Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 3 |
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per cursar aquesta assignatura.
Aquesta assignatura explora com es produeixen les jerarquies espacials i les representacions del món des d'una perspectiva geogràfica crítica en un context globalitzat. Mitjançant l'anàlisi de l'eix Nord-Sud, s'estudien processos de territorialització, ecologies polítiques i sabers geogràfics alternatius, amb atenció a la diversitat d'escales, paisatges i subjectes en el món contemporani. Des d'una perspectiva multiescalar i amb perspectiva de gènere, s'analitzen desigualtats geogràfiques, conflictes territorials i sabers situats. Es presta atenció a les aportacions de les geografies feministes, les epistemologies del Sud i la transició ecosocial.
Els seus objectius són:
Contingut:
Les perspectives de gènere, interseccional i decolonial són eixos transversals de l'assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals participatives (TE) | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Pràctiques d'aula (PAUL) | 10,5 | 0,42 | 2, 3, 4, 5, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització dels treballs pràctics | 8 | 0,32 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tutories, seguiment i avaluació | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 5, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i lectures | 60 | 2,4 | 3, 4 |
La metodologia inclou:
El projecte (ABR) estructurarà tot el semestre i donarà sentit als continguts i activitats.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats autònomes | 25% | 15 | 0,6 | 1, 2, 4, 5, 7 |
Assaig individual | 30% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 9 |
Assistència i participació | 5% | 2,5 | 0,1 | 4, 10 |
Projecte semestral | 30% | 18 | 0,72 | 3, 6, 7, 8, 9, 10 |
Test d'imprescindibles | 10% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L'avaluació continuada s'estructura de la següent manera:
Les dates i el contingut de les diferents proves d'avaluació es concretaran el primer dia de classe.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
AVALUACIÓ ÚNICA
Per poder acollir-se a l'avaluació única, cal fer la sol·licitud en els terminis establerts. Es podrà trobar la informació a la web de la facultat i s'explicarà elprimer dia de classe.
L'avaluació única preveu una única data d'entrega per a totes les evidències d'avaluació.
L'alumnat en avaluació única haurà de realitzar les següents activitats:
RECUPERACIONS
Per participar al procés de recuperació, l'estudiant ha d'haver obtingut una qualificació mínima de 3,5 en la mitjana de l'assignatura.
ALTRES INFORMACIONS
NO AVALUABLE: L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
ERASMUS: Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
CÒPIA I PLAGI: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, mal ús de la IA, etc.) no són recuperables.
ÚS DE LA IA:
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de pluja d'idees i de suport a l'estructuració del projecte semestral. Altres usos o aquests usos en la resta d'activitats estan completament restringits. En el projecte semestral, els grups han d'incloure un apartat, dins la metodologia, explicant quines parts han estat generades amb IA i quines eines han utilitzat. A les conclusions, han d'incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Agha, Zena; Esson, James; Griffiths, Mark; Joronen, Mikko (2024). Gaza: A decolonial geography. Transactions, 49(2). https://doi.org/10.1111/tran.12675
Daigle, Michelle; Ramírez, Margaret Marietta; Werner, Marion; McKittrick, Katherine; Peck, Jamie; Gidwani, Vinay; Kent, Andy; Chatterton, Paul; Larner, Wendy; Chari, Sharad; Jazeel, Tariq; Theodore, Nik; Pickerill, Jenny; Wright, Melissa W.; Heynen, Nik; Antipode Editorial Collective. (2019). Decolonial Geographies. In Keywords in Radical Geography: Antipode at 50 (pp. 78–84). John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9781119558071.ch14
Datta, Anindita, Hopkins, Peter; Johnston, Lynda; Olson, Elizabeth; Silva, Joseli Maria (2020). Routledge handbook of gender and feminist geographies. Routledge, Taylor and Francis.
Dyck, Isabel (2005). Feminist geography, the “everyday”, and local-global relations: hidden spaces of place-making. The Canadian Geographer, 49(3), 233–243. https://doi.org/10.1111/j.0008-3658.2005.00092.x
Fraser, Nancy (2008). La justicia social en la era de la política de identidad. Revista de Trabajo, 4(6), 83-99. https://www.jep.gov.co/Sala-de-Prensa/Documents/Fraser_justicia%20social.pdf
Herrero López, Yayo (2021). Los cinco elementos. Una cartografía de la transición ecosocial. Icaria.
Massey, Doreen (2007). For Space. SAGE.
Massey, Doreen (2004). Lugar, identidad y geografías de la responsabilidad en un mundo en proceso de globalización. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 57, 77-84. https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000019/00000025.pdf
Mies, Maria; Shiva, Vandana (1993). Ecofeminism. Zed Books.
Merlinsky, Gabriela (2017). Ecología política del agua y territorialización de las luchas sociales. La experiencia del foro hídrico de Lomas de Zamora. Anthropologica, 35(38), 119-143. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201701.005
Norberg-Hodge, Helena; Iglesias Saugar, Jesús (2020). El Futuro es local : pasos hacia una economía de la felicidad (1ª edición en castellano). Pol·len Edicions.
Ojeda, Diana (2022). El punto ciego de la propiedad: Género, tierra y despojo en América Latina / Property’s blind spot: Gender, land and dispossession in Latin America. Revista Trace, 81, 106-131. https://doi.org/10.22134/trace.81.2022.812
Price, Marie; Rowntree, Lester; Lewis, Martin; William Wyckoff (2019). Globalisation and Diversity: Geography of a Changing World. Pearson.
Santos, Milton (2000). Por una geografía nueva. Ariel.
Stoltman, Joseph P. (ed.) (2011). 21st Century Geography (1st ed.). SAGE Publications, Incorporated.
Svampa, M. (2019). Las fronteras del neoextractivismo en América Latina. Conflictos socioambientales, giro ecoterritorial y nuevas dependencias. UNLP-FaHCE. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.5179/pm.5179.pdf.
Zaragocin, Sofia (2019). Gendered Geographies of Elimination: Decolonial Feminist Geographies in Latin American Settler Contexts. Antipode, 51(1), 373–392. https://doi.org/10.1111/anti.12454
Word, excel, powerpoint.
Programari per fer Story Maps.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 51 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |