Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | OT | 4 |
Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 |
Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 |
Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 3 |
Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 4 |
Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 |
Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d'expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final. Les activitats, pràctiques i treballs presentats a l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats a qualsevol suport. L'eventual presentació de material no original sense indicar-ne adequadament l'origen comportarà, automàticament, la qualificació de suspens (0). Així mateix, es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. Això no obstant, podrà aplicar les normes específiques que li pugui indicar el professor de l'assignatura, si així ho creu necessar
Lecturas obligatorias
Manuel, Juan, El conde Lucanor
Timoneda, Juan de, El patrañuelo (Cervantes virtual)
Santa Cruz, Melchor de, Floresta española
Vega, Lope de, Novelas a Marcia Leonarda.
Zayas, María de, Desengaños amorosos / Antonio Liñán y Verdugo, Avisos y guía de forasteros que vienen a la corte (Cervantes virtual)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
classes magistrals i seminaris | 60 | 2,4 | 5, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 24, 26, 27, 32, 33, 36, 37, 39, 40, 43, 50, 51, 55 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 5, 8, 10, 13, 21, 24, 26, 28, 33, 37, 38, 39, 49, 54, 57 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i preparació de treballs | 50 | 2 | 16, 17, 18, 21, 22, 24, 26, 27, 28, 31, 33, 35, 38, 45, 47, 48, 54 |
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos.
· Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària.
· Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
· Activitats d'Avaluació (5%). L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals i proves escrites.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat escrita sobre lectures obligatòries | 30 % | 15 | 0,6 | 12, 16, 21, 29, 39 |
Examen parcial 1 | 35 % | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58 |
Examen parcial 2 | 35 % | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58 |
En el moment de la realització de cada activitat d’avaluació el professorat informarà als estudiants sobre el procediment i data de revisió de les qualificacions.
Per aprovar l’assignatura cal obtenir, com a mínim, un 5 a la mitjana ponderada de les activitats d’avaluació.
Els estudiants que no arribin a aquesta nota i que hagin estat prèviament avaluats d’un mínim de les dues terceres parts de l’assignatura, podran participar en la recuperació, sempre que hagin obtingut una nota mitjana mínima de 3,5. La nota obtinguda a la recuperación substituirà la qualificació aconseguida inicialment per al càlcul final de la media ponderada.
L’estudiant rebrà la qualificació de No Evaluable quan no hagi realitzat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Manuals
Deyermond, Alan, Literatura medieval española, Barcelona, Ariel, 1975.
Canavaggio, Jean, dir., Historia de la literatura española. I-III. Edad Media. El siglo XVI. El siglo XVII, Ariel, Barcelona 1995.
García López, Jorge, Eugenia Fosalba y Gonzalo Pontón, Historia de la literatura espanola, dir. José Carlos Mainer, 2: La conquista del Clasicismo (1500-1598), Crítica, Barcelona, 2013.
Guillén, Claudio, El primer Siglo de Oro. Estudios sobre géneros y modelos, Crítica, Barcelona, 1982.
Jones, Royston O., Historia de la literatura española, 2, Siglo de Oro: prosa y poesía, Ariel, Barcelona, 1974.
Lacarra, María Jesús, y Juan Manuel Cacho, Entre oralidad y escritura: la Edad Media, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, vol. 1, Crítica, Barcelona, 2012.
Pedraza Jiménez, Felipe B., Manual de Literatura Española: Vols. 1-3,Cénlit Ediciones, Navarra, 1998.
Rico, Francisco, dir., Historia y critica de la literatura española, I, Alan Deyermond, ed., Edad Media, Crítica, Barcelona, 1980; Primer suplemento, íbid., 1991.
Rico, Francisco, dir., Historia y critica de la literatura española, Crítica, Barcelona, 1980; vol. III: Bruce W. Wardropper, ed., Siglos de Oro: Barroco (y Primer suplemento, editado por Aurora Egido, 1992).
Rico, Francisco, dir., Historia y critica de la literatura española, Crítica, Barcelona, 1980; vol. II: Francisco López Estrada, ed., Siglos de Oro: Renacimiento (y Primer suplemento, 1992).
Ruiz Pérez, Pedro, Historia de la literatura española, dir. JoséCarlos Mainer, 3: El siglo del Arte nuevo (1598-1691), Crítica, Barcelona, 2010.
Vàrvaro, Alberto, Literatura románica de la Edad Media. Estructuras y formas, Ariel, Barcelona, 1983.
Bibliografia específica
Aragüés Aldaz, José, Ramon Llull y la literatura ejemplar, Universidad, Alicante, 2016.
¾ , “Deus concionatur”. Mundo predicado y retórica del “exemplum” en los Siglos de Oro, Amsterdam, Rodopi, 1999.
Baquero Goyanes, Mariano, “Novela y comedia en el siglo XVII”, en Serta Philologica. F. Lázaro Carreter, Cátedra, Madrid, 1983, pp. 13-29.
https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/comedia-y-novela-en-el-siglo-xvii-0/html/
Biglieri, Aníbal A., Hacia una poética del relato didáctico. Ocho estudios sobre “El Conde Lucanor”, North Carolina Univ. Press, Chapel Hill, 1989.
Bizzarri, Hugo Óscar, “La littérature parémiologique castillane durant l’imprimerie primitive (1471-1520)”, en Tradition des proverbes et des “exempla” dans l'Occident médiéval, eds. H. O. Bizzarri y M. Rohde, De Gruyter, Berlín, 2009, pp. 299-331.
- , La otra mirada: el “exemplum” histórico, Münster, Lit Verlag, 2019.
- , y Leandro A.Teodoro, eds., “Exemplum” y discurso ejemplar en la Península Ibérica, Cultura Acadèmica, Sao Paulo, 2024.
Bonilla, Rafael, ed., Novelas cortas del siglo XVII, Cátedra, Madrid, 2010.
- , José Ramón Trujillo y Begoña Rodríguez, eds., Novela corta y teatro en el Barroco español (1613-1685), Madrid,Sial, 2012
Bremond, Claude, J. Le Goff y J.C. Schmitt, L’Exemplum”, Brepols, Turnhout, 1982.
Caldera, Ermanno, “Retorica, narrativa e didattica nel Conde Lucanor”, Miscellanea di Studi Ispanici, XIV (1966), pp. 5-120.
Canavaggio, Jean, ed. La invención de la novela, Madrid, Casa de Velázquez, 1999.
Cándano Fierro, Graciela, Estructura, desarrollo y función de las colecciones de “exempla” en la España del siglo XIII, UNAM, México, 2009.
Cervantes, Miguel de, Novelas ejemplares, ed. Jorge García López, Espasa-Calpe, 2015.
Chartier, Roger, “Lecturas y lectores ‘populares’ desde el Renacimiento hasta la época clásica”, en Historia de la lectura en el mundo occidental, eds G. Cavallo y R. Chartier, Taurus, Madrid, 1998, pp. 413-44.
Chevalier, Maxime, Cuentecillos tradicionales en la España del Siglo de Oro, Gredos, Madrid, 1975.
- , Cuento tradicional, cultura, literatura (siglos 16-19, Universidad, Salamanca, 1999.
- , Cuentos españoles de los siglos XVI y XVII, eTaurus, Madrid, 1982.
- , Cuentos folklóricos en la España del Siglo de Oro, Crítica, Barcelona, 1983
- , Folklore y literatura, Crítica, Barcelona, 1978.
- , Lectura y lectores en la España del siglo XVI y XVII, Turner, Madrid, 1976
- , Quevedo y su tiempo. La agudeza verbal, Crítica, Barcelona, 1992.
Colón Calderón, Isabel, La novela corta en el siglo XVII, Laberinto, Madrid, 2001.
- , et. al., eds. (2013): Los viajes de Pampinea: “novella” y novela española en los Siglos de Oro, Madrid, Sial, 2013.
Delcorno, Carlo, “Exemplum”, e letteratura tra Medioevo e Rinascimento, Il Mulino, Bolonia, 1989.
Espinosa, Aurelio María, Cuentos españoles recogidos de la tradición oral de España, 3 vols., CSIC, Madrid, 1946; reed. 2009.
La fábula en la prosa castellana del siglo XIV: “Libro del caballero Zifar”, “Conde Lucanor”, “Libro de los gatos”. Una antología, eds. L. Cuesta, H. O. Bizarri, B. Darbord y C. García Lucas, Universidad de Murcia, 2017.
Ferreras Tascón, Juan Ignacio, La novela en el siglo XVII, Taurus, Madrid, 1988.
Formas breves del relato, eds. R. Fonquerne y A. Egido, Universidad de Zaragoza-Casa de Velázquez, Zaragoza, 1986.
Gómez Redondo, Fernando, Historia de la prosa medieval castellana. I. La creación del discurso prosístico: el entramado cortesano, Cátedra, Madrid, 1998, pp. 1093-1204.
González Ramírez, David, y Mª Ángeles González Luque, eds, “‘Compuestas fábulas, artificiosas mentiras’. La novela corta del Siglo de Oro”, eHumanista, XXXVIII (2018), https://www.ehumanista.ucsb.edu/volumes/38 [monográfico sobre novela corta del Siglo de Oro]
Hernández Valcárcel, Carmen, El cuento español en los Siglos de Oro. El siglo XVI, Universidad, Murcia, 2002
https://login.are.uab.cat/login?url=http://site.ebrary.com/lib/bibliotequesuab/Doc?id=11322720
Haro Cortés, Marta, La literatura de castigos en la Edad Media: libros y colecciones de sentencias, Madrid, Laberinto, 2003.
Krömer, Wolfram, Formas de la narración breve en las literaturas románicas hasta 1700, Gredos, Madrid, 1979. 82.09-32 Kro
Lacarra, María Jesús, Cuentística medieval en España: los orígenes, Universidad, Zaragoza, 1979.-¾ , ed., Cuento y novela corta en España. Edad Media, Crítica, Barcelona, 1999.
- , ed., Cuentos medievales de Oriente a Occidente. Calila e Dimna. Sendebar. Libro de los engaños de la mujeres. Siete sabios de Roma, Madrid, Biblioteca Castro, 2016.
- , y Juan Paredes, eds., El cuento oriental en Occidente, Comares, Granada, 2006. 860.09 Cue
Laspéras, Jean-Marie, La nouvelle en Espagne au Siècle d’Or, Universidad-Castillet, Montpellier, 1987.
Libro de Calila e Dimna, eds. Juan Manuel Cacho y María Jesús Lacarra, Castalia, Madrid, 1984.
Lo Nigro, Sebastiano, Tradizione e invenzione nel racconto popolare, Leo Olschki, Florencia, 1964.
Manuel, Juan, El conde Lucanor, ed. G. Serés, Espasa-Calpe/RAE, Madrid, 2022.
Narrativa breve medieval románica, ed. J. Montoya, A. Juárez y J. Paredes Núñez, Impredisur, Granada, 1991.
Narrativa ejemplar y breve medieval, ed. Mª Teresa Miaja, UNAM, México, 2015.
Navas, F. y E. Soriano, eds., Cuentos del Siglo de Oro Castalia, Madrid, 2001.
Núñez Rivera, Valentín, ed., Ficciones en la ficción. Poéticas de la narración inserta (siglos XV-XVII), Universidad Autónoma de Barcelona, Bellaterra, 2013.
Pabst, Walter, La novela corta en la teoría y en la creación literaria, Gredos, Madrid, 1972.
Palafox, Eloísa, Las éticas del “exemplum”. Los “Castigos del rey don Sancho IV”, el “Conde Lucanor” y el “Libro de buen amor”, UNAM, México, 1998.
Palomo, Pilar, La novela cortesana (forma y estructura), Planeta, Barcelona, 1976
Pedrosa, José Manuel, El cuento popular en los Siglos de Oro, Laberinto, Madrid, 2004 860.09"15/16" Ped
https://www.academia.edu/29059608/El_cuento_popular_en_los_Siglos_de_Oro
Propp, Vladímir, Morfología del cuento y Las transformaciones del cuento maravilloso [1928], Fundamentos, Madrid, 1971.
https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/los-cuentos-populares-o-la-tentativa-de-un-texto-infinito-0/html/013093d4-82b2-11df-acc7-002185ce6064_20.html
Rabell, Carmen, El arte nuevo de hacer “novellas”, Tamesis, Londres, 1992
Rodríguez Adrados, Francisco, Historia de la fábula greco-latina, Universidad Complutense, Madrid, 1979, 3 vols.
Rodríguez Cuadros, Evangelina, “Novela cortesana, novela barroca, novela corta: de la incertidumbre al canon”, Edad de Oro, XXXIII (2014), pp. 9-20.
https://revistas.uam.es/edadoro/issue/view/edadoro2014.33 [monográfico sobre novela corta]
Ruiz Pérez, Pedro, “Corta / cortesana. Apuntes a propósito de una denominación problemática para la narrativa barroca”, LEJANA. Revista Crítica de Narrativa Breve, VII (2014), pp. 1-13.
Santa Cruz, Melchor de, Floresta española, eds., M. Chevalier y M. P. Cuartero, Crítica,Barcelona, 1996.
Thompson, Stith, The Folktale [1946], The Dryden Press, Nueva York, 19512 +; trad. española: El cuento folklórico, Ediciones de la Biblioteca, Caracas, 1972.
Timoneda, Juan, Buen aviso y portacuentos, eds, M. Chevalier y M. P. Cuartero, Espasa-Calpe, Madrid, 1990.
- , El Patrañuelo, ed., Rafael Ferreres, Castalia, Madrid, 1971.
- , El Patrañuelo, ed., José Romera Castillo, Cátedra, Madrid, 1984.
https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/el-patranuelo--0/html/fedbc64e-82b1-11df-acc7-002185ce6064_1.html
Tipología de las formas narrativas breves románicas medievales, eds. J. Paredes y P. Gracia, Universidad, Granada, 1998, pp. 103-121.
Tradition des proverbes et des “exempla” dans l'Occident médiéval, eds. H. Bizzarri y M. Rohde, De Gruyter, Berlín, 2009.
Vega Ramos, María José, La teoría de la “novella” en el siglo XVI. La poética neoaristotélica ante el “Decameron”, Johannes Cromberger, Salamanca, 1993
Zink, Michel, La prédication en langue romane avant 1300, Champion, París, 1976.
No es necessita cap programa especial.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |