Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Anglesos | OT | 3 |
Estudis Anglesos | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’assignatura no requereix coneixements previs de llengua alemanya. Les obres treballades es llegiran en traducció catalana o castellana, i es comentaran i debatran també en aquestes llengües. Eventualment es compararan els originals amb les traduccions per tal de fer-ne algun comentari
Objectius formatius: l’assignatura vol oferir a través de sis autors un acostament a un dels períodes més brillants de la literatura d'expressió alemanya, tot partint de les repercussions que hi tingué la Primera Guerra Mundial i continuant amb la seva evolució durant el període d'entreguerres.
Abordarem autors dels diferents territoris de parla alemanya, i ens centrarem en la diversitat d'enfocaments estètics i ideològics presents en les seves propostes literàries: Ödon von Horvath, F. Kafka, B. Brecht, A. Seghers, J. Roth i Rilke
L'anàlisi inclourà la comparació amb les altres literatures occidentals del mateix període.
L’assignatura repassarà els principals corrents, autors i obres de la literatura alemanya del període d'entreguerres. Les obres es llegiran en traducció catalana o castellana.
L’assignatura es basarà en el comentari i l’anàlisi dels següents llibres (eventualment es farà servir algun dossier amb còpies de textos breus):
1- Franz Kafka: A la colònia penitenciària
2- Joseh Roth: Hotel Savoy
3- Rilke: Antologa poètica
4- Ödön von Horváth: Joventut sense Déu
5- Bertolt Brecht: La bona persona de Sezuan
6- Anna Seghers: La excursión de las muchachas muertas
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes d'anàlisi i interpretació de textos en el grup en ple | 30 | 1,2 | 2, 8, 9, 10, 13 |
Classes magistrals amb la participació activa de l'alumne i discussió col•lectiva | 30 | 1,2 | 3, 14 |
Elaboració de comentaris i assajos crítics. | 15 | 0,6 | 9, 10, 14, 15 |
Presentacions en grups o individuals | 13 | 0,52 | 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de suport | 15 | 0,6 | 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de llibres i de la bibliografia secundària. | 15 | 0,6 | 8, 13 |
Ús del Camp Virtual i internet | 10 | 0,4 |
L’assignatura es basarà en la lectura, la recerca d’informació, el comentari i l’intercanvi d’opinions.
Els alumnes assumiran diferents funcions en el seminari, que s’aniran repartint alternativament al llarg del curs: presentar informacions biogràfiques al voltant d’un autor i el context de creació d’una obra, anàlisi d’un text; d’una font secundària; comentari d’un passatge, etc...
Al capdavall de cada lectura es proposarà un exercici de comentari diferent
L’estructura serà més aviat de seminari i no de classe magistral
Nota: “es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura”
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació a classe | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Textos escrits a casa | 70% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L’avaluació del curs resultarà de la nota obtinguda en cadascun dels comentaris de lectura fets a classe/ fets a casa (50%); resposta a qüestionaris de continguts (20%); en les presentacions a classe (20%) i en l'assistència a classe (10%).
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que les activitats avaluatives no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams o altres plataformes, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Procés de revisió de les qualificacions:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle)del procediment i data de revisió de les qualificacions.
AVALUACIÓ ÚNICA
L’avaluació única consistirà en un prova escrita on hi haurà preguntes sobres les sis unitats del curs (50%).
El 20 % de la nota estarà dedicat a la presentació oral d’un dels temes de curs, escollit per sorteig.
El 30% serà una entrevista oral sobre la resta de lectures.
Bibliografia primària
a) Franz Kafka: In der Strafkolonie (1919)
A la colònia penitenciària (2020) Girona: Edicions de la ela geminada. Traductora:
Anna Punsoda.
En la colonia penitenciaria(2019) Barcelona: Acantilado. Traductor: Luis Fernando Moreno.
b) Joseph Roth: Hotel Savoy. Ein Bericht (1927)
Hotel Savoy (2023) L'Avenç. Traductora: Heike van Lawick
Hotel Savoy (2023) Ed. Acantilado. Traductor: Feliu Formosa
c) Ödon von Horváth: Ein Kind unserer Zeit (1938)
Joventut sense Déu (2017) Juneda: Fonoll. Traductora: Anna Soler Horta
Juventud sin Dios (2019) Barcelona: Nórdica. Traductora: Isabel Hernández
d) Bertolt Brecht: Der gute Mensch von Sezuan (1943)
La bona persona de Sezuan. (2018) Tarragona: Arola. Traductor: Feliu Formosa.
El alma buena de Sezuan, a: Teatro completo (2006) Madrid: Cátedra. Traductor: Miguel Sáenz.
e) Anna Seghers: Der Ausflug der toten Mädchen (1943/44)
La excursión de las muchachas muertas (2007). Barcelona: Bruguera. Traductora: María Alonso
2.5.2. Bibliografia secundària
Acosta, Luis A. (1997). La literatura alemana a través de sus textos Madrid: Cátedra.
Beutin, Wolfgang (i altres) (1989) Historia de la literatura alemana. Madrid: Cátedra.
Blom, Philipp (2016). La fractura: vida y cultura en occidente,1918 – 1938. Barcelona: Anagrama
Gallego, Ferran (2001). De Múnich a Auschwitz. Una historia del nazismo, 1919-1945. Barcelona: Plaza Janés.
Gay, Peter (2011) La cultura de Weimar. Barcelona: Paidós
Grunfeld, Frederic V. (1979) Prophets without honour. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Hernández, Mª Isabel; Maldonado, Manuel (2003). Literatura alemana: época y movimientos desde los orígenes hasta nuestros días. Madrid: Alianza Editorial.
Hobsbawm, Eric (2013) Fractured times. Culture and society in the twentieth century.London: Little, Brown
Kolinsky, Eva; van der Will, Willy (1998) Modern German Culture. Cambridge: Cambridge University Press
Maldonado, Manuel (2006). El expresionismo y las vanguardias en la literatura alemana. Madrid: Síntesis..
Siguán, Marisa ; Rötzer Hans Gerd (2018). Historia de la literatura alemana. Barcelona: Ariel.
Weitz, Eric D. (2007) La Alemania de Weimar. Presagio y tragedia. Madrid: Taurus
x
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |