Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Empresa i Tecnologia | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Seria convenient haver cursat les assignatures de Fonaments de Programació i Introducció a la Resolució de Problemes i Disseny d´Algorismes. És important tenir un nivell acceptable de programació.
L'estudiant coneixerà l'estructura bàsica d'un sistema informàtic i els seus sistemes d'interconnexió. L'alumne aprendrà que és un Sistema Operatiu i els serveis que aquest proporciona als usuaris i a les aplicacions.
També s'introduiran temes relacionats amb els sistemes distribuïts, com ara els servidors, la virtualització o el cloud entre d'altres.
0. Presentació de l’assignatura: Presentació, temari i normativa de l’assignatura.
1. Estructura dels sistemes informàtics: Principals elements d’un sistema informàtic: Processador, sistemes de memòria i sistemes d’emmagatzematge. Unitats de mesura d’aquests elements. Sistemes de representació. Com funciona un sistema informàtic?: Instruccions màquina i dades. Contenidors i màquines virtuals.
2. Processos i fils d’execució (threads): Execució d’un programa. Definició i característiques dels processos i dels fils d’execució. Creació i gestió de processos i fils. Introducció a la concurrència i als seus problemes.
3. Introducció als sistemes operatius: Què és un sistema operatiu? Estructura bàsica. Planificació, funcions, crides i serveis. Multiprogramació.
4. Interconnexió dels sistemes informàtics i el seu paper en el suport a la presa de decisions: Principals tipus de xarxes i protocols d’interconnexió que permeten comunicar diversos sistemes informàtics.
5. El futur que ja és aquí: Introducció als sistemes distribuïts: Definició. Diferents tipus de sistemes distribuïts: Servidors, clústers, núvol (cloud), etc. Programari distribuït. Solucions informàtiques.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes i pràctiques | 10 | 0,4 | |
Classes Teòriques | 29,5 | 1,18 | |
Pràctiques laboratori | 10 | 0,4 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació i resolució d'exercicis | 81,5 | 3,26 |
Teoria:
La part de teoria de l'assignatura es farà en les hores reservades a l'horari de l'assignatura i publicat per la Facultat. El contingut de cadascuna de les classes es detalla al full de planificació de l'assignatura (cronograma) que es publicarà el primer dia de classe, al Campus Virtual. Qualsevol modificació d'aquest cronograma inicial es notificarà via Campus Virtual.
Problemes:
Les hores dedicades a classe de problemes s'indiquen, cada curs, a l'horari de la Facultat. El tema central a tractar en cada sessió de problemes s'indica al cronograma. Per tal que els alumnes tinguin temps de preparar-se els problemes de cada sessió, els enunciats dels problemes seran publicats amb la suficient antelació.
Pràctiques:
Les pràctiques es faran en sessions distribuïdes durant el curs segons l'horari corresponent publicat al Campus Virtual. Els professors de pràctiques generaran els llistats de dates i d'hores. Els grups de pràctiques han de ser de dues persones.
La data d'activació per a la inscripció als grups de pràctiques es farà pública mitjançant una notícia al Campus Virtual. Fins aquell moment únicament es podran consultar els horaris i dates de les sessions dels diferents grups.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats desenvolupades a l'aula | 10% | 0 | 0 | KM15 |
Pràctiques | 30% | 0 | 0 | |
Teoria i problemes | 60% | 4 | 0,16 | CM27, KM15 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
L’avaluació de l’assignatura es divideix en tres parts: Teoria, Problemes i Pràctiques.
La part de Teoria representa el 70 % de la nota final. Dins d’aquesta, els Problemes constitueixen un 30 % del pes assignat a Teoria.
El 30 % restant de la nota final correspon a l’avaluació de les Pràctiques.
La manera com s’avaluarà cadascuna d’aquestes parts es detalla a continuació:
Teoria:
La part de teoria de l’assignatura es farà en les hores reservades en l’horari de classe teòrica de l’assignatura publicat per l’Escola. El contingut de cadascuna de les classes es detallarà en el full de planificació de l’assignatura (cronograma), que es publicarà el primer dia de classe al Campus Virtual.
L’avaluació de la part de teoria constarà de dues proves intermèdies (o controls). El dia i el contingut de cadascuna d’aquestes proves estarà indicat en els fulls de planificació de l’assignatura.
La nota de teoria s’obtindrà fent la mitjana de les dues proves de teoria. Per fer aquesta mitjana cal obtenir un mínim de 3,5 en cadascun dels controls.
Cal tenir en compte que el dia de la segona prova NO es podrà recuperar la primera.
En algunes de les classes de teoria es realitzaran exercicis avaluables que, per la seva naturalesa, no són recuperables. La qualificació obtinguda en aquests exercicis representarà un 10 % de la nota final de l’assignatura.
Problemes:
Les hores dedicades a classes de problemes s’indiquen, cada curs, a l’horari publicat per la Facultat. Si és necessari, s’obrirà una inscripció als grups de problemes mitjançant l’eina corresponent del Campus Virtual. A principi de curs, s’informarà per aquest mitjà si cal fer aquesta inscripció i la data límit per fer-la.
El tema central que es tractarà en cada sessió de problemes s’indicarà al cronograma.
L’avaluació dels problemes es realitzarà en dues ocasions, dins dels dos controls de teoria, i tindrà un pes del 30% sobre la nota d’aquests exàmens.
Pràctiques:
Les pràctiques es realitzaran en sessions distribuïdes durant el curs segons l’horari corresponent publicat al Campus Virtual. Els professors de pràctiques generaran els llistats de dates i hores. Els grups de pràctiques seran de dues persones.
La data d’activació de la inscripció es farà pública mitjançant una notícia al Campus Virtual. Fins aquell moment, només es podran consultar els horaris i dies de les sessions dels diferents grups.
L’assistència i la puntualitat a totes les sessions de pràctiques és obligatòria per a tots els membres del grup per poder superar-les.
Per aprovar les pràctiques és obligatori haver assistit a totes les sessions, el correcte funcionament de les pràctiques, la verificació del professor responsable, respondre les preguntes del professor de manera individual i presentar una memòria escrita que detalli:
Hi haurà un examen de pràctiques a la darrera sessió per a aquells estudiants que determini el professor de pràctiques.
Per aprovar l’assignatura és necessari obtenir una nota mínima de 5 en cada una de les parts (Teoria i Pràctiques).
Per exemple, una nota de 8 en teoria i un 4 en pràctiques (o a l’inrevés) NO permet aprovar l’assignatura.
Pel que fa als problemes, simplement es suma la nota ponderada sempre que teoria i pràctiques estiguin aprovades.
Les persones que no superin l’assignatura per no haver obtingut un mínim de 5 en alguna part, però amb una mitjana superior a 5, seran qualificades amb un 4 de nota final.
Per exemple, un 8 en teoria, un 7 en problemes i un 3 en pràctiques tindrà una nota final de 4, i podrà accedir al procés de recuperació que es descriu a continuació.
Important:
Atès que la metodologia d’avaluació és contínua, el fet de fer qualsevol lliurament d’una evidència avaluable (exercici, prova, pràctiques...) s’interpreta com a voluntat de presentar-se a l’assignatura, i per tant es tindrà una nota diferent de “No Avaluable”.
Només es pot obtenir una qualificació de NA no havent lliurat cap evidència avaluable durant tot el curs.
Cal remarcar que, en tots els àmbits, però especialment en l’universitari, és essencial l’expressió formal correcta, tant oral com escrita. Per tant, aquesta formarà part de l’avaluació de tots els exercicis i es penalitzaran fins a un màxim del 20% per cada document les faltes d’ortografia i altres incorreccions d’expressió o presentació inadequada segons el criteri del professorat.
Calendari d’activitats d’avaluació:
Les dates de les diferents proves (exàmens parcials, exercicis, entregues de treballs, etc.) s’anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l’examen final de l’assignatura està programada en el calendari d’exàmens de la Facultat.
“La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, llevat que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent.”
Apartat 1 de l’Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els i les estudiants de la Facultat d’Economia i Empresa que, segons l’anterior, necessitin canviar una data d’avaluació han de presentar la petició omplint el formulari “Sol·licitud reprogramació prova” a:
https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/solicitud-reprogramacion-de-pruebas
Procediment de revisió de qualificacions:
Coincidint amb l’examen final, s’anunciaran el dia i el mitjà de publicació de les qualificacions finals. També s’informarà del procediment, lloc, data i horade la revisió segons la normativa de la Universitat.
Procés de recuperació:
“Per participar en el procés de recuperació, l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura o mòdul.”
Apartat 3 de l’Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants han d’haver obtingut una qualificació mitjana entre 3,5 i 4,9.
La data d’aquesta prova està programada en el calendari d’exàmens de la Facultat.
L’estudiant que es presenti i la superi aprovarà amb una nota de 5. En cas contrari, es mantindrà la mateixa nota.
La prova constarà de dues parts diferenciades: una per Teoria/Problemes i una altra per Pràctiques.
Irregularitats en els actes d’avaluació:
Sense perjudici d’altres mesures disciplinàries que es considerin oportunes, i d’acord amb la normativa acadèmica vigent:
“En cas que l’estudiant cometi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de laqualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte, amb independència delprocés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.”
Apartat 10 de l’Article 116. Resultats de l’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Ús restringit de la IA:
En aquesta assignatura, es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en activitats no avaluables o en treballs realitzats fora de l’aula, com ara la cerca d’informació, la correcció ortogràfica o la revisió de codi.
No es permet l’ús d’eines d’IA en activitats d’avaluació presencials, com exàmens, proves o exercicis fets a classe.
L’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb IA, especificar les eines utilitzades i incloure una breu reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat, si escau.
La manca de transparència en l’ús d’aquestes eines es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l’activitat, o sancions més greus en casos greus.
Teoria
Pràctiques
Al Campus Virtual també es publicarà informació que es consideri útil pel desenvolupament de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 201 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 202 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 201 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 202 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 203 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 20 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |