Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Llengua i Literatura Espanyoles | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'estudiant haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit en llengua castellana. Per aquest motiu, les errades ortogràfiques i d'expressió que pugui cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final (descompte de 0,25 per errada en les proves d'avaluació).
Les activitats pràctiques i els treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, en cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen comportarà, automàticament, la qualificació de suspens (0).
Així mateix, es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. Tot i això, el/la docent de l'assignatura pot donar normes específiques, en el cas que ho consideri necessari.
L’assignatura està constituïda pels següents blocs temàtics.
1. Descripció articulatòria de les vocals i les consonant. Paràmetres articulatoris per a la classificació de les vocals i de les consonants.
2. Descripció acústica de les vocals i les consonants. Paràmetres acústics per a la classificació dels sons. Relacions entre les característiques articulatòries i acústiques.
3. La transcripció fonètica. Els alfabets fonètics: l'alfabet de la Revista de Filologia Espanyola (RFE) i l'Alfabet Fonètic Internacional (AFI).
4. Els fenòmens prosòdics. L'accent. L'entonació. Les pauses.
5. El sistema fonològic de l'espanyol. Del so al fonema. Fonemes i al·lòfons. Contextos i distribucions. Factors de variació.
6. Caracterització dels fonemes de l'espanyol mitjançant trets distintius. Descripció física i trets distintius. Tipus de sistemes de trets i la seva aplicació a l'espanyol.
7. La síl·laba. La síl·laba com a unitat fonològica. Divisió sil·làbica i estructura. Grups vocàlics i consonàntics.
8. Processos fonològics de l'espanyol. Els sons en contacte. La representació dels processos fonològics de l'espanyol.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe magistral | 26,5 | 1,06 | 3, 12 |
Resolució d'exercicis | 26 | 1,04 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de les activitats d'avaluació | 5 | 0,2 | 3, 4, 5, 6, 7, 12 |
Supervisió i revisió d'exercicis | 10 | 0,4 | 3, 4, 5, 6, 7, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Ampliació de coneixements | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 11, 12 |
Cerca de referències bibliogràfiques | 15 | 0,6 | 3, 6, 7, 12 |
Preparació d'activitats de compresió lectora | 15 | 0,6 | 3, 4, 6, 7, 12 |
Preparació d'activitats de producció escrita | 15 | 0,6 | 3, 4, 5, 6, 7, 10, 12 |
Preparació d'exercicis | 15 | 0,6 | 2, 3, 4, 6, 7, 10, 12 |
L’aprenentatge d’aquesta assignatura per part de l’alumnat es reparteix de la manera següent:
(1) Un 35% d’activitats dirigides
(2) Un 10% d’activitats supervisades
(3) Un 50% d’activitats autònomes
(4) Un 5% d’activitats d’avaluació
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova de transcripció fonètica d'un arxiu d'àudio, comentari de les articulacions del parlant | 10% | 2,5 | 0,1 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
Prova escrita dels continguts de fonètica: Pràctiques i teoria | 25%+20% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13 |
Prova escrita dels continguts teòrics de fonologia: Pràctiques i teoria | 25%+20% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13 |
Les activitats d’avaluació són les següents:
Per aprovar l'assignatura, la nota final ha de ser com a mínim un 5, un cop s'hagi aplicat la suma dels percentatges.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
L'estudiant que hagi fet o s'hagi presentat a més d'aquest 30% de les activitats d'avaluació serà avaluat, aplicant en cada cas la ponderació prevista.
Pel que fa a la recuperació, segons la normativa, tenen dret a participar-hi els estudiants que hagin realitzat prèviament 2/3 parts de les activitats d'avaluació. Per poder anar a recuperar, han d’haver obtingut una nota ponderada mínima de 3,5 o més. El procediment de recuperació consistirà en repetir les proves no superades.
Observacions
En el cas de l'expressió escrita, s'entén que l'estudiant redacta paràgrafs i textos amb contingut ple. Les faltes d'ortografia, la puntuació i l'estructura del discurs penalitzaran (-0,25 per falta).
Es considera que es coneixen les normes generals de presentació i lliurament d'un treball acadèmic.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir.
En cas que es produeixin diverses irregularitats enels actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA)
En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del procés d'aprenentatge, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. En cas de redactar un treball amb aquestes eines, l’estudiant haurà de: (i) identificar quines parts han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en una activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Avaluació única
L'alumnat que opti per l'avaluació única, haurà de dur a terme les proves següents el dia que s'anunciarà la primera setmana de l'assignatura:
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
Nota: Els estudiants d'intercanvi que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
Alcoba, Santiago, & Murillo, Julio. (1998). Intonation in Spanish. In Daniel Hirst & Albert di Cristo (Eds.), Intonation Systems: A Survey of Twenty Languages (pp. 152–166). Cambridge University Press.
Ashby, Michael, & Maidment, John. (2005). Introducing Phonetic Science. Cambridge University Press.
Chomsky, Noam, & Halle, Morris. (1968). The Sound Pattern of English. Harper & Row. (Traducció castellana: José Antonio Millán, Principios de fonología generativa, Fundamentos, 1979).
Colina, Sonia, & Martínez‑Gil, Fernando (Eds.). (2019). The Routledge Handbook of Spanish Phonology. Routledge.
Face, Timothy. (2008). Guide to the Phonetic Symbols of Spanish. Cascadilla Press.
Fernández Planas, Ana María. (2005). Así se habla: Nociones fundamentales de fonética general y española (2ª ed. 2011). Horsori.
Gil Fernández, Juana. (1988). Los sonidos del lenguaje. Síntesis.
Gil Fernández, Juana. (2007). Fonética para profesores de español: De la teoría a la práctica. Arco Libros.
Gil Fernández, Juana. (2016). Fonética. In Javier Gutiérrez‑Rexach (Ed.), Enciclopedia de lingüística hispánica (Vol. 1, pp. 64–80). Routledge.
Gil Fernández, Juana, & Llisterri, Joaquim. (2024). Fonética y fonología descriptivas de la lengua española. Georgetown University Press.
Harris, James Wesley. (1983). Syllable Structure and Stress in Spanish: A Nonlinear Analysis. MIT Press. (Traducció castellana: Olga Fernández Soriano, La estructura silábica y el acento en español, Visor, 1991).
Hidalgo, Antonio, & Quilis, Mercedes. (2004). Fonética y fonología españolas (2ª ed. corr. i aum.). Tirant lo Blanch.
Hidalgo, Antonio. (2006). Aspectos de la entonación española: Viejos y nuevos enfoques. Arco/Libros.
Hualde, José Ignacio. (2014). Los sonidos del español. Cambridge University Press.
Hualde, José Ignacio, Olarrea, Antxon, Escobar, Anna Maria, Travis, Catherine E., & Sanz, Cristina. (2020). Introducción a la lingüística hispánica. Cambridge University Press. (Cap. 2: “Los sonidos de la lengua: fonética y fonología”).
Iribarren, Mary C. (2005). Fonética y fonología españolas. Síntesis.
Katz, William F., & Assmann, Peter F. (Eds.). (2019). The Routledge Handbook of Phonetics. Routledge.
Martínez Celdrán, Eugenio, & Fernández Planas, Ana María. (2007). Manual de fonética española: Articulaciones y sonidos del español. Ariel.
Navarro Tomás, Tomás. (1918). Manual de pronunciación española (21ª ed. 1982). CSIC.
Navarro Tomás, Tomás. (1945). Manual de entonación española (4ª ed. 1974). Guadarrama.
Obediente, Enrique. (2007). Fonética y fonología (3ª ed.). Consejo de Publicaciones, Facultad de Humanidades y Educación, Universidad de Mérida. (Primera ed. 1998).
Penas Ibáñez, María Azucena. (2014). Panorama de la fonética española. Arco/Libros.
Quilis, Antonio. (1981). Fonética acústica de la lengua española. Gredos.
Quilis, Antonio. (1993). Tratado de fonología y fonética españolas. Gredos.
Real Academia Española. (2011). Nueva Gramática de la Lengua Española: Fonética y Fonología [i DVD Las voces del español: tiempo y espacio]. Espasa.
Román Montes de Oca, Domingo. (2011). Manual para el análisis fonético acústico. Pfeiffer.
Sosa, Juan M. (1999). La entonación del español: Su estructura fónica, variabilidad y dialectología. Cátedra.
Recursos d'aprenentatge
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |