Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els coneixements que resulten d'haver cursat les assignatures "Introducció a l'economia I i II" es a dir, una comprensió dels conceptes bàsics de l'economia i un coneixement dels grans trets de l'evolució de l'economia mundial i les relacions internacionals.
Els principals objectius d'aquesta assignatura són:
- Adquirir coneixements sobre l'estructura i composició dels fluxos d'intercanvi actuals i la seva evolució històrica,
- Adquirir instruments analítics per a poder proporcionar indicadors pertinents i així interpretar la implicació politicoeconòmica dels fluxos internacionals d'intercanvi i, en general, el procés de globalització,
- Identificar les condicions d'internacionalització de les empreses i dels seus processos productius: cadenes de valors, outsourcing, offshoring,
- Reconèixer i interpretar les polítiques canviàries dels bancs centrals i la seva acció sobre la intensitat i direcció dels fluxos d'intercanvi i les relacions comercials,
- Adquirir coneixements sobre els sistemes de pagament internacionals vinculats a les polítiques canviàries i el seu paper en les crisis financeres internacionals des de 1945.
Els principals temes d’aquest curs són:
a) Evidència sobre els fluxos de comerç internacional: dades actuals i històriques. Introducció a les diferents eines i indicadors per a identificar patrons comercials. L'estructura dels Comptes Nacionals. Identificació, interpretació i conseqüències econòmiques dels diferents patrons comercials. El procés de Globalització.
b) Els determinants dels patrons comercials: teoria i evidència.
c) La creació d'àrees de lliure intercanvi o unions duaneres: antecedents teòrics i implicacions polítiques. Institucions (FMI, OMC).
d) Mobilitat internacional de factors: MNE i IED. Cadenes de valor. Dimensió de gènere, divisió internacional del treball i migració.
e) El mercat de divises i els tipus de canvi: conceptes bàsics, tipus i règims de tipus de canvi.
d) Els mercats financers internacionals: les possibles intervencions en el mercat canvis. L'evolució del sistema monetari internacional (El patró oro 1870-1914, Bretton Woods 1944-1971, La crisi del dòlar, La UEM i l'EURO 1971 d'ara endavant). Fluxos de capital i crisi del deute (Mèxic, 1994-1995, Àsia 1997, Rússia, 1998, el Brasil 1999, Turquia 2001, l'Argentina 2001-2002.....). Criptomonedes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i practiques | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 20, 21, 23, 25 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i activitats de seguiment | 21 | 0,84 | 1, 3, 5, 6, 10, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 24 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, estudi del material, recopilacio i tractament infiormacio i dades | 80 | 3,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Les activitats docents previstes en aquest curs alternaran:
- Classes de teories,
- Classes de pràctiques i seminaris.
Es requerirà també a tothom la realització de tasques d'aprenentatge (individual o en grup) per a l'elaboració d'informes o qualsevol altre tipus de document (per lliurar) per a avaluar el grau d'assimilació dels diferents temes i conceptes tractats en classe.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Altres activitats (assajos, presentacions...) | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Examen final | 50% | 1,5 | 0,06 | 4, 11, 20 |
Examen parcial | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 3, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 19, 21, 25 |
Avaluació continuada
L'avaluació continuada de l'aprenentatge (qualificació final) serà la mitjana ponderada de les següents activitats:
- 30% examen parcial que inclou el temari que s'indicará a classe,
- 50% examen final que inclou el temari que s'indicarà a classe
- 20% avaluació intermèdia (assajos, presentacions, preguntes..) tal com el professor indicarà a classe,
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions
La qualificació final mínima per aprovar l'assignatura és de 5. La qualificació final és la mitjana ponderada de les puntuacions de les totes les activitats proposades durant el curs.
Si la qualificació global final és inferior a 3.5, l'alumne/a haurà de repetir tot el curs del proper any.
Els/les alumnes amb una qualificació entre 3.5 i menys de 5 podran fer un examen de recuperació. La prova de recuperació consisteix en una síntesi dels continguts de l'assignatura. La Facultat de Lletras fixarà el calendari d'aquest examen. Si l'alumne/a passa l'examen de recuperació (amb nota mínima de 5), l'alumne/a haurá aprovat l'assignatura.
L'alumne/a rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. Per tant, l'alumne/a que participi a més del 30% d'activitats serà qualificat d'acord amb els resultats d'aquestes activitats, encara que no es presenti a l'examen final.
Avaluació única
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada. Els i les estudiants poden acollir-se a l’avaluació única mitjançant un formulari, tal com s’indicarà al web de la Facultat de Lletres.
Totes proves d’avaluació única es realitzaran el mateix dia de la prova final de l’avaluació continuada d’aquesta assignatura en funció del calendari establert per la Facultat.
Les proves de l’avaluació única i el seu pes a l’avaluació final són:
- 30% examen desenvolupament teòric parts a i b del temari,
- 50% examen desenvolupament teòric parts c, d i e del temari,
- 20% Lliurament d’un assaig i la seva presentació tal com s’indicarà a classe.
La duració estimada total de les proves d’avaluació única serà el voltant de les cinc hores.
En cas que l’alumne/a realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Intel·ligència Artificial (IA)
En aquest curs, l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) està permès exclusivament per a tasques de suport, com ara la cerca de referències o altra informació, la correccióde textoso les traduccions. L’estudiant ha d’identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i en el resultat final de l’activitat. Si l’estudiant no revela l’ús de la IA en qualsevol activitat que sigui objecte d’avaluació, es considerarà una manca d’integritat acadèmica i podrà comportar una penalització parcial o total en la qualificació de l’activitat.
Referències bàsiques:
Pugel, Th. (2023): "International Economics", McGraw-Hill, 18th Edition (disponible en línia a través de la Biblioteca de la UAB)
Krugman, P., Obsfeld, M. and Melitz M. (2022): " International Economics: theory and policy", 12th Edition,Pearson Global Edition (disponible en línia a través de la Biblioteca de la UAB)
Altres referències:
Beugelsdijk, S., Brackman, S., Garretsen, H., Van Marrewijk, Ch. and Murtunu, S. (2024): "International Economics and Business. Nations and Firms in the Global Economy", Cambridge University Press (edició en paper disponible a la Biblioteca de la UAB)
Tugores-Ques, J. (2006): "Economía Internacional", 6a edición, McGraw-Hill (edició en paper disponible a la Biblioteca de la UAB)
Feenstra, R. and Taylor. A. (2014): "International Trade", McGraw-Hill (edició en paper disponible a la Biblioteca de la UAB)
Fons de dades
FMI (http://www.imf.org),
World Bank (http://www.worldbank.org),
EuropeanUnion (http://www.europa.eu.int),
Euro (http://www.euro.eu.int),
World Trade Organization (http://www.wto.org),
OCDE (http://www.oecd.org),
ONU (http://www.un.org),
INE (http://www.ine.es/),
European Central Bank (http://www.ecb.int/home/html/index.en.html)
Altres referències s'indicarán a classe.
Microsoft Excel (o equivalent)
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 50 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 50 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |