Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Fonaments de Filosofia i Ètica

Codi: 106213 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciència, Tecnologia i Humanitats FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Aïda Palacios Morales
Correu electrònic:
aida.palacios@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

L'assignatura proporciona a l'alumnat les bases argumentals i els coneixements bàsics necessaris per abordar alguns temes i problemes centrals de la filosofia i l’ètica.

L’objectiu és que l'alumnat adquireixi uns coneixements filosòfics introductoris, però també que desenvolupi les capacitats necessàries per emprendre l’estudi interdisciplinari de la ciència, la tecnologia i les humanitats des d’una perspectiva filosófica.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Dur a terme treballs escrits o presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar les diverses concepcions filosòfiques, ètiques i sociològiques sobre la ciència i la tecnologia i reconèixer-ne l'evolució al llarg de la història.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar de manera crítica les eines digitals i interpretar fonts documentals específiques.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  2. Comunicar de forma oral i escrita, amb correcció, precisió i claredat, els coneixements adquirits.
  3. Construir arguments filosòfics amb rigor.
  4. Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
  5. Explicar aspectes de la filosofia i de l'ètica utilitzant la terminologia pròpia de la disciplina.
  6. Expressar les idees amb un vocabularis específic adequat a la disciplina.
  7. Fer servir les eines digitals per recollir, classificar, analitzar i interpretar dades rellevants relacionades amb l'estudi de la filosofia.
  8. Reconèixer els principals debats filosòfics sobre la naturalesa de l'ètica.
  9. Reconèixer la dimensió ètica del desenvolupament científic i tècnic.

Continguts

L'assignatura està estructurada en tres blocs:

1) Fonaments de la filosofia i l'ètica
- Què és la filosofia
- Argumentació i opinió
- El bé i la felicitat
- La responsabilitat
- La justícia
- La llibertat

2) Participar del món

3) Filosofia, ètica i ciència


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 30 1,2 5, 8, 9
Pràctiques d'aula 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories i supervisió de treballs 4 0,16 1, 2, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Lectura i comentari de textos 37 1,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9
Treball de conceptes i terminologia 35,5 1,42 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

A les classes, s’introduiran conceptes i debats i es comentaran els textos a treballar. És cabdal que l’estudiantat vagi a classe amb els textos prèviament llegits.
Com a activitat supervisada, es farà un treball grupal sobre algun dels textos que s’haurà d’exposar a classe. Es donaran les instruccions pertinents a l’inici de curs.
Al Campus virtual es proporcionaran els detalls, materials i dates de les diverses activitats proposades al llarg del curs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 40% 2 0,08 2, 4, 5, 6, 8, 9
Examen parcial 20% 1,5 0,06 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9
Exposició oral 25% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Treball grupal sobre un text 15% 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació continua
-    Un comentari de text i un qüestionari al final del bloc 1. Es concretarà la data a principi de curs (20%).
-    Treball grupal sobre un dels textos: es donaran les pautes a principis de curs. Serà necessari entregar-lo abans de l’exposició oral (15%).
-    Exposició oral a partir del treball grupal realitzat. Es donaran les pautes i s’establirà el calendari a principis de curs (25%).
-    Examen final: consistirà en preguntes curtes i un comentari de text (40%). 

La nota final serà el resultat de la suma de totes les proves. S'aprovarà el curs a partir del 5 sobre 10. El comentari de text, el treball i l’exposició no es podran reavaluar. Per aprovar l’assignatura, la nota de l’examen final haurà de ser almenys d’un 5; si es inferior, caldrà presentar-se a reavaluació.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’examen de recuperació serà similar a l’examen final. 

Avaluació única
Les tres proves es duran a terme/s'entregaran el mateix dia.
-    Treball sobre un dels textos (15%).
-    Exposició oral a partir del treball realitzat. (35%).
-    Examen final: consistirà en preguntes curtes i un comentari de text (50%). 
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

Plagi
En cas que l'alumnat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Ús de IA
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica.
L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Lectures obligatòries
S'indicaran a principis de curs.

Bibliografia sobre els mètodes de lectura de textos filosòfics
Olivier Abiteboul, Comprendre les textes philosophiques, París, L’Harmattan, 2008.
Jacqueline Russ, Les méthodes en philosophie, París, Armand Colin, 2008.
Philippe Choulet, Dominique Folscheid, Jean-Jacques Wunenburger, Méthodologie philosophique, París, PUF, 2003.
Clare Saunders, David Mossley, George McDonald Ross, Daniele Lamb, Doing Philosophy. A Practical Guide for Philosophers, Continuum, 2008.
Samuel Guttenplan, Jenifer Hornsby, Christopher Janaway, Reading Philosophy. Selected Texts with a Method for Begginers, Wiley Blackwell, 2002.

Manuals de consulta 
Bréhier, Émile, (1928) Historia de la filosofia y la ciencia, Madrid: Tecnos, 1998.
Châtelet, François, (1972) La philosophie et l'histoire, 8 Vol. V. Paris: Hachatte, 2000.
Copleston, Frederick., (2001) Manual de filosofia,9 vol. Barcelona: Ariel, 2011.
Geymonat, Ludovico, (1998) Historia de la filosofia y de la ciencia. Barcelona: Crítica, 2005.
Reale, Giovanniet. Al. (1983) Historia del pensamiento filosófico y científico, 3 Vol. Barcelona:Herder, 1995.

Diccionari
Ferrater Mora, Josep, (1979) Diccionario de filosofia, Madrid: Alianza, 1990.


Programari

No escau. 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt