Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Infermeria | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Recomanacions acadèmiques
Compromisos de l’alumnat
Complir els requisits dels centres de pràctiques
Informació addicional
Nota important: És responsabilitat de l’estudiant verificar i complir tots els requisits abans de l’inici de les pràctiques clíniques.
OBJECTIU GENERAL
OBJECTIUS ESPECIFICS
Els continguts d'aquest pràcticum consten d'una combinació de les diferents assignatures impartides al llarg dels cursos previs. Durant la pràctica l’alumnat ha de seleccionar els continguts necessaris per a identificar necessitats i resoldre els problemes de les persones ateses que es presenten durant les pràctiques amb la tutela de la infermera. Es destaquen els següents:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Supervisades | |||
PRÀCTICUM (PEXT) | 291 | 11,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs / Lectura d'articles | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 4, 6, 14, 15, 25, 26, 35, 39, 49 |
Pràctiques Clíniques (PEXT):
Les pràctiques clíniques tenen una durada aproximada de 8 setmanes. El servei assistencial i horari de pràctiques serà l’assignat segons el sistema de selecció establert a SIA.
Durant el període de pràctiques clíniques, l'alumne/a s'integrarà en unitats assistencials hospitalàries a on podrà desenvolupar coneixements, habilitats, actituds i valors en un àmbit professional real i complex, acompanyat sempre d'un/a infermer/a docent (tutor/a clínic/a). Serà aquest/a professional qui vetllarà i guiarà el procés d’aprenentatge de forma individualitzada i continuada, com també serà responsable de realitzar l’avaluació del període de pràctiques.
El professor associat clínic vetllarà per correcte desenvolupament del període de pràctiques, realitzant visites regulars als serveis assistencial, i s’encarregarà si s’escau de facilitar i coordinar les activitat avaluatives, així com gestionar aquelles incidències que poguessin sorgir i tinguessis una repercussió directa o indirecta amb el procés d’aprenentatge de l’alumne/a
Les pràctiques clíniques representen una oportunitat clau per adaptar-se a dinàmiques hospitalàries reals, adquirint competències pròpies de l'exercici professional i reforçant l'autonomia amb el suport dels tutors.
Les institucions sanitàries son entitats dinàmiques i en constant canvi. L’assignació de serveis assistencials i horaris es farà seguint de manera rigorosa el sistema d’elecció establert a SIA, però per motius organitzacionals aliens a la universitat es possible quela oferta i disponibilitat de places canviï sense previ avís, forçant la reubicació de l’estudiant en un altre servei assistencial.
El cost del transport públic per traslladar-se als centres assistencials i domicilis corre a càrrec de el/la estudiant.
Quadern reflexiu (QR)
És un recull d’aquelles situacions viscudes durant la pràctica que han despertat alguna emoció, bé sigui positiva o negativa amb un impacte en el procés d’aprenentatge. Entrega quinzenal en forma de treball escrit via Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació durant les pràctiques al centre assistencial | 70% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 |
Registres narratius | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 14, 15, 25, 26, 35, 39, 49 |
Dins de pla d'estudis del Grau d'infermeria, les assignatures Pràcticums formen part de la matèria Pràctica Externa. Les competències i resultats d'aprenentatge de la matèria Pràctica Externa es treballaran i s'avaluaran al llarg dels diferents pràcticums en funció del context i àmbit on es desenvolupin cadascú dels pràcticums. Al llarg del desenvolupament de les estades de pràctica clínica de 2n a 4t curs es vetllarà per l'assoliment de totes les competències de pràctica clínica de la titulació.
La qualificació final de l'assignatura correspon al sumatori de la nota de les Pràctiques Clíniques (PEXT) i l'obtinguda dels quaderns reflexius amb la següent ponderació:
IMPORTANT: per aprovar l'assignatura cal tenir aprovat cadascun dels grups competencials de les pràctiques clíniques i els quaderns reflexius amb una nota mínima de 5.
Control d'assistència:
Full de seguiment d’assistència: Mitjançant la signatura diària d'aquest document, el/la infermer/a responsable de cada estudiant confirma l'horari realitzat durant la jornada de pràctiques. Aquest document servirà de justificant pel còmput d'hores de l'assignatura.
La única persona responsable del document és el/la estudiant. L'haurà de portar actualitzat i es responsabilitzarà de la veracitat del contingut de la informació que es consigni. Aquest document, emplenat correctament amb tota la informació requerida, serà entregat en finalitzar el període pràcticum al seu/va professor/a associat/adainfermer/a i lliurat digitalment (escanejat) a Moodle.
Aquest document pot ser demanat, en qualsevol moment, pel seu control, per les persones responsables dels pràcticums i/o docents participants de l'assignatura.
És obligatori realitzar tot el període de pràctica clínica programat al calendari docent independentment de l'horari en el qual es facin les pràctiques. Els dies festius, diferents a les 3 unitats docents hospitalàries, l’alumne no podrà realitzar pràctiques clíniques (horari habitual o recuperació d’hores).
Es considera absència qualsevol interrupció de l'assistència al servei. Aquestes poden ser:
a) Absències justificades, les següents situacions:
b) Absències NO Justificades: Aquelles que no figurin en el llistat anterior i no han estat autoritzades per la coordinació de l'assignatura.
c) Vagues, Manifestacions:
d) Absència NO justificada i NO notificada: Pot comportar el suspens de l'assignatura.
e) Retard: Presentar més de 5 retards (inici i finals de torn, àpats...) al llarg del període de l'assignatura pot comportar el suspens de l'assignatura.
Les faltes s'han de comunicar amb la màxima antelació possible al professor/a associat/ada i al servei de pràctiques per tal de poder reduir la interferència en el procés d'aprenentatge i pactar el dia a recuperar. Totes les hores que manquin per faltes d'assistència s'hauran de recuperar dins del període de pràctiques. El professorat de l'assignatura no pot garantir la recuperació d'hores pràctiques fora del temps marcat en el calendari acadèmic.
**Des de gener de 2024, arran d’un canvi legislatiu, tots els alumnes que fan pràctiques assistencials cotitzen a la seguretat social. Qualsevol canvi en horari (absència justificada) s’ha de comunicar a gestió acadèmica de la unitat docent (Reial Decret llei 2/2023 de cotització a la Seguretat Social d’alumnes en pràctiques formatives no remunerades). Les Faltes Injustificades, a més de tenir una repercussió en la qualificació final del practicum poden comportar frau de llei d’acord amb la normativa esmentada per incompliment de l’horari de treball.**
Pràctiques Clíniques (PEXT):
L’avaluació és continuada i formativa al llarg del període.
Avaluació Intermitja
Aproximadament a la meitat del període, alumne/a i tutor/a clínic/a faran una avaluació de les competències a assolir durant el període de pràctiques amb la finalitat de monitorar el desenvolupament de l’alumne/a, identificant àrees de millora i establint objectius i intervencions per poder assolir-les al finalitzar el període de pràctiques, així com identificant aquelles competències assolides que permetran establir objectius per treballar cap a la millora continua de les cures i l’excel·lència. Aquesta avaluació es pot fer de manera conjunta, o mitjançant la realització d’una autoavaluació per part de l’alumne/a, que serà contrastada i comentada amb l’avaluació feta pel tutor clínic.
Avaluació finalista
En finalitzar el període de pràctiques clíniques, el/la tutor/a clínic/a complimentarà el document d’avaluació de les pràctiques, tenint en compte el progrés del/de la alumne/a i el resultats de l’avaluació intermitja. Aquesta avaluació també es pot fer de manera conjunta, o mitjançant la realització d’una autoavaluació per part de l’alumne/a, que serà contrastada i comentada amb l’avaluació feta pel tutor clínic, i que pot servir per guiar la qualificació final.
* L'assistència és obligatòria en la totalitat de les hores programades i en el torn i horari assignats.
Aquelles faltes d'assistència justificades i les no justificades, s'hauran de recuperar dins del període de pràctiques clíniques programades prèvia autorització del professor/a responsable i del servei de pràctiques.
Quaderns reflexius (QR):
S'avaluaran les reflexions derivades de l'elaboració dels quaderns reflexius sorgides dins del context de la pràctica clínica. Es tindrà en compte el respecte a la pluralitat d'idees, persones i situacions. També es valorarà la capacitat per a identificar estratègies de millora en l’aprenentatge. L’avaluació del QR la realitzarà el/la Professor/a Associat/da Clínic/a i es farà mitjançant la rúbrica d’avaluació (disponible a Moodle). També es posarà a disposició de l’alumne una guia d’estil i recomanacions que caldrà seguir en l’elaboració del QR.
La realització del Quadern Reflexiu quinzenals és obligatòria. El no lliurament d’un QR dins del període establert pel professor/a es puntuarà amb un 0. No s’obriran els períodes extraordinaris de lliurament.
Obtenció de la qualificació final:
Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Per la tipologia de l'assignatura Practicum (supervisada), no és possiible presentar-se a una prova de recuperació en cas de suspens.
Segons la normativa sobre règim de permanència als estudis oficials de grau i de màster de la Universitat Autònoma de Barcelona, es consignarà un "No avaluable" a l’alumnat que no ha pogut aportar prou evidències d'avaluació.
Es considerarà criteri per assignar "No Avaluable":
* Si s'escau, el coordinador de l'assignatura i/o de Unitat Docent podrà concedir una pròrroga en l'entrega de la documentació del pràcticum (de 1 dia i no superior a 5 dies de la data límit d’entrega prèviament establerta). En aquest cas es restarà 1 punt del valor final de la nota. Aquesta excepció és aplicable en casos de problemes de salut amb presentació de justificant mèdic i/o problemes tècnics demostrables en el moment de l’entrega. Tanmateix a aquells alumnes que finalitzin més tard el període de pràctiques perquè han hagut de recuperar dies de pràctiques faran l’entrega de tota la documentació puntualment al finalitzar el període a recuperar.
ÚS DE LA IA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport i correcció de textos.
L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
NOTA:
Qualsevol signe de deshonestedat acadèmica, com ara plagi o manipulació de documents d’avaluació, etc., o qualsevol actitud discriminatòria, violenta o irrespectuosa cap a pacients, professionals, companys/es i/o docents, seran elevades a la comissió de pràcticums que analitzarà allò succeït i establirà una resolució consensuada al respecte.
A petició del coordinador/a de l'assignatura i/o coordinador de pràcticum de la UD es pot constituir una comissió avaluadora configurada a efecte de valorar situacions especials, personals i/o extraordinàries que no trobin resposta en el si d'aquesta guia o en documents publicats a la web del pràcticum.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única
Alfaro-Lefevre, R. (2003). El proceso enfermero. 5ª ed. Barcelona: Masson.
Berman, A., Erb, G., Kozier, B., & Snyder, S. (2008). Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Madrid: Pearson educación.
Betolaza, E., Alonso, I. (2002). El diario reflexivo y el aprendizaje tutorizado. Metas de Enfermería 45, 14-18.
Colina, J., Medina J.L. Construir el conocimiento de Enfermería mediante la práctica reflexiva. (1997). Rol de Enfermería, 232, 23-30.
ICS (2020). 3clics: Atenció primària basada en l'evidència. [Internet]. 2008 [citat 11 juliol 2020];12. Disponible a:https://www.ics.gencat.cat/3clics
ICS. (2010). Manual de procediments d’infermeria. [Internet]. 2008 [citat 11 juliol 2020];12. Disponible a:https://elenfermerodelpendiente.files.wordpress.com/2015/09/manual_infermeria_2010.pdf
Luis, M.T. (2013). Los diagnósticos enfermeros. Revisión crítica y guía práctica .9ª ed. Barcelona: Elsevier Masson
Luis, M.T. (2015). Enfermería Clínica. Cuidados enfermeros a las personas con transtornos de Salud. Barcelona: Wolters Klumer,
Luis, M.T., Fernández. C., Navarro. M.V. (2005). De la teoría a la práctica. El pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI. 3ª ed. Barcelona: Masson
Medina, J.L. (2001). Guía para la elaboración del diario reflexivo. Barcelona: Universidad de Barcelona.
Nanda Internacional. (2015). Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasifiación 2015-2017. Madrid: Elsevier
Pérez, P. E., Sánchez, J. M. R., Formatger, D. G., & Fernández, M. G. (2016). Investigación en metodología y lenguajes enfermeros. Elsevier España.
Schön, A.D. (1989) La formación de profesionales reflexivos. Barcelona. Paidos.
Schon, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la formación y el aprendizaje en las profesiones. Madrid: Piados MEC.
Tellez, S., García, M. (2012). Modelos de cuidados en enfermería NANDA, NIC y NOC. México DF: McGraw-Hill Interamericana
Podrà ser necessària la utilització d’un paquet d’ofimàtica per la realització dels treballs escrits (QR).
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura