Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Introducció a la Literatura Anglesa

Codi: 106282 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Anglesos FB 1
Estudis d'Anglès i Català FB 1
Estudis d'Anglès i Espanyol FB 1
Estudis d'Anglès i Francès FB 1
Estudis d'Anglès i de Clàssiques FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francesca Blanch Serrat
Correu electrònic:
francesca.blanch@uab.cat

Equip docent

Noelia Sánchez Campos
Francesca Blanch Serrat
Laia Puig Company
Bàrbara Hernández González
Rory Mark Edgington

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És necessari que l'alumnat apliqui els coneixements adquirits en l'assignatura de primer curs, Història Cultural de les Illes Britàniques, si ja l'han cursat. També és obligatori que llegeixin les lectures assignades abans de les classes magistrals. Si es detecta que l'estudiant no ha realitzat les lectures assignades, això tindrà un impacte desfavorable en la seva avaluació.

És imprescindible un nivell inicial d’anglès C1 segons el Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Això implica que l’estudiant ha de ser capaç de comprendre les idees principals de temes tant concrets com abstractes, incloent-hi les argumentacions tècniques en el seu camp d’especialització, en aquest cas, la literatura. A més, l'alumnat ha de ser capaç d'interactuar en anglès amb fluïdesa i espontaneïtat sense haver de fer un gran esforç. També ha de produir textos argumentatius clars i detallats on desenvolupi close-reading analysis. El nivell final que s'espera que els estudiants assoleixin és el C1.


Objectius

L'objectiu principal d'aquesta assignatura és proporcionar una introducció als gèneres diversos i als autors més emblemàtics de la literatura anglesa moderna i contemporània. Això es fa a través de la lectura, anàlisi i debat en classe d'una selecció de textos literaris i de la seva crítica corresponent. La formació oferida està destinada a promoure el desenvolupament de competències i habilitats que preparen l'alumnat per ser un/a lector/a crític/a, i és crucial per afrontar totes les assignatures de literatura en anglès que es cursaran al llarg del grau.

En finalitzar aquest curs, els estudiants hauran desenvolupat les següents habilitats: 

  • Demostrar comprensió dels temes clau i les preocupacions de la literatura anglesa del segle XX i XXI.
  • Exhibir una forta comprensió en la lectura de textos literaris contemporanis en anglès.
  • Elaborar crítiques literàries bàsiques, com ara redactar enunciats de tesi, integrar fonts secundàries en paràgrafs i escriure assaigs curts.
  • Utilitzar efectivament els recursos de qualsevol biblioteca universitària per a la recerca relacionada amb la literatura anglesa.
  • Articular una avaluació informada de qualsevol text literari en anglès que puguin trobar en la seva lectura.

Competències

    Estudis Anglesos
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Comprendre i produir textos acadèmics escrits i orals en anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini funcional efectiu (C1).
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats.
  • Identificar i analitzar els principals corrents, gèneres, obres i autors de la literatura en anglès i comparada.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Utilitzar l'anglès escrit i oral per a fins acadèmics i professionals relacionats amb l'estudi de la lingüística, la filosofia del llenguatge, la història, la cultura i la literatura angleses.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i Català
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Reconèixer els períodes, les tradicions, les tendències, els autors i les obres més significatives de les literatures en llengües catalana i anglesa en el seu context historicosocial.
  • Utilitzar correctament l’anglès escrit i oral per a finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i Espanyol
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer servir correctament l’anglès i l’espanyol escrit i oral per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Reconèixer els períodes, les tradicions, les tendències, els autors i les obres més significatives de la literatura en llengües anglesa i espanyola en el seu context historicosocial.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i Francès
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer servir correctament l’anglès i el francès oral i escrit per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Reconèixer els períodes, tradicions, tendències, obres i autors més significatius de la literatura en llengua anglesa i francesa en el seu context historicosocial.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i de Clàssiques
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer servir correctament l’anglès escrit i oral per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura angleses.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Reconèixer els períodes, les tradicions, les tendències, les obres i els autors més significatius de les literatures en llengües grega, llatina i anglesa en el seu context historicosocial.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen la literatura anglesa.
  2. Analitzar i interpretar de manera introductòria textos literaris moderns i contemporanis en anglès.
  3. Aplicar a la recerca en llengua anglesa les metodologies científiques i de planificació del treball adquirides.
  4. Assumir, comprendre i explicar la diversitat de valors ètics i estètics en diferents moments de la nostra història i cultura.
  5. Demostrar coneixements dels temes relacionats amb l'estudi de la literatura i els seus mètodes d'anàlisi.
  6. Demostrar coneixements dels temes relacionats amb l’estudi de la literatura i els seus mètodes d’anàlisi.
  7. Distingir les idees principals de les secundàries i fer la síntesi dels continguts de textos literaris moderns i contemporanis en anglès.
  8. Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
  9. Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre acadèmic, utilitzant la terminologia apropiada per a l'estudi dels diferents gèneres de la literatura anglesa moderna i contemporània.
  10. Fer presentacions orals en anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini funcional efectiu (C1), sobre temes relacionats amb la literatura anglesa dels segles XX i XIX.
  11. Fer presentacions orals en anglès amb un nivell d'usuari avançat (C1) sobre temes relacionats amb la literatura anglesa dels segles XX i XIX.
  12. Fer presentacions orals en anglès sobre temes relacionats amb la literatura anglesa dels segles XX i XIX.
  13. Fer presentacions orals en anglès sobre temes relacionats amb la literatura anglesa dels segles XX i XIX a nivell d'usuari experimentat amb domini funcional efectiu (C1).
  14. Fer presentacions orals en anglès sobre temes relacionats amb la literatura anglesa dels segles XX i XIX a nivell d'usuari experimentat amb domini funcional efectiu (C1).
  15. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, bases de dades i biblioteques, i aplicar-la als entorns de treball i/o recerca.
  16. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, en bases de dades i en biblioteques.
  17. Participar en debats presencials i virtuals en anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini funcional efectiu (C1), sobre temes relacionats amb la literatura anglesa moderna i contemporània.
  18. Participar en debats presencials i virtuals en anglès amb un nivell d'usuari avançat (C1) sobre temes relacionats amb la literatura anglesa moderna i contemporània.
  19. Participar en debats presencials i virtuals en anglès sobre temes relacionats amb la literatura anglesa moderna i contemporània.
  20. Participar en debats presencials i virtuals en anglès sobre temes relacionats amb la literatura anglesa moderna i contemporània a nivell d'usuari experimentat amb domini funcional efectiu (C1).
  21. Participar en debats presencials i virtuals en anglès, sobre temes relacionats amb la literatura anglesa moderna i contemporània amb domini funcional efectiu (C1).
  22. Realitzar treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
  23. Redactar assaigs argumentatius breus o comentaris de text en anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini funcional efectiu (C1) sobre temes relacionats amb la literatura anglesa moderna i contemporània.
  24. Redactar assaigs argumentatius breus o comentaris de text en anglès amb un nivell d'usuari avançat (C1) sobre temes relacionats amb la literatura anglesa moderna i contemporània.
  25. Redactar assaigs argumentatius breus o comentaris de text en anglès sobre temes relacionats amb la literatura anglesa moderna i contemporània.
  26. Redactar assaigs argumentatius breus o comentaris de text en anglès sobre temes relacionats amb la literatura anglesa moderna i contemporània a nivell d'usuari experimentat amb domini funcional efectiu (C1).
  27. Redactar assaigs argumentatius breus o comentaris de text en anglès sobre temes relacionats amb la literatura anglesa moderna i contemporània a nivell d'usuari experimentat amb domini funcional efectiu (C1).
  28. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  29. Utilitzar la llengua anglesa amb una expressió adequada (correcció, fluïdesa, pronunciació, estratègies comunicatives) en contextos tant formals (presentacions, debats, interaccions formals) com informals (conversa), amb un nivell C1.

Continguts

  • UNITAT 1. El relat curt: Aquesta unitat introdueix la teoria literària i es centra en les característiques bàsiques del gènere del relat curt. Analitzarem tres relats curts representatius de l'era modernista, proporcionant una comprensió del moviment modernista de principis del segle XX.
  • UNITAT 2. Drama i Teatre: Aquesta unitat examina el gènere del drama, amb un èmfasi en el teatre. Analitzarem una obra de teatre del període de la guerra i la postguerra (1940s a 1960s), destacant els aspectes socioculturals d'aquesta era.
  • UNITAT 3. La Novel·la: En aquesta unitat, explorem el gènere de la novel·la, centrant-nos en l'anàlisi d'una novel·la representativa del postmodernisme dels anys 80. Això proporcionarà una perspectiva sobre el canvi cultural i literari cap a finals del segle XX.
  • UNITAT 4. Poesia: Aquesta unitat explora les característiques bàsiques de la poesia. Analitzarem una selecció de poemes dels segles XX i XXI que contribueixen a la comprensió de l'evolució i el desenvolupament de les formes i els temes poètics durant aquests dos segles. Aquesta anàlisi proporcionarà una visió de com els canvis socials, els canvis culturals i els diferents moviments literaris han influït en el contingut i l'estil de la poesia.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, comentari de textos i debats a classe 45 1,8 1, 2, 7, 9, 12, 19, 25, 29
Tipus: Supervisades      
Avaluació en classe, aclariment de dubtes i comentaris sobre exercicis 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 24, 25, 26, 27, 29
Tipus: Autònomes      
Tasques per fer fora de l'aula, lectura i estudi 60 2,4 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 16, 17, 18, 19, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29

  • Classes magistrals
  • Comentari de textos
  • Debats a classe
  • Elaboració d'enunciats de tesis
  • Integració de fonts crítiques als textos
  • Composició d'assajos crítics
  • Lectura i interpretació exhaustiva de fonts crítiques
  • Finalització de dos cursos de recerca de biblioteca: MLA i Zotero
  • Tutorials personalitzats

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anàlisi de poesia (poemes) 20% 8 0,32 1, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 27, 28, 29
Curs de la biblioteca en línia (MLA i Zotero) 5% 2 0,08 15, 16
Elaboració d'enunciats de tesi (relats curts) 15% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 15, 16, 23, 25, 26, 27, 29
Escriure un assaig crític (novel.la) 40% 16 0,64 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 15, 16, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Integració de fonts crítiques en un comentari literari (obra de teatre) 20% 8 0,32 1, 2, 3, 5, 7, 9, 15, 16, 22, 23, 24, 25, 29

L'AVALUACIÓ CONTINUADA D'AQUESTA ASSIGNATURA ES BASA EN:

5 elements d'avaluació conformen el 100% de la nota total del curs:

  • Element 1 (15%): Anunciats de tesi (relats curts)
  • Element 2 (20%): Integració de fonts secundàries en un comentari literari (obra de teatre)
  • Element 3 (40%): Assaig crític (novel·la)
  • Element 4 (20%): Anàlisi de poesia (poemes)
  • Element 5 (5%): Cursos de la Biblioteca en línia (MLA i Zotero)

Si us plau, tingueu en compte:

  • Totes les dates d'avaluació es confirmaran a l'inici del semestre.
  • Totes les 4 activitats són obligatòries. Qualsevol exercici no presentat rebrà un 0. L'alumnat obtindrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.
  • Aquesta assignatura no incorpora l'opció d'avaluació única.
  • Nota important per als estudiants d'intercanvi (Erasmus, etc.) en els exàmens i altres proves: els estudiants Erasmus que sol·liciten presentar un examen o qualsevol altre tipus d'activitat d'avaluació han de presentar al professor un document oficial de la seva universitat d'origen justificant la seva sol·licitud.
  • El domini de l'anglès per part de l'alumne es tindrà en compte en la qualificació de tots els exercicis i en la qualificació final. Comptarà com a 25% d'aquesta nota per a tots els exercicis i s'avaluarà de la següent manera: Gramàtica (morfologia i sintaxi): 30%; Vocabulari (exactitud i varietat): 15%; Consistència (entre frases i paràgrafs): 15%; Organització (argumentació sonora d'idees): 20%; Estil (expressió i registre): 15%; Ortografia: 5%.

PROCEDIMENT DE REVISIÓ:

  • Els alumnes tenen dret a revisar els seus exercicis amb el professor en una tutoria personal. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat (a través de Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions. L'estudiant perd aquest dret si no recull l'exercici/examen dins del termini anunciat pel professor.


REQUISITS PER APROVAR L'ASSIGNATURA:

  • La nota mínima d'apte per a tota l'assignatura és 5.
  • El curs de la biblioteca només es comptabilitzarà un cop l'alumnat hagi arribat al 5.
  • Només podran aprovar els estudiants que hagin realitzat l'avaluació continuada i superat com a mínim dos dels treballs lliurats al llarg del curs (excloent el curs de biblioteca).
  • Per a la recuperació, cal tenir una nota mitjana de l'examen final entre 3,5 i 4,9, així com haver superat 2 dels quatre treballs escrits. La recuperació consisteix en una prova escrita de dues hores sobre temes relacionats amb l'assignatura. L'examen té una nota d'aprovat/Fail i la nota final màxima possible és un 5.
  • Activitats d'avaluació excloses de la recuperació: Curs de biblioteca en línia.

ÚS DE LA IA I ALTRES IRREGULARITATS:

  • Aquesta assignatura prohibeix totalment l'ús de tecnologies d'IA en totes les seves activitats. Qualsevol treball presentat que contingui continguts generats mitjançant IA es considerarà deshonestedat acadèmica; la qualificació corresponent serà un zero, sense possibilitat de recuperació. En els casos de major infracció, es poden prendre mesures més greus.
  • Altres irregularitats poden referir-se, perexemple, a copiar en un examen o copiar de fonts sense indicar autoria. De la mateixa manera, aquestes activitats d'avaluació no es tornaran a avaluar.

 


Bibliografia

Recomanem  als estudiants que adquireixin l'obra de teatre i la novel·la abans de l'inici del curs.

  • UNITAT 1: Relats Curts. Els relats curts per a aquesta unitat es penjaran a Moodle al començament del curs. Inclouen: "Bliss" (1918) de Katherine Mansfield; "The Sisters" (1914) de James Joyce; i "Kew Gardens" (1919) de Virginia Woolf.
  • UNITAT 2:L'obra de teatre A Taste of Honey, Shelagh Delaney (Author), Hannah Simpson (Volume Editor), Bloomsbury, 2025. ISBN: 9781350443679.
  • UNITAT 3: La novel·la. Kazuo Ishiguro, The Remains of the Day. Londres: Faber and Faber, 2010. ISBN-10: 9780571258246. ISBN-13: 978-0571258246
  • UNITAT 4: Poesia. Una col·lecció de poemes que trobaran a Moodle.

BIBLIOGRAFIA RECOMANADA:

Com analitzar, llegir, i escriure:

  • Cavanagh, Dermot; Alan Gillis, Michelle Keown, James Loxley, Randall Stevenson (eds.),  The Edinburgh Introduction to Studying English Literature. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010. 248 pages, ISBN 13: 9780748640256 ISBN 10: 0748640258.

  • Furniss, Tom & Michael Bath, Reading Poetry: An Introduction. Longman Inc., 1996. ISBN-13: 978-0133552980. ISBN-10: 0133552985

  • Mays, Kelly J, The Norton Introduction to English Literature, 2024.

  • Owen David and Cristina Pividori. Theoretically Speaking About Literature Understanding Theory in the Study of Literary Works. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars 2021. 

  • Phelan, Jon, Literature and Understanding: The Value of a Close Reading of Literary Texts, 2020.

  • Thomas, C. Foster, How to Read Literature like a Professor Revised Edition: A Lively and Entertaining Guide to Reading Between the Lines.  HarperCollins Publishers Inc; Edition: Revised ed. ISBN-13: 978-0062301673 ISBN-10: 9780062301673 

Literatura en context:

  • Caserio, R. (Ed.). (2009). The Cambridge Companion to the Twentieth-Century English Novel (Cambridge Companions to Literature). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CCOL9780521884167

  • Kennedy, Sue and Jane Thomas, British Women's Writing, 1930 to 1960: Between the Waves, 2023.

  • Todd, Selina. Tastes of Honey: The Making of Shelagh Delaney and a Cultural Revolution, Vintage Publishing, 2021.

  • Thody, Phillip, Twentieth-century Literature: Critical Issues and Themes. MacMillan Press, 1996. ISBN-13: 978-0333615348 ISBN-10: 0333615344

Fonts secundàries: Wikipedia, SparkNotesIA, i webs similars no es consideren fonts secundàries vàlides. Es recomana usar la biblioteca, JSTOR, Google Scholar o MUSE per a la cerca de fonts secundàries.

Com citar i elaborar la bibliografia:
  • Aquest curs usa l'estil de citació MLA 9th edition.
  • El manual d'ús de MLA està disponible a la biblioteca: Modern Language Association of AmericaMLA Handbook for Writers of Research papersMLA HandbookNinth editionThe Modern Language Association of America, 2021.
  • A més, l'alumnat té a la seva disposició un curs de preparació per a citar en aquest estil (Moodle) així com un curs d'iniciació a l'ús de l'eina Zotero.

 


Programari

Cap.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 3 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 4 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Anglès segon quadrimestre matí-mixt