Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Últimes Tendències de la Literatura Hispanoamericana

Codi: 106365 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura OT 4
Llengua i Literatura Espanyoles OT 3
Llengua i Literatura Espanyoles OT 4
Estudis d'Anglès i Espanyol OT 3
Estudis d'Anglès i Espanyol OT 4
Estudis de Català i Espanyol OT 3
Estudis de Català i Espanyol OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Fernanda Bustamante Escalona
Correu electrònic:
mariafernanda.bustamante@uab.cat

Equip docent

Alba Saura Clares

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Haver cursat de manera satisfactòria els crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries.

No resulta necessari, encara que sempre suposarà un enriquiment, haver cursat les assignatures prèvies de literatura hispanoamericana ofertes en el grau (Introducció, de les Cròniques d'Índies al Modernisme, s. XX).

Tenir coneixements de les normes generals de presentació d'un treball acadèmic, més enllà que l'equip docent especificarà les normes estilístiques requerides per al lliurament de les avaluacions de l'assignatura.


Objectius

“Últimes tendències de la literatura hispanoamericana” és una assignatura optativa que, des d'un punt de vista historiogràfic, funciona com a última baula de l'obligatòria “Literatura hispanoamericana del XX”. Considerant noves perspectives crítiques i temàtiques que emergeixen des del Sud Global, en l'assignatura s'aborden obres literàries publicades de finals del segle XX, però sobretot en el segle XXI, ficcionales i no ficcionales, mimètiques i no mimètiques, contemplant relats breus, novel·les, cròniques, textos híbrids i textos dramàtics/teatrals, de diferents regions d'Amèrica Llatina (Con sud, els Andes, Centreamèrica, Mèxic i El Carib), i atesos els contextos històric polítics dels quals aquestes emergeixen i a les actuals tensions entre el local i el global, el Centre i la Perifèria.

Així mateix, la lectura de les obres literàries es complementa de lectures teòriques-crítiques. Entre els enfocaments teòrics crítics que es contemplen es troben: els estudis historiogràfics, de la memòria i postmemòria, post(de)colonials, subalterns, de gènere, autoriales, ecocrítica, entre altres. D'aquesta manera, les classes tindran un caràcter teorico-pràctic, a partir de lectures de textos teòrics-crítics i de l'aplicació de les respectives categories d'anàlisis en les obres literàries. 

A mode general, l'assignatura busca reflexionar entorn de la relació entre representació literària-cultural i estètiques escripturals amb cos(s), identitat(és) i cultura(s), al mateix temps que problematizar el potencial polític i discursiu de les produccions culturals. 

Objectius:

  • Ampliar iaprofundir el coneixement de produccions literàries llatinoamericanes del s. XXI, específicament narratives i dramàtiques-teatrals.
  • Lliurar eines teòrica-crítiques d'aproximació a les recents produccions literàries d'Amèrica Llatina.
  • Desenvolupar capacitats d'anàlisis i interpretació a partir de la lectura de les obres, que permetin reflexionar sobre els vincles entre literatura, societat i identitat.
  • Desenvolupar competències d'escriptura i expressió oral.
  • Desenvolupar competències de recerca.


Així mateix, aquesta assignatura busca contribuir a la consecució de les següents Competències Generals de la UAB: G04. “Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere”; i G01. “Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per a donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat”. D'aquesta manera, l'assignatura segueix una perspectiva de gènere i post/decolonial i cerca servir-se de metodologies docents innovadores.


Competències

    Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura
  • Aplicar els coneixements sobre literatura espanyola i hispanoamericana a la identificació dels gèneres, moviments, corrents, tendències i estils.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
    Llengua i Literatura Espanyoles
  • Fer servir la metodologia i els conceptes de l'anàlisi literària tenint en compte fonts i contextos.
  • Identificar els períodes, tradicions, tendències, autors i obres més significatives de la literatura en llengua espanyola en el seu context historicosocial.
  • Reconèixer les principals teories, temes i gèneres de la literatura en els diferents països de parla hispànica.
    Estudis d'Anglès i Espanyol
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis bàsics d'anàlisi del text literari.
  2. Contextualitzar socialment i ideològicament la producció literària colonial i hispanoamericana.
  3. Contextualitzar socialment i ideològicament la producció literària hispanoamericana des del Modernisme fins a l'època contemporània.
  4. Detallar l'estructura d'una producció literària concreta.
  5. Discriminar i analitzar les principals característiques dels gèneres de la literatura hispanoamericana des del Modernisme fins a l'actualitat.
  6. Identificar els temes literaris d'un text.
  7. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  8. Relacionar un autor amb la seva època i amb els trets literaris d'aquesta.

Continguts

  1. Fites i representants de la literatura i el teatre d'Amèrica Llatina de finals del s. XX a l'actualitat.

  2. Estètiques de la (post)memòria, literatura de lxs hijxs: les violències polítiques que aguaites les escriptures.

  3. Perspectiva post(de)colonial i interseccional en obres i autories recents: escriptures entorn de cossos racialitzats, subalternidad, resistència i necropolíticas.

  4. Patriarcat, gènere i sexodisidencia en obres i autories recents: escriptures no normatives i silenciades de la historiografia literària.

 

Lectures obligatòries:

  • Antologia de pròlegs i assaigs, que facilitaran les professores a través del CV, d’Alberto Fuguet i Sergio Gómez, Diego Trelles, Gabriela Wienner i Leila Guerriero.
  • Antologia de contes, que facilitaran les professores a través del CV, de: Roberto Bolaño, Pilar Quintana, Mariana Enriquez, Yolanda Arroyo, Daniel Salvo, Giovanna Rivero i Luis Negrón.
  • Antologia de cròniques, que facilitaran les professores a través del CV, d’Óscar Martínez i Fernanda Melchor.
  • Text dramàtic: Campo minado de Lola Arias.
  • Novel·les i llibre híbrid: Formas de volver a casa d’Alejandro Zambra, Las malas de Camila Sosa Villada i Las compañía de Verónica Gerber; més una novel·la a elecció de l’alumnat. 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en seminaris i pràctiques dirigits per les professores, en els quals es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió dels textos. 50 2 1, 2, 3, 5, 8
Tipus: Supervisades      
Es tracta de tutories i sessions programades amb les professores, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària. 15 0,6 1, 4, 6, 7
Tipus: Autònomes      
ACTIVITATS d'AVALUACIÓ. L'assignatura contempla diferents modalitats d'avaluació escrites, individuals i grupals, de diferents característiques i a realitzar tant a l'aula com fora d'ella. 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de treballs i comentaris analítics. En uns certs blocs, s'implementaran metodologies d'aprenentatge basat en reptes. 65 2,6 4, 6, 7

L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumnat es distribueix de la manera següent:

  • Activitats dirigides (33,3%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en seminaris i pràctiques dirigits per les professores, en els quals es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió dels textos.
  • Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories i sessions programades amb les professores, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària.
  • Activitats autònomes (43,3%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de treballs i comentaris analítics. En uns certs blocs, s'implementaran metodologies d'aprenentatge basat en reptes.

  • Activitats d'avaluació (13,3%). L'assignatura contempla diferents modalitats d'avaluació escrites, individuals i grupals, de diferents característiques i a realitzar tant a l'aula com fora d'ella.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1 examen 35% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
1 pòdcast literari 25% 0 0 1, 4, 5, 6, 7, 8
1 treball de cartografia-mapa conceptual 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
1 treball de transferència 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

L'avaluació continuada consistirà en:  

  • 1 treball de cartografia-mapa conceptual (unitat 1): 10%
  • 1 treball de transferència (unitat 2): 30%
  • 1 pòdcast literari (unitat 3): 25%
  • 1 examen (unitat 4): 35%

 Totes les dates i requisits de les respectives avaluacions s'indicaran la primera setmana de classes.

 Les/els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar a les professores un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

 

L'avaluació única consistirà en:  

  • 1 treball de cartografia-mapa conceptual (unitat 1): 10% 
  • 1 treball de transferència (unitat 2): 30%
  • 1 pòdcast literari (unitat 3): 25%
  • 1 examen (unitat 4): 35%

 La data i característiques de les tres proves de l'avaluació única s'indicarà la primera setmana de classes.

Procediment de revisió de les qualificacions (avaluació continuada i única):

 En el moment de realització de cada activitat d'avaluació, les professores informaran l'alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.


Requisits per a aprovar l'assignatura (avaluació continuada):

  • Obtenir entre totes les activitats una mitjana igual o superior a 5.
  • Haver estat avaluat com a mínim en 2 de les 3 parts de la qualificació total en l'avaluación

Requisits per a aprovar l'assignatura (avaluació única):

  • Obtenir entre totes les activitats una mitjana igual o superior a 5.
  • Haver estat avaluat de totes les activitats d'evaluació.

 

Condicions per a la qualificació “no avaluables”:

  • L'estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” si no ha realitzat més del 30% de les activitats d'avaluació.
  • La condició de “No avaluable” comportarà que no pugui presentar-se a la prova de reavaluació.

 

Aclariments per a la presentació a recuperació:

  • Per a poder realitzar la prova de reavaluació de l'assignatura, l'alumnat ha d'haver estat avaluat com a mínim en 2 de les 3 parts de la qualificació total.
  • A més, ha d'haver obtingut, entre totes les proves, una nota mitjana mínima de 3,5.
  • Es recuperaran només les avaluacions suspeses.
  • No es contempla la presentació en la recuperació per a pujar nota de les avaluacions amb una nota igual o superior a 5.
  • La recuperació implica presentar-se a totes les avaluacions suspeses, en el cas que hi hagi més d'una.

 

Per a efectes de la recuperació de l'avaluació única, s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que l'avaluació contínua.

 

Plagi o conducta fraudulenta:

En cas que l'estudiant cometi qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que pugui derivar-se d'això.

En cas que es verifiquin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'unamateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

El plagi total o parcial suposarà el suspens total de l'assignatura. És a dir, els treballs han de ser originals. No està permesa la còpia total o parcial de materials ja publicatsen qualsevol suport. En cas de presentar material no original sense indicar la seva procedència, la qualificació de l'activitat o treball serà automàticament de suspens (0).

La persistència en errors ortogràfics i d'expressió podran comportaran un descens de la puntuació en la qualificació de la respectiva avaluació. 

 Per a l'avaluació de l'assignatura s'atendrà al fet que les/els estudiants mostrin les següents capacitats:

  • Claredat expositiva i argumentativa: estructuració adequada del discurs, amb coherència i cohesió, progressió temàtica, correcta justificació de les afirmacions i explicacions, etc.
  • Capacitat d'anàlisi i síntesi superant la mera descripció i la repetició d'arguments de les obres i tòpics historiogràfics, com a teòrics; així com un desenvolupament ajustat al tema i enunciat proposat.
  • Maneig de les fonts teòriques-critiques: lectura en profunditat i ús correcte de la bibliografia fonamental de l'assignatura.
  • Riquesa i correcció expressiva, especialment pel que fa a l'ús del lèxic, a les estructures sintàctiques i a l'ortografia.
  • Participació en el desenvolupament de l'assignatura.

 

Es tindrà en compte el treball de les/us estudiants al llarg de tot el curs, el seu progrés, la seva implicació en el procés d'aprenentatge, així com l'assoliment de les competències assenyalades. Es pretén, igualment, que l'avaluació sigui formativa, això és, integrada i orientada a la millora de l'aprenentatge.

 

Intel·ligència Artificial(IA)

Aquesta assignatura permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d'informació, correcció de textos o traduccions, a criteri de les professores. En el cas d'assignatures de graus filològics, l'ús de la traducció ha d'estar autoritzat per part de les professores. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb l'acord de les professores.

L'estudiant té que (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i en el resultat final de l'activitat.

La no transparència de l'ús de la IA en les activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l'activitat s'avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Les lectures obligatòries i complementàries de les respectives unitats seran indicades per les professores a l'inici de l'assignatura. Els relats, pròlegs o altres textos breus seran facilitats per les professores al Campus Virtual.

Bibliografia bàsica 

ÁGUILA, Gabriela (2023), Historia de la última dictadura militar. Argentina 1976- 1983. Buenos Aires: Siglo XXI.

AZCONA, José Manuel (2010), Violencia política y terrorismo de Estado en Argentina. Del totalitarismo de José Uriburu (1930) a la dictadura militar (1976-1983). Una visión bilateral. Madrid: Biblioteca Nueva.

AÍNSA, Fernando (2014), “Nueva cartografía de la pertenencia. La pérdida del territorio en la narrativa latinoamericana”, en Iberoamericana, XIX, n.º 54, pp. 111-126. Disponible en https://journals.iai.spk-berlin.de/index.php/iberoamericana/article/viewFile/1086/768

BARRÍA JARA, Mauricio y INSUNZA FERNÁNDEZ, Iván (2023), Escenas políticas. Teatro entre revueltas 2006-2019. Chile: Oxímoron.

BARRIENTOS, José Luis (coord.) (2015), Análisis de la dramaturgia argentina actual. Madrid: Editorial Fundamentos.

_____ (2016), Análisis de la cubana argentina actual. Madrid: Editorial Fundamentos.

_____ (2017), Análisis de la dramaturgia colombiana actual. Madrid: EditorialFundamentos.

_____ (2017a), Análisis de la dramaturgia venezolana actual. Madrid: Editorial Fundamentos.

_____ (2018), Análisis de la dramaturgia costarricense actual. Madrid: Editorial Fundamentos.    

_____ (2018a), Análisis de la dramaturgia uruguaya actual. Madrid: EditorialFundamentos.

_____ (2019), Análisis de la dramaturgia mexicanaactual. Madrid: Editorial Fundamentos.

_____ (2019a), Análisis de la dramaturgia puertorriqueña actual. Madrid: Editorial Fundamentos.           

_____ (2020), Análisis de la dramaturgia chilena actual. Madrid: Editorial Fundamentos.

BASTIDAS PÉREZ, Rodrigo (comp.) (2021), El tercer mundo después del sol. Antología de ciencia ficción latinoamericana. Colombia, Ed. Minotauro. Disponible en <https://pirateca.com/narrativa/el-tercer-mundo-despues-del-sol-rodrigo-bastidas-perez/>.

BUSTAMANTE, Fernanda y AMARO, Lorena (2024), Carto(corpo)grafía. Nuevo reparto de las voces en la narrativa de autoras latinoamericanas del s. XXI. Madrid, Iberoamericana-Vervuet.

CARRIÓN, Jorge (2012), “Prólogo: mejor que real”, en Mejor que ficción. Crónicas ejemplares. Barcelona, Anagrama,pp. 13-37.

COLOMBI, Beatriz (2021), Diccionario de términos críticos de la literatura y la cultura en América Latina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, CLACSO. https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2021/11/Diccionario-terminos-criticos.pdf

CORTÉS, Carlos (1999), “La literatura latinoamericana (ya) no existe”, en Cuadernos Hispanoamericanos, n. 592, octubre de 1999, pp. 59-65.

CRENZELK, Emilio (2008), La Historia Política del Nunca Más. La memoria de las desapariciones en Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI.

DE LA PUENTE, Maximiliano (2019), Nombrar el horror desde el teatro. Buenos Aires: Eudeba.

FORNET, Jorge “Y finalmente, ¿existe unaliteratura latinoamericana?, en Archivo. Casa América España. Disponible en http://www.casamerica.es/contenidoweb/y-finalmente-existe-una-literatura-latinoamericana.

GALLEGO Cuiñas, Ana (ed.) (2022), Novísimas las narrativas latinoamericanas y españolas del siglo XXI. Madrid, Iberoamericana-Vervuet.

GILBERT, Abel (2021), Satisfaction en la ESMA. Buenos Aires: Gourmet Musical.  

GOLUBOV, Nattie (ed. y coord.) (2024), Arte-factos Para los estudios literarios. Ciudad de México, Universidad Nacional Autónoma de México.

GUERRERO, Isabel y SAURA-CLARES, Alba (2024), La escena y lo real en el siglo XXI. Madrid: Visor.

GUERRIERO, Leila (2021), “Escritoras latinoamericanas. Algo está pasando (parte I, II y III), en Lengua. Una revista para leer. Penguin Random House, junio de 2021. <https://www.penguinlibros.com/es/revista-lengua/escritoras-latinoamericanas>.

JARAMILLO Agudelo, Darío (2012), “Collage sobre la crónica latinoamericana del siglo veintiuno”, en Jaramillo Agudelo, D.(ed.), Antología de crónica latinoamericana actual. Barcelona, Alfaguara, pp. 11-47.

JELIN, Elizabeth (2012), Los trabajos de la memoria. Siglo XXI Editores.

LAMUS, Marina (2010), Geografías del teatro en América Latina. Un relato histórico. Bogotá: Luna Libros.  

LÓPEZ-PELLISA, Teresa y RUIZ GARZÓN, Ricard (eds.) (2019),Insólitas Narradoras de lo fantástico en Latinoamérica y España. Madrid, Páginas de Espuma.

MARTÍNEZ VALDERAS, Jara; SAURA-CLARES, Alba & LUQUE, Diana (2023), Teatro y artes escénicas en el ámbito hispánico. Siglo XXI. Escenas en diálogo. Madrid: Cátedra.  

PÉREZ, Mariana Eva (2022), Fantasmas a escena. BuenosAires: Paidós.

POBLETE, Juan (ed.) (2021), Nuevos acercamientos a los estudios latinoamericanos: cultura y poder. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, CLACSO y México, UNAM. Disponible en <http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20211006114458/Nuevos-acercamientos.pdf>.

RONIGER, Luis et al. (2021), Exilio, diáspora y retorno: transformaciones e impactos culturales en Argentina, Chile, Paraguay y Uruguay. Buenos Aires: Eudeba.

RUSS, Joana ([1983] 2019), Cómo acabar con la escritura de mujeres. Trad. Gloria Fortún. España: Editorial Dos Bigotes y Editorial Barret.

SAAVEDRA, Nadia (2018), “El New Latino Boom”, en Latin American Literature Today, n.º 8, octubre de 2018. <https://latinamericanliteraturetoday.org/es/2018/10/new-latino-boom-naida-saavedra/>.

SARLO, Beatriz (2005), Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Siglo XXI Editores.

TRELLES PAZ, Diego (ed.) (2008), “Prólogo”, El futuro no es nuestro”. Disponible en <http://www.piedepagina.com/redux/04/08/2008/el-futuro-no-es-nuestro-2>

VILLORO, Juan (2009), “Iguanas y dinosaurios. América Latina como utopía del atraso”, en Biblioteca virtual Miguel de Cervantes. Disponible en http://www.biblioteca.org.ar/libros/134769.pdf

VOLPI, Jorge (2004), “El fin de la narrativa latinoamericana”, en Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, año XXX, n.º 59, Lima-Hanover, 1er semestre, pp. 33-42. Disponible en http://isites.harvard.edu/fs/docs/icb.topic1519915.files/WEEK%207/Volpi%20-%20El%20fin%20de%20la%20narrativa%20latinoamericana.pdf

VOLPI, Jorge (2006), “La literatura latinoamericana ya no existe”, en Revista de la Universidad de México, nº 31, pp. 90-92.

VV.AA (2008), El futuro no es nuestro. Nueva narrativa latinoamericana, en Pie de página. <http://www.piedepagina.com/redux/category/especiales/el-futuro-no-es-nuestro/>.

VVAA (2009), Diccionario de Estudios culturales latinoamericanos. México, Siglo XXI. Disponible en http://elpaginaslibres.files.wordpress.com/2009/12/diccionario-de-estudios-culturales-latinoamericanos.pdf

VVAA (2015), Palabras mayores. Nueva narrativa mexicana. Barcelona, Malpaso.

VVAA (2018), Bogotá39. Nuevas voces de ficción latinoamericanas. Madrid, Galaxia Gutenberg.

VVAA (2021), Granta. Los mejores narradores jóvenes en español. Vol. 2. Barcelona, Candaya.

 


Programari

Microsoft Teams


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt