avaluable si l'alumne no es presenta a cap examen.
AVALUACIÓ ÚNICA
L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen escrit que constarà de la resolució de qüestions teòrico-pràctiques i problemes. Aquesta prova es farà al mateix dia que el segon examen de l'avaluació continuada. Quan hagi finalitzat, lliurarà les entregues dels seminaris.
La qualificació final s’obté de la mateixa manera que a l’avaluació continuada: l’examen pesa el 85% de la nota final i els lliuraments el 15%.
Si la nota global no arriba a 5,hi ha un examen de recuperació. La nota dels lliuraments no és recuperable. La recuperació es fa conjuntament amb l’avaluació continuada.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada.
- D. Jou, J.E. Llebot y C. Pérez-García, Física para ciencias de la vida, McGraw-Hill, Madrid 2009. Accés online:
https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/detail.action?docID=3194961&pq-origsite=primo
- P.A. Tipler, Física, Reverté, Barcelona, 2010. Accés online:
Vol. 1: https://www-ingebook-com.eu1.proxy.openathens.net/ib/NPcd/IB_BooksVis?cod_primaria=1000187&codigo_libro=6536
Vol. 2: https://www-ingebook-com.eu1.proxy.openathens.net/ib/NPcd/IB_BooksVis?cod_primaria=1000187&codigo_libro=6537
No hi ha un programari específic per aquesta assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |