Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Comentari de Textos Literaris

Codi: 106348 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Llengua i Literatura Espanyoles FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Omar Sanz Burgos
Correu electrònic:
omar.sanz@uab.cat

Equip docent

Lucia Cotarelo Esteban
Agustin Sánchez Aguilar

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'estudiant ha de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. 

En el cas d'expressió escrita, s'entén que l'estudiant redacta paràgrafs amb contingut ple. Es tindran en compte, òbviament, les faltes d'ortografia, la puntuació i l'estructura del discurs. Les faltes descomptaran 0,25 punts cadascuna. Quedará directament suspesa una prova amb més de 10 faltes. 

Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'estudiant ha d'explicitar convenientment, segons els usos de la documentació bibliogràfica, l'autoria de totes les cites i l'ús de materials aliens. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen, ocasionarà automàticament la qualificació de suspens (0) sense possibilitat de recuperació. 

Així mateix es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari.


Objectius

"Comentari de textos literaris" s'integra en el conjunt de la matèria Comentari de textos, que forma per part dels 108 crèdits de formació obligatòria del Grau de Llengua i Literatura espanyoles, i que l'estudiant cursa juntament amb altres assignatures de llengua i literatura espanyoles. 

Els principals objectius del curs són familiaritzar l'alumnat amb el comentari de text dotant-lo de les eines necessàries per a això, de manera que pugui consolidar les destreses necessàries per a realitzar un comentari de text de qualsevol de les èpoques de la literatura espanyola.


Competències

  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la literatura hispànica, de la teoria literària, de la llengua espanyola i la lingüística, i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
  • Fer servir la metodologia i els conceptes de l'anàlisi literària tenint en compte fonts i contextos.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar retòricament un text de qualsevol època.
  2. Aplicar els coneixements teòrics adquirits a la realització de treballs.
  3. Aplicar les tècniques i mètodes del comentari literari i lingüístic de textos i de l'anàlisi crítica d'obres en el seu conjunt.
  4. Argumentar sobre diversos temes i problemes de la llengua literària a propòsit d'obres diferents i avaluar-ne els resultats.
  5. Delimitar les característiques de la llengua literària.
  6. Fer prediccions i inferències literàries sobre el contingut d'un text.
  7. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic i en la transmissió dels seus coneixements.
  8. Fer servir les eines digitals i les fonts documentals per a l'obtenció, classificació, interpretació i anàlisi de dades rellevants relacionada amb la pràctica del comentari de textos literaris.
  9. Reconèixer els grans gèneres des de la perspectiva de la poètica i la seva evolució al llarg dels segles. Reconèixer els grans gèneres des de la perspectiva de la poètica i la seva evolució al llarg dels segles.

Continguts

1. Introducció al comentari de textos literaris 

La delimitació del text literari

La contextualizació del text

L’autor/a i la tradició

Els recursos de la llengua literària

Principals enfocaments crítics

 

2. La poesia

Fixar el tema

La descripció de l’estructura

Anàlisi estilístic

Versificació

Figures retòriques

 

3. La prosa

La trama i el conflicte

Els personatges

El punt de vista

El temps i l’espai

Tècniques narratives

 

4. El teatre

La trama i el conflicte

L’estructura dramàtica

El diàleg

Els personatges

El temps i l’espai

El llenguatge escènic


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories programades: correcció i anàlisi de comentari de textos 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs, estudi personal i preparació 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

 L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:

  • Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos.
  • Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells deanálisis literari.
  • Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
  • Activitats d'Avaluació (5%). L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals i proves escrites.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentari de text escrit 1 30 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Comentari de text escrit 2 30 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Examen final 30 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9
Participació oral 10 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9

Els coneixements s'avaluaran mitjançant dos comentaris de textos escrits, que es lliuraran al llarg del curs, una prova final escrita i la participació a l'aula.

El conjunt dels dos comentaris representarà un 60% de la nota final (30% cada comentari).

La prova final escrita representarà un 30% de la nota final.

La participació a l'aula representarà un 10% de la nota final.

Les faltes d’ortografia i de redacció baixaran 0,25 punts.

Per superar l'assignatura caldrà obtenir, com a mínim, 5 punts (sobre 10) a la mitjana final ponderada de totes les proves.

L'estudiant que no es presenti a més del 30% de les activitats avaluables apareixerà com a 'No avaluable'. 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

IA: En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat. 

Aquesta assignatura no preveu elsistema d’avaluació única. 

 

Procediment derevisió de les qualificacions:

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 

Procediment de recuperació:

Els alumnes que, una vegada realitzada la mitjana de les diverses proves, no obtinguin una nota igual o superior a 5 podran presentar-se a recuperació, sempre que compleixin els requisits següents:

1. Haver lliurat/realitzat almenys 2/3 parts de les activitats d'avaluació.

2. Haver obtingut com a mitjana de les proves un mínim de 3,5 punts.

L'estudiant es presentarà a les parts que no hagin superat durant el procediment d'avaluació ordinari. L'estudiant/a rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.


Bibliografia

AA. VV. (1973), El comentario de textos, 1, Madrid, Castalia.

AA. VV. (1977), El comentario de textos, 2. De Galdós a García Márquez, Madrid.

AA. VV. (1982), El comentario de textos, 3. La novela realista, Madrid, Castalia.

AA. VV. (1983), El comentario de textos, 4. La poesía medieval, Madrid, Castalia.

Azaustre, Antonio, y Juan Casas, (1997), Manual de retórica española, Ariel, Barcelona.

Cesarini, Remo (2004), "Glosario", en Introducción a los estudios literarios. Madrid, Crítica, pp. 247-312.

Clavería, Gloria; Poch, Dolors (2010), Al otro lado del espejo. Comentario lingüístico de textos literarios, Barcelona, Ariel.

Culler, Jonathan (2000), Breve introducción a la teoría literaria. Barcelona, Crítica.

Domínguez Caparrós, José (1977), Introducción al comentario de textos, Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.

García Barrientos, José-Luis (2017), Cómo se analiza una obra de teatro: ensayo de método, Madrid, Síntesis.

Hernández Guerrero, José Antonio y María del Carmen García Tejera (2005), Teoría, historia y práctica del comentario literario, Barcelona, Ariel.

López-Casanova, Arcadio (1994), El texto poético. Teoría y metodología. Salamanca, Colegio de España.

Marchese, Angelo, y Joaquín Forradellas (1986), Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria, Barcelona, Ariel.

Moreiro, Julián (1996), Cómo leer textos literarios. El equipaje del lector, Madrid, Edaf.

Navarro Durán, Rosa (1995), La mirada al texto: comentario de textos literarios, Barcelona, Ariel.

Pozuelo, José María (1988), Teoría del lenguaje literario, Madrid, Cátedra (ediciones posteriores).

Segre, Cesare (1985), Principios de análisis del texto literario, Barcelona, Crítica

Torres Nebrera, Gregorio (1999), Entendimiento del poema: de Rubén Darío a Claudio Rodríguez, Madrid, Ediciones de la Torre.

Villanueva, Darío (1992), Comentario de textos narrativos: la novela. Gijón, Ediciones Júcar.


Programari

En el cas que sigui necessari, Teams.

Moodle (Campus virtual)


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 3 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt