Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Intervencions en Salut Mental

Codi: 106129 Crèdits: 3
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Infermeria OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
David Giménez Díez
Correu electrònic:
david.gimenez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits, però es recomana haver cursat les assignatures de Ciències Psicosocials

Comunicació Terapèutica

Bases metodològiques de la infermeria

Metodologia Científica i Bioestadística


Objectius

Objectiu general

Desenvolupar competències infermeres per identificar, planificar i aplicar intervencions en salut mental dirigides a persones, famílies, grups i comunitats, promovent la salut mental i el benestar psicosocial en els diferents nivells assistencials i dins del marc de la xarxa de salut mental.

 

Objectius específics

  1. Reconèixer i aplicar els principis teòrics i conceptuals fonamentals de la infermeria de salut mental en l’atenció a individus, famílies, grups i comunitats, amb una mirada integral i centrada en la persona.

  2. Analitzar els determinants psicosocials, culturals, ètics, legals i geogràfics que influeixen en la salut mental i en les necessitats d’atenció infermera al llarg del cicle vital i en diferents contextos socials.

  3. Identificar i valorar les necessitats de salut mental d’individus, grups, famílies i comunitats utilitzant el procés infermer com a eina per a la presa de decisions i la prestació de cures de qualitat.

  4. Dissenyar i implementar estratègies d’intervenció infermera en salut mental, orientades a lapromoció del benestar emocional, la prevenció dels trastorns mentals i la intervenció en situacions de crisi.

  5. Desenvolupar intervencions específiques dirigides a poblacions vulnerables, amb especial atenció a factors de risc psicosocial i a la reducció de l’estigma i la discriminació en salut mental.

  6. Conèixer i utilitzar de manera efectiva els recursos de la xarxa de salut mental, identificant els diferents dispositius i serveis, i coordinant la intervenció infermera en els àmbits comunitari, hospitalari i sociosanitari.

  7. Reflexionar críticament sobre les implicacions ètiques i legals de la pràctica infermera en l’àmbit de la salut mental, promovent una atenció respectuosa amb els drets i l’autonomia de les persones.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Aplicar els fonaments i els principis teòrics i metodològics de la infermeria.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Demostrar que es comprèn el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, el grup o la comunitat, dins del seu context social i multicultural.
  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  3. Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones cuidades.
  4. Descriure els diferents models teòrics de cures infermeres.
  5. Identificar els determinants de salut i els problemes relacionats amb l'entorn per cuidar les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
  6. Identificar els problemes de salut mental més prevalents, les seves manifestacions clíniques i factors influents, així com les cures infermeres específiques.
  7. Identificar en les cures infermeres accions que respectin els principis de responsabilitat ètica, els drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  8. Identificar guies de pràctica clínica específiques per a cada etapa del cicle vital.
  9. Identificar la importància de la competència cultural en les cures infermeres.
  10. Identificar les diferents etapes del procés infermer i la seva aplicació específica davant de les respostes de les persones en les alteracions de salut.
  11. Identificar les guies de pràctiques clíniques i assistencials relacionades amb l'atenció a les demandes de salut de les persones durant tot el cicle vital i en les alteracions que es poden presentar.
  12. Indicar mesures que garanteixen el respecte a les opinions, creences i valors de les persones com a individus autònoms i independents.
  13. Proposar mesures que garanteixin el respecte d'opinions, creences i valors sense emissió de judicis de valor .
  14. Resoldre problemes infermers i problemes de col·laboració, utilitzant la història clínica, aplicant la metodologia infermera i els llenguatges estandarditzats vigents.
  15. Valorar de manera integral les situacions de salut utilitzant eines com ara l'exploració física, les proves complementàries i l'entrevista d'infermeria.

Continguts

 

Tema 1. Intervencions infermeres psicoterapèutiques individuals: abordatge des de les psicoteràpies de tercera generació

Continguts:

  • Fonaments teòrics de les psicoteràpies de tercera generació:

    • Teràpia d’Acceptació i Compromís (ACT)

    • Teràpia Dialèctica Conductual (DBT)

    • Mindfulness i regulació emocional

    • Psicoteràpia centrada en valors

  • Intervencions autònomes des de la pràctica infermera:

    • Avaluació del patiment psicològic (NIC 7380)

    • Millora del coping (NIC 5230)

    • Entrenament en mindfulness (NIC 5820)

    • Facilitació de l’expressió emocional (NIC 5390)

  • Eines i tècniques específiques:

    • Metàfores terapèutiques, desescalada verbal, treball amb valors personals, fulls de treball ACT, pràctiques guiades de mindfulness.

Tema 2. Intervencions infermeres psicoterapèutiques amb famílies en l’àmbit de la salut mental

Continguts:

  • Teories sistèmico-relacionals i de comunicació familiar en salut mental.

  • Dinàmiques familiars i impacte dels trastorns mentals sobre la convivència, els rols i el suport mutu.

  • Psicoeducació i intervenció familiar basada en ACT i mindfulness:

    • Reestructuració de rols i hàbits familiars (NIC7110)

    • Suport a la funció de cuidador principal (NIC 7040)

    • Teràpia familiar breu sistèmica combinada amb tècniques d’acceptació

Tema 3. Intervencions grupals infermeres en salut mental: grups terapèutics amb base en la teràpia d’acceptació i mindfulness

Continguts:

  • Principis del treball en grup terapèutic: fases, rols, clima terapèutic i lideratge infermer.

  • Disseny i dinamització de grups terapèutics infermers:

    • Grups d’acceptació del malestar emocional (ACT)

    • Grups de reducció de l’estrès basats en mindfulness (MBSR)

    • Grups d’habilitats DBT: regulació emocional i tolerància al malestar

  • NIC rellevants:

    • Teràpia de grup (NIC 4340)

    • Entrenament en assertivitat (NIC 4480)

    • Avaluació del procés de grup (NIC 4360)

Tema 4. Intervencions infermeres comunitàries en salut mental: promoció del benestar emocional i reducció de l’estigma

Continguts:

  • Model d’intervenció comunitària en salut mental: salutogènesi, apoderament, acció col·lectiva.

  • Intervencions psicoeducatives i preventives a la comunitat:

    • Educació per a la salut mental (NIC 5510)

    • Foment de grups de suport i ajuda mútua (NIC 5440)

    • Promoció de l’autoestima col·lectiva i gestió de l’estrès

  • Intervencions basades en mindfulness, compassió i valors per a poblacions específiques (adolescents, persones cuidadores, població migrant, persones amb diagnòstic psiquiàtric...)

  • Projectes comunitaris participatius:

    • Tècniques de participació activa i mapeig de recursos

    • Intervencions interdisciplinàries en entorns educatius, socials i laborals

    • Avaluació d’impacte i continuïtat del projecte

Tema 5. Aprofundint en l’organització de la xarxa de salut mental

  • Estructura assistencial: dispositius comunitaris (CSMA, CSMIJ, HD, HDA, EAP, USM, etc.), unitats d’hospitalització de curta, mitjana i llarga estada, recursos residencials, hospital de dia, atenció domiciliària, atenció urgent, etc.

  • Model comunitari i treball en xarxa: principis, funcionament en xarxa, coordinació interinstitucional (social, educatiu, judicial).

  • Continuïtat assistencial: circuits de derivació, plans de seguiment, paper de la infermera d’enllaç o gestora de casos.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Elaboració de treballs/Estudis personals/Lectura d'articles i informació d'interès. 48 1,92 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

 Sessions teòriques amb discussió de casos pràctics. Es realitzen mitjançant sessions presencials a l'aula, en les quals l'alumne participa activament per tractar un tema concret mitjançant l'intercanvi d'informació parcial i l'anàlisi col·lectiva d'aquesta informació, per tal d'analitzar problemes de salut mental. Al llarg de les sessions teòriques, l'estudiant adquireix habilitats per afrontar problemes, prioritzar i buscar informació, prendre decisions i avaluar la seva activitat.

 

Nota: Es reservaran 15 minuts de classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè els estudiants omplin les enquestes per avaluar el rendiment del professorat i l'avaluació de l'assignatura o mòdul.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova de coneixements 50% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15
Treball grupal 25% 1 0,04 1, 2, 3, 5, 9, 10, 12, 13, 14, 15
Treball individual d'intervencions d'infermeria de salut mental 25% 1 0,04 2, 5, 10, 14

Aquesta assignatura no contempla el sistema d’avaluació única.

 L'avaluació constarà de 3 moments avaluatius:

 1. Examen de coneixements que suposarà el 50% de la nota de l’assignatura

 2. Treball en grup, consistirà en l'anàlisi d'un cas clínic relacionat amb el tema que es treballarà aquell dia a la sessió. El pes serà del 25% de la nota de l'assignatura.

 3. Treball individual sobre intervencions en salut mental. El pes serà del 25% de la nota de l'assignatura.

 L'assistència és obligatòria, el fracàs a 2 de les activitats suposarà suspendre l'assignatura. Es consideraran no avaluables aquells alumnes que no assisteixin al 75% del total de les sessions de l'assignatura.

 No es tolerarà la manca de respecte als companys, companyes o mestres/professors. Tampoc no es toleraran actituds homofòbiques, sexistes o racistes. Si es detecten aquestes actituds en algun dels alumnes, es qualificaran amb un suspens de l'assignatura.

 Qualsevol indici de plagi o deshonestedat suposarà la suspensió del curs.

 Recuperació: alumnes que no hagin superat l'assignatura per avaluació continuada i que:

 -haver assistit almenys al 75% de les sessions

 -Que tinguin una valoració positiva en el treball en grup i en el treball de narració de la situació

 -Que han superat totes les proves avaluatives

 Es poden presentar per a una prova final de recuperació.

 

Qualificacions:

 Segons l'acord 4.4 del Consell del Govern 17/1172010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

 Suspès: 0 a 4.9

 Aprovat: 5 a 6.9

 Notable: 7 a 8,9

 Excel·lent: 9 a 10

 

<preid="tw-target-text" class="tw-data-text tw-text-large tw-ta" dir="ltr" data-placeholder="Traducción" data-ved="2ahUKEwiN7o-cxO6GAxW8VfEDHXJeD3cQ3ewLegQICBAU">L'assignatura es considerarà no avaluable quan l'estudiant no hagi presentat suficients evidències d'avaluació: 1-No haver assistit almenys al 75% de les sessions 2-Que tinguin una valoració negativa en el treball en grup i en el treball de narració de la situació 3-que no han superat totes les proves avaluatives

 Només s'assignarà matrícula d'honor a aquells alumnes que, estant entre les millors notes del grup i dins del rang de notes entre 9 i 10, acreditin l'exercici d'altres activitats com l'assistència a congressos d'estudiants, congressos d'infermeria, congressos, on hi poden assistir els estudiants d'infermeria.

S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

 

Ús de la IA

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

ALTRES

D'acord amb l'article 510 del Codi Penal espanyol, que sanciona els delictes d'odi, i amb els valors fonamentals recollits a la Constitució Espanyola (articles 10 i 14) sobre la dignitat humana i la igualtat, no s'admetran expressions, conductes ni discursos discriminatoris en el context d’aquesta assignatura, ja sigui envers persones o col·lectius per raó de raça, gènere, identitat o orientació sexual, religió, nacionalitat, discapacitat, salut mental o qualsevol altra condició personal o social.

D'acord amb el que disposen la Llei 3/2007 per a la igualtat efectiva de dones i homes, la Llei 4/2023 per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i la garantia dels drets LGTBI, i els codis ètics universitaris, qualsevol manifestació contrària a aquests principis podrà comportar la qualificació de suspens a l’assignatura, a més de ser comunicada, si escau, als òrgans competents de la universitat per a la seva avaluació disciplinària.

Aquest marc es fonamenta també en els principis recollits a la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea, especialment en els seus articles 1 (dignitat humana), 20 (igualtat davant la llei) i 21 (no-discriminació).

 


Bibliografia

Atès que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'estudiant és desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom, no s'especifica bibliografia. L'estudiant s'ha de fer competent en la cerca i la gestió de la informació.

 


Programari

No cal comptar amb cap programa informàtic per a aquesta assignatura.

 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 301 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 501 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 601 Català/Espanyol anual matí-mixt