Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Medicina de Família i Comunitària

Codi: 106706 Crèdits: 3
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Medicina OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Asuncion Wilke Trinxant
Correu electrònic:
mariaasuncion.wilke@uab.cat

Equip docent

Ana Maria Altaba Barcelo
Joan Juvanteny Gorgals
Francisco Lopez Exposito
Maria Isabel Gonzalez Saavedra
Clara Alavedra Celada
Silvia Guell Parnau
Victoria Cendros Camara
Esperanza Martin Correa
Judit Llussa Arboix
Maria Asuncion Wilke Trinxant
Miguel Angel Sarlat Ribas
Maria Antonia Llauger Rossello
Maria de las Nieves Barragan Brun
Maria del Mar Gili Riu
Victor Miguel Lopez Lifante
Guillem Fluxa Terrasa
Montserrat Bare Mañas
Miriam Mulero Collantes
Maria Luz Bravo Vicien
Cristina Cabistañ Arbiol
Raquel Gayarre Aguado
Alba Martinez Escude
Nuria Martínez Sánchez
Pascual Roig Cabo
Immaculada Serra Morera
Esther Limon Ramirez
Jordi Mestres Lucero
Jose Manuel Escudero Ibañez
Roser Ros Barnadas
Maria Josefa Perez Lucena
Miquel Cirera Perich
Carmen Exposito Martinez
Pablo Andres Hidalgo Valls
Marta Pallas Ellacuria
Jose Manuel Cruz Domenech
Elisabeth Navarro Fontanellas
Laura Diaz Gete
Monica Rebollar Gil
Arancha González Osuna
Anna Estafanell Celma
David Lacasta Tintorer
Yoseba Canovas Zaldua
Anna Besa Beringes
Ana Domenech Borras
Francesc Xavier Cos Claramunt
Maria Teresa Tierno Ortega
Jordi Ingla Mas
Lluis Cuixart Costa
Montserrat Mas Ortega
Cristina Alós Manrique
Nuria Piquer Farres
Albert Xicola Botifoll

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha requisits previs oficials, però es recomana que les persones candidates compleixin els següents criteris:

  • Estar matriculades a tercer curs.

  • És aconsellable cursar l’assignatura un cop iniciada la formació clínica.

  • Tenir aprovades les assignatures de Pràctica Clínica Assistencial I i II.

  • Estar matriculades (encara que no necessàriament haver superat) en l’assignatura de Fisiopatologia i Semiologia Clínica (tercer curs).

Atesa la naturalesa pràctica de l’assignatura, que es desenvolupa en un Centre d’Atenció Primària, l’estudiantat adquireix el compromís de preservar la confidencialitat i el secret professional sobre qualsevol dada a la qual pugui tenir accés en el context de l’aprenentatge als serveis assistencials. Així mateix, s’espera una actitud professional i ètica en totes les seves actuacions.


 


Objectius

 

El context en què es desenvolupa l’assignatura de Medicina de Família i Comunitària suposa el primer contacte de l’estudiantat, durant la fase formativa clínica, amb el sistema assistencial d’atenció primària de salut.

Es considera que formen part de l’àmbit de l’atenció primària diversos aspectes de la pràctica clínica assistencial, com ara: l’atenció domiciliària; l’abordatge preventiu i comunitari de les conductes, els estils de vida i els problemes de salut, tenint en compte els seus determinants socials i de gènere; la continuïtat assistencial al llarg de tota la vida de les persones, incloent-hi l’acompanyament al final de la vida; la gestió integral de persones amb múltiples condicions de salut i situacions de vulnerabilitat o fragilitat; així com l’enfocament familiar i interseccional de determinats problemes de salut.

A més, és en l’atenció primària on s’inicia el procés diagnòstic de nombrosos problemes de salut, es defineixen els criteris d’interconsulta i derivació, i es garanteix el denominat continuum assistencial, és a dir, la coordinació amb altres nivells del sistema sanitari i amb els recursos sociosanitaris i comunitaris, procurant una atenció equitativa, accessible i amb sensibilitat de gènere.

Així mateix, s’establiran les bases per dur a terme investigació en atenció primària amb un enfocament integrador.

Es consideren com a objectius formatius d’aquesta assignatura els següents:

  • Conèixer l’equip d’atenció primària i els seus membres, valorant la diversitat professional i la col·laboració interdisciplinària.

  • Aplicar adequadament l’entrevista clínica, incloent-hi situacions complexes com la comunicació de notícies dolentes, amb sensibilitat emocional, ètica i perspectiva de gènere.

  • Conèixer els principis i la pràctica de l’atenció domiciliària, adaptada a les necessitats individuals i de l’entorn.

  • Integrar activitats preventives que promoguin l’equitat en salut, tenint en compte els determinants socials i de gènere.

  • Comprendre l’atenció a persones amb múltiples condicions de salut i tractament farmacològic complex, promovent un abordatge integral i personalitzat.

  • Introducció a la investigació en atenció primària des d’un enfocament crític, ètic i amb mirada de gènere.

  • Introducció a la desprescripció i la prevenció quaternària, orientades a evitar la medicalització innecessària i els riscos associats, especialment en poblacions vulnerables.

Aquesta assignatura es complementa amb altres com els Itineraris Acadèmics de Medicina (AIMs), Fisiopatologia i Semiologia Clínica, afavorint una formació coherent, progressiva i centrada en les persones. Cal destacar que la contribució de les dones en el desenvolupament, la coordinació i la innovació docent d’aquesta assignatura ha estat i continua sent molt significativa, tant en l’àmbit assistencial com en l’acadèmic. Actualment, la coordinació de l’assignatura recau en una metgessa d’atenció primària, la qual cosa reflecteix el compromís amb l’equitat de gènere i la representació femenina en llocs de responsabilitat docent.


Competències

  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oral com escrita, amb els pacients, els familiars i acompanyants, per facilitar-los la presa de decisió, el consentiment informat i el compliment de les prescripcions.
  • Demostrar que coneix les organitzacions nacionals i internacionals de salut i els entorns i condicionants dels diferents sistemes de salut.
  • Demostrar una experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
  • Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, acompanyants, metges i altres professionals sanitaris.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Reconèixer el rol de la complexitat, la incertesa i la probabilitat en la presa de decisions de la pràctica mèdica.
  • Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Acceptar que les decisions professionals es produeixen en un marc d'incertesa.
  2. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  3. Conèixer els elements bàsics de la comunicació de resultats de la recerca clínica.
  4. Descriure el procés de comunicació i el seu efecte sobre la relació professional-pacient.
  5. Descriure el sistema d'avaluació de programes de salut i fer una anàlisi crítica d'aquest sistema.
  6. Descriure els nous problemes de salut resultants dels moviments migratoris que s'atenen en l'atenció primària.
  7. Diferenciar els riscs de població amb els riscs individuals.
  8. Explicar els elements a tenir en compte per valorar el paper del pacient en la presa de decisions respecte a la seva salut i respecte a l'assistència mèdica que rep als CAP.
  9. Fer una anamnesi i exploració física completa per aparells i sistemes en adults i nens.
  10. Identificar els elements bàsics de l'entrevista metge-pacient en un entorn propi d'alta accessibilitat i presència, amb atenció longitudinal.
  11. Identificar les formes de presentació dels diferents processos patològics.
  12. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  13. Observar l'actitud terapèutica, el curs evolutiu i la seva prevenció en els casos que sigui possible.
  14. Participar en les discussions per solucionar els problemes clínics plantejats.
  15. Qüestionar un model simple per explicar l'estat de salut/malaltia de les persones.
  16. Redactar una història clínica completa de manera sistematitzada.
  17. Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  18. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Continguts

Ús adequat de l’entrevista clínica en situacions especials, com ara la comunicació de notícies dolentes, que permeti: identificar les demandes i els motius de consulta de manera empàtica i sense biaixos; explorar símptomes guia; avaluar els aspectes psicosocials amb sensibilitat davant les desigualtats de gènere i context; identificar les possibilitats diagnòstiques i terapèutiques; i aplicar tècniques de suport narratiu que afavoreixin una relació clínica respectuosa i centrada en la persona.

Coneixement de l’atenció domiciliària: identificació dels motius de consulta més freqüents; comprensió del paper dels diferents perfils professionals de l’equip d’atenció primària; ús adequat de tècniques diagnòstiques i terapèutiques al domicili de la persona; i valoració del rol de les persones cuidadores, així com de l’entorn familiar i comunitari, prestant especial atenció a la sobrecàrrega de cures, que en molts casos recau sobre les dones.

Activitats preventives: coneixement de les principals estratègies de prevenció en persones adultes (vacunació, cribratges de factors de risc cardiovascular i de neoplàsies, promoció de la salut —activitat física, alimentació saludable, salut mental, entre altres—), tenint en compte els determinants socials, culturals i de gènere que condicionen l’accés, l’adherència i els resultats d’aquestes intervencions.

Atenció a persones amb múltiples condicions de salut i en tractament amb diversos medicaments: identificació dels reptes en la gestió clínica, l’ús racional de la medicació, les interaccions farmacològiques, les comorbiditats i la càrrega terapèutica, amb un enfocament individualitzat, centrat en la persona i sensible al seu context social i de gènere.

Conèixer els elements bàsics de la comunicació de resultats en la recerca clínica en atenció primària, promovent una divulgació científica clara, ètica, inclusiva i amb perspectiva de gènere.

Comprendre com i quan s’ha de dur a terme la desprescripció en persones polimedicades, especialment quan determinats fàrmacs no aporten valor clínic i impliquen un risc elevat d’efectes adversos o interaccions, atenent als principis de la medicina centrada en la persona i a l’equitat en l’ús dels recursos terapèutics.

Reconèixer la importància de la prevenció quaternària com a eina ètica per evitar la medicalització innecessària, el sobrediagnòstic i el sobretractament, promovent decisions compartides, informades i respectuoses amb les preferències, valors i circumstàncies de cada persona.

Blocs distribuïts
• A. Entrevista clínica
• B. Atenció domiciliària
• C. Persona amb múltiples condicions de salut i en tractament amb diversos medicaments
• D. Activitats preventives
• E. Introducció a la recerca en atenció primària
• F. Desprescripció i prevenció quaternària


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques cliniques assistencials (PCA) 21 0,84 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18
SEMINARIS 12 0,48 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 15, 18
Tipus: Autònomes      
EL·LABORACIÓ DE TREBALLS/ESTUDI PERSONAL 39,9 1,6 3, 5, 8, 10, 12, 13, 15, 17, 18

 


Aquesta Guia descriu el marc, els continguts, la metodologia i les normes generals de l’assignatura, d’acord amb el pla d’estudis vigent. L’organització definitiva de l’assignatura pel que fa al nombre i la mida dels grups, la distribució en el calendari i les dates d’examen, així com els criteris específics d’avaluació i la revisió d’exàmens, es concretarà a cadascuna de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professorat responsable de l’assignatura a la UDH.

Per a aquest curs acadèmic, el professorat designat pels Departaments com a responsable de l’assignatura a nivell de Facultat i de les UDH és el següent:

Departament responsable: Medicina
Responsable a la Facultat: Asunción Wilke Trinxant (MariaAsuncion.wilke@uab.cat)
Responsable UD Vall d’Hebron: Joan Juvanteny (juvanteny@gmail.com)
UD Germans Trias i Pujol: Asunción Wilke (awilke.bnm.ics@gencat.cat)
UD Sant Pau: M.ª Antònia Llauger (mallauger@gencat.cat)
UD Parc Taulí: Carme Expósito (Carmen.Expósito@uab.cat)

Pràctiques:
Tipologia: Pràctiques clíniques assistencials (PCA), activitat dirigida.
Contingut: Pràctica clínica en CAP, durant 21 hores. Grups de 2 estudiants.

Seminaris:
Tipologia: Seminaris especialitzats (SESP). Grups de fins a 25 estudiants.
Durada: 6 sessions de 2 hores (amb 10 minuts dedicats a l’avaluació).
Lloc de programació: Unitats Docents Hospitalàries.

Contingut dels seminaris:

  • Seminari 1: Entrevista clínica (Com comunicar notícies dolentes)

  • Seminari 2: Les bases de la recerca en atenció primària

  • Seminari 3: Atenció domiciliària

  • Seminari 4: Activitats preventives

  • Seminari 5: Persona amb múltiples condicions de salut i en tractament amb diversos medicaments

  • Seminari 6: Desprescripció i prevenció quaternària

Donades les característiques dels seminaris (treball amb casos clínics), és necessari que l’estudiantat hagi estudiat prèviament els continguts, que tindrà a la seva disposició al Campus Virtual.

De manera excepcional i segons el criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària actual de les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les classes teòriques, pràctiques i seminaris es podran impartir de forma presencial o virtual.

Nota: Es destinaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/títol, perquè l’estudiantat ompli les enquestes o el mòdul d’avaluació del rendiment docent i de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de casos clínics i/o habilitats en els seminaris 15% 0,7 0,03 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18
Avaluació de tipus pràctic 35% 0,4 0,02 1, 3, 4, 5, 9, 10, 13, 16
Avaluació mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple 50% 1 0,04 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18

Aquesta assignatura no contempla el sistema d’avaluació única.
L’avaluació és contínua, basada en l’assistència i la valoració de les diferents activitats docents.

Per poder aprovar l’assignatura, és imprescindible complir els següents requisits:

a) Assistència del estudiantat al 100 % de les pràctiques clíniques al Centre d’Atenció Primària (CAP) (21 hores)
b) Assistència del estudiantat al 100 % dels seminaris (6 seminaris)
c) Obtenir una qualificació mínima de 5 punts (sobre 10) a la prova final dels seminaris
d) Obtenir una qualificació mínima de 5 punts (sobre 10) a l’examen final de l’assignatura

Les Matrícules d’Honor disponibles s’assignaran entre les millors qualificacions obtingudes. La nota mínima per optar a Matrícula d’Honor serà de 9,5 punts.

L’avaluació final constarà de tres parts consecutives:

1. Avaluació de les pràctiques al Centre d’Atenció Primària

Aquesta avaluació serà realitzada per la persona tutora clínica del CAP i inclourà els següents apartats:

  • Assistència i puntualitat a les pràctiques (màxim 10 punts)

  • Actitud professional i ètica (màxim 10 punts)

  • Comunicació amb les persones ateses i amb l’equip assistencial (màxim 10 punts)

  • Presa de decisions clíniques (màxim 10 punts)

  • Abordatge integral de persones amb múltiples condicions de salut i polimedicació (màxim 10 punts)

  • Aplicació de criteris de desprescripció i prevenció quaternària (màxim 10 punts)

  • Intervencions de prevenció i promoció de la salut (màxim 10 punts)

  • Avaluació de persones en atenció domiciliària, tenint en compte l’entorn familiar i comunitari (màxim 10 punts)

Aquesta avaluació representa el 35 % de la nota final.

2. Avaluació dels seminaris

Els coneixements i habilitats adquirits es valoraran mitjançant una prova de preguntes curtes (entre 2 i 4) o mitjançant la resolució d’un cas clínic relacionat amb el contingut del seminari. Aquesta avaluació es farà al final de cada seminari (durada: 10 minuts).

En els seminaris on s’utilitzi la metodologia de classe invertida, les persones que participin activament en l’exposició no hauran de fer la prova final i obtindran la màxima puntuació corresponent a aquesta activitat.

Aquesta avaluació representa el 15 % de la nota final.

3. Avaluació mitjançant proves objectives (tipus test)

  • Prova tipus test amb preguntes d’opció múltiple i/o una pregunta curta.

  • En les preguntes tipus test, només una resposta serà correcta. Les preguntes no respostes no penalitzen; les respostes incorrectes resten puntuació.

  • No podrà presentar-se a aquesta prova l’estudiantat que no hagi complert el 100 % d’assistència a pràctiques i seminaris.

Aquesta avaluació representa el 50 % de la nota final.

Estudiant no avaluable

Una persona serà considerada no avaluable si es dona alguna de les següents situacions:

a) No haver assistit al 100 % de les pràctiques al CAP (21 hores)
b) No haver assistit al 100 % dels 6 seminaris

Prova final de recuperació

Les persones que no superin l’examen final (qualificació inferior a 5), o que no l’hagin pogut realitzar per motius personals justificats, podran presentar-se a una prova de recuperació.

Suspens de l’assignatura

Si la persona no supera l’assignatura, haurà de matricular-se novament en el curs següent (o posteriors).
En cas d’haver completat el 100 % de les pràctiques al CAP, no caldrà repetir-les. No obstant això, serà obligatòria de nou l’assistència als seminaris per poder presentar-se a l’examen final en la següent convocatòria.


Bibliografia

ENTREVISTA  CLÍNICA

1.- Borrell F, Bosch JM. Entrevista clínica y relación asistencial. La atención centrada en la persona. Dins: Martin Zurro A, Cano Pérez JF, Gené Badia J. Atención primaria: principios, organización y métodos en medicina de familia. 8ª ed. Barcelona: Elsevier; 2019. Disponible a: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010488765406709 

 2.-Buckman R. How to break bad news: a guide for health care professionals. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1992. 

 3.- Epstein Ronald M, Street Richard L. Shared Mind: Communication, Decision Making, and Autonomy in Serious Illness. Ann Fam Med. 2011; 9(5):454-461. Disponible a: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_pubmedcentral_primary_oai_pubmedcentral_nih_gov_3185482 

 

ATENCIÓ DOMICILIARIA

1.-Cegri F, Limón E. Paciente en el domicilio. Dins: Martin Zurro A, Cano Pérez JF, Gené Badia J. Atención Primaria. 8ª ed. Barcelona: Elsevier; 2019. p. 486-509. 

 2.- Badia-Rafecas W, Bonilla-Ibern M, Buendia-Surroca C, Cegri-Lombardo F, Company-Fontané J, Contel-Segura JC, et al. Programa de millora de l’atenció al domicili des de l’atenció primària de salut. Barcelona: Institut Català de la Salut; 2010. Disponible a: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991000932029706709 

 3.- Corrales Nevado A, Alonso Babarro A, Rodríguez Lozano MA.Continuidad de cuidados, innovación y redefinición de papeles profesionales en la atención a pacientes crónicos y terminales. Informe SESPAS. Gaceta sanitaria. 2012; 26(S1): 63-68. Disponible a: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_crossref_primary_10_1016_j_gaceta_2011_09_032 

 

PERSONES AMB MÚLTIPLES CONDICIONS COMPLEXES DE  SALUT  

1.- Martin C, Wilke MA, Lopez Grau M. Paciente anciano. Dins: Martin Zurro A, Cano Pérez JF, Gené Badia J. Atención Primaria. 8ª ed. Barcelona: Elsevier; 2019. P. 440-461. 

 2.- Contel Segura JC, Santaeugenia Gonzalez J,Gutierrez Jimenez N. Paciente crónico en situación de multimorbilidad y complejidad. Dins: Martin Zurro A, Cano Pérez JF, Gené Badia J. Atención Primaria. 8ª ed. Barcelona: Elsevier; 2019. p. 462-485. 

 

ACTIVITATS PREVENTIVES

1.- Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria. Programa de actividades preventivas y de promoción de la salud. Resumen recomendaciones 2020 [Internet]. [Barcelona]: SEMFyC; 2020. Disponible a: https://papps.es/resumen-recomendaciones-2020/ 

2.- Actualización 2020 – PAPPS. Atención Primaria. 2020 Noviembre; 52(S2): 1-172. Disponible a: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010358992106709 

 

RECERCA EN ATENCIO PRIMÀRIA

1.-Miquel Collell C, Bosch Aparici X, Visa Esteve J, Guilera MJ, Pujol Borrell R. Guia de bona pràctica en la recerca en ciències de la salut de l'ICS. Barcelona: Institut Català de la Salut; 2015. Disponible a: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991008954529706709 

 2.- Ètica de la investigación AMF 2015;11(4):191-198

 

DEPRESCRIPCIO I PREVENCIO QUATERNARIA 

 1.- Sallevelt BTGM, Egberts TCG, Huibers CJA, Ietswaart J, Drenth-van Maanen AC, Jennings E, et al. Detectability of Medication Errors With a STOPP/START-Based Medication Review in Older People Prior to a Potentially Preventable Drug-Related Hospital Admission. Drug Saf. 2022 Dec;45(12):1501-1516. Disponible a: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_pubmed_primary_34729774 

 2.- Seppala LJ, Kamkar N, van Poelgeest EP, Thomsen K, Daams JG, Ryg J, et al. Medication reviews and deprescribing as a single intervention in falls prevention: a systematic review and meta-analysis. Age Ageing. 2022 Sep 2;51(9):afac191. Disponible a: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_pubmedcentral_primary_oai_pubmedcentral_nih_gov_9509688 

 3.- Altisent R. La relación con la industria farmacéutica: una cuestión ética de alta prevalencia en medicina de familia. Atención Primaria. 2003; 32(2): 106–109. Disponible a: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_latinindex_primary_oai_record_421230 

4.- Mialon M, Vandevijvere S, Carriedo-Lutzenkirchen A, Bero L, Gomes F, Petticrew M, et al. Mechanisms for addressing and managing the influence of corporations on public health policy, research and practice: a scoping review. BMJ Open. 2020; 10(7): e034082. Disponible a: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_pubmed_primary_32690498 

5.- ABIM Foundation. Choosing wisely: clinician lists [Internet]. Philadelphia, PA: ABIM Foundation. 2023. Disponible a: https://www.choosingwisely.org/clinician-lists/ 

6.- Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria. Recomendaciones NO HACER. Barcelona: SemFYC; 2014. Disponible a: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991010762927706709 

 


Programari

No cal programari específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura