Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Varietats de l'Anglès
Codi: 106314
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Estudis Anglesos |
OT |
3 |
Estudis Anglesos |
OT |
4 |
Estudis d'Anglès i Català |
OT |
3 |
Estudis d'Anglès i Català |
OT |
4 |
Estudis d'Anglès i Espanyol |
OT |
3 |
Estudis d'Anglès i Espanyol |
OT |
4 |
Estudis d'Anglès i Francès |
OT |
0 |
Estudis d'Anglès i Francès |
OT |
3 |
Estudis d'Anglès i Francès |
OT |
4 |
Estudis d'Anglès i de Clàssiques |
OT |
3 |
Estudis d'Anglès i de Clàssiques |
OT |
4 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Es pressuposa un nivell de C2 (proficiency) del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Amb un C2 l’alumnat pot entendre sense esforç gairebé tot el que llegeix o sent; pot resumir informació de vàries fonts orals o escrites, reconstruir fets i arguments, i presentar-los d’una manera coherent; pot expressar-se de manera espontània, amb fluïdesa i precisió, distingint matisos de significat subtils fins i tot en les situacions més complexes.
Objectius
Aquest curs ofereix una caracterització lingüística de les principals varietats geogràfiques i socials de l’anglès, relacionant les varietats no-estàndard de l’anglès amb el canvi lingüístic i, potencialment, amb altres aspectes sociolingüístiques (prestigi, identitat, etc.).
Competències
Estudis Anglesos
- Aplicar els conceptes, recursos i mètodes adquirits a l'estudi de la llengua anglesa en un context social global, multilingüe, d'aprenentatge i ensenyament de llengües.
- Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
- Comprendre i produir textos acadèmics escrits i orals en anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2).
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats.
- Distingir i contrastar els diferents paradigmes i metodologies aplicats a l'estudi de l'anglès.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Utilitzar l'anglès escrit i oral per a fins acadèmics i professionals relacionats amb l'estudi de la lingüística, la filosofia del llenguatge, la història, la cultura i la literatura angleses.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i organització d'informació.
Estudis d'Anglès i Català
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Aplicar els conceptes, recursos i mètodes adquirits a l’estudi de la variació de les llengües catalana i anglesa, tant en un context històric com en el context social global i multilingüe actual.
- Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
- Demostrar el coneixement normatiu de la llengua catalana i els seus fonaments i el domini en totes les aplicacions en l’àmbit acadèmic i professional.
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Utilitzar correctament l’anglès escrit i oral per a finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
Estudis d'Anglès i Espanyol
- Aplicar els conceptes, els recursos i els mètodes adquirits a l’estudi de la llengua anglesa i de l’espanyola en un context social global i multilingüe.
- Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
Estudis d'Anglès i Francès
- Adaptar els coneixements adquirits a les necessitats pràctiques relacionades amb la literatura, la cultura i la lingüística angleses i franceses en l’àmbit professional.
- Aplicar els conceptes, els recursos i els mètodes adquirits als diferents àmbits de la lingüística anglesa i francesa aplicada, en un context social global, multilingüe i d’aprenentatge de llengües.
- Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
- Fer servir correctament l’anglès i el francès oral i escrit per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
Estudis d'Anglès i de Clàssiques
- Aplicar els conceptes, recursos i mètodes adquirits a l’estudi de la llengua anglesa amb la finalitat de conèixer el seu canvi diacrònic, així com la seva diversitat geogràfica i social en l'actualitat, i a l'estudi de la seva adquisició i aprenentatge en una societat global i multilingüe.
- Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
- Demostrar habilitats per desenvolupar-se de manera professional en els àmbits de les aplicacions lingüístiques, la docència i la gestió literària i cultural en anglès i en l’àmbit de les llengües clàssiques.
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
- Fer servir correctament l’anglès escrit i oral per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura angleses.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar els efectes de l'aplicació de diferents polítiques de gestió de la diversitat lingüística en els àmbits institucionals en els quals l'anglès és llengua d'ús generalitzat: empresarial, educatiu, turisme, tecnologies de la comunicació, etc.
- Aplicar els conceptes i mètodes adquirits a situacions professionals simulades a l'aula mitjançant resolució de problemes i simulació de casos.
- Comprendre textos acadèmics especialitzats a nivell de mestratge (C2) sobre recerca en l’ús/aprenentatge de l’anglès en contextos multilingües, la variació i el canvi lingüístic, la sociolingüística i la política lingüística.
- Comprendre textos acadèmics especialitzats (C2) de recerca sobre l'ús/aprenentatge de l'anglès en contextos multilingües, la variació i el canvi lingüístic, la sociolingüística i la política lingüística.
- Comprendre textos acadèmics especialitzats de recerca sobre l'ús/aprenentatge de l'anglès a nivell de domini total (C2) en contextos multilingües, la variació i el canvi lingüístic, la sociolingüística i la política lingüística.
- Comprendre textos acadèmics especialitzats de recerca sobre l'ús/aprenentatge de l'anglès en contextos multilingües, la variació i el canvi lingüístic, la sociolingüística i la política lingüística.
- Comprendre textos acadèmics especialitzats de recerca sobre l'ús/aprenentatge de l'anglès en contextos multilingües, la variació i el canvi lingüístic, la sociolingüística i la política lingüística a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2).
- Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre acadèmic i utilitzant la terminologia adequada en relació amb l'estudi de l'anglès com a llengua d'abast global, la variació lingüística i, en general, els usos socials del llenguatge.
- Identificar i analitzar des d'un punt de vista crític els models i conceptes existents per conceptualitzar l'auge i ús de l'anglès com a llengua franca de comunicació global.
- Identificar i comprendre els diferents enfocaments socioculturals i les seves metodologies per a l'estudi de la llengua anglesa.
- Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
- Identificar les principals propietats lingüístiques de les varietats no estàndards de l'anglès aplicant els conceptes adquirits durant l'estudi lingüístic de l'anglès estàndard.
- Incorporar idees i conceptes de fonts publicades als treballs citant i referenciant de manera adequada.
- Localitzar informació especialitzada i acadèmica i seleccionar-la segons la rellevància.
- Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
- Organitzar el treball acadèmic de manera eficaç.
- Planificar la feina de manera efectiva, individualment o en grup, per a la consecució dels objectius plantejats.
- Planificar la feina de manera efectiva individualment o en grup per a la consecució dels objectius plantejats.
- Produir textos acadèmics escrits i orals a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2) sobre els conceptes i competències rellevants per a l'estudi de la sociolingüística, el multilingüisme i les varietats de l'anglès.
- Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
- Realitzar treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
- Relacionar les principals propietats lingüístiques de les varietats no estàndards de l'anglès amb el canvi lingüístic aplicant els conceptes adquirits durant l'estudi diacrònic de l'anglès.
Continguts
UNITAT 1. Nocions bàsiques i l’expansió de l’anglès
UNITAT 2. Variació morfològica, sintàctica i fonològica en les varietats de l’anglès
UNITAT 3. L’anglès a Escòcia, Irlanda i Anglaterra
UNITAT 4. Varietats Nord-americanes de l’anglès; varietats de l’anglès de l’hemisferi sud; estàndards
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes magistrals i debat a l'aula |
30
|
1,2 |
1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 22
|
Classes pràctiques |
20
|
0,8 |
1, 2, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Treball individual i en grup i discussió a classe |
25
|
1 |
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Lectura, estudi personal, preparació de treballs i exercicis |
50
|
2 |
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
|
50 hores de treball dirigit a l’aula: 30 hores de classe magistral i 20 hores de pràctica
50 hores de treball autònom: 25 hores de lectura i 25 hores d’estudi
25 hores de treball supervisat
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Exam en parelles/grups amb els apunts |
35 |
5
|
0,2 |
1, 2, 8, 9, 10, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
|
Examen teòric |
35 |
5
|
0,2 |
8, 9, 10, 12, 16, 19, 20, 21, 22
|
Exercicis de classe |
10 |
5
|
0,2 |
3, 4, 5, 6, 7, 8, 12, 19, 20, 22
|
Treball en grup |
20 |
10
|
0,4 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
|
Les dates exactes de les activitats d’avaluació es confirmaran al començament del curs a través de l’espai Moodle de l’assignatura.
Avaluació contínua
La nota final es calcularà de la següent manera:
-1 examen teòric (35%)
-1 treball en grup (20%)
-1 examen en parelles/grups amb apunts (35%)
- Exercicis de classe (10%)
Avaluació única
-1 examen teòric (1 hora i mitja) (40%) i 1 examen amb apunts (1 hora i mitja) (40%) el mateix dia.
-Lliurament d’un treball el mateix dia que es fan els dos exàmens (20%).
Procediment de revisió de les notes
Després de cada activitat d’avaluació, el professorat informarà l’alumnat (a través del Moodle) del procediment de revisió de les notes i de la data en què dita revisió es durà a terme.
Recuperació
Estudiants amb avaluació contínua:
Per poder recuperar l’assignatura, l’alumnat ha d’haver estat avaluat d’un mínim de 2/3 del curs (65% o més) i haver obtingut una nota final d’almenys 3.5/10. L’examen de recuperació consistirà en una prova final sumativa a realitzar en un dia i hora assignats per la Facultat.
Estudiants amb avaluació única:
Per poder recuperarl’assignatura, l’alumnat ha d’haver estat avaluat de les tres activitats requerides i haver obtingut una nota final d’almenys 3.5/10. S’aplicarà el mateix mètode de recuperació que per l’avaluació contínua.
Plagi
En cas que l’estudiant realitziqualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Condicions per la qualificació de ‘No avaluable’
L’estudiant obtindrà la qualificació de ‘No avaluable’ si no han dut a terme més de 1/3 de les activitats d’avaluació.
IMPORTANT! Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Bibliografia
Adams, G. Brendan. 1977. The dialects of Ulster. A Diarmaid Ó Muirthe (ed.), The English Language in Ireland. Dublin: Mercier Press, 56-70.
Aitchison, Jean. 1991. Language Change: Progress or Decay?. Cambridge: Cambridge University Press.
Anderwald, Lieselotte. 2002. Negation in Non-Standard British English. Gaps, regularizations and asymmetries. London: Routledge.
Bauer, Laurie. 1994. English in New Zealand. A Robert W. Burchfield (ed.), The Cambridge History of the English Language. Vol. V: English in Britain and Overseas, Origins and Developments. Cambridge: CambridgeUniversity Press, 382-429.
Bauer, Laurie. 2002. An Introduction to International Varieties of English. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Branford, William. 1994. English in South Africa. A Robert W. Burchfield (ed.), The Cambridge History of the English Language. Vol. V: English in Britain and Overseas, Origins and Developments. Cambridge: CambridgeUniversity Press, 430-496.
Butler, Susan. 2001. Australian English - an identity crisis. A David Blair i Peter Collins (eds.), English in Australia. Amsterdam and Philadelphia: Benjamins, 151-161.
Filppula, Markku. 1999. The Grammar of Irish English. London and New York: Routledge.
Kortmann, Berndt i Edgar Schneider (eds.). 2004. A Handbook of Varieties of English: A multimedia reference tool. Mouton: de Gruyter.
Labov, William. 1994. Principles of Linguistic Change: Internal factors. Oxford and Cambridge, MA: Blackwell.
McClure, J. Derrick. 1994. English in Scotland. A Robert W. Burchfield (ed.), The Cambridge History of the English Language. Vol. V: English in Britain and Overseas, Origins and Developments. Cambridge: Cambridge University Press, 23-93.
McMahon, April. 1994. Understanding Language Change. Cambridge: Cambridge University Press.
Peters, Pam. 2001. Varietal effects: the influence of American English on Australian and British English. A Bruce Moore (ed.). Who's Centric Now? Melbourne: Oxford University Press, 297-309.
Sudbury, Andrea. 2001. Falkland Islands English. A southern hemisphere variety? English World-Wide 22: 55-80.
Trudgill, Peter. 1990. The Dialects of England. Oxford: Blackwell.
Wells, J.C. 1982. Accents of English. Cambridge: Cambridge University Press.
Wolfram, Walt i Natalie Schilling-Estes. 1998. American English. Malden, MA and Oxford: Blackwell.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura