Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Infermeria | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Recomanacions acadèmiques
Compromisos de l’alumnat
Complir els requisits dels centres de pràctiques
Normes de prevenció de riscos laborals i medicina preventiva
Targeta d’identificació d’estudiant.
Documentació addicional necessària
Algunes institucions poden demanar signatura de confidencialitat, targeta identificativa o conveni de pràctiques.
Consulteu sempre el Campus Virtual per normativa específica.
Nota important: És responsabilitat de l’estudiant verificar i complir tots els requisits abans de l’inici.
OBJECTIU GENERAL
El Pràcticum III ha de permetre a l'alumnat integrar i aplicar els continguts treballats en les diferents assignatures, incorporant nous coneixements, habilitats i actituds a través del contacte real amb la professió infermera dins de l'àmbit assistencial i la seva complexitat.
OBJECTIUS ESPECÍFICS
Els continguts d'aquest pràcticum consten d'una combinació de les diferents assignatures impartides al llarg dels cursos previs. Durant la pràctica l’alumnat ha de seleccionar els continguts necessaris per a identificar necessitats i resoldre els problemes de les persones ateses que es presenten durant les pràctiques amb la tutela de la infermera. Es destaquen els següents:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Supervisades | |||
PRÀCTICA CLINICA ASSISTENCIAL HUMANA (PEXT) | 291 | 11,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs / Estudi personal / Lectura d' articles | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 4, 6, 14, 15, 25, 26, 35, 39, 49 |
Pràctiques Clíniques (PEXT):
Les pràctiques clíniques tenen una durada aproximada de 8 setmanes. El servei assistencial i horari de pràctiques serà l’assignat segons el sistema de selecció establert a SIA.
Durant el període de pràctiques clíniques, l'alumne/a s'integrarà en unitats assistencials hospitalàries a on podrà desenvolupar coneixements, habilitats, actituds i valors en un àmbit professional real i complex, acompanyat sempre d'un/a infermer/a docent (tutor/a clínic/a). Serà aquest/a professional qui vetllarà i guiarà el procés d’aprenentatge de forma individualitzada i continuada, com també serà responsable de realitzar l’avaluació del període de pràctiques.
El professor associat clínic vetllarà per correcte desenvolupament del període de pràctiques, realitzant visites regulars als serveis assistencial, i s’encarregarà si s’escau de facilitar i coordinar les activitat avaluatives, així com gestionar aquelles incidències que poguessin sorgir i tinguessis una repercussió directa o indirecta amb el procés d’aprenentatge de l’alumne/a
Les pràctiques clíniques representen una oportunitat clau per adaptar-se a dinàmiques hospitalàries reals, adquirint competències pròpies de l'exercici professional i reforçant l'autonomia amb el suport dels tutors.
Les institucions sanitàries son entitats dinàmiques i en constant canvi. L’assignació de serveis assistencials i horaris es farà seguint de manera rigorosa el sistema d’elecció establert a SIA, però per motius organitzacionals aliens a la universitat es possible que la oferta i disponibilitatde places canviï sense previ avís, forçant la reubicació de l’estudiant en un altre servei assistencial.
Quadern reflexiu (QR)
És un recull d’aquelles situacions viscudes durant la pràctica que han despertat alguna emoció, bé sigui positiva o negativa amb un impacte en el procés d’aprenentatge. Entrega quinzenal en forma de treball escrit via Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
AVALUACIÓ DURANT LES PRACTIQUES AL CENTRE ASSISTENCIAL | 70% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 |
REGISTRES REFLEXIUS | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 14, 15, 25, 26, 35, 39, 49 |
Dins de pla d'estudis del Grau d'infermeria, les assignatures Pràcticums formen part de la matèria Pràctica Externa. Les competències i resultats d'aprenentatge de la matèria Pràctica Externa es treballaran i s'avaluaran al llarg dels diferents pràcticums en funció del context i àmbit on es desenvolupin cadascú dels pràcticums. Al llarg del desenvolupament de les estades de pràctica clínica de 2n a 4t curs es vetllarà per l'assoliment de totes les competències de pràctica clínica de la titulació.
La qualificació final de l'assignatura correspon al sumatori de la nota de les Pràctiques Clíniques (PEXT) i l'obtinguda dels quaderns reflexius amb la següent ponderació:
IMPORTANT: per aprovar l'assignatura cal tenir aprovat cadascun dels grups competencials de les pràctiques clíniques i els quaderns reflexius amb una nota mínima de 5.
Control d'assistència:
* "Full de seguiment": Mitjançant la signatura diària d'aquest document, el/la infermer/a responsable de cada estudiant, confirma l'horari realitzat durant la jornada de pràctiques. Aquest document servirà de justificant pel còmput d'hores de l'assignatura.
La única persona responsable del document és el/la estudiant. L'haurà de portar actualitzat i es responsabilitzarà de la veracitat del contingut de la informació que es consigni. Aquest document serà entregat en finalitzar el període pràcticum al seu/va professor/a associat/ada infermer/a i lliurat digitalment (escanejat) en el Moodle.
Aquest document pot serdemanat, en qualsevol moment, pel seu control, per les persones responsables dels pràcticums i/o docents participants de l'assignatura.
És obligatori realitzar tot el període de pràctica clínica programat al calendari docent independentment de l'horari en el qual es facin les pràctiques.
Es considera absència qualsevol interrupció de l'assistència al servei. Aquestes poden ser:
a) Absències justificades, les següents situacions:
b) Absències NO Justificades: Aquelles que no figurin en el llistat anterior i no han estat autoritzades per la coordinació de l'assignatura.
c) Vagues, Manifestacions:
d) Absència NO justificada i NO notificada: Pot comportar el suspens de l'assignatura.
e) Retard: Presentar més de 5 retards (inici i finals de torn, àpats...) al llarg del període de l'assignatura pot comportar el suspens de l'assignatura.
Les faltes s'han de comunicar amb la màxima antelació possible al professor/a associat/ada i al servei de pràctiques per tal de poder reduir la interferència en el procés d'aprenentatge i pactar el dia a recuperar. Totes les hores que manquin per faltes d'assistència s'hauran de recuperar dins del període de pràctiques.
Pràctiques Clíniques (PEXT):
Avaluació continuada i formativa al llarg del període. Aproximadament a la meitat, l'alumnat sol·licitarà al seu/va infermer/a docent una avaluació intermèdia, on constarà un resum de la informació obtinguda fins al moment. En aquesta avaluació, de caràcter formatiu, es treballarà el nivell d'assoliment dels objectius proposats, els punts forts a destacar i els punts febles a millorar amb les recomanacions pertinents. De la mateixa manera, l’alumnat farà la seva autoavaluació i comentarà ambdues avaluacions amb el/la professor/a.
Avaluació finalista:
En finalitzar el període de pràctiques clíniques, el/la infermera complimentarà un informe final sobre les competències assolides per l’alumnat. De la mateixa manera, en finalitzar el període cada estudiant farà la seva autoavaluació i la comentarà amb el/la infermer/a i el/la professor/a associada infermer/a.
* L'assistència és obligatòria en la totalitat de les hores programades i en el torn i horari assignats.
Aquelles faltes d'assistència justificades i les no justificades, s'hauran de recuperar dins del període de pràctiques clíniques programades prèvia autorització del professor/a responsable i del servei de pràctiques.
Quaderns reflexius:
S'avaluaran les reflexions derivades de l'elaboració dels quaderns reflexius sorgides dins del context de la pràctica clínica. Es tindrà en compte el respecte a la pluralitat d'idees, persones i situacions. També es valorarà la capacitat per a identificar estratègies de millora en l’aprenentatge.
La realització del Quadern Reflexiu quinzenals és obligatòria. La no presentació d'algun d'ells dins del període establert pel professor/a es puntuarà com= 0. No s’obriran els períodes extraordinaris d’entrega.
S'avaluaran les reflexions derivades de l'elaboració dels quaderns reflexius sorgides dins del context de la pràctica clínica. Es tindrà en compte el respecte a la pluralitat d'idees, persones i situacions. També es valorarà la capacitat per a identificar estratègies de millora en l’aprenentatge. Hi haurà una rúbrica amb els ítems a valorar i també unes pautes de presentació (estil, ortografia, expressió, etc). Caldrà seguir les recomanacions per l’elaboració del quadern reflexiu.
Obtenció de la qualificació final:
Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Segons la normativa sobre règim de permanència als estudis oficials de grau i de màster de la Universitat Autònoma de Barcelona, es consignarà un "No avaluable" a l’alumnat que no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació.
* Es considerarà criteri per assignar "No Avaluable":
* Si s'escau el coordinador de l'assignatura i/o de Unitat Docent, podrà concedir una pròrroga en l'entrega de la documentació del pràcticum (de 1 dia i no superior a 5 dies de la data límit d’entrega prèviament establerta), en aquest cas es restarà 1 punt del valor final de la nota. Aquesta excepció és aplicable en casos de problemes de salut amb presentació de justificant mèdic i/o problemes tècnics demostrables en el moment de l’entrega. Tanmateix a aquells alumnes que finalitzin més tard el període de pràctiques perquè han hagut de recuperar dies de pràctiques faran l’entrega de tota la documentació puntualment al finalitzar el període a recuperar.
NOTES IMPORTANTS:
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport i la correcció de textos.
L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica..
Qualsevol signe de deshonestedat acadèmica, com ara plagi o manipulació de documents d’avaluació, etc., o qualsevol actitud discriminatòria, violenta o irrespectuosa cap a pacients, professionals, companys/es i/o docents, seran elevades a la comissió de pràcticums que analitzarà allò succeït i establirà una resolució consensuada al respecte.
A petició del coordinador/a de l'assignatura i/o coordinador de pràcticum de la UD es pot constituir una comissió avaluadora configurada a efecte de valorar situacions especials, personals i/o extraordinàries que no trobin resposta en el si d'aquesta guia o en documents publicats a la web del pràcticum.
Aquesta assignatura no contempla el sistema d'avaluació única. Si es suspèn l'assignatura, donades les característiques de la mateixa, no és possible la recuperació.
**Des de gener de 2024, arran d’un canvi legislatiu, tots els alumnes que fan pràctiques assistencials cotitzen a la seguretat social. Qualsevol canvi en horari (absència justificada) s’ha de comunicar a gestió acadèmica de la unitat docent (Reial Decret llei 2/2023 de cotització a la Seguretat Social d’alumnes en pràctiques formatives no remunerades). Les Faltes Injustificades, a més de tenir una repercussió en la qualificació final del pràcticum poden comportar frau de llei d’acord amb la normativa esmentada per incompliment de l’horari de treball.**
Alfaro-Lefevre, R. (2014). Aplicación del proceso enfermero : fundamento del razonamiento clínico. Barcelona [etc.]: Wolters Kluwer Health.
Berman, A., Erb, G., Kozier, B., & Snyder, S. (2008). Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Madrid: Pearson Educación.
Betolaza, E., Alonso, I. (2002). El diario reflexivo y el aprendizaje tutorizado. Metas de Enfermería 45, 14-18.
Huber, D.L. (2019). Gestión de los cuidados enfermeros y liderazgo. Barcelona: Elsevier.
ICS (2020). 3clics: Atenció primària basada en l'evidència. [Internet]. 2008 [citat 11 juliol 2020];12. Disponible a:https://www.ics.gencat.cat/3clics
Luis, M.T. (2013). Los diagnósticos enfermeros. Revisión crítica y guía práctica .9ª ed. Barcelona: Elsevier Masson
Luis, M.T. (2015). Enfermería clínica. Cuidados enfermeros a las personas con transtornos de Salud. Barcelona: Wolters Kluver,
Luis, M.T., Fernández. C., Navarro. M.V. (2005). De la teoría a la práctica. El pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI. 3ª ed. Barcelona: Masson
Luis Rodrigo, T. (2015). Enfermería clínica : cuidados enfermeros a las personas con trastornos de salud. Barcelona : Wolters Kluwer Health.
Medina, J.L. (2001). Guía para la elaboración del diario reflexivo. Barcelona: Universidad de Barcelona.
NANDA International. (2019). Diagnosticos enfermeros : definiciones y clasificación : 2018-2020. Barcelona: Elsevier.
Pérez, P. E., Sánchez, J. M. R., Formatger, D. G., & Fernández, M. G. (2016). Investigación en metodología y lenguajes enfermeros. Madrid: Elsevier España.
San Rafael Gutiérrez, S.; Siles González, J.; Solano-Ruiz C.(2014). El diario del estudiante de enfermería en la práctica clínica frente a los diarios realizados en otras disciplinas. Una revisión integradora. Aquichan 14(3): 403-416. DOI: 10.5294/aqui.2014.14.3.10
Tellez, S.E; García Flores, M. (2015). Modelos de cuidados en enfermería NANDA, NIC y NOC [Recurs electrònic]. México [etc] : McGraw-Hill Education.
-
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura