Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Medicina | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Ninguno
L'objectiu fonamental de l'assignatura és presentar als i les estudiants de primer curs la perspectiva humanística de la formació i la pràctica mèdica, per facilitar-los l'anàlisi, l'aprenentatge posterior i la socialització en l'àmbit professional.
Al primer bloc temàtic, els/les estudiants coneixeran l'estructura bàsica del vocabulari de les ciències mèdiques. Aquest bloc es complementa amb una sessió pràctica en què l'alumnat completarà les destreses i les habilitats incloses en aquest apartat.
En els blocs següents, l'estudiantat examinarà diversos problemes bàsics de les ciències de la salut des d'una perspectiva històrica. els estats de salut i de malaltia com les seves manifestacions. Aquests factors s'estudiaran històricament i des de perspectives diferents (classe social, gènere i raça), per determinar-ne la influència en els estats de salut i de malaltia de les poblacions a través de la història.
Tant a les classes teòriques com a la pràctica i seminaris, l'alumnat haurà de dur a terme un conjunt d'activitats que us familiaritzaran amb l'ús de les diverses eines conceptuals, metodològiques i instrumentals necessàries per desenvolupar una visió autònoma i, alhora, crítica i rigorosa, del paper de la medicina en el sistema d'assistència sanitària i social.
Per les seves característiques, aquesta assignatura es programa al primer semestre del primer curs. Els objectius i els continguts es complementen amb els de les assignatures de Pràctica Clínica Assistencial I (PCA I) i Autoaprenentatge Integrat en Medicina I (AIM I) i, especialment, amb el Taller d'Introducció a la Recerca (TII).
Contingut
Orígens, transmissió i evolució del llenguatge mèdic. Bases històriques del mètode científic a l'àmbit de la salut. Els orígens de la malaltia. Els sistemes mèdics. Història dels sabers mèdics i de les pràctiques assistencials. Conceptes de salut i malaltia. La història social de les malalties. Els models dassistència mèdica. De la higiene individual a la medicina social. Laparició de lhospital modern i de latenció primària de salut. Lensenyament de les ciències de la salut. Les professions sanitàries. Les perspectives de gènere i ètnica a la pràctica i investigació mèdica.
BLOCS DISTRIBUTIUS
A. ANÀLISI DELS TERMES MÈDICS
B. HISTÒRIA CLÀSSICA DE LA SALUT
C. HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE LA SALUT
D. HISTÒRIA DE LA SALUT AL SEGLE XX
E. LA SALUT EN L'ACTUALITAT
F. MEDICINA I GÈNERE
G. CULTURA MATERIAL DE LA MEDICINA
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 3 | 0,12 | 1, 3, 12, 18, 19, 25 |
SEMINARIS (SEM) | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24 |
TEORIA (TE) | 23 | 0,92 | 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS | 10 | 0,4 | 2, 5, 6, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 12 | 0,48 | 13, 24 |
ESTUDI PERSONAL | 14 | 0,56 | 8, 23, 24 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 45 | 1,8 | 24 |
ACTIVIDADES DE APRENDIZAJE
I. Actividad dirigida:
TEORÍA (ET)
Clases magistrales (60 min)
A. HISTORIA CLÁSICA DE LA MEDICINA
B. HISTORIA CONTEMPORÁNEA DE LA SALUD
C. HISTORIA DE LA SALUD EN EL SIGLO XX
D. LA SALUD EN LA ACTUALIDAD
PRÁCTICA DE LABORATORIO (PLAB)
Clase práctica en espacio especializado - aula de informática- (180 min)
SEMINARIOS ESPECIALIZADOS (SEM)
Seminario en espacio especializado (60 min)
25, 26, 27. Cultura material de la medicina (F)
II. Actividades autónomas:
Lectura comprensiva de artículos e informes de interés (45 horas) Estudio personal (14 horas)
Elaboración y presentación de trabajos (12 horas)
III. Actividades supervisadas:
Presentación/exposición oral de trabajos (6 horas)
IV. Entregas:
Copia de los trabajos realizados en los seminarios
Lugar: Secretaría Unidad de Historia de la Medicina
28, 29, 30 Medicina y Género (G)
II. Actividades autónomas:
Lectura comprensiva de artículos e informes de interés (45 horas) Estudio personal (14 horas)
Elaboración y presentación de trabajos (12 horas)
III. Actividades supervisadas:
Presentación/exposición oral de trabajos (6 horas)
IV. Entregas:
Copia de los trabajos realizados en los seminarios
Lugar: Secretaría Unidad de Historia de la Medicina
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple | 20% | 2 | 0,08 | 1, 8, 18, 23, 24 |
Seminaris: Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemas i defensa oral de treballs | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24 |
Teoria: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple | 50% | 2 | 0,08 | 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 25 |
El sistema davaluació de ladquisició de les competències daquesta matèria sorganitza en tres mòduls, que es corresponen amb els blocs temàtics i les tipologies docents.
I. Teoria: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives, ítems delecció múltiple (50 %). L'avaluació de la part teòrica de l'assignatura equival a 5 punts, sobre 10, de la nota global i s'efectuarà mitjançant un examen de 35 preguntes d'elecció múltiple, que inclourà la matèria corresponent als blocs temàtics A, B, C i D. Els estudiants hauran d'obtenir almenys 2,5 punts per superar aquest apartat.
II. Pràctica: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives, ítems delecció múltiple (20 %). L'avaluació de la part pràctica (bloc E) equival a 2 punts sobre 10 de la nota global de l'assignatura. S'efectuarà mitjançant un examen de 15 preguntes d'elecció múltiple corresponents a les pràctiques 1 i 2. Els estudiants hauran d'obtenir almenys un punt per superar aquest apartat.
III. Seminaris: Avaluació mitjançant casos pràctics, resolució de problemes i defensa oral de treballs (30%). L'avaluació dels seminaris (blocs F i G) equival a 3 punts sobre 10 de la nota global de l'assignatura. S'efectuarà mitjançant la participació al seminari (ABP) i la realització i presentació de treballs. Els i les estudiants han d'obtenir almenys un punt i mig per superar aquest apartat. La puntuació final serà la suma dels punts obtinguts.
Perquè l'avaluació sigui efectiva, els estudiants hauran de superar cadascuna de les diferents proves per separat.
En el moment de realització de cada activitat davaluació, el professor oprofessora informarà a lalumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Aquells i les que no hagin superat l'assignatura es podran presentar a una prova de recuperació dels blocs temàtics A, B, C i D (Teoria) i del bloc E (Pràctica). No es contempla la recuperació de l'avaluació dels blocs F i G (Seminaris), atesa la seva metodologia docent a ABP.
Per participar en la prova de recuperació l'alumne/a ha d'haver estat prèviament avaluat dels blocs temàtics el pes dels quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
A més, per participar a la prova de recuperació l'alumne/a ha d'haver obtingut almenys un 3,5 en la qualificació total de l'assignatura.
Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no faci les proves d'avaluació tant teòrica com pràctica, esgotant els drets de la matrícula de l'assignatura.
En cas que l'estudiant cometi qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que se'n pugui derivar. En cas que es verifiquin diverses irregularitats als actes davaluació duna mateixa assignatura, la qualificació final daquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura no preveu el sistema davaluació única.
Intel·ligència Artificial (IA) a l'avaluació
En aquesta assignatura no es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) en cap de les fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una manca d'honestedat acadèmica icomporta que l'activitat s'avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar o sancions més grans en casos de gravetat.
Faltes i inassistències
Els alumnes només podran justificar la inassistència a les sessions de seminaris i/o pràctiques en cas de salut/malaltia mitjançant justificant mèdic, i/o per qüestions laborals.
Assessories
Els alumnes hauran de contactar amb el professor/professora per sol·licitar data i hora en què es dugui a terme l'assessoria a la Unitat d'Història de la Medicina.
Bibliografia
Bibliografia específica
López Piñero, José María. La medicina en la historia. Madrid: La Esfera de los Libros; 2002.
Barona Vilar, Josep Lluís, editor. Manual de Historia de la Medicina. Valencia: Editorial Tirant lo Blanch; 2023.
Bibliografia de consulta
Cooter, Roger: Pickstone John V. Companion to medicine in the twentieth century. London-New York: Routledge; 2003.
Porter, Dorothy. Health, Civilization and the State : A History of Public Health from Ancient to Modern Times. London-New York: Taylor & Francis Group; 1999
Ripoll Miralda, Jaume. Grec mèdic: guia per identificar termes. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat; 2018.
Bernabeu Mestre, Josep. El llenguatge de les ciències de la salut. Introducció a la formació de termes mèdics. València: Conselleria de Sanitat i Consum de la Generalitat Valenciana / Universitat d'Alacant; 1995.
Harding, Sandra G. Ciencia y feminismo. Madrid: Morata; 1996.
López Piñero, Jose María; Terrada Ferrandis, Maria Luz. Introducción a la terminología médica. 2ª ed. Barcelona: Masson; 2005.
Medicina Clínica. Manual de estilo. Publicaciones biomédicas. Barcelona: Doyma; 1993
Navarro Acebes, Xavier. Curs pràctic de terminologia mèdica. 2a ed. Bellaterra: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona; 1998.
Recursos d'Internet
ICJME. Uniform Requirements for Manuscripts Submitted to Biomedical Journals
Diccionari Enciclopèdic de Medicina
Diccionario médico-biológico, histórico y etimológico
No es necesario software específico.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 105 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 106 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 107 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 108 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 109 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 110 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 115 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 116 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 117 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 118 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 102 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 103 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 104 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 105 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 106 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 107 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 108 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 109 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 110 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 111 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 114 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 115 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 116 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 117 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 118 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 101 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 102 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 103 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 104 | Català | primer quadrimestre | tarda |