Logo UAB

Shakespeare i el seu Temps

Codi: 106303 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Anglesos OT 3
Estudis Anglesos OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Coral Escola
Correu electrònic:
jordi.coral@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

  • Per cursar aquesta assignatura és recomanable haver aprovat les asignatures del Grau Estudis Anglesos fins a tercer, especialment ‘Literatura Anglesa del Renaixement i la Il·lustració’.
  • Cal un nivell d'anglès de C2 (Proficiency) del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Amb C2 l'estudiant pot comprendre sense esforç pràcticament tot el que llegeix o escolta; resumir informació procedent de diferents fonts orals o escrites, reconstruir fets i arguments, i presentar-los d'una manera coherent; expressar-se espontàniament, amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes.

Objectius

  • Aquesta assignatura ofereix una introducció als principals gèneres dramàtics i poètics de l’obra de Shakespeare i al context històric i cultural en què es desenvoluparen, mitjançant la seva lectura, l’anàlisi, el debat i la interpretació.
  • La formació obtinguda completa els coneixements literaris adquirits al grau, especialment els referits a la literatura i cultura dels segles XVI i XVII.

 

En completar l’assignatura, l’estudiant podrà:

  • Demostrar una comprensió lectora sofisticada i històricament informada dels gèneres dramàtics i poètics de l’obra de Shakespeare.
  • Generar crítica literària bàsica mitjançant assaigs i presentacions
  • Utilitzar els recursos de qualsevol biblioteca universitària en relació a la matèria shakespeariana.
  • Expressar una valoració informada sobre el textos literaris que llegeixi.
  • Demostrar un coneixement avançat de les característiques del discurs dramàtic

Competències

    Estudis Anglesos
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Aplicar la metodologia d'anàlisi i conceptes crítics per analitzar la literatura, la cultura i la història dels països de parla anglesa.
  • Comprendre i produir textos acadèmics escrits i orals en anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2).
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats.
  • Identificar i analitzar els principals corrents, gèneres, obres i autors de la literatura en anglès i comparada.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar l'anglès escrit i oral per a fins acadèmics i professionals relacionats amb l'estudi de la lingüística, la filosofia del llenguatge, la història, la cultura i la literatura angleses.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i organització d'informació.
  • Utilitzar metodologies filològiques actuals per interpretar textos literaris en anglès i el seu context cultural i històric.
  • Valorar de manera crítica la producció lingüística, literària i cultural en anglès.

Resultats d'aprenentatge

  1. Abordar amb rigor els valors transmesos pels textos analitzats, fent-ne una crítica constructiva.
  2. Analitzar els aspectes fonamentals que configuren una conducta ètica, així com els desafiaments que aquesta planteja en un entorn de diversitat cultural.
  3. Aplicar les metodologies d'organització de la feina adquirides a les tasques professionals individuals i grupals.
  4. Comprendre els fonaments dels drets i deures que construeixen valors en una societat democràtica.
  5. Comprendre textos acadèmics especialitzats sobre recerca feta en obres i contextos culturals de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  6. Conèixer a nivell avançat els matisos contextuals i estilístics dels autors principals que caracteritzen i defineixen la producció literària de la Primera Modernitat i l'època contemporània en llengua anglesa.
  7. Contextualitzar l'evolució dels debats intel·lectuals de la Primera Modernitat i la seva plasmació literària en la literatura contemporània.
  8. Demostrar capacitat crítica autònoma en l'elaboració d'assaigs argumentatius sobre temes que conflueixin en un conjunt ampli de textos de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  9. Distingir conceptes principals d'altres de secundaris i desenvolupar una capacitat de síntesi avançada en textos literaris de la Primera Modernitat i l'època contemporània en anglès.
  10. Elaborar comentaris de text i redactar assaigs argumentatius (C1-C2) d'extensió mitjana en anglès sobre conceptes relacionats amb obres literàries de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  11. Elaborar una crítica oral i escrita de conjunt que integri els elements estilístics i culturals d'un text literari de la Primera Modernitat i l'època contemporània en llengua anglesa.
  12. Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre acadèmic, utilitzant la terminologia apropiada per a l'estudi dels textos en llengua anglesa de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  13. Fer cerques bibliogràfiques de fonts secundàries relacionades amb la literatura de la Primera Modernitat i l'època contemporània en llengua anglesa utilitzant tecnologies digitals.
  14. Identificar els elements estilístics i culturals que configuren i distingeixen la producció literària de la Primera Modernitat i l'època contemporània en llengua anglesa.
  15. Integrar el coneixement i la informació de les fonts acadèmiques consultades per als treballs escrits, citant, referenciant i parafrasejant correctament.
  16. Integrar les fonts secundàries relacionades amb la literatura de la Primera Modernitat i l'època contemporània a la producció de crítica acadèmica avançada.
  17. Interpretar a nivell avançat textos literaris d'autors de la Primera Modernitat i l'època contemporània en anglès.
  18. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, bases de dades i biblioteques, i aplicar-la als entorns de treball i/o recerca.
  19. Organitzar amb eficàcia la part autònoma de l'aprenentatge.
  20. Participar en debats presencials i virtuals en anglès sobre qüestions relacionades amb obres literàries contemporànies i de la Primera Modernitat.

Continguts

UNITAT 1— The Shakespearean Stage

UNITAT 2 – Romeo and Juliet

UNITAT 3 – Twelfth Night  

UNITAT 4 – Macbeth

UNITAT 5 – The Tempest

 

Es recomana llegir les obres en les següents edicions, que són les que s'utilitzaran a clasee:

 

  • Romeo and Juliet, ed. by Jill L. Levenson, The Oxford Shakespeare, Oxford University Press, 2008.
  • Twelfth Night, ed. Roger Warren and Stanley Wells, The Oxford Shakespeare, Oxford University Press, 2008.
  • Macbeth, ed. by Sandra Clark and Pamela Mason, The Arden Shakespeare, 2019. 
  • The Tempest, ed. by Stephen Orgel, The Oxford Shakespeare, Oxford University Press, 2008.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes pràctiques amb análisi de text i debats 20 0,8
classes teòriques 30 1,2
Tipus: Supervisades      
preparació de presentacions orals a classe i anàlisi de produccions escèniques 25 1
Tipus: Autònomes      
estudi 15 0,6
lectura 35 1,4

La metodologia consta de les següents activitats formatives:

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen ("The Shakespearean Stage", Obres I i II) 40% 10 0,4 1, 2, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 19
Participació a classe 10% 2,5 0,1 4, 15
Presentació oral 10% 2,5 0,1 4, 18
Treball escrit a classe (Obres III i IV) 40% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

 L’AVALUACIÓ d'aquesta assignatura es basa en els següents exercicis: 

  • Examen ("The Shakespearean Stage", "Romeo and Juliet" i "Twelfth Night") = 40%
  • Treball escrit a classe ("Macbeth" i "The Tempest") = 40%
  • Assistència i participació a classe= 10%
  • Presentació a classe ("Shakespeare in Performance") = 10%
  • L’avaluació serà continuada:
    • Tots els exercicis són obligatoris.
    • La nota mínima per fer mitjana en tots ells és 3,5. 
    • El lliurament de qualsevol exercici exclou la possibilitat d’obtenir la qualificació de No avaluable com a nota final del curs. 
    • El nivell d’anglès es tindrà en compte en la correcció dels treballs escrits i en l’avaluació final. Serà el 25% de la nota en tots els exercicis. 

    El primer exàmen es realitzarà en acabar les dues obres primeres del temari; el segon en acabar les dues restants.

    Procediment de revisió de les qualificacions: en el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

    L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

    NO AVALUABLE:

    L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació, és a dir, no hagi realitzat cap dels dos exàmens. 

    RECUPERACIÓ: La recuperació es realitzarà ítem per ítem amb les condicions següents

    a) per optar a la recuperació caldrà haver superat un dels dos exàmens del curs, amb una nota no inferior a 5 en el cas de l'examen aprovat i noinferior a 3,5 en el de l'examen suspès.

    b) l'alumnat que no hagi superat un dels dos exàmens caldrà que el recuperi, fins i tot si la nota mitjana provisional del curs és igual o superior a 5. Els ítems amb una nota inferior a 3,5 no seran recuperables.  

    c) l'alumnat que opti a la recuperació obtindrà una nota mitjana final de curs d'un 5 com a màxim.

    d) no es pot optar a la recuperació per a pujar nota en aquells casos en què s'han superat tots dos exàmens.

    d) les presentacions a classe queden excloses de la recuperació, és a dir, no són recuperables i l'alumnat haurà de portar-les a terme el dia establert al calendari acordat a principi de curs. 

     

    AVALUACIÓ ÚNICA: l'alumnat que opti per aquesta modalitat serà avaluat segons els criteris següents:

    (1) Examen escrit sobre la introducció al període (The Shakespearean Stage) i les obres I i II, realitzat a classe el mateix dia (primer dia) i hora que la resta del grup escrigui el treball a classe. (50% de la nota final)

    (2) Treball escrit sobre les obres III i IV que s'entregarà el dia de l'examen. Es publicaran a Moodle les instruccions pertinents sobre el mateix. (40% de la nota final)

    (3)  Assistència i participació a classe (10% de la nota final)

    S’aplicarà elmateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

     

    PLAGI: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte  d’avaluació, amb independència delprocés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la  qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.  

    Les irregularitats fan referència, per exemple, a copiar en un examen, copiar de fonts sense indicar l'autoria, o un ús indegut de la IA com presentar com a original un treball que ha estat generat per una eina o programa d'IA. Aquestes activitats d’avaluació no són recuperables.

     INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL (IA)

    En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat

    PROGRAMACIÓ DE LES PROVES D'AVALUACIÓ 

    Les dates d'avaluació no es modificaran per consideració a situacions personals sobrevingudes, excepte en casos en què s'aporti un justificant mèdic; l'alumnat Erasmus que demani avançar un examen haurà de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

     

     

     

 


Bibliografia

1. Contexts

Susan Brigden, New Worlds, Lost Worlds. The Rule of the Tudors 1485-1603, Penguin

Books. (A survey of the Tudor age incorporating the latest findings of sixteenth-century scholarship.)

Julia Briggs, The Stage-Play World: English Literature and its Background, 1580-1625. (A very sound and user-friendly introduction, full of interesting ideas and suggestions.)

Patrick Collinson, The Reformation, Weidenfeld & Nicholson. (A readable assessment of a major turning point in European history by a leading Reformation scholar.)

Jonathan Dollimore, Radical Tragedy: Religion, Ideology and Power in the Drama of Shakespeare and his Contemporaries, Palgrave Macmillan (A famously controversial study of Shakespeare and his contemporaries. It approaches the plays from a cultural materialist perspective.)

Richard, Eldridge, The Oxford Handbook of Philosophy and Literature, Oxford UP. (A useful examination of the major literary genres). 

Northrop Frye, Northrop Frye on Shakespeare, Yale UP. (It includes a brilliant chapter on "Romeo and Juliet" and another on "Hamlet".)

Stephen Greenblatt, Renaissance Self-Fashioning. From More to Shakespeare, U of Chicago P. (A critical earthquake that shook Renaissance criticism to its foundations.)

Andrew Gurr, The Shakespearean Stage 1574-1642, CUP. (An authoritative description of the theatrical conditions of Shakespearean drama.)

---------------, Studying Shakespeare. An Introduction, Edward Arnold. (How to tackle the study of a Shakespearean play.)

Frank Kermode, The Age of Shakespeare, Weidenfeld & Nicholson. (An account of Shakespeare’s career by one of England’s most distinguished critics.)

Stephen Orgel, Impersonations: The Performance of Gender in Shakespeare's England, CUP. (A highly influential study of the complexities of the representation of gender in Shakespearean drama.)

Martin Wiggins, Shakespeare and the Drama of his Time, Oxford Shakespeare Topics, OUP. (A reliable introduction to the Elizabethan and Jacobean dramaturgical traditions.)

 

2. Criticism

Auden, W.H., The Dyer’s Hand, Vintage, 1989.

Bloom, Harold, Hamlet: Poem Unlimited, Canongate Books, 2003

Bradley, A.C., Shakespearean Tragedy, Penguin Books, 1991.

Davies, Oliver Ford, Shakespeare's Fathers and Daughters, Bloomsbury, 2017. 

Dutton, Richard and Jean E. Howard (eds.), A Companion to Shakespeare’s Works: The Tragedies, Blackwell, 2006.

---------------------------------------------------, A Companion to Shakespeare’s Works: The Comedies, Blackwell, 2006.

--------------------------------------------------, A Companion to Shakespeare’s Works: Poems, Problem Comedies, Late Plays, Blackwell, 2005.

Eisaman Maus, Katherine, Inwardness and Theater in the English Renaissance, Chicago UP, 1995.

Everett, Barbara., Young Hamlet. Essays on Shakespeare’s Tragedies, Clarendon Press, 1989.

Goddard, Harold C., The Meaning of Shakespeare, 2 vols., The University of Chicago Press, 1951.

Greenblatt, Stephen, Renaissance Self-Fashioning: From More to Shakespeare, The University of Chicago Press, 1980.

Jackson, Russell (ed.), The Cambridge Companion to Shakespeare on Film, CUP, 2007.

Kermode, Frank, Shakespeare’s Language, Penguin Books, 2000.

Nuttall, A.D., Shakespeare the Thinker, Yale UP, 2007.

Poole, Adrian, Tragedy: A Very Short Introduction, Oxford UP, 2005.

Rackin, Phyllis, Shakespeare and Women, Oxford UP, 2005.

Smith, Emma, Shakespeare's First Folio, OUP, 2018.

----------------, This is Shakespeare, Random House, 2020. 

Tanner, Tony, Prefaces to Shakespeare, Harvard UP, 2010.

Traub, Valerie, The Oxford Handbook of Shakespeare and Embodiment: Gender, Sexuality,and Race, OxfordUP, 2016.

Van Es, Bart, Shakespeare's Comedies: A Very Short Introduction, OUP, 2016.

Wells, Stanley (ed.), Shakespeare: A Bibliographical Guide, Clarendon Press, 1990.

----------------------,Shakespeare's Tragedies: A Very Short Introduction, OUP, 2017.


Programari

Aquesta assignatura no utilitza un programari específic. 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt