Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es considera indispensable que els/les estudiants comptin amb un nivell d’anglès corresponent al B2 del marc de referència europeu, malgrat que per l’accés al grau no es preveu una prova específica de nivell de competència lingüística en anglès.
En el marc d’aquesta assignatura els/les alumnes coneixeran i analitzaran la història europea des de 1945 fins a l'actualitat. L'assignatura cobreix fets històrics fonamentals, així com les relacions i interaccions històriques i culturals, inclosa la perspectiva de gènere, entre els països del continent. L'assignatura inclou classes magistrals, lectura de textos històrics, investigació autònoma d'informació històrica, així com redacció de ressenyes i articles analítics. Els terminis de les activitats avaluables estan indicats en el calendari de l'assignatura i s'han de complir estrictament.
1. Europa com a narrativa i realitat
2. Europa de postguerra: política, economia, gènere i societat
3. La política de la unificació europea
4. El desmantellament dels imperis colonials i el seu impacte a Europa
5. Europa darrere del Teló d’Acer
6. 1968 i les conseqüències: canvi social i cultural a l’Europa de la postguerra
7. Un continent en canvi: de la socialdemocràcia al neoliberalisme
8. Les revolucions de l’Europa central i oriental, 1989-1991
9. Els anys noranta: Europa unida?
10. El nou mil·lenni: nous reptes per a Europa
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 45 | 1,8 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 22 |
Debats i discussions | 6 | 0,24 | 1, 2, 8, 13, 18, 19, 22, 23, 25, 26 |
Lectura comprensiva de textos acadèmics. | 5 | 0,2 | 1, 4, 5, 6, 13, 14, 15, 16, 17, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Aprenentatge d'estratègies de recerca d'informació | 8 | 0,32 | 1, 2, 11, 12, 13, 15, 19, 21, 24 |
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics | 24 | 0,96 | 1, 2, 4, 8, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 20, 21, 24, 26 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 30 | 1,2 | 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 21, 24 |
- Classes teòriques.
- Debats i discussions.
- Lectura comprensiva de textos acadèmics.
- Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.
- Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
- Estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examens escrits | 50% | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 26 |
Presentació oral | 10% | 8 | 0,32 | 6, 8, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25 |
Treball escrit individual | 40% | 22 | 0,88 | 1, 2, 4, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 20, 21, 24, 26 |
La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.
Avaluació continuada
Presentació oral – 10%
Aquesta part de l'avaluació consistirà en l'exposició oral d'un dels textos de la lectura obligatòria per a la sessió. L’exposició tindrà una durada màxima de 15 minuts i serà acompanyada per un Powerpoint que s'utilitzarà sobretot per presentar material gràfic addicional, amb l'objectiu d'aprofundir en un o diversos aspectes del tema tractat.
Treball escrit individual – 40%
Amb el treball escrit individual els/les alumnes obtindran la possibilitat de realitzar recerca sobre un tema específic del seu propi interès, sempre que s'inscriu en el marc de l'assignatura. El treball tindrà una extensió d'aproximadament 8 pàgines (TNR; interlineat 1,5) i anirà acompanyat per un esquema bàsic dels continguts i una bibliografia investigada de forma autònoma pels alumnes.
Proves escrites - 50%
Hi haurà dues proves escrites, cada una equivalent a 25% de la nota final. En les proves escrites, els/les estudiants hauran de respondre una sèrie de preguntes per demostrar la seva capacitat per explicar i contextualitzar temes històrics i donar la seva opinió qualificada sobre fets passats.
Avaluació única
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el/la docent i l’estudiant.
Recuperació
Podran accedir a la recuperació els/les estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. L’estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota. En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.
Qualificació de "no avaluable"
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim del 30% de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Les irregularitats fan referència, per exemple, a copiar en un examen, copiar de fonts sense indicar l'autoria, o un ús indegut de la IA com presentar com a original un treball que ha estat generat per una eina o programa d'IA. Aquestes activitats d’avaluació no són recuperables.
Ús restringit de IA
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca d'informació i correcció de textos. En el cas d’assignatures de graus filològics, l’ús de la traducció l’ha d’autoritzar el/la professor/a. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Estudiants d'intercanvi
Els estudiants d'intercanvi que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
Andry, Aurélie Dianara. Social Europe, the Road not Taken: The Left and European Integration in the Long 1970s. Oxford: Oxford University Press, 2022.
Berger, Stefan, and Chris Lorenz, eds. The Contested Nation: Ethnicity, Class, Religion and Gender in National Histories. New York: Palgrave Macmillan, 2008.
Chakrabarty, Dipesh. Provincializing Europe: Postcolonial Thought and Historical Difference. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2000.
Deighton, Ann, and Alan S. Milward, eds. Widening, Deepening and Acceleration: The European Economic Community, 1957-1963. Baden-Baden: Nomos, 1999.
Ekengren, Ann-Marie. “How Ideas Influence Decision-Making: Olof Palme and Swedish Foreign Policy, 1965-1975.” Scandinavian Journal of History 36, no. 2 (2011): 117-134.
Fukuyama, Francis. “The End of History?” The National Interest, no. 16 (Summer 1989).
Gowan, Peter, and Perry Anderson, eds. The Question of Europe. London: Verso, 2000.
Harvey, David. A Brief History of Neoliberalism. New York and Oxford: Oxford University Press, 2005.
Judt, Tony. Postwar: A History of Europe since 1945. New York: The Penguin Press, 2005.
Moravcsik, Andrew. The Choice for Europe: Social Purpose and State Power from Messina to Maastricht. London: Routledge, 2013.
Mudde, Cas, ed. The Populist Radical Right: A Reader. London: Routledge, 2017.
Sassoon, Donald. One Hundred Years of Socialism: The West European Left in the Twentieth Century. London: I. B. Tauris, 2014.
Staniszkis, Jadwiga. Poland’s Self-Limiting Revolution, ed. Jan T. Gross. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1984.
Taubman, William. Gorbachev: His Life and Times. London: Simon & Schuster, 2017.
Ther, Philipp. “Beyond the Nation: The Relational Basisof a Comparative European History of Germany and Europe.” Central European History 36, no. 1 (2003): 45-73.
Todorova, Maria. Imagining the Balkans. NewYork & Oxford: Oxford University Press, 1997.
United States Institute of Peace, “Whither the Bulldozer? Nonviolent Revolution and the Transition to Democracy in Serbia.” United States Institute of Peace Special Report, no. 72 (August 2001).
Wakeman, Rosemary, ed. Themes in Modern European History since 1945. London: Routledge, 2003.
Woolf, Stuart. “Europe and its Historians.” Contemporary European History 12, no. 3 (2003): 323-337.
X [George F. Kennan]. “The Sources of Soviet Conduct.” Foreign Affairs 25, no. 4 (1947): 566-582.
---
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 50 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 50 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |