Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Infermeria | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Haver assistit a les sessions sobre prevenció de riscos.
Haver assistit a les sessions pràctiques.
Carnet de vacunació actualitzat
Documentació i identificació personal
Disposar de la targeta d’identificació personal expedida pel Servei de Gestió Acadèmica.
Coneixements previs recomanats
Són necessaris els coneixements adquirits a les assignatures de primer i segon curs.
Compromisos i conducta professional
L’estudiant matriculat a l’assignatura haurà d’:
Aplicar les orientacions establertes en el document “Recomanacions de conducta dels estudiants de la Facultat de Medicina”.
Acceptar i complir el “Compromís de confidencialitat”.
Objectius de l’assignatura
L’objectiu de les pràctiques clíniques és que l’estudiant desenvolupi les competències profressionals, generals, específiques i transversals, relacionades en l’atenció integral a les persones grans. En aquest sentit, l’estudiant haurà de tenir en compte tant l’entorn social i familiar, així com el context assitèncial en el que es troba ingressat. Aquest aprenentatge es fonamenta en la integració de coneixements teòrics, habilitats pràctiques i actituds professionals en entorns reals, amb l'acompanyament i la supervisió d’un professional de referència a l’entorn assitèncial (tutor/a clínic/a), i per un professional responsable del seguiment acadèmic i pedagògic (tutor/a acadèmic/a).
Les pràctiques han de permetre a l’estudiant:
Aplicar els coneixements adquirits a l’aula a situacions reals des d’un enfocament reflexiu, basat en l’evidència i orientat a la millora contínua.
Desenvolupar habilitats tècniques i interpersonals específiques de l’àmbit geriàtric.
Consolidar valors professionals com l’empatia, la responsabilitat, el respecte a la intimitat, la confidencialitat i el treball en equip.
Així mateix, l’aprenentatge pràctic es regirà pels següents principis:
Establiment d’una relació educativa propera entre l’estudiant i el tutor/a clínic/a i acadèmic/a.
Definició conjunta i negociada dels objectius específics per a cada lloc de pràctiques.
Avaluació contínua, significativa i reflexiva, que permeti a l’estudiant prendre consciència del seu progrés i millorar la seva pràctica.
Supervisió constant de les intervencions realitzades, vetllant pel compliment dels principis ètics i legals, i garantint la seguretat, intimitat i privacitat de les persones ateses.
Identificar els principals problemes de salut que afecten les persones grans mitjançant mètodes i procediments d’observació i valoració infermera (VGI, escales de valoració en geriatria…).
Analitzar dades estadístiques de salut poblacional per reconèixer les causes més prevalents de morbiditat i dependència en la vellesa.
Participar en accions de promoció de la salut i prevenció de la malaltia adreçades a la població geriàtrica.
Reconèixer els canvis fisiològics, psicològics i socials propis del procés d’envelliment i la seva repercussió en l’estat de salut.
Identificar els síndromes geriàtrics més freqüents i avaluar-ne l’impacte funcional i emocional en la persona gran.
Dur a terme intervencions infermeres adreçades a tractar i prevenir problemes de salut, afavorint l’autonomia i la millora i/o manteniment de l qualitat de vida, amb especial atenció als recursos comunitaris i familiars.
Aplicar cures especifiques en la gestió de ferides cròniques prevalents en geriatria, com ara les lesions cutànies relacionades amb la dependència (LRCD), úlceres venoses i úlceres arterials.
Contingut |
Descripció |
1. Models d'infermeria |
Identificar i analitzar com els professionals utilitzen diferents models conceptuals per guiar les seves actuacions en els entorns geriàtrics. |
2. Fonaments ètics i metodològics |
Reconèixer situacions clíniques que requereixin presa de decisions ètiques i comprendre com s’apliquen els valors professionals en el dia a dia. |
3. Codi deontològic i drets de l’usuari |
Participar en l’atenció tenint en compte el marc legal i deontològic que garanteix una pràctica respectuosa i segura per a les persones ateses. |
4. Procés d’ensenyament-aprenentatge
|
Participació en accions educatives dirigides a la persona gran i el seu entorn. Col·laborar en activitats educatives dirigides a pacients o famílies, adaptant la comunicació i els continguts a les seves necessitats. |
5. Procès d’atenció infermera |
Contribuir en l’elaboració i aplicació de plans de cures personalitzats, segons l’evolució clínica i les necessitats detectades. |
6. Millora contínua de la qualitat |
Participació en iniciatives per a l’avaluació i millora de la qualitat assistencial. Observar com es revisen i milloren els processos assistencials i identificar indicadors de qualitat de les cures. |
7. Pràctica basada en l’evidència |
Consultar i aplicar protocols d’actuació infermera actualitzats i fonamentats en l’evidència científica. |
8. Alimentació i dietes terapèutiques |
Observar les necessitats nutricionals de les persones grans i col·laborar en l’adaptació de dietes segons patologies o condicions específiques. |
9. Prevenció del risc cardiovascular |
Identificar factors de risc i col.laborar en intervencions preventives com el control de la tensió arterial, hàbits saludables o l’educació per a la salut. |
10. Educació per a la salut |
Detecció de necessitats educatives i aplicació d’estratègies d’ensenyament.Col·laborar en l’educació sanitària de conductes saludables, fent servir tècniques i materials adaptats a les capacitats dels pacients. |
11. Farmacologia geriàtrica |
Comprendre l’impacte de la farmacocinètica i farmacodinàmica en la població gran i participar en la supervisió de l’administració de medicaments. |
12. Cures al final de la vida |
Participar en la cura i suport a persones en situació terminal, tenint cura del confort físic i emocional, així com del respecte als valors i creences de la persona i la família. |
13. Valoració geriàtrica integral (VGI) |
Observar i participar en l’aplicació d’eines per avaluar l’estat funcional, mèdic, social i psicològic de la persona gran. |
14. Comunicació terapèutica |
Desenvolupar habilitats de comunicació empàtica i efectiva amb persones grans, famílies i equips professionals. |
15. Gestió de conflictes |
Observar i analitzar situacions de tensió interpersonal i comprendre les estratègies utilitzades per gestionar-les de manera constructiva. |
16. Identificació i prevenció de riscos en l’atenció a la persona gran | Participar en accions que garanteixin la seguretat del pacient: prevenció de caigudes, ús correcte del llit i cadires, identificació de riscos clínics
|
17. Cures de ferides | Aplicació de tècniques específiques en el tractament de ferides agudes i cròniques i/o LCRD |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Supervisades | |||
PRÀCTICUM AMB DIRECTRIUS (PRCUM) | 300 | 12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Pràctiques clíniques
Les pràctiques clíniques, consisteixen en una estada en serveis d’hospitalització, centres sociosanitaris i/o residències geriàtriques, d’acord amb les necessitats formatives de l’estudiantat. Durant aquest període, a cada estudiant se li assignarà una infermera de referència de la unitat on realitza les pràctiques, que vetllarà i guiarà de manera individualitzada i continuada el seu procés d’aprenentatge. A més, l’estudiant comptarà amb un tutor acadèmic, que farà el seguiment del seu progrés, resoldrà dubtes i actuarà com a referent entre el centre docent i el centre de pràctiques.
Els torns i horaris s’establiran segons les necessitats dels serveis, generalment en jornades de set-vuit hores en torns de matí o tarda, de dilluns a divendres.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Autoavaluació | 5 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Avaluació de l'estada al centre assistencial | 60 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Lliurament treballs escrits: Cas clínic | 15 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Lliurament treballs escrits: Diaris reflexius | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Ús de la IA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com les traduccions de textos. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Avaluació
L'avaluació del pràcticum es realitzarà mitjançant les següents activitats:
Activitat d'avaluació |
Pes |
Responsable de l’avaluació |
Descripció |
Avaluació de la pràctica clínica |
60% |
Infermera tutora del centre assistencial / Tutor/a clínic/a |
Valoració del rendiment de l’estudiant durant tot el procés d’aprenentatge al centre assistencial. |
Diaris reflexius |
20% |
Coordinador/a del pràcticum / Tutor/a acadèmic/a |
Recull d’experiències viscudes i reflexió crítica. S’oferiran instruccions detallades a l’inici del pràcticum |
Cas Clínic |
15% |
Coordinador/a del pràcticum / Tutor/a acadèmic/a |
Desenvolupament i presentació d’un cas clínic seguint les indicacions establertes |
Autoavaluació |
5% |
Estudiant (revisada pel coordinador/a o Tutor/a acadèmic/a ) |
Autoavaluació quantitativa i qualitativa sobre el propi aprenentatge i competències adquirides. Es facilitarà plantilla. |
Nota important:
És obligatori completar íntegrament el període de pràctica clínica programat en el calendari docent, independentment de l’horari assignat.
Faltas justificades
Es consideraran faltes justificades les situacions següents :
Defuncions de familiarsdeprimer i segon grau de consanguinitat.
Visites mèdiques programades.
Malalties agudes.
Exàmens oficials universitaris.
Proves oficials d’idiomes.
En tots els casos, és obligatori presentar el justificant corresponent. Les hores de pràctiques perdudes per faltes justificades s’hauran de recuperar. .
**Per cada falta no justificada, es descomptaran 0,5 punts de la nota final (escala de 0 a 10).
Qualificació final
Per a l'obtenció de la nota final, és requisit imprescindible haver completat la totalitat de les pràctiques i haver obtingut una qualificació mínima de 5 en cadascuna de les activitats avaluatives (pràctiques clíniques, diaris reflexiu i cas clínic). Si la nota de l’autoavaluació te una diferència de 1’5p de la nota final de l’assignatura, el tutor responsable es reserva el dret de revisar i/o modificar la nota final i demanar una reunió individual amb l’estudiant per verificar el procés d’aprenentatge. La no presentació de l’autoavaluació o la no presencialitat a la reunió proposada pel docent, si fos el cas, suposarà una qualificació de 0 en aquest apartat.
En cas de no assolir aquest mínim en alguna de les activitats, no es podrà obtenir la nota final quedant l’assignatura com a suspesa.
Es considerará No avaluable quan:
Quan l’estudiant hagi faltat a les sessions pràctiques programades o no hagi entregat les activitats avaluatives previstes al calendari dins del termini establert.
Quan l’estudiant no hagi obtingut una qualificació mínima de 5 tant en les pràctiques clíniques com en les proves o treballs escrits proposats a l’assignatura.
Altres consideracions
L’estudiant té dret a sol·licitar la revisió de les avaluacions. La data i modalitat per a la revisió es comunicaran a través del campus virtual.
La valoració de situacions especials o particulars serà avaluada per una comissió designada específicament per a aquest fi.
Els horaris i les ubicacions poden estar subjectes a canvis d’última hora, sense possibilitat de trasllat.
Les despeses de viatge seran assumides per cada estudiant.
Bibliografia
Alfaro-Lefevre, R. (2003). El proceso enfermero (5a ed.). Masson.
Berman, A., Erb, G., Kozier, B., & Snyder, S. (2008). Fundamentos de enfermería: Conceptos, proceso y práctica. Pearson Educación.
Betolaza, E., & Alonso, I. (2002). El diario reflexivo y el aprendizaje tutorizado. Metas de Enfermería, 45, 14–18.
Colina, J., & Medina, J. L. (1997). Construir el conocimiento de Enfermería mediante la práctica reflexiva. Rol de Enfermería, 232, 23–30.
Gagnier, J., Kienle, G., Altman, D. G., Moher, D., Sox, H., Riley, D., & CARE Group. (2014). The CARE guidelines: Consensus-based clinical case reporting guideline development. Journal of Clinical Epidemiology, 67(1), 46–51. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2013.07.003
Luis, M. T. (2013). Los diagnósticos enfermeros: Revisión crítica y guía práctica (9a ed.). Elsevier Masson.
Luis, M. T., Fernández, C., & Navarro, M. V. (2005). De la teoría a la práctica: El pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI (3a ed.). Masson.
Medina, J. L. (2001). Guía para la elaboración del diario reflexivo. Universidad de Barcelona.
NANDA Internacional. (2015). Diagnósticos enfermeros: Definiciones y clasificación 2015-2017. Elsevier.
Pérez, P. E., Sánchez, J. M. R., Formatger, D. G., & Fernández, M. G. (2016). Investigación en metodología y lenguajes enfermeros. Elsevier España.
Schön, A. D. (1989). La formación de profesionales reflexivos. Paidós.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: Hacia un nuevo diseño de la formación y el aprendizaje en las profesiones. Paidós MEC.
Tellez, S., & García, M. (2012). Modelos de cuidados en enfermería NANDA, NIC y NOC. McGraw-Hill Interamericana.
Webs d’interés
Asociación Española de Enfermería Geriátrica y Gerontológica: http://www.seegg.org
Gentgran.org. El portal de la Gent Gran de Catalunya. Barcelona: FATEC: https://www.fatec.cat/
Guía práctica clínica cuidados paliativos: http://www9.euskadi.net/sanidad/osteba/datos/e_06_08_Cuidados_Paliat.pdf
Instituto de mayores y servicios sociales: http://www.imsersomayores.es
No es requereix
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura