Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Infermeria | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits, però es recomana haver cursat les assignatures de Ciències Psicosocials
Comunicació Terapèutica
Bases metodològiques de la infermeria
Metodologia Científica i Bioestadística
Desenvolupar competències infermeres per identificar, planificar i aplicar intervencions en salut mental dirigides a persones, famílies, grups i comunitats, promovent la salut mental i el benestar psicosocial en els diferents nivells assistencials i dins del marc de la xarxa de salut mental.
Objectius específics
Reconèixer i aplicar els principis teòrics i conceptuals fonamentals de la infermeria de salut mental en l’atenció a individus, famílies, grups i comunitats, amb una mirada integral i centrada en la persona.
Analitzar els determinants psicosocials, culturals, ètics, legals i geogràfics que influeixen en la salut mental i en les necessitats d’atenció infermera al llarg del cicle vital i en diferents contextos socials.
Identificar i valorar les necessitats de salut mental d’individus, grups, famílies i comunitats utilitzant el procés infermer com a eina per a la presa de decisions i la prestació de cures de qualitat.
Dissenyar i implementar estratègies d’intervenció infermera en salut mental, orientades a lapromoció del benestar emocional, la prevenció dels trastorns mentals i la intervenció en situacions de crisi.
Desenvolupar intervencions específiques dirigides a poblacions vulnerables, amb especial atenció a factors de risc psicosocial i a la reducció de l’estigma i la discriminació en salut mental.
Conèixer i utilitzar de manera efectiva els recursos de la xarxa de salut mental, identificant els diferents dispositius i serveis, i coordinant la intervenció infermera en els àmbits comunitari, hospitalari i sociosanitari.
Reflexionar críticament sobre les implicacions ètiques i legals de la pràctica infermera en l’àmbit de la salut mental, promovent una atenció respectuosa amb els drets i l’autonomia de les persones.
Continguts:
Fonaments teòrics de les psicoteràpies de tercera generació:
Teràpia d’Acceptació i Compromís (ACT)
Teràpia Dialèctica Conductual (DBT)
Mindfulness i regulació emocional
Psicoteràpia centrada en valors
Intervencions autònomes des de la pràctica infermera:
Avaluació del patiment psicològic (NIC 7380)
Millora del coping (NIC 5230)
Entrenament en mindfulness (NIC 5820)
Facilitació de l’expressió emocional (NIC 5390)
Eines i tècniques específiques:
Metàfores terapèutiques, desescalada verbal, treball amb valors personals, fulls de treball ACT, pràctiques guiades de mindfulness.
Continguts:
Teories sistèmico-relacionals i de comunicació familiar en salut mental.
Dinàmiques familiars i impacte dels trastorns mentals sobre la convivència, els rols i el suport mutu.
Psicoeducació i intervenció familiar basada en ACT i mindfulness:
Reestructuració de rols i hàbits familiars (NIC7110)
Suport a la funció de cuidador principal (NIC 7040)
Teràpia familiar breu sistèmica combinada amb tècniques d’acceptació
Continguts:
Principis del treball en grup terapèutic: fases, rols, clima terapèutic i lideratge infermer.
Disseny i dinamització de grups terapèutics infermers:
Grups d’acceptació del malestar emocional (ACT)
Grups de reducció de l’estrès basats en mindfulness (MBSR)
Grups d’habilitats DBT: regulació emocional i tolerància al malestar
NIC rellevants:
Teràpia de grup (NIC 4340)
Entrenament en assertivitat (NIC 4480)
Avaluació del procés de grup (NIC 4360)
Continguts:
Model d’intervenció comunitària en salut mental: salutogènesi, apoderament, acció col·lectiva.
Intervencions psicoeducatives i preventives a la comunitat:
Educació per a la salut mental (NIC 5510)
Foment de grups de suport i ajuda mútua (NIC 5440)
Promoció de l’autoestima col·lectiva i gestió de l’estrès
Intervencions basades en mindfulness, compassió i valors per a poblacions específiques (adolescents, persones cuidadores, població migrant, persones amb diagnòstic psiquiàtric...)
Projectes comunitaris participatius:
Tècniques de participació activa i mapeig de recursos
Intervencions interdisciplinàries en entorns educatius, socials i laborals
Avaluació d’impacte i continuïtat del projecte
Estructura assistencial: dispositius comunitaris (CSMA, CSMIJ, HD, HDA, EAP, USM, etc.), unitats d’hospitalització de curta, mitjana i llarga estada, recursos residencials, hospital de dia, atenció domiciliària, atenció urgent, etc.
Model comunitari i treball en xarxa: principis, funcionament en xarxa, coordinació interinstitucional (social, educatiu, judicial).
Continuïtat assistencial: circuits de derivació, plans de seguiment, paper de la infermera d’enllaç o gestora de casos.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Elaboració de treballs/Estudis personals/Lectura d'articles i informació d'interès. | 48 | 1,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Sessions teòriques amb discussió de casos pràctics. Es realitzen mitjançant sessions presencials a l'aula, en les quals l'alumne participa activament per tractar un tema concret mitjançant l'intercanvi d'informació parcial i l'anàlisi col·lectiva d'aquesta informació, per tal d'analitzar problemes de salut mental. Al llarg de les sessions teòriques, l'estudiant adquireix habilitats per afrontar problemes, prioritzar i buscar informació, prendre decisions i avaluar la seva activitat.
Nota: Es reservaran 15 minuts de classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè els estudiants omplin les enquestes per avaluar el rendiment del professorat i l'avaluació de l'assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova de coneixements | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Treball grupal | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 9, 10, 12, 13, 14, 15 |
Treball individual d'intervencions d'infermeria de salut mental | 25% | 1 | 0,04 | 2, 5, 10, 14 |
Aquesta assignatura no contempla el sistema d’avaluació única.
L'avaluació constarà de 3 moments avaluatius:
1. Examen de coneixements que suposarà el 50% de la nota de l’assignatura
2. Treball en grup, consistirà en l'anàlisi d'un cas clínic relacionat amb el tema que es treballarà aquell dia a la sessió. El pes serà del 25% de la nota de l'assignatura.
3. Treball individual sobre intervencions en salut mental. El pes serà del 25% de la nota de l'assignatura.
L'assistència és obligatòria, el fracàs a 2 de les activitats suposarà suspendre l'assignatura. Es consideraran no avaluables aquells alumnes que no assisteixin al 75% del total de les sessions de l'assignatura.
No es tolerarà la manca de respecte als companys, companyes o mestres/professors. Tampoc no es toleraran actituds homofòbiques, sexistes o racistes. Si es detecten aquestes actituds en algun dels alumnes, es qualificaran amb un suspens de l'assignatura.
Qualsevol indici de plagi o deshonestedat suposarà la suspensió del curs.
Recuperació: alumnes que no hagin superat l'assignatura per avaluació continuada i que:
-haver assistit almenys al 75% de les sessions
-Que tinguin una valoració positiva en el treball en grup i en el treball de narració de la situació
-Que han superat totes les proves avaluatives
Es poden presentar per a una prova final de recuperació.
Qualificacions:
Segons l'acord 4.4 del Consell del Govern 17/1172010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Suspès: 0 a 4.9
Aprovat: 5 a 6.9
Notable: 7 a 8,9
Excel·lent: 9 a 10
<preid="tw-target-text" class="tw-data-text tw-text-large tw-ta" dir="ltr" data-placeholder="Traducción" data-ved="2ahUKEwiN7o-cxO6GAxW8VfEDHXJeD3cQ3ewLegQICBAU">L'assignatura es considerarà no avaluable quan l'estudiant no hagi presentat suficients evidències d'avaluació: 1-No haver assistit almenys al 75% de les sessions 2-Que tinguin una valoració negativa en el treball en grup i en el treball de narració de la situació 3-que no han superat totes les proves avaluatives
Només s'assignarà matrícula d'honor a aquells alumnes que, estant entre les millors notes del grup i dins del rang de notes entre 9 i 10, acreditin l'exercici d'altres activitats com l'assistència a congressos d'estudiants, congressos d'infermeria, congressos, on hi poden assistir els estudiants d'infermeria.
S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Ús de la IA
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
ALTRES
D'acord amb l'article 510 del Codi Penal espanyol, que sanciona els delictes d'odi, i amb els valors fonamentals recollits a la Constitució Espanyola (articles 10 i 14) sobre la dignitat humana i la igualtat, no s'admetran expressions, conductes ni discursos discriminatoris en el context d’aquesta assignatura, ja sigui envers persones o col·lectius per raó de raça, gènere, identitat o orientació sexual, religió, nacionalitat, discapacitat, salut mental o qualsevol altra condició personal o social.
D'acord amb el que disposen la Llei 3/2007 per a la igualtat efectiva de dones i homes, la Llei 4/2023 per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i la garantia dels drets LGTBI, i els codis ètics universitaris, qualsevol manifestació contrària a aquests principis podrà comportar la qualificació de suspens a l’assignatura, a més de ser comunicada, si escau, als òrgans competents de la universitat per a la seva avaluació disciplinària.
Aquest marc es fonamenta també en els principis recollits a la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea, especialment en els seus articles 1 (dignitat humana), 20 (igualtat davant la llei) i 21 (no-discriminació).
Atès que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'estudiant és desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom, no s'especifica bibliografia. L'estudiant s'ha de fer competent en la cerca i la gestió de la informació.
No cal comptar amb cap programa informàtic per a aquesta assignatura.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 301 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 501 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 601 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |