Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Infermeria | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requesits previs per cursar l'assignatura.
La simulació és una metodologia docent innovadora que permet practicar habilitats clínicas avançades en un entorn simulat pròxim a la realitat.
Els objectius de l’assignatura són que els estudiants siguin capaços de:
En el context de les ciències de la salut, constantment es registren canvis i nous reptes associats a la re avaluació constant i existència de situacions més complexes. Aquests canvis han generat en les institucions educatives generar noves eines que permeten als estudiants adquirir diferents nivells de formació i coneixements, tot aplicant plans de cures segurs pels pacients. La simulació ha permès el desenvolupament de noves vies d’aprenentatge gràcies a la recreació d’escenaris clínics similars al real. Per tant, la simulació engloba una varietat de tècniques educatives en la que l’alumnat te l’oportunitat de practicar un procés d’aprenentatge actiu en un entorn que imita a l’àmbit clínic i experimentar vivències similars a les reals però sense posar en perill la seguretat del pacient.
A la simulació ens podrem trobar diferents tipus de simuladors. Els que utilitzarem a la assignatura seran: els part task trainers, maniquins estàtics que no interactuen amb però imiten diferents parts del cos d’un pacient; els Human Patient Simulators que són maniquins controlats per ordinador que interactuen amb l’alumnat per a imitar l’atenció a un pacient en el seu corresponent entorn clínic; i per últim, es farà ús dels pacients estandarditzats representats per actors entrenats que busquen comportar-se d’una manera preestablerta. Segons l’ús del tipus de simuladors (un o la combinació de diferents) i la recreació de l’entorn més o menys realista de l’aula, es durà a terme simulació de baixa, mitja o alta fidelitat, sempre buscant l’adquisició de determinants objectius d’aprenentatge, presents als diferents cas.
- Simulació de baixa fidelitat (PHCA)
Experiències en simulació que inclouen jocs de rol o estudis de casos, que estan habitualment enfocades a la pràctica d’una habilitat concreta i que acostumen a incloure l’ús de maniquins estàtics senzills o part task trainers.
- Simulació de mitjana fidelitat (PHCA)
Experiències en simulació en què s’utilitzen sistemes d’aprenentatge generalment autodirigits per pantalla, o bé l’ús de maniquins de mitjana fidelitat, que poden tenir sons fisiològics o d’altres característiques que permeten poca interacció amb ell mateix; no obstant, aquesta simulació acostuma a orientar-se a la presa de decisions, a perfeccionar una habilitat o a treballar la resolució de problemes .
- Simulació d’alta fidelitat (PSCA)
Experiències que inclouen l’ús de pacients estandarditzats o maniquins integrats extremadament realistes, Human Patients Simulators, i que garanteix a l’alumnat la possibilitat d’interactuar. Aquesta simulació, donada la reproducció realista i l’ús de tecnologia avançada per representar situacions amb pacients reals, acostuma a centrar-se en la presa de decisió, resolució de problemes de manera contextualitzada, aprendre a prioritzar, etc.
Tenint en compte tot això, els continguts de l'assignatura es distribueixen en diferents blocs de treballs amb diferents pràctiques, que inclouen la baixa, mitja i alta fidelitat en diferents casos a treballar:
- Realització dels diferents rentats de mans, creació de camp estèril i cura de ferida.
- Administració de fàrmacs per diferents vies.
- Valoració i mesura de constants vitals. Aplicació d’escales de mesura.
- Sistemes d’infusió continua.
- Realització d’higiene en pacient enllitat.
- Realització d’extracció venosa, maneig del catèter perifèric, hemocultius i gasometries.
- Administració d’oxigenoteràpia i fisioteràpia respiratòria.
- Detecció i maneig del diferents tipus d’aïllaments.
- Realització de mobilitzacions als pacients.
- Realització de sondatges (nasogàstric, PEG, enteral, vesical).
- Realitzar embenaments i sutures.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques de Simulació Clínica Avançada (PSCA) | 12 | 0,48 | 1, 2, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14 |
Pràctiques d'habilitats clíniques avançades en humans (PHCA) | 30 | 1,2 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball personal/ Lectura d'articles | 29 | 1,16 | 7, 9 |
L’objectiu principal de les Pràctiques d’Habilitats Clíniques Avançades (PHCA) i les Pràctiques de Simulació Clínica Avançada (PSCA) és que l’alumnat adquireixi habilitats clíniques de diversa complexitat mitjançant la simulació guiada de tècniques i procediments.
Ambdós tipus de pràctiques es duen a terme amb presència activa del professorat, que supervisa, orienta i dinamitza les activitats formatives, garantint-ne la qualitat i l’assoliment dels objectius d’aprenentatge.
Per aprofitar al màxim les sessions pràctiques, és imprescindible que l’alumnat hagi treballat prèviament els continguts teòrics associats a cada procediment. Aquest treball es durà a terme de manera autònoma, fora de l’aula, i constitueix un requisit previ per participar en les pràctiques.
En el cas de les PSCA, les dinàmiques poden incloure l’enregistrament en vídeo de les simulacions com a eina didàctica per a l’anàlisi posterior. Caldrà autorització expressa per part de l’estudiantat per poder participar. Les gravacions es destruiran un cop finalitzades les sessions.
La part pràctica de l’assignatura s’organitza en:
10 sessions de baixa-mitjana fidelitat (3 hores cadascuna).
3 sessions de simulació d’alta fidelitat (4 hores cadascuna).
Les activitats d’ensenyament-aprenentatge inclouen:
Resolució de casos clínics pràctics.
Reflexió crítica grupal sobre el cas.
Participació activa en espais de feedback i aprenentatge col·laboratiu.
Aquestes sessions es basen en una metodologia participativa i interactiva, on el paper actiu de l’alumnat és indispensable per assolir els objectius formatius.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe | 20 | 1 | 0,04 | 2, 4, 10, 14 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple. | 50 | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple. | 30 | 1 | 0,04 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
Mini-exàmens previs via Moodle (50%)
Es realitzaran 5 qüestionaris online abans de cada bloc de dues sessions de PHCA. Cada qüestionari (test o resposta curta) representa un 10% de la nota final.
Només es podran fer dins el termini establert. Fora de termini = 0 punts (no recuperable).
Examen final tipus test (30%)
Prova teòrica presencial amb preguntes objectives sobre els continguts de PHCA i PSCA.
Cal obtenir un mínim de 4,5/10 per fer mitjana.
Participació activa i actitud (20%)
Avaluació continuada basada en l’observació directa durant les sessions:
Preparació prèvia, implicació i actitud professional.
Comunicació i treball en equip.
Participació activa en feedback i debriefing.
Enregistrament en PSCA:
L’enregistrament de simulacions pot utilitzar-se com a eina didàctica. L’estudiantat haurà d’autoritzar-lo expressament. Els vídeos s’eliminaran un cop finalitzades les sessions.
Assistència obligatòria:
L’assistència a PHCA i PSCA és obligatòria i no recuperable.
Cada falta injustificada resta 1 punt.
Més d’1 injustificada o més de 2 justificades = no avaluable.
No es permeten canvis de grup ni recuperacions en altres horaris.
Cal uniforme obligatori: pijama clínic i esclops tancats.
Condicions per superar l’assignatura:
Completar els 5 mini-exàmens via Moodle.
Aprovar l’examen final (≥4,5/10).
Mitjana ponderada final ≥5/10.
Compliramb l’assistència obligatòria.
Recuperació:
Només es podrà recuperar l’examen final tipus test.
Els mini-exàmens i la participació no són recuperables.
Altres consideracions:
No es contempla l’avaluació única.
Si no es compleixen activitats obligatòries, l’estudiant serà considerat/da “no avaluable”.
Ús de tecnologies d’intel·ligència artificial (IA):
En aquesta assignatura, no es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) en cap fase del treball acadèmic. Qualsevol activitat que contingui continguts generats parcialment o totalment amb IA es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total, així com altres sancions segons la gravetat del cas.
Meakim C, Boese T, Decker S, Franklin AE, Gloe D, Lioce L, et al. Standards of Best Practice: Simulation Standard I: Terminology. Clin Simul Nurs [Internet]. 2013 Jun 6 [cited 2015 Mar 24];9(6):S3–11. Available from: http://www.nursingsimulation.org/article/S1876139913000716/fulltext
Raurell-Torredà M, Gómez-Ibáñez, R. High-fidelity simulation: Who has the most impressive laboratory? Enferm Intensiva. 2018;29:143-410.1016/j.enfi.2017.09.003
National League for Nursing Simulation Innovation Resource Center (NLN-SIRC). SIRC Glossary [Internet]. 2013 [cited 2018 Jun 4]. Available from: https://sirc.nln.org/mod/glossary/view.php
Watson C, Bernabeu-Tamayo MD. La implementación de la simulación clínica de alta fidelidad en el grado de enfermeria: un estudio mixto sobre las experiencias de los estudiantes [Internet]. Universitat Autònoma de Barcelona; 2019. Available from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=270844
Paige JB, Morin KH. Simulation Fidelity and Cueing: A Systematic Review of the Literature. Clin Simul Nurs [Internet]. 2013 Nov 1 [cited 2019 May 10];9(11):e481–9. Available from: https://www-sciencedirect-com.are.uab.cat/science/article/pii/S1876139913000030#fig3
Lioce L, Meakim CH, Fey MK, Chmil JV, Mariani B, Alinier G. Standards of Best Practice: Simulation Standard IX: Simulation Design. Clin Simul Nurs [Internet]. 2015 Jun [cited 2017 Jul 6];11(6):309–15. Available from: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1876139915000250
No es precisa cap programari específic per dur a terme l'assignatura.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura