Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Seminari Monogràfic de Literatura en Llengua Francesa
Codi: 106620
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Estudis d'Anglès i Francès |
OB |
3 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Afició a la lectura, interès per l'estudi i la interpretació del text literari.
Objectius
- Analitzar críticament obres literàries representatives d’un període determinat, tot identificant-ne les característiques formals, estilístiques i ideològiques.
- Contextualitzar històricament i culturalment els textos, tot relacionant-los amb els corrents estètics, moviments intel·lectuals i esdeveniments socials de l’època.
- Reconèixer les constants temàtiques i motius literaris que estructuren el conjunt d’obres estudiades i entendre’n l’evolució al llarg del temps.
- Aplicar eines i metodologies d’anàlisi literària per interpretar els textos des de diferents enfocaments teòrics.
- Adquirir les habilitats pròpies de la lectura reflexiva i el pensament crític, tot desenvolupant una capacitat argumentativa sòlida en l’anàlisi i valoració de textos literaris.
- Establir vincles entre els textos literaris i altres manifestacions artístiques per aprofundir en la comprensió global de l’imaginari estètic i cultural de l’època.
- Establir connexions entre el patrimoni literari i el present, tot destacant la vigència o transformació de determinats valors, discursos i formes expressives.
- Llegir i conèixer en profunditat una obra cabdal de la literatura francesa.
- Conèixer el context històric, socioeconòmic i cultural d'una obra cabdal de la literatura francesa.
- Ser capaç de reflexionar críticament sobre la lectura feta.
- Ser capaç d'escriure, a partir d'un fragment literari donat, un comentari de text.
- Ser capaç d'exposar oralment les principals característiques d'una obra cabdal de la literatura francesa.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Avaluar i proposar solucions a problemes teòrics o pràctics dels àmbits de la literatura, la cultura i la lingüística angleses i franceses.
- Fer servir correctament l’anglès i el francès oral i escrit per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Reconèixer els períodes, tradicions, tendències, obres i autors més significatius de la literatura en llengua anglesa i francesa en el seu context historicosocial.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
Resultats d'aprenentatge
- Adquirir consciència de la dimensió diacrònica de la llengua francesa i de les condicions de creació, difusió i conservació de grans textos literaris francesos que pertanyen a les etapes inicials d’aquesta llengua.
- Aplicar de manera responsable i raonada les tècniques informàtiques adequades per consultar i gestionar fonts documentals específiques.
- Argumentar i avaluar la pertinència de l’anàlisi d’un fenomen lingüístic, literari o cultural.
- Demostrar una posició pròpia davant d'un problema o una controvèrsia de rellevància filosòfica.
- Discriminar i reunir la bibliografia crítica bàsica que conforma el camp d’estudi d’una obra o un autor de la literatura en llengua francesa.
- Elaborar treballs on s’apliquin els instruments digitals i bibliogràfics fonamentals per a l’àmbit d’estudi.
- Fer servir les tècniques del comentari literari.
- Identificar el context en què s’inscriuen els processos històrics i culturals.
- Identificar i explicar les característiques bàsiques dels textos literaris.
- Identificar i explicar les característiques bàsiques dels textos literaris i del procés d'interpretació.
- Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
- Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
Continguts
1. Introducció als conceptes clau de la història de la literatura
- Periodització i caracterització de moviments estètics
- Relació entre literatura, context històric i ideològic
2. Anàlisi formal i estilística del text literari
- Gèneres i estructures narratives
- Recursos retòrics i estilístics predominants
- Veu narrativa, perspectiva i temps del relat
- El concepte de "lectura crítica"
3. Temes i motius literaris recurrents
- Constants temàtiques dins el període estudiat
- Tractament simbòlic, mític o ideològic dels temes
4. Contextualització cultural i social de les obres
- Influència de moviments intel·lectuals i filosòfics
- Condicions històriques, socials, polítiques i culturals del període
5. Transmedialitat i adaptacions
- Estudi de la transmedialitat literària
- Adaptacions a altres llenguatges
6. Recepció i pervivència
- Relectures i apropiacions posteriors
- Vigència o transformació dels valors literaris en la contemporaneïtat
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Debats interpretatius |
10
|
0,4 |
4, 8, 9, 10, 11, 12
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Exercicis i qüestionaris de lectura |
14,5
|
0,58 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
|
Presentacions orals, individual o en grup, dels resultats d'anàlisi literària i transmedial |
30
|
1,2 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi personal i lectures |
90
|
3,6 |
1, 2, 3, 5, 8, 9, 10
|
- El treball que faran els estudiants es reparteix entre l'assistència a classe, la recerca i l'anàlisi d'informació i la realització d'exercicis.
- Les principals eines de treball seran: el material docent del curs, les lectures complementàries i el calendari de treball.
- Totes les activitats tenen una data límit d'entrega que s'ha de respectar seguint el calendari establert.
- Els treballs pràctics es retornaran a l'estudiant amb comentaris i observacions que l'ajudaran a millorar.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Dues proves escrites (exàmens parcials) |
60% |
3
|
0,12 |
3, 4, 5, 8, 9, 10, 11
|
Exposicions orals a clase |
20% |
1,5
|
0,06 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
|
Participació activa a les classes |
20% |
1
|
0,04 |
1, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12
|
AVALUACIÓ CONTINUADA
L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent.
Revisió. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la docent informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Recuperació. Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es proposarà una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació.
Consideració de “no avaluable”. L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
Irregularitats en les activitats d’avaluació. En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’ avaluació, la qualificació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
AVALUACIÓ ÚNICA
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada. L’exposició oral i l'assistència i participació a classe es substitueix per un examen oral.
Descripció:
- Examen equivalent als dos parcials realitzats durant el curs: 60%
- Tests i qüestionaris de lectura: 20%
- Examen oral sobre els continguts tractats a classe: 20%
Data de l’avaluació única: la fixada per l'administració
Bibliografia
Es proporcionarà una bibliografia detallada en començar el curs.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(SEM) Seminaris |
1 |
Francès |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Francès |
segon quadrimestre |
matí-mixt |