Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Art del Japó, l'Àfrica i Oceania

Codi: 106393 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història de l'Art OT 3
Història de l'Art OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Bru Turull
Correu electrònic:
ricard.bru@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana tenir comprensió lectora en diverses llengües modernes, principalment l'anglès, a part del català i l'espanyol.


Objectius

- Conèixer una panoràmica general i introductòria a la diversitat artística del món focalitzant la mirada en diversos exemples d'Àfrica, d'Oceania i de l'Àsia Oriental.

- Conèixer els recursos bibliogràfics propis de la disciplina.

- Adquirir una certa familiaritat amb l'art japonès com a exemple.

- Dominar la terminologia historicoartística adequada.


Competències

    Història de l'Art
  • Analitzar amb esperit crític, a partir dels coneixements adquirits, l'obra d'art en les seves diferents facetes: valors formals, significat iconogràfic, tècniques i procediments artístics, procés d'elaboració i mecanismes de recepció.
  • Interpretar l'obra d'art en el context en el qual es va gestar i relacionar-la amb altres formes d'expressió cultural
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer l'evolució de la imatge artística des de l'antiguitat fins a la cultura visual contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  2. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  4. Analitzar una imatge artística i situar-la en el seu context cultural.
  5. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
  6. Definir i explicar amb precisió un objecte artístic amb el llenguatge propi de la crítica d'art.
  7. Distingir les tècniques i el procés d'elaboració d'un objecte artístic
  8. Examinar una imatge artística i distingir-ne els valors formals, iconogràfics i simbòlics.
  9. Explicar els mecanismes de recepció d'una obra d'art.
  10. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  11. Reconstruir el panorama artístic d'un determinat context cultural
  12. Relacionar una imatge artística amb altres fenòmens culturals de la seva època.

Continguts

ACOTACIONS PRÈVIES. A l'entorn de la coherència del títol i els continguts de l'assignatura.

1. ARTS D'ÀFRICA. Introducció a la història de les arts dels pobles de l'Àfrica subsahariana.

2. ARTS D'OCEANIA. Introducció a les formes artístiques del Pacífic.

3. ART JAPONÈS: Introducció a l'art japonès, des de la prehistòria fins al segle XX.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Dirigida 130 5,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Supervisada 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Autònoma 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Classes presencials (activitat dirigida):

- Classes teòriques.
- Eventuals conferències.

Tutories (activitat supervisada)
- Resolució de dubtes relacionats amb l'assignatura. Campus Virtual
- Determinats materials, calendari i dates de lliurament.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidencia 1. Prova escrita 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Evidència 2: Prova escrita 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12
Evidència 3: Comentari escrit 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12

Evidència 1: Prova escrira d'Àfrica i Oceania (20%)

Evidència 2: Prova escrita d'art japonès (40%).

Evidència 3: Prova escrita d'art japonès (40%).

 

La nota final de l'assignatura serà el resultat de la suma dels percentatges de les tasques avaluatives i, per aprovar l'assignatura, cal que l'alumnat presenti totes les tasques.

L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Només tenen dret a una reavaluació – a la data fixada per la Gestió Acadèmica– els estudiants suspesos que s'hagin presentat a tots tres exercicis escrits amb una nota final inferior a 5. En aquest cas, la nota màxima a aconseguir a la reavaluació serà un 5 (aprovat).

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

En aquesta assignatura no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l'activitat s'avalui amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

 


Bibliografia

Àfrica

Werner Gillo, Breve historia del arte africano, Madrid, Alianza Editorial, 1989.

Frank Willet, Arte africano: una introducción, Barcelona, Destino, 2000.

Gert Chesi, The Nok Culture: Art in Nigeria 2500 Years Ago, München, Prestel Publishing, 2006

África: mágia i poder. 2500 anys d'art a Nigèria, Fundacio La Caixa, Barcelona, 1998.

William Fagg, Yoruba. Sculpture of West Africa, Pace editions, New York, 1982.

Louis Perrois, L'art fang de la Guinea Equatorial, Barcelona, Fundación Folch, 1991.

William Rubin, Primitivism in 20th century art, New York, MoMA, 1987.

 

Oceania

Nicholas Thomas, Oceanic art, Nova York, Thames & Hudson, 1995.

Peter Brunt i Nicholas Thomas, Art in Oceania: a new history. Londres, Thames & Hudson, 2012.

Peter Brunt, Nicholas Thomas et alii, Oceania. Londres, Royal Academy of Art, 2018.

Eric Kjellgren, Oceania: Art of the Pacific Islands in the Metropolitan Museum of Art, Nova York, Metropolitan Museum of Art, 2007.

Eric Kjellgren, How to read Oceanic art, Nova York, Metropolitan Museum of Art, 2014.

Steven Hooper, Pacific encounters. Art & Divinity in Polynesia 1760-1860, University of East Anglia, 2006.

 

Japó

Joan Stanley-Baker, Arte japonés, Barcelona, Destino, 2000.

Ivan Morris, El mundo del príncipe resplandeciente, Girona, Atalanta, 2007.

Daisetz T. Suzuki, El zen y la cultura japonesa, Barcelona, Paidos, 1996.

Christine Guth, El arte en el Japón Edo: el artista y la ciudad, 1615-1868, Madrid, Tres Cantos, 2009.

Amaury A. García Rodríguez, Cultura popular y grabado en Japón. Siglos XVII a XIX, México, El Colegio de México, 2005.

Javier Vives, Arquitectura tradicional de Japón, Gijón, Satori, 2019.

Yayoi Kawamura, Pilar Cabañas, Trazo y color. Esencias de la pintura japonesa, Gijón, Satori, 2024.

Yoshihiro Suzuki, Aprendiendo a ver las estatuas budistas japonesas, Gijon, Satori, 2024.

Doshin Sato, Modern Japanese Art and the Meiji State. The Politics of Beauty, Getty Publications, 2011. 


Programari

Si calgués un programari específic sindicaria oportunament.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt