Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciència, Tecnologia i Humanitats | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
L'assignatura proporciona a l'alumnat les bases argumentals i els coneixements bàsics necessaris per abordar alguns temes i problemes centrals de la filosofia i l’ètica.
L’objectiu és que l'alumnat adquireixi uns coneixements filosòfics introductoris, però també que desenvolupi les capacitats necessàries per emprendre l’estudi interdisciplinari de la ciència, la tecnologia i les humanitats des d’una perspectiva filosófica.
L'assignatura està estructurada en tres blocs:
1) Fonaments de la filosofia i l'ètica
- Què és la filosofia
- Argumentació i opinió
- El bé i la felicitat
- La responsabilitat
- La justícia
- La llibertat
2) Participar del món
3) Filosofia, ètica i ciència
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 5, 8, 9 |
Pràctiques d'aula | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i supervisió de treballs | 4 | 0,16 | 1, 2, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i comentari de textos | 37 | 1,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 |
Treball de conceptes i terminologia | 35,5 | 1,42 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
A les classes, s’introduiran conceptes i debats i es comentaran els textos a treballar. És cabdal que l’estudiantat vagi a classe amb els textos prèviament llegits.
Com a activitat supervisada, es farà un treball grupal sobre algun dels textos que s’haurà d’exposar a classe. Es donaran les instruccions pertinents a l’inici de curs.
Al Campus virtual es proporcionaran els detalls, materials i dates de les diverses activitats proposades al llarg del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 40% | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 8, 9 |
Examen parcial | 20% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 |
Exposició oral | 25% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Treball grupal sobre un text | 15% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Avaluació continua
- Un comentari de text i un qüestionari al final del bloc 1. Es concretarà la data a principi de curs (20%).
- Treball grupal sobre un dels textos: es donaran les pautes a principis de curs. Serà necessari entregar-lo abans de l’exposició oral (15%).
- Exposició oral a partir del treball grupal realitzat. Es donaran les pautes i s’establirà el calendari a principis de curs (25%).
- Examen final: consistirà en preguntes curtes i un comentari de text (40%).
La nota final serà el resultat de la suma de totes les proves. S'aprovarà el curs a partir del 5 sobre 10. El comentari de text, el treball i l’exposició no es podran reavaluar. Per aprovar l’assignatura, la nota de l’examen final haurà de ser almenys d’un 5; si es inferior, caldrà presentar-se a reavaluació.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’examen de recuperació serà similar a l’examen final.
Avaluació única
Les tres proves es duran a terme/s'entregaran el mateix dia.
- Treball sobre un dels textos (15%).
- Exposició oral a partir del treball realitzat. (35%).
- Examen final: consistirà en preguntes curtes i un comentari de text (50%).
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Plagi
En cas que l'alumnat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Ús de IA
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica.
L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Lectures obligatòries
S'indicaran a principis de curs.
Bibliografia sobre els mètodes de lectura de textos filosòfics
Olivier Abiteboul, Comprendre les textes philosophiques, París, L’Harmattan, 2008.
Jacqueline Russ, Les méthodes en philosophie, París, Armand Colin, 2008.
Philippe Choulet, Dominique Folscheid, Jean-Jacques Wunenburger, Méthodologie philosophique, París, PUF, 2003.
Clare Saunders, David Mossley, George McDonald Ross, Daniele Lamb, Doing Philosophy. A Practical Guide for Philosophers, Continuum, 2008.
Samuel Guttenplan, Jenifer Hornsby, Christopher Janaway, Reading Philosophy. Selected Texts with a Method for Begginers, Wiley Blackwell, 2002.
Manuals de consulta
Bréhier, Émile, (1928) Historia de la filosofia y la ciencia, Madrid: Tecnos, 1998.
Châtelet, François, (1972) La philosophie et l'histoire, 8 Vol. V. Paris: Hachatte, 2000.
Copleston, Frederick., (2001) Manual de filosofia,9 vol. Barcelona: Ariel, 2011.
Geymonat, Ludovico, (1998) Historia de la filosofia y de la ciencia. Barcelona: Crítica, 2005.
Reale, Giovanniet. Al. (1983) Historia del pensamiento filosófico y científico, 3 Vol. Barcelona:Herder, 1995.
Diccionari
Ferrater Mora, Josep, (1979) Diccionario de filosofia, Madrid: Alianza, 1990.
No escau.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |