Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Economia Internacional

Codi: 106193 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Mario Francesco Carillo
Correu electrònic:
mario.carillo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els coneixements que resulten d'haver cursat les assignatures "Introducció a l'economia I i II" es a dir, una comprensió dels conceptes bàsics de l'economia i un coneixement dels grans trets de l'evolució de l'economia mundial i les relacions internacionals.


Objectius

Els principals objectius d'aquesta assignatura són:
- Adquirir coneixements sobre l'estructura i composició dels fluxos d'intercanvi actuals i la seva evolució històrica,
- Adquirir instruments analítics per a poder proporcionar indicadors pertinents i així interpretar la implicació politicoeconòmica dels fluxos internacionals d'intercanvi i, en general, el procés de globalització,
- Identificar les condicions d'internacionalització de les empreses i dels seus processos productius: cadenes de valors, outsourcing, offshoring,
- Reconèixer i interpretar les polítiques canviàries dels bancs centrals i la seva acció sobre la intensitat i direcció dels fluxos d'intercanvi i les relacions comercials,
- Adquirir coneixements sobre els sistemes de pagament internacionals vinculats a les polítiques canviàries i el seu paper en les crisis financeres internacionals des de 1945.


Competències

  • Diferenciar i analitzar el tipus de relacions que s'han establert en el segle passat entre els diversos agents socials, polítics i econòmics tant en marcs nacionals com regionals i internacionals.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Identificar els principis analítics fonamentals en economia internacional, la globalització dels mercats i els processos d'integració econòmica.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el balanç en termes de benestar de les diferents polítiques comercials.
  2. Analitzar l'impacte sobre el comerç internacional causat per un canvi en els recursos, i integrar la relació entre el creixement i el comerç internacional.
  3. Comprendre els principals indicadors de competitivitat dels països.
  4. Comprendre la necessitat i els efectes tant de les reformes polítiques i econòmiques dutes a terme des de la crisi en la Unió Econòmica i Monetària com de les pendents o en curs.
  5. Demostrar capacitat d'adaptació en entorns canviants.
  6. Demostrar iniciativa i capacitat de treballar de manera autònoma quan la situació ho requereixi.
  7. Descriure els moviments internacionals de factors i analitzar els mercats corresponents.
  8. Identificar avantatges comparatius.
  9. Identificar els determinants de les inversions estrangeres directes i de la migració internacional, així com l'impacte socioeconòmic que tenen en els països d'origen i destinació.
  10. Identificar els vincles que condicionen les relacions de lliure comerç internacional i, en general, limiten el procés de globalització.
  11. Identificar les característiques del procés d'integració econòmica i monetària a Europea, així com les seves causes i conseqüències.
  12. Identificar les característiques dels patrons de creixement econòmic a Europa durant la segona meitat del segle XX.
  13. Identificar les teories clàssiques i modernes del comerç internacional, així com l'evidència empírica associada.
  14. Interpretar els fets econòmics del món contemporani i la configuració actual de l'economia mundial.
  15. Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  16. Organitzar la feina adequadament, tant pel que fa a la gestió del temps com a l'ordenació i la planificació.
  17. Ponderar la incidència sobre els equilibris internacionals de les diferents polítiques comercials (quotes, aranzels, subsidis, etc.).
  18. Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  19. Reconèixer els principals determinants dels processos d'internacionalització de les empreses.
  20. Reconèixer les causes de la crisi financera i els impactes que té sobre els diferents sectors d'activitat i economies nacionals.
  21. Relacionar les teories i institucions amb la regulació del comerç internacional.
  22. Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  23. Trobar patrons de comerç en funció dels avantatges comparatius.
  24. Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  25. Vehicular la diversitat de productes amb la competència imperfecta i rendiments d'escala.

Continguts

Els principals temes d’aquest curs són:

a) Evidència sobre els fluxos de comerç internacional: dades actuals i històriques. Introducció a les diferents eines i indicadors per a identificar patrons comercials. L'estructura dels Comptes Nacionals. Identificació, interpretació i conseqüències econòmiques dels diferents patrons comercials. El procés de Globalització.

b) Els determinants dels patrons comercials: teoria i evidència.

c) La creació d'àrees de lliure intercanvi o unions duaneres: antecedents teòrics i implicacions polítiques. Institucions (FMI, OMC).

d) Mobilitat internacional de factors: MNE i IED. Cadenes de valor. Dimensió de gènere, divisió internacional del treball i migració.

e) El mercat de divises i els tipus de canvi: conceptes bàsics, tipus i règims de tipus de canvi.

d) Els mercats financers internacionals: les possibles intervencions en el mercat canvis. L'evolució del sistema monetari internacional (El patró oro 1870-1914, Bretton Woods 1944-1971, La crisi del dòlar, La UEM i l'EURO 1971 d'ara endavant). Fluxos de capital i crisi del deute (Mèxic, 1994-1995, Àsia 1997, Rússia, 1998, el Brasil 1999, Turquia 2001, l'Argentina 2001-2002.....). Criptomonedes. 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i practiques 45 1,8 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 20, 21, 23, 25
Tipus: Supervisades      
Tutories i activitats de seguiment 21 0,84 1, 3, 5, 6, 10, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 24
Tipus: Autònomes      
Lectures, estudi del material, recopilacio i tractament infiormacio i dades 80 3,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25

Les activitats docents previstes en aquest curs alternaran:
- Classes de teories,
- Classes de pràctiques i seminaris.
Es requerirà també a tothom la realització de tasques d'aprenentatge (individual o en grup) per a l'elaboració d'informes o qualsevol altre tipus de document (per lliurar) per a avaluar el grau d'assimilació dels diferents temes i conceptes tractats en classe.

                     

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Altres activitats (assajos, presentacions...) 20% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Examen final 50% 1,5 0,06 4, 11, 20
Examen parcial 30% 1,5 0,06 1, 3, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 19, 21, 25

Avaluació continuada

L'avaluació continuada de l'aprenentatge (qualificació final) serà la mitjana ponderada de les següents activitats:

- 30% examen parcial que inclou el temari que s'indicará a classe,
- 50% examen final que inclou el temari que s'indicarà a classe 
- 20% avaluació intermèdia (assajos, presentacions, preguntes..) tal com el professor indicarà a classe,

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions

La qualificació final mínima per aprovar l'assignatura és de 5. La qualificació final és la mitjana ponderada de les puntuacions de les totes les activitats proposades durant el curs.
Si la qualificació global final és inferior a 3.5, l'alumne/a haurà de repetir tot el curs del proper any.

Els/les alumnes amb una qualificació entre 3.5 i menys de 5 podran fer un examen de recuperació. La prova de recuperació consisteix en una síntesi dels continguts de l'assignatura. La Facultat de Lletras fixarà el calendari d'aquest examen. Si l'alumne/a passa l'examen de recuperació (amb nota mínima de 5), l'alumne/a haurá aprovat l'assignatura.

L'alumne/a rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. Per tant, l'alumne/a que participi a més del 30% d'activitats serà qualificat d'acord amb els resultats d'aquestes activitats, encara que no es presenti a l'examen final.

 

Avaluació única

La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada. Els i les estudiants poden acollir-se a l’avaluació única mitjançant un formulari, tal com s’indicarà al web de la Facultat de Lletres.

Totes proves d’avaluació única es realitzaran el mateix dia de la prova final de l’avaluació continuada d’aquesta assignatura en funció del calendari establert per la Facultat.

Les proves de l’avaluació única i el seu pes a l’avaluació final són:

- 30% examen desenvolupament teòric parts a i b del temari,

- 50% examen desenvolupament teòric parts c, d i e del temari,

- 20% Lliurament d’un assaig i la seva presentació tal com s’indicarà a classe.

La duració estimada total de les proves d’avaluació única serà el voltant de les cinc hores.

 

En cas que l’alumne/a realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura  serà 0.

 

Recuperació
 
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA). Es poden excloure, amb el vistiplau de la coordinació d’estudis i del centre, del procés de recuperació aquelles activitats que, per la seva naturalesa, es consideri que no són recuperables, sempre i quan no superin conjuntament el 50% de la qualificació final de l’assignatura i s’hagi indicat degudament a la Guia Docent. El resultat màxim que es pot obtenir a l’examen de recuperació és un 5.
 
Per participar al procés de recuperació el professor o professora responsable de l’assignatura pot exigir haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l’assignatura. Aquesta qualificació no pot superar en cap cas el 3,5.
 

Intel·ligència Artificial (IA)

En aquest curs, l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) està permès exclusivament per a tasques de suport, com ara la cerca de referències o altra informació, la correccióde textoso les traduccions. L’estudiant ha d’identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i en el resultat final de l’activitat. Si l’estudiant no revela l’ús de la IA en qualsevol activitat que sigui objecte d’avaluació, es considerarà una manca d’integritat acadèmica i podrà comportar una penalització parcial o total en la qualificació de l’activitat.


Bibliografia

 

Referències bàsiques:

Pugel, Th. (2023): "International Economics", McGraw-Hill, 18th Edition (disponible en línia a través de la Biblioteca de la UAB)

Krugman, P., Obsfeld, M. and Melitz M. (2022): " International Economics: theory and policy", 12th Edition,Pearson Global Edition (disponible en línia a través de la Biblioteca de la UAB) 

 

Altres referències:

Beugelsdijk, S., Brackman, S., Garretsen, H., Van Marrewijk, Ch. and Murtunu, S. (2024): "International Economics and Business. Nations and Firms in the Global Economy", Cambridge University Press (edició en paper disponible a la Biblioteca de la UAB)

Tugores-Ques, J. (2006): "Economía Internacional", 6a edición, McGraw-Hill (edició en paper disponible a la Biblioteca de la UAB)

Feenstra, R. and Taylor. A. (2014): "International Trade", McGraw-Hill (edició en paper disponible a la Biblioteca de la UAB)

 

Fons de dades

FMI (http://www.imf.org),

World Bank (http://www.worldbank.org),

EuropeanUnion (http://www.europa.eu.int),

Euro (http://www.euro.eu.int),

World Trade Organization (http://www.wto.org),

OCDE (http://www.oecd.org),

ONU (http://www.un.org),

INE (http://www.ine.es/),

European Central Bank (http://www.ecb.int/home/html/index.en.html)

 

Altres referències s'indicarán a classe.

 


Programari

Microsoft Excel (o equivalent)


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 50 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 50 Anglès segon quadrimestre tarda