Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Salut i Metodologies de Recerca Qualitativa
Codi: 106140
Crèdits: 3
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Infermeria |
OT |
4 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Objectius
La finalitat de l'assignatura és proporcionar coneixements i destreses adequades per avaluar de manera crítica la literatura científica infermera realitzades amb mètodes qualitatius. També pretèn augmentar la comprensió de l'estudiantat sobre el patiment humà o què significa la malaltia i la trajectòria de pacient per la persona que la pateix. Pretén també, incorporar una visió sensible al gènere durant el procés de recerca.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Utilitzar la metodologia científica en les pròpies intervencions.
Resultats d'aprenentatge
- Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
- Argumentar el paper de les desigualtats de gènere en la ciència, tant en la producció científica com en l'aspecte professional i acadèmic.
- Argumentar l'aplicabilitat de la recerca qualitativa en l'atenció en salut per fomentar les cures centrades en la persona.
- Descriure l'evidència que aporta la recerca qualitativa per millorar l'atenció centrada en les persones.
- Explicar els principis ètics implicats en la recerca infermera.
- Identificar els diferents mètodes de recerca en ciències de la salut.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Continguts
Paradigmes de la investigació: positivista vs fenomenològic-interpretatiu. Perspectiva de gènere en salut amb mètodes qualitatius.
Introducció a les metodologies interpretatives: etnografia, fenomenologia. Introducció a les metodologies crítiques: investigació-acció-participació. Tècniques de mostreig i saturació de la informació. Tècniques qualitatives de recollida de dades aplicades al procés de salut-malaltia-atenció. Anàlisis i codificació dades qualitatives. Criteris de rigor de la recerca qualitativa. Lectura crítica de la literatura científica amb metodologia qualitativa.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
PRÀCTIQUES D'AULA |
13
|
0,52 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
TEORIA |
12
|
0,48 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
ESTUDI PERSONAL |
40,55
|
1,62 |
1, 2, 7
|
Les diferents metodologies d'aprenentatge vertebren l'assoliment tant dels continguts teòrics com de les destreses relacionades amb un pensament crític en la presa de decisions en els processos de salut-malaltia-atenció.
A Teoria es realitzaran els continguts bàsics i necessaris per poder realitzar la resta de metodologies docents.
A les pràctiques d'aula es realitzarà:
- l'anàlisi crític d'articles originals amb metodologia qualitativa. Aquest articles originals seran majoritàriament en anglès. Es treballarà en grups. Per realitzar aquesta lectura crítica s'utilitzara una plantilla que es farà servir com a checklist per detectar i argumentar el rigor metodològic de l'article. També s'utilitzarà un altre checklitst per per detectar i argumentar si s'ha tingut en compte la perspectiva de gènere a la recerca.
- la planificació d'una cerca en bases de dades cietnífiques partint d'una pregunta de recerca de caire qualitatiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Proves objectives: ítems d'elecció múltiple |
35% |
3
|
0,12 |
3, 4, 5, 6
|
Entrega de treballs |
30% |
3
|
0,12 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Proves objectives: ítems d'elecció múltiple |
35% |
3,45
|
0,14 |
1, 3, 4, 5, 6, 7
|
AVALUACIO CONTINUADA
Les proves d'avaluació són:
1) dues proves objectives:
a) Un examen tipus test on s'avalauarà la teoria, tindrà un pes del 35 %.
b) un examen tipus test on es realitzaran preguntes sobre un article original amb antelació s'haurà passat pel Moodle i que s'haurà de portar imprès el dia de l'examen. Tindrà un pes del 35%.
2) entrega de treball: cada grup de seminari entregarà, al final dels seminaris un treball (30%). Aquest treball consisteix en realitar per escrit la lectura crítica d'un article original donant resposta al checklitst que s'ha anat treballant durant els seminaris.
Nota final:
- La qualificació final de l'assignatura és la mitjana ponderada de cadascuna de les activitats avaluatives.
- La qualificació final de l'assignatura és la mitjana ponderada de les activitats d'avaluació, sempre i quan, la nota de cada una d'aquestes sigui igual o superior a 4 . En els casos que alguna de les activitats d'avaluació sigui inferior a 4, la nota numèrica resultant serà la mitjana ponderada segons el criteris anteriors sempre que sigui inferior a 5, o es fixarà en 4.3 sempre que la mitjana ponderada sigui superior a 5.
Criteris d'avaluació:
- Totes les activitats d'avaluació sÓn de realització obligatòria, encasde no presentar-se es qualificarà com a No Avaluable (NA) i es quantificarà com a zero (0).
- Definició de NO AVALUABLE: s'entendrà per No Avaluable (NA) aquella situació en la que l'estudiant NO es presenti al 50% o més de les activitats d'avaluació.
- Els estudiants que nohagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada es podran presentar a una prova de recuperació sempre i quan l'estudiant hagi estat avaluat de les dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
- Per aprovar l’assignatura cal obtenir un mínim de 5,0 en la nota final, en cas contrari s'anirà a recuperació.
Ús IA: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport la correcció de textos o les traduccions o la realització de suport audiovisual. La utilització d’IA en tasques de suport com la cerca bibliogràfica o d’informació o qualsevol altra tasca de generació de coneixement està prohibida. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades, incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat i referenciar-les (tal com s’especifica a bibliografia). La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Recuperació:
- Els/les estudiants que no hagin superat l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada es podran presentar a una prova de recuperació sempre que l'estudiant hagi estat avaluat de les dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
- La prova de recuperació inclourà tot el temari de l'assignatura i els aprenentatges dels seminaris i pràcrtiques de laboratori
- A la recuperació l’alumne/a haurà de fer un examen tipus test on recupera tota l'assignatura. Es faran preguntes sobre un altre article original que hauran de portar imprès el dia de l'examen.
- La nota de recupració serà la nota final de l'assignatura, no promitjarà en cap cas amb les activitats avaluatives aprovades.
- Cal obtenir un mínim de 5,0 en l'examen de recuperació per provar l'assignatura.
Revisió de proves: tenen dret a revisió de les proves d'avaluació tots els estudiants prèvia cita amb el professor. La revisió consistirà en una tutoria individual on es farà el feed-back ambl'estudiant en relació a la seva avaluació.
El tractament eventual decasos particulars: Es realitzarà a partir d'un comitè docent (format pel coordinador de l'assignatura, i 2 professors del departament experts en la matèria) ons'avaluarà la situació particular de l'estudiant i es prendran les decisions més adients.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport la correcció de textos o les traduccions o la realització de suport audiovisual. La utilització d’IA en tasques de suport com la cerca bibliogràfica o d’informació o qualsevol altra tasca de generació de coneixement està prohibida. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades, incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat i referenciar-les (tal com s’especifica a bibliografia). La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única
Bibliografia
Biliografia Seleccionada
- Susan K. Grove., Jennifer R. Gray, Nancy Burns. Investigación en enfermería. Desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia. Madrid. Elsevier. 6a ed. 2021
- McCance, Tanya, Jan Dewing, and Brendan McCormack. Person-Centred Nursing Research : Methodology, Methods and Outcomes. Springer Nature Switzerland, 2021. Print.
- Ana Berenguera, Maria J. Fernández de Sanmamed, Mariona Pons, Enriqueta Pujol, Dolors Rodríguez, Silvia Saura. Escuchar, observar y comprender. Recuperando la narrativa en las Ciencias de la Salud. Aportaciones de la investigacióncualitativa. Barcelona: Institut Universitari d’Investigació en Atenció Primària Jordi Gol (IDIAP J. Gol), 2014
- David Silverman. Interpreting qualitative data : methods for analysing talk, text and interaction. London. Sage, 2014.
- John W. Creswell. Research design : qualitative, quantitative, and mixed method approaches. California. Sage Publications; 3rd ed; 2009. Disponible en http://fe.unj.ac.id/wp-content/uploads/2019/08/Research-Design_Qualitative-Quantitative-and-Mixed-Methods-Approaches.pdf
- Maria L. Vázquez Navarrete; M. Rejane Ferreira da Silva; Amparo Mogollon Pérez; Maria J. Fernández de Sanmamed Santos ;M. Eugenia Delgado Gallego; Ingrid Vargas Lorenzo. Introducción a las técnicas cualitativas de investigación aplicadas en salud. Cursos GRAAL 5. Materials 168. 2006.
- Amanda Coffey; Paul Atkinson. Encontrar el sentido a los datos cualitativos: estrategias complementarias de investigación. Universidad de Alicante. 2005
Bibliografia de consulta
- Kara, Helen, and Su-ming Khoo. Qualitative and Digital Research in Times of Crisis : Methods, Reflexivity and Ethics / Edited by Helen Kara and Su-Ming Khoo. Ed. Helen Kara and Su-ming Khoo. 1st ed. Bristol: Policy Press, 2022. Print.
- Lincoln, Timothy. Qualitative Research. Chicago, IL: Atla Open Press, 2021. Web.
- Neale, Bren, and Graham Crow. What Is Qualitative Longitudinal Research? London: Bloomsbury Publishing Plc, 2018. Web.
- Sonyel Oflazoglu. Qualitative Versus Quantitative Research. Rijeka, Croatia: IntechOpen, 2017. Web.
- Oriol Romaní (ed.). Etnografía, técnicas cualitativas e investigación en salud: un debate abierto. Publicacions URV, Tarragona. 2013. Disponible en https://www.academia.edu/7065196/Etnograf%C3%ADa_metodolog%C3%ADas_cualitativas_e_investigaci%C3%B3n_en_salud_un_debate_abierto
Recursos internet
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
http://www.scopus.com/
http://www.doaj.org/
http://www.easp.es/exploraevidencia/
Programari
No s'utilitza cap programari.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
301 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
501 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
601 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
301 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
501 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
601 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |