Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Literatura Comparada: Estètiques Modernes i Postmodernes

Codi: 106339 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura OT 4
Llengua i Literatura Espanyoles OT 3
Llengua i Literatura Espanyoles OT 4
Estudis Anglesos OT 3
Estudis Anglesos OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Miriam Ruiz-Ruano Risquez
Correu electrònic:
miriam.ruizruano@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Atès que l'alumnat ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, ha de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d'expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final. 

Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport ni l'ús total o parcial d'Intel·ligència Artificial. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen comportarà, automàticament, la qualificació de suspens (0). 

Així mateix, es considera que l'alumnat coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. Tanmateix, podrà aplicar les normes específiques que puguin indicar-li les professores de l'assignatura, si així ho creuen necessari. 


Objectius

Objectius

El curs és una aproximació al debat al voltant de les nocions de modernitat i postmodernitat literàries. Alguns dels textos triats per a caracteritzar aquesta reflexió ocupen un lloc eminent en el cànon actual, han estat analitzats des de metodologies diverses i han tolerat algunes de les més cèlebres realitzacions pràctiques de la crítica literària. En diàleg amb els anteriors, hi posarem altres textos que per la seva capacitat poètica i força crítica apareixen com punts de fuga al cànon occidental, generant les seves pròpies genealogies. L'objectiu de l'assignatura és que les lectures seleccionades constitueixin el punt de partida d'un discurs crític sobre la tradició que aquestes obres (i la seva resposta crítica) han contribuït a definir.

La metodologia de les sessions partirà del close reading i, segons el cas, es podrà relacionar amb altres discursos crítics. Per exemple: els estudis culturals, la crítica feminista i els gender studies i l'estètica de la recepció, entre d'altres.

 

 


Competències

    Llengua i Literatura Espanyoles
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la literatura hispànica, de la teoria literària, de la llengua espanyola i la lingüística, i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
  • Fer servir la metodologia i els conceptes de l'anàlisi literària tenint en compte fonts i contextos.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
    Estudis Anglesos
  • Aplicar la metodologia d'anàlisi i conceptes crítics per analitzar la literatura, la cultura i la història dels països de parla anglesa.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats.
  • Dur a terme treballs escrits o presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat en diferents llengües (exceptuant-ne l'anglès).
  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la literatura, de la cultura i de la lingüística i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els textos literaris utilitzant els diferents conceptes i mètodes de la literatura comparada.
  2. Argumentar sobre diversos temes i problemes literaris a propòsit d'obres diferents i avaluar els resultats.
  3. Argumentar sobre diversos temes i problemes literaris a propòsit d'obres diferents i avaluar-ne els resultats.
  4. Explicar les característiques bàsiques dels textos literaris comparats.
  5. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  6. Identificar i explicar les característiques bàsiques dels textos literaris i del procés d'interpretació.
  7. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte les relacions entre els diferents àmbits de la literatura i la relació de la literatura amb les àrees humanes, artístiques i socials.
  8. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte les relacions entre els diferents àmbits de la literatura i la seva relació amb les àrees humanes, artístiques i socials.
  9. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  10. Resoldre problemes relacionats amb els mètodes d'estudi de diferents literatures.
  11. Resoldre tasques sobre autors, mètodes i corrents de la literatura comparada, relacionant-hi coneixements d'altres disciplines humanes.
  12. Utilitzar les capacitats adquirides amb autonomia.

Continguts

Temes:

1. Modernitat i Postmodernitat. Història, sentit i discussió dels dos conceptes

2. El naixement de la poesia moderna: de Charles Baudelaire a Fernando Pessoa [selecció de textos del CV] 

3. Més enllà del realisme narratiu decimonònic: simbolisme, psicologisme i absurd

4. Literatura concentracionària: el final definitiu dels ideals il·lustrats

5. Distopia

6. Els camins de la narrativa postmoderna: realisme màgic i el fantàstic

 

Lectures

-Dossier de textos de poesia moderna: de Baudelaire al postsimbolisme (Campus Virtual)
-Joseph CONRAD, El cor de les tenebres.

-Virginia WOOLF, La senyora Dalloway.

-Franz KAFKA, Contes. (Selecció al Campus Virtual)
-Primo LEVI, Si això és un home.

-Margaret ATWOOD, El conte de la serventa.

-Julio CORTÁZAR; J. L. BORGES; Pere CALDERS, [Selecció de contes al Campus Virtual]
 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes magistrals 55 2,2
Tipus: Supervisades      
tutories programades 20 0,8
Tipus: Autònomes      
treballs escrits 75 3

L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumnat es distribueix de la manera següent:

 · Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos.

 · Activitats supervisades (15%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes tant relacionats amb el temari de l'assignatura com, sobretot, amb els treballs escrits que l'alumnat haurà de presentar.

 · Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de dos treballs escrits.

Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova a l'aula 35% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Prova a l'aula (2) 35% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Test sobre discursos crítics 30% 0 0 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11

L'avaluació es realitzarà mitjançant dues proves a l'aula i un breu test de 30 minuts sobre textos crítics relacionats amb l'assignatura. L'alumnat només podrà presentar-se a la recuperació en el cas que hagi presentat tots els treballs i hagi obtingut un suspens de nota mitjana.

1) Exàmens 1 i 2: es preveu un examen parcial de la primera part de l'assignatura i un examen de la segona part. Les proves inclouran: a) un comentari de text sobre alguna de les lectures obligatòries b) una prova amb preguntes de síntesis i interpretació dels continguts vists a classe. En la correcció es valorarà la capacitat de respondre de manera clara, ordenada i pertinent a la pregunta formulada.

2 Test breu a l'aula: La prova tindrà una durada de 30 minuts i versarà sobre textos crítics de la bibliografia tractats prèviament a classe.

 

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. És a dir, en cap cas s'admetrà en cap dels exercicis d'avaluació el plagi (total o parcial) ni l'ús d'Intel·ligència Artificial.

L'estudiant rebrà la qualificació de NO avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.En el cas d'una avaluació no positiva, l'estudiant podrà fer nous lliuraments (treballs, comentari) i proves extraordinàries que tindran el mateix nivell de dificultat i la mateixa tipologia que les proves ordinàries. Només podran optar a la recuperació de l’assignatura d'aquells exàmens que s'hagin avaluat prèviament, sempre que s'hagi obtingut una nota mínima de 3 en la mitjana de l'assignatura. La revisió dels exercicis tindrà lloc al despatx del professor, previ anunci del dia i l’hora. 


Avaluació única


L'alumne podrà realitzar els tres exercicis d'avaluació, amb el mateix valor, al final de curs en un sol dia en una data que serà fixada a inicis de curs, coincidint amb la data de l'última prova. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.




Bibliografia

 


 

Bibliografía

La present llista conté les referències bibliogràfiques fonamentals per al marc teòric de l'assignatura (definició i estudi de la modernitat i la postmodernitat). 

La bibliografia específica per a cada autor i obra es consignarà durant el curs. 

AA.VV., La polémica de la postmodernidad, monográfico de Revista de Occidente, núm. 66 (noviembre de 1986).

Barth, John, «Literatura postmoderna», Quimera, 46/47 (1984-1985), pp. 13-21.

Calinescu, Matei, Cinco caras de la modernidad, Tecnos, Madrid, 1991.

Calvino, Italo, Seis propuestas para el próximo milenio, Ediciones Siruela, Madrid, 1989.

Feher, Ferenc, “Comentario sobre el intermezzo postmodernista”, Revista de Occidente, núm. 66 (noviembre de 1986), pp. 57-74.

Foster, Hal (ed.), La posmodernidad, Kairós, Barcelona, 1985.

Gay, Peter, Modernidad. La atracción de la herejía de Baudelaire a Beckett, Paidós, Barcelona, 2007.

Habermas, Jurgen, El discurso filosófico de la modernidad, Taurus, Madrid, 1989.

Hart, J., “Comparative Poetics, Postmodernism and the Canon: An Introduction”, Canadian Canadian Review of Comparative Literature / Revue Canadienne de Littérature Comparée, 20:1-2 (1993), pp. 1-8.

Hutcheon, Linda, A Poetics of Postmodernism: History, Theory and Fiction, Routledge, Londres, 1988.

Jameson, Fredric, Teoría de la postmodernidad, Trotta, Madrid, 1996.

Jauss, Hans-Robert, «Italo Calvino: Si una noche deinvierno un viajero. Informe sobre una estética postmoderna», en Las transformaciones de lo moderno, Visor, Madrid, 1995, pp. 223-251.

Lipovetski, Gilles, La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo, Anagrama, Barcelona, 1993.

Lipovetski, Gilles, y Sébastien Charles, Los tiempos hipermodernos, Anagrama, Barcelona, 2006.

Llovet, Jordi, “Vigencia de la modernidad”, La Página, núm. 3 (junio de 1990), pp. 8-15.

Lyon, David, Postmodernidad, Alianza Edtorial, Madrid, 1996.

Lyotard, Jean-François, La condición postmoderna, Cátedra, Madrid, 1986.

Lyotard, Jean-François, «Reescribir la modernidad», Revista de Occidente, 66 (noviembre de 1986), pp.23-33.

Marchán Fiz, Simón, «Le bateau ivre: para una genealogía de la sensibilidad postmoderna», Revista de Occidente, 42 (noviembre de 1984), pp. 7-28.

Navajas, Gonzalo, «Retórica de la novela postmoderna española», en Teoría y práctica de la novela española posmoderna, Edicions del Mall, Barcelona, 1987, pp. 13-40.

Navajas, Gonzalo, Más allá de la posmodernidad, EUB, Barcelona, 1996.

Pardo, José Luis, «Filosofía y clausura de la modernidad», Revista de Occidente, 66 (noviembre de 1986), pp. 35-47.

Perloff, Marjorie, «Modernist Studies», en S. Greenblatt-G. Gunn, Redrawing the Boundaries, Modern Language Association, Nueva York, 1992, pp. 154-178.

Picó, Josep (comp.), Modernidad y postmodernidad,Alianza Editorial, Madrid, 1988.

Roas, David, Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Páginas de Espuma, Madrid, 2011.

Rowe, John Carlos, «Postmodernist Studies», en S. Greenblatt-G. Gunn, Redrawing the Boundaries, Modern Language Association, Nueva York, 1992, pp. 179-208.

Saldaña, Alfredo, “Postmodernidad: Todo vale, aunque de nada sirva”, Tropelías, núm. 5-6 (1994-1995), pp. 349-369.

Santiáñez, Nil, Investigacionesliterarias. Modernidad, historia de la literatura y modernismo, Crítica, Barcelona, 2002.

Vattimo, Gianni, et al.En torno a la posmodernidad, Anthropos, Barcelona, 1990.

Wellmer, Albrecht, Sobre la dialéctica de modernidad y postmodernidad, Visor, Madrid, 1993.


Programari

Cap


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt