Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Simulació I

Codi: 106116 Crèdits: 3
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Infermeria OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Nina Granel Gimenez
Correu electrònic:
nina.granel@uab.cat

Equip docent

Eva Porcuna Nicolas
Nina Granel Gimenez
Maria Angelica Varon Alvarez
Eva Carolina Watson Badia
Mireia Solé Fernàndez
Luis Lopez Perez
Pablo Rodriguez Coll
David Téllez Velasco

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha requesits previs per cursar l'assignatura.


Objectius

 

La simulació és una metodologia docent innovadora que permet practicar habilitats clínicas avançades en un entorn simulat pròxim a la realitat. 

Els objectius de l’assignatura són que els estudiants siguin capaços de:

 

  • Demostrar habilitats tècniques i no tècniques per aplicar les cures infermeres bàsiques més freqüents seguint els protocols de l’àmbit hospitalari i primari.
  • Establir una comunicació eficaç amb els pacients, equip sanitari i familiars en un entorn simulat. 
  • Actuar, planificar i prioritzar l’actuació en concordança a la situació del cas plantejada.
  • Demostrar fer servir raonament crític a  la pressa de decisions i resolució dels casos plantejats.
  • Demostrar habilitats de treball en equip pera a aconseguir un objectiu comú.

Competències

  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Demostrar que es coneix el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i que es comprenen les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • Fer les cures infermeres basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Promoure i respectar el dret de participació, informació, autonomia i el consentiment informat, en la presa de decisions de les persones ateses, d'acord amb la manera com viuen el seu procés de salut-malaltia.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar la metodologia científica en les pròpies intervencions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Aplicar el codi ètic i deontològic de la infermeria a tots els àmbits de l'activitat infermera.
  3. Aplicar una relació respectuosa amb l'usuari, la família i l’equip de salut sense emetre judicis de valor.
  4. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  5. Demostrar habilitat en l'execució de maniobres de suport vital bàsic i avançat.
  6. Demostrar habilitat en l'execució de procediments i tècniques d'infermeria.
  7. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  8. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  9. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  10. Respectar el dret de participació en el conjunt de presa de decisions de les persones en les seves pròpies cures, d’acord amb com viuen el seu procés de salut.
  11. Respectar els principis de dret a la intimitat, confidencialitat i secret professional en totes les cures dutes a terme.
  12. Utilitzar l'evidència científica a la pràctica assistencial.
  13. Utilitzar mesures de protecció i de seguretat per garantir el benestar i minimitzar el risc vinculat a l'assistència.
  14. Valorar i tractar les persones d'una manera holística tolerant i sense emetre judicis de valor.

Continguts

En el context de les ciències de la salut, constantment es registren canvis i nous reptes associats a la re avaluació constant i existència de situacions més complexes. Aquests canvis han generat en les institucions educatives generar noves eines que permeten als estudiants adquirir diferents nivells de formació i coneixements, tot aplicant plans de cures segurs pels pacients. La simulació ha permès el desenvolupament de noves vies d’aprenentatge gràcies a la recreació d’escenaris clínics similars al real. Per tant, la simulació engloba una varietat de tècniques educatives en la que l’alumnat te l’oportunitat de practicar un procés d’aprenentatge actiu en un entorn que imita a l’àmbit clínic i experimentar vivències similars a les reals però sense posar en perill la seguretat del pacient. 

A la simulació ens podrem trobar diferents tipus de simuladors. Els que utilitzarem a la assignatura seran: els part task trainers, maniquins estàtics que no interactuen amb  però imiten diferents parts del cos d’un pacient; els Human Patient Simulators que són maniquins controlats per ordinador que interactuen amb l’alumnat per a imitar l’atenció a un pacient en el seu corresponent entorn clínic; i per últim, es farà ús dels pacients estandarditzats representats per actors entrenats que busquen comportar-se d’una manera preestablerta. Segons l’ús del tipus de simuladors (un o la combinació de diferents) i la recreació de l’entorn més o menys realista de l’aula, es durà a terme simulació de baixa, mitja o alta fidelitat, sempre buscant l’adquisició de determinants objectius d’aprenentatge, presents als diferents cas.

-          Simulació de baixa fidelitat (PHCA)

Experiències en simulació que inclouen jocs de rol o estudis de casos, que estan habitualment enfocades a la pràctica d’una habilitat concreta  i que acostumen a incloure l’ús de maniquins estàtics senzills o part task trainers.

-          Simulació de mitjana fidelitat (PHCA)

Experiències en simulació en què s’utilitzen sistemes d’aprenentatge generalment autodirigits per pantalla,  o bé l’ús de maniquins de mitjana fidelitat, que poden tenir sons fisiològics o d’altres característiques que permeten poca interacció amb ell mateix; no obstant, aquesta simulació acostuma a orientar-se a la presa de decisions, a perfeccionar una habilitat o a treballar la resolució de problemes .

-          Simulació d’alta fidelitat (PSCA)

Experiències que inclouen l’ús de pacients estandarditzats o maniquins integrats extremadament realistes, Human Patients Simulators, i que garanteix a l’alumnat  la possibilitat d’interactuar. Aquesta simulació, donada la reproducció realista i l’ús de tecnologia avançada per representar situacions amb pacients reals, acostuma a centrar-se en la presa de decisió, resolució de problemes de manera contextualitzada, aprendre a prioritzar, etc.

Tenint en compte tot això, els continguts de l'assignatura es distribueixen en diferents blocs de treballs amb diferents pràctiques, que inclouen la baixa, mitja i alta fidelitat en diferents casos a treballar:

-      Realització dels diferents rentats de mans, creació de camp estèril i cura de ferida.

-      Administració de fàrmacs per diferents vies.

-      Valoració i mesura de constants vitals. Aplicació d’escales de mesura.

-      Sistemes d’infusió continua.

-      Realització d’higiene en pacient enllitat.

-      Realització d’extracció venosa, maneig del catèter perifèric, hemocultius i gasometries.

-      Administració d’oxigenoteràpia i fisioteràpia respiratòria.

-      Detecció i maneig del diferents tipus d’aïllaments.

-      Realització de mobilitzacions als pacients.

-      Realització de sondatges (nasogàstric, PEG, enteral, vesical).

-      Realitzar embenaments i sutures.

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques de Simulació Clínica Avançada (PSCA) 12 0,48 1, 2, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14
Pràctiques d'habilitats clíniques avançades en humans (PHCA) 30 1,2 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Treball personal/ Lectura d'articles 29 1,16 7, 9

L’objectiu principal de les Pràctiques d’Habilitats Clíniques Avançades (PHCA) i les Pràctiques de Simulació Clínica Avançada (PSCA) és que l’alumnat adquireixi habilitats clíniques de diversa complexitat mitjançant la simulació guiada de tècniques i procediments.

Ambdós tipus de pràctiques es duen a terme amb presència activa del professorat, que supervisa, orienta i dinamitza les activitats formatives, garantint-ne la qualitat i l’assoliment dels objectius d’aprenentatge.

Per aprofitar al màxim les sessions pràctiques, és imprescindible que l’alumnat hagi treballat prèviament els continguts teòrics associats a cada procediment. Aquest treball es durà a terme de manera autònoma, fora de l’aula, i constitueix un requisit previ per participar en les pràctiques.

En el cas de les PSCA, les dinàmiques poden incloure l’enregistrament en vídeo de les simulacions com a eina didàctica per a l’anàlisi posterior. Caldrà autorització expressa per part de l’estudiantat per poder participar. Les gravacions es destruiran un cop finalitzades les sessions.

La part pràctica de l’assignatura s’organitza en:

  • 10 sessions de baixa-mitjana fidelitat (3 hores cadascuna).

  • 3 sessions de simulació d’alta fidelitat (4 hores cadascuna).

Les activitats d’ensenyament-aprenentatge inclouen:

  • Resolució de casos clínics pràctics.

  • Reflexió crítica grupal sobre el cas.

  • Participació activa en espais de feedback i aprenentatge col·laboratiu.

Aquestes sessions es basen en una metodologia participativa i interactiva, on el paper actiu de l’alumnat és indispensable per assolir els objectius formatius.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe 20 1 0,04 2, 4, 10, 14
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple. 50 2 0,08 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple. 30 1 0,04 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13

 

  1. Mini-exàmens previs via Moodle (50%)
    Es realitzaran 5 qüestionaris online abans de cada bloc de dues sessions de PHCA. Cada qüestionari (test o resposta curta) representa un 10% de la nota final.

  • Només es podran fer dins el termini establert. Fora de termini = 0 punts (no recuperable).

  1. Examen final tipus test (30%)
    Prova teòrica presencial amb preguntes objectives sobre els continguts de PHCA i PSCA.

  • Cal obtenir un mínim de 4,5/10 per fer mitjana.

  1. Participació activa i actitud (20%)
    Avaluació continuada basada en l’observació directa durant les sessions:

  • Preparació prèvia, implicació i actitud professional.

  • Comunicació i treball en equip.

  • Participació activa en feedback i debriefing.

Enregistrament en PSCA:
L’enregistrament de simulacions pot utilitzar-se com a eina didàctica. L’estudiantat haurà d’autoritzar-lo expressament. Els vídeos s’eliminaran un cop finalitzades les sessions.

Assistència obligatòria:

  • L’assistència a PHCA i PSCA és obligatòria i no recuperable.

  • Cada falta injustificada resta 1 punt.

  • Més d’1 injustificada o més de 2 justificades = no avaluable.

  • No es permeten canvis de grup ni recuperacions en altres horaris.

  • Cal uniforme obligatori: pijama clínic i esclops tancats.

Condicions per superar l’assignatura:

  • Completar els 5 mini-exàmens via Moodle.

  • Aprovar l’examen final (≥4,5/10).

  • Mitjana ponderada final ≥5/10.

  • Compliramb l’assistència obligatòria.

Recuperació:

  • Només es podrà recuperar l’examen final tipus test.

  • Els mini-exàmens i la participació no són recuperables.

Altres consideracions:

  • No es contempla l’avaluació única.

  • Si no es compleixen activitats obligatòries, l’estudiant serà considerat/da “no avaluable”.

Ús de tecnologies d’intel·ligència artificial (IA):
En aquesta assignatura, no es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) en cap fase del treball acadèmic. Qualsevol activitat que contingui continguts generats parcialment o totalment amb IA es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total, així com altres sancions segons la gravetat del cas.

 


Bibliografia

Meakim C, Boese T, Decker S, Franklin AE, Gloe D, Lioce L, et al. Standards of Best Practice: Simulation Standard I: Terminology. Clin Simul Nurs [Internet]. 2013 Jun 6 [cited 2015 Mar 24];9(6):S3–11. Available from: http://www.nursingsimulation.org/article/S1876139913000716/fulltext

Raurell-Torredà M, Gómez-Ibáñez, R. High-fidelity simulation: Who has the most impressive laboratory? Enferm Intensiva. 2018;29:143-410.1016/j.enfi.2017.09.003

National League for Nursing Simulation Innovation Resource Center (NLN-SIRC). SIRC Glossary [Internet]. 2013 [cited 2018 Jun 4]. Available from: https://sirc.nln.org/mod/glossary/view.php

Watson C, Bernabeu-Tamayo MD. La implementación de la simulación clínica de alta fidelidad en el grado de enfermeria: un estudio mixto sobre las experiencias de los estudiantes [Internet]. Universitat Autònoma de Barcelona; 2019. Available from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=270844

Paige JB, Morin KH. Simulation Fidelity and Cueing: A Systematic Review of the Literature. Clin Simul Nurs [Internet]. 2013 Nov 1 [cited 2019 May 10];9(11):e481–9. Available from: https://www-sciencedirect-com.are.uab.cat/science/article/pii/S1876139913000030#fig3

Lioce L, Meakim CH, Fey MK, Chmil JV, Mariani B, Alinier G. Standards of Best Practice: Simulation Standard IX: Simulation Design. Clin Simul Nurs [Internet]. 2015 Jun [cited 2017 Jul 6];11(6):309–15. Available from: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1876139915000250


Programari

No es precisa cap programari específic per dur a terme l'assignatura.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura