Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Introducció a l'Adquisició i Ensenyament de l'Anglès
Codi: 106307
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Estudis Anglesos |
OB |
3 |
Estudis d'Anglès i Català |
OT |
3 |
Estudis d'Anglès i Català |
OT |
4 |
Estudis d'Anglès i Espanyol |
OT |
3 |
Estudis d'Anglès i Espanyol |
OT |
4 |
Estudis d'Anglès i Francès |
OT |
0 |
Estudis d'Anglès i Francès |
OT |
3 |
Estudis d'Anglès i Francès |
OT |
4 |
Estudis d'Anglès i de Clàssiques |
OT |
3 |
Estudis d'Anglès i de Clàssiques |
OT |
4 |
Equip docent
- Adriana Soto Corominas
- Elisabet Pladevall Ballester
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Es demana un nvell C2 del Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües. Es recomana haver aprovat les assignatures de la matèria Lingüística Anglesa de primer i segon curs.
Objectius
Aquesta assignatura té com a objectiu introduir els estudiants a les les nocions bàsiques de l’adquisició de l’anglès com a primera i segona llengua i a l’aprenentatge i ensenyament de l’anglès com a llengua estrangera en contextos d’instrucció.
- Identificar i explicar els conceptes i processos clau en l’adquisició de l’anglès com a L1
- Considerar les característiques dels mots i les frases de l'anglès primerenc
- Entendre i explicar els conceptes bàsics de l’adquisició de l’anglès com a L2
- Analitzar dades d’adquisició de l’anglès
- Descriure i analizar tipus d’instrucció i tipus d'aprenent.
- Explicar el factor edat i els tipus d’aprenents segons el context d’aprenentatge i l’edat
- Identificar i aplicar enfocaments d'ensenyament de la gramàtica, la comprensió i producció oral i comprensió i producció escrita.
Competències
Estudis Anglesos
- Aplicar els conceptes, recursos i mètodes adquirits a l'estudi de la llengua anglesa en un context social global, multilingüe, d'aprenentatge i ensenyament de llengües.
- Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
- Comprendre i produir textos acadèmics escrits i orals en anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2).
- Demostrar habilitats per desenvolupar-se de manera professional en els àmbits de les aplicacions lingüístiques, la docència i la gestió literària i cultural en anglès.
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats.
- Distingir i contrastar els diferents paradigmes i metodologies aplicats a l'estudi de l'anglès.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Utilitzar l'anglès escrit i oral per a fins acadèmics i professionals relacionats amb l'estudi de la lingüística, la filosofia del llenguatge, la història, la cultura i la literatura angleses.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i organització d'informació.
Estudis d'Anglès i Català
- Aplicar els conceptes, recursos i mètodes adquirits a l’estudi de la variació de les llengües catalana i anglesa, tant en un context històric com en el context social global i multilingüe actual.
- Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
- Demonstrate skills for professional development in the areas of linguistic applications, teaching and literary and cultural management in Catalan and English.
- Demostrar el coneixement normatiu de la llengua catalana i els seus fonaments i el domini en totes les aplicacions en l’àmbit acadèmic i professional.
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Utilitzar correctament l’anglès escrit i oral per a finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
Estudis d'Anglès i Espanyol
- Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de les llengües anglesa i espanyola, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
- Aplicar les estratègies d'ensenyament i adquisició al desenvolupament de la competència comunicativa (lingüística i extralingüística) en una societat global i multilingüe.
- Demostrar el coneixement normatiu de la llengua espanyola i el seu domini en totes les seves aplicacions a l'àmbit acadèmic i professional.
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
Estudis d'Anglès i Francès
- Aplicar els conceptes, els recursos i els mètodes adquirits als diferents àmbits de la lingüística anglesa i francesa aplicada, en un context social global, multilingüe i d’aprenentatge de llengües.
- Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
- Fer servir correctament l’anglès i el francès oral i escrit per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
Estudis d'Anglès i de Clàssiques
- Aplicar els conceptes, recursos i mètodes adquirits a l’estudi de la llengua anglesa amb la finalitat de conèixer el seu canvi diacrònic, així com la seva diversitat geogràfica i social en l'actualitat, i a l'estudi de la seva adquisició i aprenentatge en una societat global i multilingüe.
- Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
- Demostrar habilitats per desenvolupar-se de manera professional en els àmbits de les aplicacions lingüístiques, la docència i la gestió literària i cultural en anglès i en l’àmbit de les llengües clàssiques.
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
- Fer servir correctament l’anglès escrit i oral per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura angleses.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar, interpretar i avaluar les metodologies d'ensenyament de l'anglès en diferents contextos educatius.
- Analitzar, interpretar i avaluar les teories d'adquisició de primeres, segones i terceres llengües en diferents contextos d'adquisició.
- Analitzar situacions d'aprenentatge, identificar-ne els punts de millora i proposar nous mètodes o solucions alternatives.
- Aplicar els conceptes i mètodes adquirits a la detecció de necessitats pròpies de cada disciplina, i al disseny curricular pertinent.
- Aplicar els conceptes i mètodes adquirits a la traducció de textos de diferent tipologia i en diferent format.
- Aplicar els conceptes i mètodes adquirits a situacions professionals simulades a l'aula mitjançant resolució de problemes i simulació de casos.
- Aplicar els coneixements i competències adquirits a l'anàlisi i resolució de problemes.
- Aplicar els coneixements i competències adquirits a l'anàlisi i resolució de problemes en un context professional.
- Aplicar els principis de correcció que requereix la llengua estàndard i els diferents registres i varietats amb finalitats professionals.
- Aplicar les competències adquirides a l’ensenyament dels conceptes gramaticals i tècniques de lectura i interpretació dels textos clàssics.
- Avaluar els seus propis progressos en l'adquisició de coneixements dels continguts d'aquesta matèria.
- Comprendre textos acadèmics especialitzats (C2) sobre recerca en adquisició, aprenentatge i ensenyament de l'anglès.
- Comprendre textos acadèmics especialitzats (C2) sobre recerca en traducció, anglès per a fins específics i aplicacions lingüístiques.
- Comprendre textos acadèmics especialitzats sobre recerca en adquisició, aprenentatge i ensenyament de l'anglès.
- Comprendre textos acadèmics especialitzats sobre recerca en adquisició, aprenentatge i ensenyament de l'anglès a nivell de domini total (C2).
- Comprendre textos acadèmics especialitzats sobre recerca en adquisició, aprenentatge i ensenyament de l'anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2).
- Detectar els errors més comuns en els parlants no nadius en funció de la seva llengua materna.
- Elaborar treballs on s’apliquin els instruments digitals i bibliogràfics fonamentals per a l’àmbit d’estudi.
- Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre acadèmic i utilitzant la terminologia apropiada en relació amb l'estudi de l'adquisició i ensenyament de llengües.
- Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre professional i utilitzant la terminologia apropiada en relació amb la traducció, l'anglès per a fins específics i les aplicacions lingüístiques.
- Identificar correctament les unitats lingüístiques en l'ensenyament de la gramàtica.
- Identificar i comprendre les diferents metodologies d'ensenyament de la llengua anglesa i la seva pronunciació.
- Identificar i comprendre les diferents teories sobre l'adquisició de primeres, segones i terceres llengües.
- Identificar i explicar els factors individuals que interfereixen en l'adquisició i aprenentatge de l'anglès.
- Identificar les diferents etapes d’una unitat didàctica.
- Incorporar idees i conceptes de fonts publicades als treballs citant i referenciant de manera adequada.
- Localitzar informació especialitzada i acadèmica i seleccionar-la segons la rellevància.
- Organitzar amb eficàcia la part autònoma de l'aprenentatge.
- Planificar la feina de manera efectiva, individualment o en grup, per a la consecució dels objectius plantejats.
- Planificar la feina de manera efectiva individualment o en grup per a la consecució dels objectius plantejats.
- Planificar, organitzar i fer treballs en equip.
- Produir textos acadèmics escrits i orals a nivell a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2) sobre els conceptes i competències rellevants per a l'estudi de l'adquisició, l'aprenentatge i l'ensenyament de l'anglès.
- Produir textos acadèmics escrits i orals a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2) sobre els conceptes i competències rellevants per a l'estudi de la traducció, l'anglès per a fins específics i les aplicacions lingüístiques.
- Produir textos acadèmics escrits i orals a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2) sobre els conceptes i competències rellevants per a l'estudi de l'adquisició, l'aprenentatge i l'ensenyament de l'anglès.
- Produir textos acadèmics escrits i orals a nivell d'usuari experimentat (C2) sobre els conceptes i competències rellevants per a l'estudi de l'adquisició, l'aprenentatge i l'ensenyament de l'anglès.
- Produir textos acadèmics escrits i orals (C2) sobre els conceptes i competències rellevants per a l'estudi de l'adquisició, l'aprenentatge i l'ensenyament de l'anglès.
- Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
- Saber explicar els errors gramaticals a alumnes i alumnes de secundària.
Continguts
Aquesta assignatura consta de dues parts principals: fonaments de l'adquisició de l'anglès (unitats 1-4) i fonaments de l'ensenyament de l'anglès (5-7).
- Desenvolupament de l'anglès com a primera llengua
- Desenvolupament de l'anglès com a segona llengua en contextos socials
- Desenvolupament de l'anglès com a llengua estrangera
- Bilingüisme i neurodiversitat
- Tipus d'instrucció en la llengua estrangera
- L'aula: professors i estudiants
- Ensenyament de la gramàtica, el vocabulari, i les habilitats productives i receptives
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes magistrals |
50
|
2 |
1, 2, 15, 16, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 32, 33, 34, 35, 36, 37
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Exercicis pràctics |
25
|
1 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 38
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Comentaris de textos |
50
|
2 |
12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37
|
La metodologia d'aquest assignatura es basa en classes magistrals, exercicis pràctics, anàlisis de dades, lectures a classe i treballs en grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen 1 |
35% |
10
|
0,4 |
1, 2, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 23, 27, 29, 30, 32, 34, 35, 36, 37
|
Examen 2 |
35% |
10
|
0,4 |
1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 28, 32, 33, 34, 35, 36, 38
|
Tasques |
30% |
5
|
0,2 |
1, 2, 7, 8, 11, 23, 29, 30, 31
|
Tasques 30%
Examen 1 35%
Examen 2 35%
S'haurà d'obtenir una nota mínima de 4 als exàmens per tal que puguin fer mitjana amb les notes de les tasques. En el cas que s'obtingui menys d'un 4 en algun dels dos exàmens, s'haurà de recuperar aquell examen (veure Recuperació).
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi acomplert més d'un 25% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Les irregularitats fan referència, per exemple, a copiar en un examen, copiar de fonts sense indicar l'autoria, o un ús indegut de la IA com presentar com a original un treball que ha estat generat per una eina o programa d'IA.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Recuperació
La recuperació consistirà en un examen de cada part de l'assignatura. L'alumnat que hagi obtingut menys d'un 4 en un o tots dos exàmens haurà de recuperar aquella part. Només podrà optar a la recuperació aquell alumnat que hagi completat íntegrament l'avaluació i que tingui una nota mitjana global superior a 3,5. No es permetoptar a la recuperació per millorar una nota ja aprovada. La nota màxima que l'alumnat pot obtenir a la recuperació és de 5.
Avaluació única
Els estudiants que optin per aquest tipus d'avaluació hauran de fer les tres proves següents el mateix dia:
- un examen tipus test sobre aspectes conceptuals (50%)
- un exercici pràctic d'anàlisi de dades de la primera part de l'assignatura (25%)
- un exercici pràctic d'anàlisi de dades de la segona part de l'assignatura (25%)
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Nota important per a estudiants d'intercanvi (Erasmus, etc.) sobre exàmens i altres proves Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen o altra mena d’activitat d’avaluació han de presentar al professor/a un document oficial de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
Bibliografia
Bibliografia
Ambridge, Ben, and Lieven, Elena VM (2011). Child language acquisition: Contrasting theoretical approaches. Cambridge University Press.
Cattel, Ray (2000). Children’s Language. Consensus and Controversy. Cassell.
De Graaf, Rick and Alex Housen (2009). Investigating the Effects and Effectiveness of L2 Instruction. In M. H. Long and C. Doughty (eds.) The Handbook of Language Teaching (pp. 726-755).Blackwell.
Crain, Stephen and Diane Lillo-Martin (1999). An Introduction to Linguistic Theory and Language Acquisition, Blackwell.
Ellis, Rod (2008). Principles of Instructed second language acquisition. CAL Digest, available at http://www.cal.org/resources/digest/instructed2ndlang.html
Hall, G. (2025). Method and Postmethod in Language Teaching. Routledge.
Herschensohn, Julia (2000). The Second Time Around. Minimalism and L2 Acquisition. John Benjamins.
Goodluck, Helen (2020). Language Acquisition by Children. A Linguistic Introduction, Edinburgh University Press.
Guasti, Maria Teresa (2004). Language Acquisition. The Growth of Grammar, Cambridge, Mass:The MIT Press. OUP.
Loewen, Shawn (2015). Introduction toInstructed Second Language Acquisition. Routledge.
Loewen, Shawn and Sato, Masatoshi (2019). Instructed Second Language Acquisition and English Language Teaching: Theory, Research, and Pedagogy. In X. Gao (ed.), Second Handbook of English Language Teaching. Springer International.
Loewen, Shawn and Sato, Masatoshi (2024). A Practical Guide to Second Language Teaching and Learning. Cambridge University Press.
Mitchell, Rosamond, Myles, Florence and Marsden, Emma (2019). Second Language Learning Theories. Routledge.
Paradis, Johanne,Genesee, Fred and Crago, Martha B (2021). Dual language development and disorders. Brookes Publishing Company.
Pfenninger, Simone and David Singleton (2023). Second Language Acquisition and Lifelong Learning. London: Routledge.
Radford,Andrew, Martin Atkinson, David Britain, Harald Clahsen and Andrew Spencer (2009). Linguistics. An Introduction, Cambridge University Press.
Renandya, Willy. A. and Widolo, Handoyo. P. (2016). English Language Teaching Today: An Introduction. In W. A. Renandya and H. P. Widolo (Eds.) English Language Teaching Today. Linking Theory and Practice (pp. 3-12). Springer.
Richards, Jach. C. and Rodgers, Theodore. S. (2022). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge University Press.
Stilwell Peccei, Jean (2006). Child Language. A Resource Book for Students. Routledge.
Ur, Penny (2024). A Course in English Language Teaching. Cambridge University Press.
VanPatten, Bill, Megan Smith, Alessandro G. Benati (2020). Key Questions in Second Language Acquisition. An Introduction, Cambridge University Press.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
1 |
Anglès |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
2 |
Anglès |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Anglès |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
2 |
Anglès |
segon quadrimestre |
matí-mixt |