Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Medicina | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'alumnat adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i el secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials i dels materials audiovisuals. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
L'assignatura es cursa el primer semestre del primer curs del Grau de Medicina i forma part del grup de les assignatures de caràcter obligatori. En la perspectiva educativa, la realització de la "Pràctica ClínicaAssistencial I" pretén ser una oportunitat perquè l'alumnat que inicia el Grau de Medicina pugui endinsar-se en el sistema sanitari des de la seva base, la dels metges i metgesses especialistes en Medicina Familiar i Comunitària (MFiC) que treballen a l'Atenció Primària (AP).
La medicina familiar i comunitàriareuneix bona part dels elements que caracteritzen l'ofici de metge: una visió holística de la persona, el coneixement del seu entorn comunitari, la gestió de la incertesa, la priorització dels diferents problemes de salut amb un alt nivell de resolució clínica, l’abordatge integral del pacient, l’accessibilitat i el seguiment longitudinal al llarg de la vida, entre d’altres.A l’atenció primària, que és el nucli del sistema sanitari, l’estudiant pot copsar quines són les necessitats integrals delspacients,elsseusfamiliarsialtresusuaris/àries.
L’assignatura "PràcticaClínicaAssistencial I" s'inscriu en el paradigma de l'aprenentatge des de l'acció - és a dir, des de la pràctica que dia a dia protagonitzen els professionals del sistema sanitari -, i vol situar-se tant en la perspectivad'aprendre aaprendre. Així mateix, postula la necessitat que l'alumnat contacti de forma precoç amb el seu primer nivell d'atenció. En conseqüència, l'assignatura proporciona oportunitats perquè els/les alumnes puguin adquirir coneixements i desenvolupar habilitats i actituds relacionades amb els contextos propis de l'atenció bàsica de salut i de la pràctica de la professió mèdica en la comunitat que serviran. Els objectius i continguts d'aquesta assignatura es complementen ambels de les assignatures "Introducció a les Ciències de la Salut" (ICS) i "Aprenentatge Integrat en Medicina I(AIM I)".
Per a les pràctiques als Centres d’Atenció Primària (CAP), s’utilitza el portafolis reflexiu com a metodologia docent consistent en la implementació d'un portafolis reflexiu en format electrònic a través del Campus Virtual de la UAB durant les 4 visites que els estudiants realitzen als centres d’atenció primària i que és una eina de treball que combina aspectes positius del portafolis i del diari reflexiu. S'aporta una recopilació d'informació i documentació on es poden trobar evidències que reflecteixen que un procés d'aprenentatge ha estat realitzat. Així mateix, al finalitzar cada dia de pràctiques l’estudiant haurà de complimentar al portafolis reflexiu 5 preguntes d’autoavaluació.
De manera més específica, l'assignatura Pràctica Clínica Assistencial I té com a objectius:
Conèixer l'equip d'atenció primària i els seus integrants
Conèixer la coordinació de l’atenció primària amb altres nivells assistencials i amb els recursos sociosanitaris i comunitaris
Conèixer les activitats preventives coordinades des de l’atenció primària i la importància dels actius comunitaris
Conèixer els diferents determinants de salut de la població i el seu abordatge integral des de diferents perspectives
Conèixer l'orientació biopsicosocial amb que s’atén els pacients des de l’atenció primària
CLASSE TEÒRICA (TE):
Taller de metodologia per al desenvolupament de l’assignatura Pràctica Clínica Assistencial I
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh):
1ª PCAh: Aprenentatge des de la pràctica reflexiva a l’atenció primària. El valor de l’accessibilitat a l’atenció primària.
2ª PCAh: Observació reflexiva de la medicina familiar i comunitària: de la integralitat a la resolució clínica.
3ª PCAh: Desenvolupant un tema rellevant d’atenció primària en grup. Posant enpràctica la pràctica reflexiva a través del portafolis reflexiu.
4ª PCAh: Des de l’acció de lapròpiaexperiència. La visió biopsicosocial i l’entorn comunitari a l’atenció primària.
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL)
PAUL 1: Interacció del ciutadà amb el primer nivell assistencial i la resta del sistema sanitari (E).
PAUL 2: Atenció a l'individu com a entitat pròpia i dins les seves agrupacions principals: família i comunitat (F).
PAUL 3: Relació metge-pacient i les implicacions emocionals del metge i del pacient davant problemes greus (G).
SEMINARI ESPECIALITZAT (SEM)
SEM 1: L'experiènciad'emmalaltir i de curar (H).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) | 18,5 | 0,74 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 6 | 0,24 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
SEMINARIS (SEM) | 6 | 0,24 | 1, 2, 4, 10, 11, 13 |
TEORIA (TE) | 1 | 0,04 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentació/ Exposició oral de treballs | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 9, 10, 11, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 7 | 0,28 | 5, 9, 13 |
ESTUDI PERSONAL | 15,5 | 0,62 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 11 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 14 | 0,56 | 2, 4, 9, 13 |
L'assignatura Pràctica Clínica Assistencial I és una assignatura bidepartamental.
El Departament de Medicina s'encarrega de la docència vinculada a:
3 PAUL que tenen lloc a la Unitat Docent de Ciències Mèdiques Bàsiques (UDCMB). Cada PAUL dura 2 hores i es realitza en grups d'aproximadament 35 alumnes.
4 PCAh que tenen lloc als diferents centres d’atenció primària (CAP) que tenen concert amb la UAB. L’assignació del CAP es farà per preferència de l’alumnat a partir del sorteig de la primera lletra del cognom; la lletra que surti serà la que definirà els CAP que escullen els primers alumnes i així successivament fins que s’hagin omplert tots. La durada d’aquestes pràctiques és de 4,5h els 3 primers dies i 5 hores el 4rt dia: total 18,5 hores.
1 TE: Taller teòric inicial d’explicació de la dinàmica i principals característiques de l’assignatura de 1 hora de durada
Els membres de l'equip de professorat responsables d'aquesta part són: Yoseba Cánovas Zaldúa i Silvia Güell Parnau
El Departament d’Història de la Ciència/Filosofia s'encarrega de la docència vinculada a les:
1 SEM especialitzat en format ABP en 3 sessions de 2h cada una. Posteriorment es realitza una presentació oral d’un treball.
La professora responsable és Sandra Elena Guevara Flores
Les dades de contacte per a incidències relacionades amb:
Coordinació SEM: SandraElena.Guevara@uab.cat (Departament Història de la Ciència/Filosofia)
Coordinació PAUL: silvia.guell.parnau@uab.cat i yoseba.canovas@uab.cat (Departament de Medicina)
Incidències als CAP (PCAh): pca.medicina@uab.cat
ACTIVITATS D'APRENENTATGE
ACTIVITATS DIRIGIDES:
TEORIA (TE)
Taller de metodologia per al desenvolupament de la Pràctica Clínica Assistencial I, impartit pels metges de família responsables de l’assignatura (60 min)
Subtotal: Classes teoria, 1 hora.
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh):
Visites programades als CAP al llarg de 4 dies: total de 18,5 hores (4,5; 4,5; 4,5; 5 hores)
Els alumnes seran distribuïts idealment en grups 3 alumnes en cada CAP on els rebrà el tutor/coordinador i es distribuiran amb el tutor assignat (1 tutor per alumne). Durant les visites faran una observació de les activitats assistencials que es realitzen en un CAP analitzant aspectes comel treball en equip amb els diferents rols dintre d’un mateix CAP, la resolució assistencial, la coordinació entre diferents nivells assistencials, la longitudinalitat, la visió biopsicosocial, l’atenció integral, o l'ús dels diferents actius comunitaris. Estaran guiats per un tutor de manera individual. Al final de cada jornada es reservarà idealment un espai d’entre 15 i 30 minuts per reunir-se el grup dels 3 alumnes amb el tutor-coordinador i debatre els aspectes rellevants de la visita, les reflexions que ha suscitat i aprendre de la pròpia experiència i la dels companys guiats pel portafolis reflexius.
1ª PCAh: Aprenentatge des de la pràctica reflexiva a l’atenció primària. El valor de l’accessibilitat a l’atenció primària (A).
2ª PCAh: Observació reflexiva de la medicina familiar i comunitària: de la integralitat a la resolució clínica (B)
3ª PCAh: Desenvolupant un tema rellevant d’atenció primària en grup. Posant en pràctica la pràctica reflexiva a través del portafolis reflexiu (C)
4ª PCAh: Des de l’acció de la pròpia experiència. La visió biopsicosocial i l’entorn comunitari a l’atenció primària (D)
Subtotal: Pràctiques Clíniques Assistencials: 18,5 hores
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL)
Classe pràctica (2 hores cada una)
Interacció del ciutadà amb el primer nivell assistencial i la resta del sistema sanitari (E).
Atenció a l'individu com a entitat pròpia i dins les seves agrupacions principals: família i comunitat (F).
Relació metge-pacient i les implicacions emocionals del metge i del pacient davant problemes greus (G).
Subtotal:Classes pràctiques d'aula: 6 hores
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM)
Seminari ABP en espai especialitzat (2+2+2 hores): L'experiència d'emmalaltir i de curar (H).
Subtotal: Seminari especialitzat: 6 hores
TOTAL ACTIVITAT DIRIGIDA: 31,5 hores
ACTIVITATS SUPERVISADES:
Presentació/Exposició oral de treballs relacionats amb el SEM (4 hores)
TOTAL ACTIVITATS SUPERVISADES: 4 hores
ACTIVITATS AUTÒNOMES:
Elaboració de treballs (7 hores).
Estudi personal (15,5 hores).
Lectura d'articles i informes d'interès (14 hores)
TOTAL ACTIVITATS AUTÒNOMES: 36,5 hores
LLIURAMENTS
Portafolis reflexiu: L’alumne el complimentarà a l’espai reservat al campus virtual per a tal efecte (hi constaran els 4 dies diferenciats). Es recomana fer-ho després de cada un dels dies de pràctiques i la data màxima final d’entrega serà el 7è dia posterior a la darrera visita al CAP.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència al seminari (SEM) i avaluació de casos pràctics i resolució de problemes | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10, 11, 13 |
Lliurament del portafolis reflexiu correctament omplert al Campus Virtual | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Prova objectiva de resposta múltiple | 60% | 1 | 0,04 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
L'avaluació de la Pràctica Clínica Assistencial I consta de tres apartats diferenciats:
En primer lloc, durant les 4 visites als CAP, els estudiants han d’omplir al campus virtual el portafolis reflexiu amb les anotacions de les experiències viscudes durant les visites i les reflexions suscitades. En cada un dels dies de pràctiques els estudiants podran guiar-se per les preguntes que hi apareixen per a la pràctica reflexiva tant individual com grupal. Al final de cada un dels dies de pràctiques els estudiants hauran de compliemntar una autoavaluació de 5 ítems (el resultat d'aquesta autoavaluació no influirà en la nota final, ja que el que s'avalua és l'entrega del portafolis reflexiu correctament complimentat). L’entrega a través del campus virtual del portafolis reflexiu és requisit imprescindible per aprovar l’assignatura. Aquest apartat equival a 2 punts (sobre 10).
En segon lloc, hi haurà una prova objectiva amb respostes múltiples (Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple) que inclourà matèria exposada a les PAUL i el material d’estudi recomanat durant les mateixes (blocs E, F i G), aquesta part equival a 6 punts (sobre 10) de la nota global de la assignatura. L'estudiant ha d'obtenir almenys 3 punts per superar aquest apartat.
En tercer lloc, l'avaluació del seminari sobre “L’experiència d'emmalaltir i curar” (bloc H) equival a 2 punts (sobre 10) de la nota global de l'assignatura i es basarà amb 2 apartats:
Casos pràctics i resolució de problemes (participació als seminaris -ABP- i realització i presentació de treballs) que comptabilitzarà 1,5 punts (sobre 10). L'estudiant ha d'obtenir almenys 0,75 punts per superar aquest apartat.
Es tindrà en compte l'assistència i participació activa a les classes i seminaris. Aquest apartat equival a 0,5 punts.
Per tal que l'avaluació sigui efectiva, l'estudiant ha de superar cadascuna de les diferents proves per separat.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Els/les estudiants que no hagin superat l'assignatura es podran presentar a una prova de recuperació dels blocs E, F i G. No es contempla la recuperació de l'avaluació del blocs A, B, C, D i H donat la consideració pràctica de aquesta activitat.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat dela resta dels blocs temàtics. A més, per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver obtingut almenys un 3,5 en la qualificació total de l'assignatura.
L'estudiant rebrà la qualificació de "Noavaluable" sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d'avaluació.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
Bibliografia específica
Bibliografia de consulta
Recursos d'Internet
No cal programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 102 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 103 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 104 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 105 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 106 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 107 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 108 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 109 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 101 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 102 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 103 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 104 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 105 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 106 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 107 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 108 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 109 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 110 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 111 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 114 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 115 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 116 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 117 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 118 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 101 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 102 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 103 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 104 | Català | primer quadrimestre | tarda |