Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Literatura Contemporània en Anglès: Segles XX i XXI

Codi: 106301 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Anglesos OB 4
Estudis d'Anglès i Català OT 3
Estudis d'Anglès i Català OT 4
Estudis d'Anglès i Espanyol OT 3
Estudis d'Anglès i Espanyol OT 4
Estudis d'Anglès i Francès OT 0
Estudis d'Anglès i Francès OT 3
Estudis d'Anglès i Francès OT 4
Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 3
Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Sara Martin Alegre
Correu electrònic:
sara.martin@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura cal tenir interès en la lectura i en la literatura contemporània en llengua anglesa.

Cal un nivell inicial d’anglès de C2 (proficiency) del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment.

Amb C2 l'estudiant pot comprendre sense esforç pràcticament tot el que llegeix o escolta; resumir informació procedent de diferents fonts orals o escrites,

reconstruir fets i arguments, i presentar-los d’una manera coherent; expressar-se espontàniament,

amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes. 

NO es recomana matricular-se sense haver aprovat Habilitats Acadèmiques (Escrites i Orals) II.

 


Objectius

Familiaritzar l'estudiant amb la literatura contemporània en anglès de diversos gèneres i capacitar-lo per redactar ressenyes.


Competències

    Estudis Anglesos
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Aplicar la metodologia d'anàlisi i conceptes crítics per analitzar la literatura, la cultura i la història dels països de parla anglesa.
  • Comprendre i produir textos acadèmics escrits i orals en anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2).
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar l'anglès escrit i oral per a fins acadèmics i professionals relacionats amb l'estudi de la lingüística, la filosofia del llenguatge, la història, la cultura i la literatura angleses.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i organització d'informació.
  • Utilitzar metodologies filològiques actuals per interpretar textos literaris en anglès i el seu context cultural i històric.
    Estudis d'Anglès i Català
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar i interpretar els textos literaris de diferents llengües i analitzar-ne els trets genèrics, formals, temàtics i culturals d’acord amb conceptes i mètodes propis del comparatisme i de la teoria literària.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar correctament l’anglès escrit i oral per a finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i Espanyol
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Fer servir correctament l’anglès i l’espanyol escrit i oral per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Interpretar textos literaris en anglès o en espanyol dins del context cultural i històric utilitzant metodologies filològiques actuals i estratègies textuals i comparatives.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i Francès
  • Aplicar de manera crítica les diferents metodologies filològiques actuals per interpretar textos literaris en anglès i francès i el seu context cultural i històric.
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Fer servir correctament l’anglès i el francès oral i escrit per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i de Clàssiques
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Aplicar la metodologia d’anàlisi i els coneixements sobre gèneres, mètrica i estilística per comentar textos literaris i analitzar la cultura i la història dels països de parla anglesa i del món antic.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer servir correctament l’anglès escrit i oral per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura angleses.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Abordar amb rigor els valors transmesos pels textos analitzats, fent-ne una crítica constructiva.
  2. Aplicar les eines informàtiques i saber consultar les fonts documentals.
  3. Comentar textos literaris, aplicant els instruments adquirits, atenent el context històric i sociocultural.
  4. Comprendre textos acadèmics especialitzats a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2) sobre recerca dels textos i contextos de la literatura anglesa.
  5. Comprendre textos acadèmics especialitzats a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2) sobre recerca feta en obres i contextos culturals de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  6. Comprendre textos acadèmics especialitzats (C2) sobre recerca feta en obres i contextos culturals de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  7. Comprendre textos acadèmics especialitzats sobre recerca feta en obres i contextos culturals de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  8. Demostrar capacitat crítica autònoma en l'elaboració d'assaigs argumentatius sobre temes que conflueixin en un conjunt ampli de textos de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  9. Demostrar un coneixement sòlid dels temes relacionats amb l'estudi de la literatura i la cultura en general.
  10. Elaborar comentaris de text i redactar assaigs argumentatius (C1-C2) d'extensió mitjana en anglès sobre conceptes relacionats amb obres literàries de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  11. Elaborar comentaris de text i redactar assaigs argumentatius (C2) d'extensió mitjana en anglès sobre conceptes relacionats amb obres literàries de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  12. Elaborar comentaris de text i redactar assaigs (C2) d'extensió mitjana en anglès sobre conceptes relacionats amb obres literàries de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  13. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals als textos formals i científics, en la llengua estudiada.
  14. Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre acadèmic, utilitzant la terminologia apropiada per a l'estudi dels textos en llengua anglesa de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  15. Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre acadèmic, utilitzant la terminologia apropiada per a l'estudi dels textos i contextos de la literatura anglesa.
  16. Fer cerques bibliogràfiques de fonts secundàries relacionades amb la literatura de la Primera Modernitat i l'època contemporània en llengua anglesa utilitzant tecnologies digitals.
  17. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  18. Incorporar idees i conceptes de fonts publicades als treballs citant i referenciant de manera adequada.
  19. Integrar el coneixement i la informació de les fonts acadèmiques consultades per als treballs escrits, citant, referenciant i parafrasejant correctament.
  20. Integrar les fonts secundàries relacionades amb la literatura de la Primera Modernitat i l'època contemporània a la producció de crítica acadèmica avançada.
  21. Interpretar a nivell avançat textos literaris d'autors de la Primera Modernitat i l'època contemporània en anglès.
  22. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, bases de dades i biblioteques, i aplicar-la als entorns de treball i/o recerca.
  23. Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  24. Organitzar amb eficàcia la part autònoma de l'aprenentatge.
  25. Organitzar continguts de manera clara i adequada per presentar-los oralment.
  26. Participar en debats presencials i virtuals en anglès sobre qüestions relacionades amb obres literàries contemporànies i de la Primera Modernitat.
  27. Planificar la feina de manera efectiva, individualment o en grup, per a la consecució dels objectius plantejats.
  28. Planificar, organitzar i fer treballs en equip.
  29. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  30. Redactar comentaris de text amb sentit crític.

Continguts

No hi ha un contingut comú per tots els estudiants sinó que cada estudiant treballarà amb un conjunt diferent de 4 obres:

1 novel·la literària dels Estats Units o del Regne Unit

1 novel·la literària anglòfona excloent aquests països

1 novel·la de gènere anglòfona de qualsevol nacionalitat

1 obra de no ficció anglòfona de qualsevol nacionalitat.

Totes elles del s. XX (1990s) ó XXI.

La professora assignarà les obres a cada estudiant, a partir del moment que es publiqui la Guia Docent

(els estudiants es poden posar en contacte amb ella per correu Sara.Martin@uab.cat)


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Treball a l'aula amb la docent 25 1 1, 9, 13, 14, 15, 23, 25, 26, 28, 29
Tipus: Supervisades      
Redacció de ressenyes 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 27, 29, 30
Tipus: Autònomes      
Lectura dels 4 textos assignats 50 2 2, 4, 5, 7, 16, 20, 21, 22, 24, 27, 28

Les activitats formatives es divideixen en tres blocs:

1. 50 hores d'interacció a l'aula amb la docents i els altres estudiants

(20 hores de recepció de continguts i 30 d'interacció amb els altres estudiants)

2. 50 hores de treball supervistat consistent en la redacció de les ressenyes

(10 hores de supervisió docent i 40 de redacció)

3. 50 hores de treball autònom consistent en la lectura de les obres assignades i altres textos

NOTA: es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel
centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes
d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura” per tal de
recordar al professorat la necessitat de potenciar les enquestes entre l’alumnat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Interacció a l'aula amb altres estudiants 20% 15 0,6 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Interacció a l'aula amb la docent 10% 10 0,4 1, 3, 4, 5, 7, 9, 13, 14, 15, 21, 23, 29
Ressenya d'un volum anglòfon de no ficció de qualsevol nació 17,5% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 29, 30
Ressenya d'una novela de gènere anglòfona de qualsevol nació 17,5% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 29, 30
Ressenya d'una novela literaria anglòfona excepte del Estats Units o del Regne Unit 17,5% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 29, 30
Ressenya d'una novela literaria del Estats Units o del Regne Unit 17,5% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 29, 30

L'avaluació es basa en:

1) 20% de la nota final: interacció a l'aula amb altres estudiants (l'assistència es considera obligatòria, excepte en casos justificats); aquesta interacció inclou el fòrum a l'aula digital

2) 10% de la nota final: interacció a l'aula amb la docent (l'assistència es considera obligatòria, excepte en casos justificats)

3) 17'5% de la nota final: ressenya 1 (800 paraules)

4) 17'5% de la nota final: ressenya 2 (800 paraules)

5) 17'5% de la nota final: ressenya 3 (800 paraules)

6) 17'5% de la nota final: ressenya 4 (800 paraules)

Les dates d'avaluació es confirmaran a l'inici del semestre.

Els estudiants Erasmus que demanin avançar
un examen han de presentar a la docent un document escrit de la seva
universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

La re-avaluació consisteix en la repetició de les ressenyes, i es pot accedir havent entregat com a mínim 2

La interacció amb altres estudiants a classe no és reavaluable.

L'avaluació única consisteix en l'entrega de les 4 ressenyes a final del semestre; es recomana la interacció presencial a l'aula.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del
30% de les activitats d’avaluació.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una
variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb
0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi
pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes
d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta
assignatura serà 0.

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de
les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una
falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui
recuperar, o sancions majors en casos de gravetat


Bibliografia

L'estudiant haurà de llegir al llarg del semestre ressenyes publicades a la premsa i a lex xarxes socials,

a més d'articles acadèmics diversos i de les 4 obres assignades.

La bibliografia es decidirà en funció de les obres comentades.


Programari

No hi ha progamari associat a aquesta assignatura. Sí es demana a l'estudiant capacitat per usar Word, Google i la xarxa social GoodReads, idealment amb un compte propi.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt