Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Globalització i Diversitat: Dinàmiques Geogràfiques Nord-Sud

Codi: 106206 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 3
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Inmaculada Diaz Soria
Correu electrònic:
inmaculada.diaz@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar aquesta assignatura.


Objectius

Aquesta assignatura explora com es produeixen les jerarquies espacials i les representacions del món des d'una perspectiva geogràfica crítica en un context globalitzat. Mitjançant l'anàlisi de l'eix Nord-Sud, s'estudien processos de territorialització, ecologies polítiques i sabers geogràfics alternatius, amb atenció a la diversitat d'escales, paisatges i subjectes en el món contemporani. Des d'una perspectiva multiescalar i amb perspectiva de gènere, s'analitzen desigualtats geogràfiques, conflictes territorials i sabers situats. Es presta atenció a les aportacions de les geografies feministes, les epistemologies del Sud i la transició ecosocial.

Els seus objectius són:

  • Explorar jerarquies espacials i representacions del món des de l'eix Nord-Sud.
  • Analitzar processos de territorialització i conflictes amb mirada crítica i feminista.
  • Examinar dinàmiques ecològiques, polítiques i culturals amb aportacions del Sud global.
  • Aplicar eines d’anàlisi geogràfic multiescalar per a conflictes i desigualtats territorials.

Competències

    Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar les dinàmiques sociodemogràfiques, geoeconòmiques i ambientals a diferents escales territorials.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Contrastar i comparar les diferents interpretacions de mapes geogràfics. I distingir els diferents sistemes d'informació cartogràfica.
  2. Descriure les relacions espacials, a diferents escales territorials, de la diversitat física, econòmica, social i cultural dels territoris.
  3. Examinar com els diferents processos socials, econòmics, polítics i ambientals creen i transformen els espais i les relacions socials.
  4. Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  5. Explicar l'estructura del món actual des d'una vessant geogràfica.
  6. Fer el tractament bàsic de les imatges, des de l'adquisició fins a l'explotació per a cartografia temàtica de tipus categòric.
  7. Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  8. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  9. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  10. Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Continguts

Contingut:

  1. Geografies del poder: Introducció a l’eix Nord-Sud
  2. Geografies de la diversitat. Diversitat territorial i ecologies del Sud
  3. Conflictes i territoris
  4. La transició ecosocial des d’una perspectiva geogràfica

Les perspectives de gènere, interseccional i decolonial són eixos transversals de l'assignatura.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals participatives (TE) 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5
Pràctiques d'aula (PAUL) 10,5 0,42 2, 3, 4, 5, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Realització dels treballs pràctics 8 0,32 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10
Tutories, seguiment i avaluació 3 0,12 1, 2, 4, 5, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi personal i lectures 60 2,4 3, 4

La metodologia inclou:

  • Classes magistrals participatives
  • Lectures dirigides i debats crítics
  • Anàlisis de materials cartogràfics, audiovisuals i acadèmics amb perspectiva de gènere
  • Tutories individuals i grupals
  • Aprenentatge Basat en Reptes (ABR): elaboració d'un projecte narratiu/cartogràfic multiescalar

El projecte (ABR) estructurarà tot el semestre i donarà sentit als continguts i activitats.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats autònomes 25% 15 0,6 1, 2, 4, 5, 7
Assaig individual 30% 1,5 0,06 2, 3, 4, 5, 9
Assistència i participació 5% 2,5 0,1 4, 10
Projecte semestral 30% 18 0,72 3, 6, 7, 8, 9, 10
Test d'imprescindibles 10% 1,5 0,06 2, 3, 4, 5

AVALUACIÓ CONTINUADA

L'avaluació continuada s'estructura de la següent manera:

  • Proves teòriques (40%) consistents en:
    • Un assaig individual relacionat amb el tema treballat al projecte anual (30%). La data d'entrega prevista és mitjans de novembre.
    • Un test de conceptes imprescindibles (10%). La data de realització prevista és el 8 de gener.
  • Realització d'activitats pràctiques (30%) que es tradueixen en un projecte semestral en grup que estructura el contingut de l'assignatura (ABR). Es treballarà tema a tema, però la presentació final està prevista pel 18 de desembre. 
  • Resolució autònoma d'activitats (25%) relacionades amb la preparació de lectures obligatòries o de tallers relacionats amb temes d'actualitat. Aquestes activitats es vinculen a dues sesións especials que tindran lloc a mitjans d'octubre. La seva realització no és obligatòria, però no realitzar-les implica no comptar amb aquesta part de l'avaluació. L'assistència és obligatòria per poder entregar aquestes activitats.
  • Assistència i participació activa a classe (5%)

Les dates i el contingut de les diferents proves d'avaluació es concretaran el primer dia de classe.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

AVALUACIÓ ÚNICA

Per poder acollir-se a l'avaluació única, cal fer la sol·licitud en els terminis establerts. Es podrà trobar la informació a la web de la facultat i s'explicarà elprimer dia de classe.

L'avaluació única preveu una única data d'entrega per a totes les evidències d'avaluació. 

L'alumnat en avaluació única haurà de realitzar les següents activitats:

  • Les activitats autònomes (30%) relacionades amb la preparació de lectures obligatòries o de tallers relacionats amb temes d'actualitat que tindran lloc en dues sessions a mitjans d'octubre. Es confirmaran les dates el primer dia de classe. En avaluació única, l'estudiant ha d'assistir però pot fer el lliurament fins el dia de l'avaluació única.
  • Projecte autònom semestral (30%). Es proporcionaran les instruccions durant la primera setmana del curs.
  • Examen final (40%).

RECUPERACIONS

  • Per participar a la recuperació, l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA).
  • Per participar al procés de recuperació, l'estudiant ha d'haver obtingut una qualificació mínima de 3,5 en la mitjana de l'assignatura.

  • Queden excloses del procés de recuperació el projecte semestral i tasques relacionades amb l’activitat docent diària. 
  • S’aplicarà el mateix sistema de recuperació per l'avaluació única que per l’avaluació continuada.

ALTRES INFORMACIONS

NO AVALUABLE: L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

ERASMUS: Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

CÒPIA I PLAGI: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, mal ús de la IA, etc.) no són recuperables.

ÚS DE LA IA:

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de pluja d'idees i de suport a l'estructuració del projecte semestral. Altres usos o aquests usos en la resta d'activitats estan completament restringits. En el projecte semestral, els grups han d'incloure un apartat, dins la metodologia, explicant quines parts han estat generades amb IA i quines eines han utilitzat. A les conclusions, han d'incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Agha, Zena; Esson, James; Griffiths, Mark; Joronen, Mikko (2024). Gaza: A decolonial geography. Transactions, 49(2). https://doi.org/10.1111/tran.12675

Daigle, Michelle; Ramírez, Margaret Marietta; Werner, Marion; McKittrick, Katherine; Peck, Jamie; Gidwani, Vinay; Kent, Andy; Chatterton, Paul; Larner, Wendy; Chari, Sharad; Jazeel, Tariq; Theodore, Nik; Pickerill, Jenny; Wright, Melissa W.; Heynen, Nik; Antipode Editorial Collective. (2019). Decolonial Geographies. In Keywords in Radical Geography: Antipode at 50 (pp. 78–84). John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9781119558071.ch14

Datta, Anindita, Hopkins, Peter; Johnston, Lynda; Olson, Elizabeth; Silva, Joseli Maria (2020). Routledge handbook of gender and feminist geographies. Routledge, Taylor and Francis.

Dyck, Isabel (2005). Feminist geography, the “everyday”, and local-global relations: hidden spaces of place-making. The Canadian Geographer, 49(3), 233–243. https://doi.org/10.1111/j.0008-3658.2005.00092.x  

Fraser, Nancy (2008). La justicia social en la era de la política de identidad. Revista de Trabajo, 4(6), 83-99. https://www.jep.gov.co/Sala-de-Prensa/Documents/Fraser_justicia%20social.pdf

Herrero López, Yayo (2021). Los cinco elementos. Una cartografía de la transición ecosocial. Icaria.

Massey, Doreen (2007). For Space. SAGE.

Massey, Doreen (2004). Lugar, identidad y geografías de la responsabilidad en un mundo en proceso de globalización. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 57, 77-84. https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000019/00000025.pdf

Mies, Maria; Shiva, Vandana (1993). Ecofeminism. Zed Books.

Merlinsky, Gabriela (2017). Ecología política del agua y territorialización de las luchas sociales. La experiencia del foro hídrico de Lomas de Zamora. Anthropologica35(38), 119-143. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201701.005

Norberg-Hodge, Helena; Iglesias Saugar, Jesús (2020). El Futuro es local : pasos hacia una economía de la felicidad (1ª edición en castellano). Pol·len Edicions.

Ojeda, Diana (2022). El punto ciego de la propiedad: Género, tierra y despojo en América Latina / Property’s blind spot: Gender, land and dispossession in Latin America. Revista Trace81, 106-131. https://doi.org/10.22134/trace.81.2022.812

Price, Marie; Rowntree, Lester; Lewis, Martin; William Wyckoff (2019). Globalisation and Diversity: Geography of a Changing World. Pearson.

Santos, Milton (2000). Por una geografía nueva. Ariel.

Stoltman, Joseph P. (ed.) (2011). 21st Century Geography (1st ed.). SAGE Publications, Incorporated.

Svampa, M. (2019). Las fronteras del neoextractivismo en América Latina. Conflictos socioambientales, giro ecoterritorial y nuevas dependencias. UNLP-FaHCE. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.5179/pm.5179.pdf.

Zaragocin, Sofia (2019). Gendered Geographies of Elimination: Decolonial Feminist Geographies in Latin American Settler Contexts. Antipode, 51(1), 373–392. https://doi.org/10.1111/anti.12454


Programari

Word, excel, powerpoint.

Programari per fer Story Maps.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Anglès primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 51 Anglès primer quadrimestre tarda