Logo UAB

Models Econòmics d'Elecció i Interacció Estratègica

Codi: 106201 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Ivanna Marinova Ferdinandova
Correu electrònic:
Ivanna.Ferdinandova@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana que els estudiants hagin superat les assignatures següents:

- Introducció a l'Economia I

- Introducció a l'Economia II 


Objectius

L'objectiu d'aquest curs és introduir els estudiants als models econòmics bàsics.
Al final del curs, els estudiants haurien de ser capaços de crear models bàsics, resoldre'ls i interpretar el significat econòmic dels resultats obtinguts.


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer els fonaments bàsics de l'anàlisi econòmica, tant des d'una perspectiva microeconòmica com a macroeconòmica.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les interaccions estratègiques entre participants i els efectes de les seves accions sobre les decisions de tercers.
  2. Aplicar la teoria de jocs a l'anàlisi de les decisions econòmiques.
  3. Aplicar tècniques quantitatives descriptives i causals que permetin analitzar la realitat econòmica i social.
  4. Descriure els determinants del creixement econòmic i les diferències internacionals en renda per càpita. 
  5. Diferenciar entre diferents estructures dels mercats i analitzar els seus efectes sobre les vendes i els beneficis de les empreses i sobre el benestar dels consumidors.
  6. Examinar l'efecte de les polítiques econòmiques sobre les variables macroeconòmiques.
  7. Identificar els aspectes econòmics que determinen l'oferta i la demanda.
  8. Identificar els determinants de preus i quantitats intercanviades en tota mena de mercats.
  9. Identificar els elements constitutius de la tecnologia i dels costos.
  10. Identificar les característiques del procés de desenvolupament econòmic, així com les seves causes i conseqüències.
  11. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  12. Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en la societat.
  13. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  16. Reconèixer les causes de les crisis econòmiques i els impactes que tenen sobre els diferents sectors d'activitat i economies nacionals.
  17. Reconèixer les condicions en les quals cal la intervenció pública en l'economia.
  18. Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.

Continguts

Tema I: Modelització econòmica bàsica i mètodes d'optimització amb i sense restriccions.
Supòsits bàsics
Models econòmics: definició i exemples
Optimització amb i sense restriccions

Tema II: Presa de decisions individuals: models d'elecció

2.1 Teoria de la decisió
Preferències i funcions d'utilitat
Presa de decisions sota incertesa
Valor esperat i utilitat esperada


2.2 Teoria del consumidor

Problema del consumidor

Funció de demanda

Elasticitat de la demanda
Demanda agregada


2.3 Teoria de l'empresa
Competència
Funció de producció
Funcions de cost
Maximització del benefici
Corba d'oferta
Elasticitat de l'oferta
Oferta agregada

Tema III. Models d'interacció estratègica


3.1 Equilibri parcial
Equilibri
Anàlisi del benestar
Impostos, subvencions, preu mínim, preu màxim


3.3 Teoria de jocs
Jocs simultanis: representació, conceptes de solució i estratègies mixtes
Jocs seqüencials: representació, conceptes de solució i eficiència


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases magistrals 32,5 1,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Exercicis i discusió en grup 17 0,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Supervisades      
Tutories 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Estudi, preparació i discusió d'exercicis 77,5 3,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Lectura de Textes 13 0,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Metodologia


La docència serà presencial.
El material docent estarà disponible en format digital a l'aula Moodle del curs
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Altres proves avaluatives 1% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Examen Final 50% ed la nota final 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Examen Parcial 35% de la nota final 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Avaluació

Procés d'avaluació

El procés d'avaluació constarà de:

1) Examen final amb un pes del 50% 

2) Examen parcial amb un pes del 35% 

3) Presentació en grup amb un pes del 15% 

Com a mínim una part d'alguna de les tres (o més) proves d'avaluació ha de ser del tipus examen escrit i almenys una part d'alguna de les tres (o més) proves d'avaluació ha de ser del tipus test (multiresposta).

Un estudiant que es presenta i lliura qualsevol prova d'avaluació no podrà ser considerat com No Avaluable.

Calendari d'activitats d'avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre (durant la primera setmana de classes)

"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

El professorat escollirà el tipus de prova més adient i eficient per a la reprogramació individual, incloent-hi proves orals.

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de laUniversitat.

Prova de Recuperació (antigament "Reavaluació")

"Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul." Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB).

Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l'assignatura entre 3,5 i 4,9 per a presentar-se a recuperació.

La data d'aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

La nota de la Prova de Recuperació serà qualitativa, amb dues possibles opcions: apte o no apte. Si s'obté una nota d'apte, la nota numèrica final de l’assignatura serà igual a 5. Si el alumne o alumna obté un "no apte", no superarà l’assignatura y la seva nota final serà la nota prèvia a la recuperació.

Irregularitats en actes d'avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variaciósignificativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa AcadèmicaUAB)

Normes decomportament

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, el/la professor/a podrà minvar la nota mitjana obtinguda en les "activitats d'avaluació addicionals" entre un 1 i 2 punts sobre 10 a aquell/a alumne que de forma reiterada no respecti les indicacions del/de la professor/a quant a normes de comportament a classe.  El/la professor/a anunciarà aquestes normes a principi de curs. 

 L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

PROVA D’AVALUACIÓ ÚNICA (Art. 265 de la Normativa Acadèmica de la UAB)

La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.

L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau/màster dins del termini i amb el procediment  que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.

Presencialitat:

  • La presència de l’estudiant és obligatòria el dia que es realitzi l’avaluació única. La data serà la mateixa que la de l’examen final de semestre que consta en el calendari d’avaluacions publicat per la Facultat d’Economia i Empresa i aprovat en Comissió d’Afers Docents i Acadèmics de la Facultat. La duració de l’avaluació única s’haurà d’especificar dins les característiques de l’activitat.
  • El 100% de les evidències s’han de lliurar el dia de l’avaluació única.
  • Les evidències d’avaluaciórealitzadespresencialment el dia de l’avaluació única han de tenir un pes mínim del 70%.

 

Tipologia  Evidència (1)

Pes a l’avaluació final (%) (2)

Durada de l’activitat

L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta? (SÍ/NO) (3)

 Exàmen

 100%

 2h.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOTAL

100%

 

 

 

2.2 RECUPERACIÓ:

“En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova oevidència d’avaluació.”

2.3 REVISIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:

“La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada”.

 


Bibliografia

Varian, H.. Microeconomía Intermedia: Un enfoque actual. Antoni Bosch, 9a edición.


Programari

No es necessàri cap programari especial.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 50 Anglès segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 50 Anglès segon quadrimestre tarda