Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Llengua i Literatura Espanyoles | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que l'alumnat ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit i de reflexionar de forma crítica i de reflexionar de manera crítica sobre la història literària llatinoamericana i les seves categories analítiques, que ja ha estudiat en Introducció a la literatura hispanoamericana.
Així mateix es considera que l'estudiantat coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari.
Literatura Hispanoamericana: de les cròniques d'Indies al modernisme s'integra en el conjunt de la matèria Literatura hispanoamericana, que forma part de la de formació obligatòria del Grau de Llengua i Literatura espanyoles, i que l'alumnat cursa juntament amb altres assignatures de llengua i literatura espanyoles.
Aquesta assignatura s'encarrega d'introduir a l'alumnat en el període cronològic que va de les cròniques al modernisme. Com és la primera vegada que l'alumnat s'endinsa en la realitat crítica de la literatura a Hispanoamèrica del periode resulta de summa importància ensenyar-li a pensar sobre les diferències i similituds que existeixen entre l'objecte “literatura hispanoamericana” i l'objecte “literatura espanyola” en los segles XVI a XIX. Així com apropar-ho a les problemàtiques específiques del camp crític llatinoamericà. Per tant, història de la literatura, historiografia i crítica aniran de la mà en aquesta matèria. Els objectius fonamentals de l'assignatura són, per tant, donar a conèixer l'especificitat d'aquesta etapa d'estudi, al mateix temps que s'ensenya a analitzar-ho des de les eines pròpies del camp.
Bloc I
La societat barroca, conceptes per la reflexión. Poesia del barroc. La prosa com anticipó de la novel·la.
Les dones a la colònia. Sor Juana Inés de la Cruz.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 50 | 2 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 13 | 0,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal, preparació de treballs i examen | 60 | 2,4 |
La metodologia és la pròpia de la historiografia literària, especialment dels nous estudis llatinoamericans; així com dels estudis culturals, el feminisme, el poscolonialisme i el decolonialisme. Es combina, aiximateix, amb les eines pròpies del comentari de textos.
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'estudiants es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en seminaris i pràctiques dirigits pel professor o per la professora, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió dels textos.
· Activitats supervisades. Es tracta de tutories programades pel professor o per la professora, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària.
· Activitats autònomes. Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
· Activitats d'avaluació. L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant proves escrites
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exam 1 | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Exam 2 | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Treball | 20% | 23 | 0,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
L'avaluació contínua comprèn tres aspectes:
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més de 1/3 de les activitats d’avaluació.
El professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Les dates d'avaluació es pactaràn durant l'inici de curs.
Recuperació
L'alumnat està obligat a presentar-se a 2/3 de les proves avaluables per a poder optar a la recuperació. La recuperació seguirà el mateix model de examen/treball que la avaluació.
El professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Ús restringit de la IA: Per aquesta assigantura permet un ús restringit de les tecnologies de IA, com a suport per a la recerca bibliogràfica, la traducció i la edició de textos. L'estudiant hauràd'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió critica sobre com aquestes han influït en el procés final i el resultat final de les activitats. La no transparència de l'ús de la IA en aquesta activitat avaluable és considera falta d'honestedad acadèmica i pot comportar un suspens de la assigantura.
En cas que l’estudiant o la estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acted’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Manuals:
-González Echevarría, Roberto y Pupo Walker, Enrique (2006): Historia de la literatura hispanoamericana. Del descubrimiento al modernismo, Madrid: Gredos.
-Madrigal, Íñigo, coord. (2008): Historia de la literatura hispanoamericana. Época colonial, Madrid: Cátedra.
-***Oviedo, José Miguel (1995): Historia de la literatura hispanoamericana. 1. De los orígenes a la Emancipación, Madrid: Alianza.
Bibliografia bàsica:
Bloc I
-Abellán, José Luis (1972): La idea de América Latina: origen y evolución, Madrid: Istmo.
-Campra, Rosalba (1987): América Latina: la identidad y la máscara, México: Siglo XXI.
-Cándido, Antonio (1987): “Literatura nacional, regional y latinoamericana” en Pizarro, Ana (coord.): Hacia una historia de la literatura hispanoamericana, México: El Colegio de México.
-Henríquez Ureña, Pedro (1947): Historia de la cultura de la América hispánica, México: FCE.
---(1949): Las corrientes literarias en América la América hispánica, México: FCE.
-Pizarro, Ana, ed. (1985): La literatura latinoamericana como proceso, Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
---(1987): Hacia una historia de la literatura latinoamericana, México: El Colegio de México.
-Rama, Ángel (1975): “Sistema literario y sistema social en Hispanoamérica” en VVAA: Literatura y praxis social en América Latina, Caracas: Monte Ávila.
---(1982): Transculturación narrativa en América Latina, México: Siglo XXI.
---(1984): La ciudad letrada, Hanover: Ediciones del Norte.
Bloc II
-Ainsa, Fernando (1977): Los buscadores de utopía, Caracas: Monte Ávila.
---(1984): “Tensión utópica e imaginario subversivo en Hispanoamérica”, ALHA, nº13.
-Ferrús, Beatriz (2008): La Monja de Ágreda, historia y leyenda de la dama azul en Norteamérica, Valencia: PUV.
-Fuentes, Carlos (1990): Valiente Mundo Nuevo. Épica, utopía y mito en la novela hispanoamericana, Madrid: Mondadori.
-Gruzinski, Serge (1990): La guerra de las imágenes. De Cristóbal Colón a Blade Runner (1492-1992), México: FCE
---(2007): El pensamiento mestizo. Cultura amerindia y civilización del Renacimiento, Barcelona: Paidós
****-Pastor, Beatriz (1993): Discurso narrativo de la conquista de América, Cuba: Casa de las Américas.
---(1996): El jardín y el peregrino: Ensayos sobre el pensamiento utópico latinoamericano (1492-1695), Amsterdam: Rodopi.
-Restall, Matthew (2003), Seven Myths of the Spanish Conquest, New York: Oxford University Press.
-Rosenblant, Ángel (1965): La primera visión de América y otros estudios, Caracas: Ministerio de Educación.
-***Todorov, Tzvetan (1987): La conquista de América. El problema del otro, México: Siglo XXI.
Bloc III
-Anderson, Benedict: Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo, México: FCE, 2006.
-Jordán, Pilar y Dalla-Corte, Gabriela (2006): “Mujeres y sociabilidad en la construcción de los Estados Nacionales” en Morant, Isabel (dir.): Historia de las mujeres en España y América Latina. Del siglo XIX a los umbrales del XX, Madrid: Cátedra.
-Masiello, Francine (1997): Entre civilización y barbarie. Mujeres, Nación y Cultura literaria en la Argentina moderna, Argentina: Beatriz Viterbo.
-Pratt, Mary Louise (1997):Ojos imperiales, Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilme.
-Salvatore, Ricardo (2002): Culturas imperiales, Buenos Aires: Beatriz Viterbo.
-Schmidt-Welle, Friedhelm (ed.): “Introducción: ficciones y silencios fundacionales” en Ficciones y silencios fundacionales. Literaturas y culturas poscoloniales en América Latina (siglo XIX), Madrid: Iberoamericana-Vervuet, 2003.
-Vieira Powers, Karen. Women in the Crucible of Conquest. The Gendered Genesis of Spanish American Society, 1500-1600. New Mexico: University of New Mexico Press, 2005.
Lectures obligatòries
Crónicas de Indias: selecció de fragments.
Bartolomé de las Casas, Brevísima relación de la destrucción de las Indias, Madrid, Cátedra. També disponible al Cervantes Virtual: https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/brevsima-relacin-de-la-destruccin-de-las-indias-0/html/847e3bed-827e-4ca7-bb80-fdcde7ac955e_18.html
Alvar Núñez Cabeza de Vaca, Los naufragios, Madrid, Cátedra. També disponible al Cervantes virtual: https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/naufragios--0/html/
Sor Juana Inés de la Cruz, Poemas. Selecció a càrrec del professor. Visitar el lloc web en Cervantes Virtual: http://www.cervantesvirtual.com/portales/sor_juana_ines_de_la_cruz/
Gertrudis Gómez de Avellaneda, Sab, Madrid, Cátedra. També es troba en Cervantes Virtual: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/sab--0/html/ff1fa97c-82b1-11df-acc7-002185ce6064_4.html#I_0_
José Hernández, Martín Fierro, Madrid,Cátedra. També es troba en Cervantes Virtual: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/el-gaucho-martin-fierro--1/html/ff29ee5a-82b1-11df-acc7-002185ce6064_2.html#I_0_
Esteban Echeverría, El matadero, Madrid, Cátedra. També es troba en Cervantes Virtual: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/el-matadero-1871/html/ff17c72a-82b1-11df-acc7-002185ce6064_3.html#I_0_
Eugenio Cambaceres, En la sangre. Cervantes Virtual: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/en-la-sangre--0/html/fef4abe6-82b1-11df-acc7-002185ce6064_2.html
Mercedes Cabello de la Carbonera, Blanca Sol. https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/blanca-sol--0/html/ff1c3698-82b1-11df-acc7-002185ce6064_2.html
Teams.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |