Logo UAB

Pràctiques Externes en Vellesa i Salut

Codi: 106138 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Infermeria OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Alicia Lluva Castaño
Correu electrònic:
alicia.lluva@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per poder realitzar les pràctiques, cal haver complert els següents requisits abans de l’inici del període pràctic. 

Formació en prevenció de riscos laborals
  • Haver assistit a les sessions sobre prevenció de riscos.

  • Haver superat la prova d’avaluació associada.
Pràctiques de laboratori de segon curs
  • Haver assistit a les sessions pràctiques.

Valoració i actualització del carnet vacunal
  • Carnet de vacunació actualitzat

Documentació i identificació personal

  • Disposar de la targeta d’identificació personal expedida pel Servei de Gestió Acadèmica. 

Coneixements previs recomanats

  • Són necessaris els coneixements adquirits a les assignatures de primer i segon curs.

  • Es recomana haver superat l’assignatura “Cures en infermeria al procés d’envellir”, ja que els continguts són especialment rellevants per al desenvolupament d'aquest pràcticum.

Compromisos i conducta professional

  L’estudiant matriculat a l’assignatura haurà d’:


Objectius

Objectius de l’assignatura

L’objectiu de les pràctiques clíniques és que l’estudiant desenvolupi les competències profressionals, generals, específiques i transversals, relacionades en l’atenció integral a les persones grans. En aquest sentit, l’estudiant haurà de tenir en compte tant l’entorn social i familiar, així com el context assitèncial en el que es troba ingressat.  Aquest aprenentatge es fonamenta en la integració de coneixements teòrics, habilitats pràctiques i actituds professionals en entorns reals, amb l'acompanyament i la supervisió d’un professional de referència a l’entorn assitèncial (tutor/a clínic/a), i per un professional responsable del seguiment acadèmic i pedagògic (tutor/a acadèmic/a).

Les pràctiques han de permetre a l’estudiant:

  • Aplicar els coneixements adquirits a l’aula a situacions reals des d’un enfocament reflexiu, basat en l’evidència i orientat a la millora contínua.

  • Desenvolupar habilitats tècniques i interpersonals específiques de l’àmbit geriàtric.

  • Consolidar valors professionals com l’empatia, la responsabilitat, el respecte a  la intimitat, la confidencialitat i el treball en equip.

Així mateix, l’aprenentatge pràctic es regirà pels següents principis:

  • Establiment d’una relació educativa propera entre l’estudiant i el tutor/a clínic/a i acadèmic/a. 

  • Definició conjunta i negociada dels objectius específics per a cada lloc de pràctiques. 

  • Avaluació contínua, significativa i reflexiva, que permeti a l’estudiant prendre consciència del seu progrés i millorar la seva pràctica. 

  • Supervisió constant de les intervencions realitzades, vetllant pel compliment dels principis ètics i legals, i garantint la seguretat, intimitat i privacitat de les persones ateses.

Objectius específics d’aprenentatge

  1. Identificar els principals problemes de salut que afecten les persones grans mitjançant mètodes i procediments d’observació i valoració infermera (VGI, escales de valoració en geriatria…). 

  2. Analitzar dades estadístiques de salut poblacional per reconèixer les causes més prevalents de morbiditat i dependència en la vellesa. 

  3. Participar en accions de promoció de la salut i prevenció de la malaltia adreçades a la població geriàtrica. 

  4. Reconèixer els canvis fisiològics, psicològics i socials propis del procés d’envelliment i la seva repercussió en l’estat de salut. 

  5. Identificar els síndromes geriàtrics més freqüents i avaluar-ne l’impacte funcional i emocional en la persona gran. 

  6. Dur a terme intervencions infermeres adreçades a tractar i prevenir problemes de salut, afavorint l’autonomia i la millora i/o manteniment de l qualitat de vida, amb especial atenció als recursos comunitaris i familiars. 

  7. Aplicar cures especifiques en la gestió de ferides cròniques prevalents en geriatria, com ara les lesions cutànies relacionades amb la dependència (LRCD), úlceres venoses i úlceres arterials. 

  8. Conèixer i aplicar els principis de les cures pal·liatives, emfatitzant  en el control del dolor, el control de símptomes i el suport integral a persones amb malalties avançades o en situació terminal, incloent a l’entorn i la família.

 


Competències

  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les diferències per sexe i les desigualtats de gènere en l'etiologia, l'anatomia, la fisiologia i les patologies en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques, la resposta farmacològica, el pronòstic i en les cures infermeres.
  2. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  3. Aplicar a la pràctica assistencial els coneixements i habilitats adquirits.
  4. Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones cuidades.
  5. Aplicar l'evidència científica en la planificació i el desenvolupament de les cures infermeres.
  6. Aplicar una relació respectuosa amb l'usuari, la família i l’equip de salut sense emetre judicis de valor.
  7. Avaluar periòdicament les situacions de salut i les intervencions d'infermeria prestades.
  8. Demostrar habilitat en l'execució de procediments i tècniques d'infermeria.
  9. Identificar guies de pràctica clínica específiques per a cada etapa del cicle vital.
  10. Planificar les cures d'infermeria de manera individualitzada i adaptada a cada situació de la pràctica clínica.
  11. Prestar cures infermeres integrals i individualitzades tant a l'individu i famílies com a comunitats, i avaluar-ne els resultats obtinguts.
  12. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  13. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Reconèixer les situacions de risc vital.
  16. Valorar de manera integral les situacions de salut utilitzant eines com ara l'exploració física, les proves complementàries i l'entrevista d'infermeria.
  17. Valorar el risc i protegir la salut de les persones garantint-ne la seguretat.

Continguts

 

Contingut

Descripció

1. Models d'infermeria

Identificar i analitzar com els professionals utilitzen diferents models conceptuals per guiar les seves actuacions en els entorns geriàtrics. 

2. Fonaments ètics i metodològics

Reconèixer situacions clíniques que requereixin presa de decisions ètiques i comprendre com s’apliquen els valors professionals en el dia a dia.

3. Codi deontològic i drets de l’usuari

Participar en l’atenció tenint en compte el marc legal i deontològic que garanteix una pràctica respectuosa i segura per a les persones ateses. 

4. Procés d’ensenyament-aprenentatge

 

Participació en accions educatives dirigides a la persona gran i el seu entorn.  Col·laborar en activitats educatives dirigides a pacients o famílies, adaptant la comunicació i els continguts a les seves necessitats.

 5. Procès d’atenció infermera

Contribuir en l’elaboració i aplicació de plans de cures personalitzats, segons l’evolució clínica i les necessitats detectades.

 6. Millora contínua de la qualitat

Participació en iniciatives per a l’avaluació i millora de la qualitat assistencial. Observar com es revisen i milloren els processos assistencials i identificar indicadors de qualitat de les cures.

 7. Pràctica basada en l’evidència

Consultar i aplicar protocols d’actuació infermera actualitzats i fonamentats en l’evidència científica.

 8. Alimentació i dietes terapèutiques

Observar les necessitats nutricionals de les persones grans i col·laborar en l’adaptació de dietes segons patologies o condicions específiques.

 9. Prevenció del risc cardiovascular

Identificar factors de risc i col.laborar en intervencions preventives com el control de la tensió arterial, hàbits saludables o l’educació per a la salut. 

 10. Educació per a la salut

Detecció de necessitats educatives i aplicació d’estratègies d’ensenyament.Col·laborar en l’educació sanitària de conductes saludables, fent servir tècniques i materials adaptats a les capacitats dels pacients.

 11. Farmacologia geriàtrica

Comprendre l’impacte de la farmacocinètica i farmacodinàmica en la població gran i participar en la supervisió de l’administració de medicaments.

 12. Cures al final de la vida

Participar en la cura i suport a persones en situació terminal, tenint cura del confort físic i emocional, així com del respecte als valors i creences  de la persona i la família.

 13. Valoració geriàtrica integral  (VGI)

Observar i participar en l’aplicació d’eines per avaluar l’estat funcional, mèdic, social i psicològic de la persona gran.

 14. Comunicació terapèutica

Desenvolupar habilitats de comunicació empàtica i efectiva amb persones grans, famílies i equips professionals.

 15. Gestió de conflictes

Observar i analitzar situacions de tensió interpersonal i comprendre les estratègies utilitzades per gestionar-les de manera constructiva. 

 16. Identificació i prevenció de riscos en l’atenció a la persona gran Participar en accions que garanteixin la seguretat del pacient: prevenció de caigudes, ús correcte del llit i cadires, identificació de riscos clínics

 

 17. Cures de ferides Aplicació de tècniques específiques en el tractament de ferides agudes i cròniques i/o LCRD

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
PRÀCTICUM AMB DIRECTRIUS (PRCUM) 300 12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Pràctiques clíniques 

Les pràctiques clíniques, consisteixen en una estada en serveis d’hospitalització, centres sociosanitaris i/o residències geriàtriques, d’acord amb les necessitats formatives de l’estudiantat. Durant aquest període, a cada estudiant se li assignarà una infermera de referència de la unitat on realitza les pràctiques, que vetllarà i guiarà de manera individualitzada i continuada el seu procés d’aprenentatge. A més, l’estudiant comptarà amb un tutor acadèmic, que farà el seguiment del seu progrés, resoldrà dubtes i actuarà com a referent entre el centre docent i el centre de pràctiques.

Els torns i horaris s’establiran segons les necessitats dels serveis, generalment en jornades de set-vuit hores en torns de matí o tarda, de dilluns a divendres.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Autoavaluació 5 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Avaluació de l'estada al centre assistencial 60 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Lliurament treballs escrits: Cas clínic 15 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Lliurament treballs escrits: Diaris reflexius 20 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Ús de la IA

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com les traduccions de textos. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Avaluació 

L'avaluació del pràcticum es realitzarà mitjançant les següents activitats: 

Activitat d'avaluació

Pes

Responsable de l’avaluació

Descripció

Avaluació de la pràctica clínica

                60%

Infermera tutora del centre assistencial / Tutor/a clínic/a

Valoració del rendiment de l’estudiant durant tot el procés d’aprenentatge al centre assistencial.

Diaris reflexius

               20%

Coordinador/a del pràcticum / Tutor/a acadèmic/a

Recull d’experiències viscudes i reflexió crítica. S’oferiran instruccions detallades a l’inici del pràcticum

Cas Clínic

              15%

Coordinador/a del pràcticum / Tutor/a acadèmic/a

Desenvolupament i presentació d’un cas clínic seguint les indicacions establertes

Autoavaluació

               5%

Estudiant (revisada pel coordinador/a o Tutor/a acadèmic/a )

Autoavaluació quantitativa i qualitativa  sobre el propi aprenentatge i competències adquirides. Es facilitarà plantilla.

 

Nota important:

És obligatori completar íntegrament el període de pràctica clínica programat en el calendari docent, independentment de l’horari assignat.

Faltas justificades
Es consideraran faltes justificades les situacions  següents :

  • Defuncions de familiarsdeprimer i segon grau de consanguinitat.

  • Visites mèdiques programades.

  • Malalties agudes.

  • Exàmens oficials universitaris.

  • Proves oficials d’idiomes.

En tots els casos, és obligatori presentar el justificant corresponent. Les hores de pràctiques perdudes per faltes justificades  s’hauran de recuperar. .

**Per cada falta no justificada, es descomptaran 0,5 punts de la nota final (escala de 0 a 10).

 

Qualificació final

Per a l'obtenció de la nota final, és requisit imprescindible haver completat la totalitat de les pràctiques i haver obtingut una qualificació mínima de 5 en cadascuna de les activitats avaluatives (pràctiques clíniques, diaris reflexiu i cas clínic). Si la nota de l’autoavaluació te una diferència de 1’5p de la nota final de l’assignatura, el tutor responsable es reserva el dret de revisar i/o modificar la nota final i demanar una reunió individual amb l’estudiant per verificar el procés d’aprenentatge. La no presentació de l’autoavaluació o la no presencialitat a la reunió proposada pel docent, si fos el cas, suposarà una qualificació de 0 en aquest apartat.  

En cas de no assolir aquest mínim en alguna de les activitats, no es podrà obtenir la nota final quedant  l’assignatura com a suspesa. 

Es considerará No avaluable quan: 

  • Quan l’estudiant hagi faltat a les sessions pràctiques programades o no hagi entregat les activitats avaluatives previstes al calendari dins del termini establert. 

  • Quan l’estudiant no hagi obtingut una qualificació mínima de 5 tant en les pràctiques clíniques com en les proves o treballs escrits proposats a l’assignatura. 

Altres consideracions

  • L’estudiant té dret a sol·licitar la revisió de les avaluacions. La data i modalitat per a la revisió es comunicaran a través del campus virtual. 

  • La valoració de situacions especials o particulars serà avaluada per una comissió designada específicament per a aquest fi. 

  • Els horaris i les ubicacions poden estar subjectes a canvis d’última hora, sense possibilitat de trasllat. 

  • Les despeses de viatge seran assumides per cada estudiant.

 

 


Bibliografia

Bibliografia 

  • Alfaro-Lefevre, R. (2003). El proceso enfermero (5a ed.). Masson.

  • Berman, A., Erb, G., Kozier, B., & Snyder, S. (2008). Fundamentos de enfermería: Conceptos, proceso y práctica. Pearson Educación.

  • Betolaza, E., & Alonso, I. (2002). El diario reflexivo y el aprendizaje tutorizado. Metas de Enfermería, 45, 14–18.

  • Colina, J., & Medina, J. L. (1997). Construir el conocimiento de Enfermería mediante la práctica reflexiva. Rol de Enfermería, 232, 23–30.

  • Gagnier, J., Kienle, G., Altman, D. G., Moher, D., Sox, H., Riley, D., & CARE Group. (2014). The CARE guidelines: Consensus-based clinical case reporting guideline development. Journal of Clinical Epidemiology, 67(1), 46–51. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2013.07.003

  • Luis, M. T. (2013). Los diagnósticos enfermeros: Revisión crítica y guía práctica (9a ed.). Elsevier Masson.

  • Luis, M. T., Fernández, C., & Navarro, M. V. (2005). De la teoría a la práctica: El pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI (3a ed.). Masson.

  • Medina, J. L. (2001). Guía para la elaboración del diario reflexivo. Universidad de Barcelona.

  • NANDA Internacional. (2015). Diagnósticos enfermeros: Definiciones y clasificación 2015-2017. Elsevier.

  • Pérez, P. E., Sánchez, J. M. R., Formatger, D. G., & Fernández, M. G. (2016). Investigación en metodología y lenguajes enfermeros. Elsevier España.

  • Schön, A. D. (1989). La formación de profesionales reflexivos. Paidós.

  • Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: Hacia un nuevo diseño de la formación y el aprendizaje en las profesiones. Paidós MEC.

  • Tellez, S., & García, M. (2012). Modelos de cuidados en enfermería NANDA, NIC y NOC. McGraw-Hill Interamericana.

Webs d’interés


Programari

No es requereix


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura