Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Infermeria | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha establerts prerequisits, però es recomana haver superat l'assignatura de cures d'Infermeria en el procès d'envellir
L’augment de l’esperança de vida, la disminució de la natalitat i de la mortalitat, implica a dia d’avui, un creixement demogràfic de persones majors de 65 anys amb el conseqüent envelliment de la població. En aquest context, l’abordatge de les necessitats d’aquest col.lectiu, requereix l’assoliment de competències infermeres específiques amb l’objectiu de donar resposta als problemes de salut en aquesta etapa del cicle vital, proporcionant cures amb una visió integral de la persona gran, incloent-hi les necessitats fisiològiques, psicosocials i espirituals, amb el propòsit de mantenir la qualitat de vida, tenint en compte el seu benestar, assegurant la seva autonomia i la conservació del seu rol social i familiar, el màxim temps possible.
L’objectiu d’aquesta assignatura és que els i les estudiants assoleixin les competències necessàries per donar resposta als problemes de la persona gran derivats del procés d’envellir. En conseqüència, s’estudiaran els problemes de salut aguts més prevalents i les principals patologies cròniques en les persones d'edat avançada, analitzant les síndromes geriàtriques que se’n deriven. L’afectació de la persona per aquestes síndromes, són causa d’alts nivells d’insatisfacció. En atenció a això, en resulten alts nivells de dependència, aïllament social i per tant, pèrdua de la qualitat de vida en general. Per tal de mantenir l'equilibri entre les necessitats de salut i la seva satisfacció, els infermers i les infermeres han d'establir plans de cures amb intervencions basades en les últimes evidències científiques disponibles, garantint la seguretat i l’eficàcia de les intervencions. En aquest sentit, infermeria ha d’afavorir la satisfacció de les necessitats bàsiques i fomentar l'autonomia de la persona. En definitiva, identificar les síndromes geriàtriques a qualsevol nivell assistencial, permetrà fer un abordatge eficaç amb capacitat per reduir la morbimortalitat de la població geriàtrica.
Objectius específics
1. Identificar situacions de risc i aplicar els principis bioètics en la cura de les persones grans: Conèixer els principis bioètics aplicats en geriatria. Identificar abús, negligència i maltractament en la gent gran.
2. Afavorir i fomentar l’envelliment actiu i saludable des d’una perspectiva integral: promoure l’envelliment saludable, comprendre els aspectes biològics del procés d'envellir amb les diferències per gènere i desenvolupar cures adaptades a aquesta etapa del cicle vital.
3. Comprendre i aplicar la valoració geriàtrica integral (VGI) i dissenyar plans de cures individualitzats: abordatgede les necessitats de les persones grans mitjançant l’aplicació de la VGI, disseny de plans de cures segons les necessitats reals amb intervencions dirigides al manteniment de la qualitat de vida i el benestar de la persona.
4. Identificar i abordar les síndromes geriàtriques, causes,conseqüències i interrelacions: coneixement de les síndromes geriàtriques, causes, conseqüències, prevenció i comprensió de la interrelació entre diferents síndromes.
5. Reconèixer les patologies agudes i cròniques més freqüents en geriatria. Valoració del dolor: coneixement de patologies agudes, malalties neurològiques, cardiovasculars, respiratòries, endocrino-metabòliques, digestives, osteoarticulars i la interrelació amb les síndromes geriàtriques i el dolor (incloent en pacients amb deteriorament cognitiu).
6. Aplicar els coneixements farmacològics i les característiques específiques dels fàrmacs en geriatria: ús segur dels fàrmacs en geriatria, identificació de la polifarmàcia i conseqüències.
7. Identificar l'etiologia de les diferents nafres (arterials, venoses o mixtes): tractaments en funció de les causes que provoquen el deteriorament de la integritat cutània. Disseny del pla de cures amb intervencions dirigides a la cura de nafres.
Unidad temática |
Subtemas |
1. Fonaments, conceptes i principis generals en geriatria |
|
2. Valoració geriàtrica integral |
|
3. Síndromes geriàtriques |
|
4. Trastorns aguts i crònics en geriatria |
Patologies més freqüents:
|
5. Dolor i alteracions sensorials |
|
6. Aspectes psicosocials i salut mental |
|
7. Prevenció, seguretat i qualitat de vida |
|
8. Farmacologia geriàtrica |
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Aprenentatge Basat en Problemes ( ABP) | 37,5 | 1,5 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i treballs | 112,5 | 4,5 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
L’assignatura es durà a terme utilitzant l’aprenentatge Basat en Problemes (ABP). L’ABP és una estratègia metodològica que té com objectiu, proporcionar a l’estudiantat una experiència d’aprenentatge perdurable en el temps. Aquesta metodologia, busca empoderar a l’estudiant, motivant la creació del seu propi aprenentatge, trencant amb les metodologies tradicionals de magistralitat.
L’ABP, neix del plantejament d’una situació oberta que es planteja als estudiants. Aquesta situació pot ser una situació real o simulada de l’entorn clinic. En grups petits d’entre 10-12 estudiants, cal analitzar la situació mitjançant l’exposició de possibles hipòtesi, formulació de preguntes identificant les necessitats que dirigeixin a l’estudiant a aconsseguir una comprensió del fenònem a estudiar i, en conseqüència, construir coneixement.
Cal recamarcar que l’objectriu final no és tant la resolució del ca o de la situació plantejada incialment, si no que pren protagonisme el procés de cerca per tal de verificar la o les hipòtesis formulades, possant l’ènfasi en el camí a seguir més que en el reultat final. En definitiva, aquest enfoxc preten desenvolupar habilitats d’anàlisi, sintesi, argumentacio i resolució de problemes en l’estudiant a més de competències de comunicació i de treball en equip.
Durant el transcurs de l’assignatura, es treballaran cinc situacions-problema. Cada situació es desenvoluparà en tres sessions presencials i obligatòries de 3 hores de durada, planificades en l’horari lectiu. La dinàmica de les 3 sessions serà la següent:
Sessió |
Activitat |
Descripció |
Sessió 1 (3 hores) |
Introducció del cas |
Presentació del cas clínic per part del/a tutor/a. |
Pas 1 (50 min) |
Pluja d’idees a partir del coneixement previ. Identificació dels objectius d’aprenentatge i competències relacionades amb el cas. Formulació d’una hipòtesi inicial. |
|
Pas 2 |
|
|
Sessió 2 (3 hores) |
Pas 1 |
Posada en comú de la informació trobada. Discussió crítica de les fonts i continguts. |
Pas 2 |
Discussió sobre el pla de treball planificat. Reflexió sobre l’aprenentatge assolit. |
|
Sessió 3 (3 hores) |
Pas 1 |
Anàlisi individual i grupal de la situació problema treballada. Síntesi de l’aprenentatge i objectius assolits. Autoavaluació, coavaluació i valoració global amb el tutor/a. |
Pas 2 |
Presentació del nou cas clínic. |
* El rol del tutor o tutora és de respondre dubtes i guiar al grup. Les intervencions serán només de forma puntual.
Al moodle, es facilitarà una plantilla de treball per ajudar als i les estudiants a estructurar el treball, tant a nivell grupal com individual. És una eina que pretén contribuir a la reflexió, planificació i seguiment de l’aprenentatge.
Es podran concertar tutories amb el professorat a través del Campus Virtual. Aquest espai permet atendre necessitats específiques, resoldre dubtes i fer seguiment del procés d’aprenentatge.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com les traduccions de textos. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
D’acord amb el calendari establert pel centre, es reservaran 15 minuts d’una classe per a la participació de l’alumnat en les enquestes d’avaluació del professorat i de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a les sessions programades més treball autònom | 50 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Autoavaluació | 10 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Treball final | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
El sistema d'avaluació s'organitzarà en 3 mòduls, cadascun dels quals tindrà un pes específic en la qualificació final:
Activitat |
Pes |
Assistència i participació activa a classe i seminaris. Sessions presencials dirigides aplicant la metodologia ABP que s'avaluarà de forma continuada i formativa tenint un pes del 50%. S'avaluarà la resolució de problemes, assistència i participació activa en seminaris. L'assistència a totes les sessions es obligatoria. L'alumnat que presenti un total de més de 2 faltes d'assistència, no seran avaluats/des i no podran presentar el treball final. Totes les faltes hauran de ser justificades, informar amb antelació al professorat via correu electrònic, i facilitar el justificant. |
50% |
Treball final. Aquest treball constarà d’un petit projecte o proposta d’intervenció amb l’objectiu de demostrar l’aplicació pràctica dels continguts de l’assignatura. La no realització o no presentació del treball, suposarà una qualificació de 0 en el total de l'assignatura. |
40% |
Autoavaluació individual Suposa el 10% de la nota final. Es demanarà a l'alumnat que lliuri una autoavaluació individual, quantitativa i qualitativa, seguint la guia proposada i que es facilitarà al moodle. Si la nota de l’autoavaluació te una diferència de 1’5p de la nota final de l’assignatura, el tutor responsable de l’ABP, es reserva el dret de revisar i/o modificar la nota final i demanar una reunió individual amb l’estudiant per verificar el procés d’aprenentatge. La no presentació de l’autoavaluació o la no presencialitat a la reunió proposada pel docent, si fos el cas, suposarà una qualificació de 0 en aquest apartat. |
10% |
Criteris d'avaluació.
Per aprovar l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada: Cal treure com a mínim un 5 en la nota del treball final i 5 en la nota de les sessions d'ABP, per tal de fer el càlcul de la nota final. La qualificació final serà la mitjana ponderada dels tres mòduls. Per tal d'aprovar l'assignatura cal una nota mínima de 5.
Alumnat amb situacions particulars: Davant eventuals casos particulars s'establirà una comissió avaluadora configurada per tal efecte.
L'alumnat que no hagi superat el treball final,podrà presentar un nou treball final de recuperació en el període de recuperació.
Aquesta assignatura no permet la opció d'avaluació única.
DATES AVALUACIÓ |
|
Activitat |
Data |
Lliurament treball final i autoavaluació |
4/05/2026 |
Lliurament treball recuperació |
12/06/2026 |
S'entendrà per no avaluable i es puntuarà amb un zero a aquell/a estudiant que no superi una o cap de les activitats d'avaluació.
No s’especifica bibliografia en consonància amb la metodologia d’ABP. Una de les competències a assolir, és que l’estudiantat ha de desenvolupar estratègies per a un aprenentatge constructiu i significatiu de forma autònoma. Per tant, l’estudiant ha de ser competent al final de l’assignatura en la cerca i gestió de la informació.
Mendeley
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 301 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 501 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 601 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 301 | Català | anual | tarda |
(TE) Teoria | 501 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 601 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |