Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Cures Infermeres en el Procés d’Envellir

Codi: 106113 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Infermeria OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Nina Granel Gimenez
Correu electrònic:
nina.granel@uab.cat

Equip docent

Eva Carolina Watson Badia
Alicia Lluva Castaño
Monica Garcia Montero

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha requisits previs


Objectius

  • Conèixer els canvis a nivell biològic, psicològic, social i econòmic que es produeixen a la persona gran sana.
  • Conèixer les patologies geriàtriques amb més prevalença.
  • Identificar les cures i intervencions infermeres dirigides a persones grans i les seves famílies mitjançant l'evidència científica i les de guies de pràctica clínica i assistencial.
  • Conèixer els recursos sanitaris i serveis dirigits a l'atenció gerontològica.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Demostrar que es coneixen les estratègies per adoptar mesures de confort i atenció de símptomes, dirigides al pacient i la seva família, en l'aplicació de cures pal·liatives que contribueixin a alleugerir la situació de malalts avançats i terminals.
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar la metodologia científica en les pròpies intervencions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar críticament els principis i valors que regeixen l'exercici de la professió infermera.
  3. Analitzar les bases de les cures en persones amb dolor.
  4. Analitzar les bases de les cures pal·liatives en persones en situació crítica i processos de final de vida.
  5. Analitzar les desigualtats de gènere, així com els factors que les sustenten, des dels diferents sistemes: el sistema familiar, el de parentiu, l'econòmic, el polític, el simbolisme i els sistemes educatius.
  6. Analitzar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  7. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  8. Aplicar els coneixements sobre la fisiopatologia i els condicionants de la salut a les cures infermeres.
  9. Descriure intervencions orientades a la readaptació de la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport.
  10. Descriure les alteracions de salut més prevalents en la persona anciana, les seves manifestacions (necessitats alterades) i les cures infermeres que cal desenvolupar per a aquests problemes de salut.
  11. Descriure les normes de seguretat que cal tenir en compte davant de problemes produïts per situacions clíniques relacionades amb l'administració farmacològica d'acord amb la normativa vigent.
  12. Desenvolupar habilitats d'aplicació del mètode científic en les intervencions infermeres.
  13. Dissenyar cures dirigides a persones en situació de malaltia avançada i en situació de final de vida que recullin les estratègies adequades per millorar el confort i alleujar la situació, tenint en compte els valors i les preferències de les persones malaltes i les seves famílies.
  14. Dissenyar cures infermeres utilitzant els instruments adequats a la situació de la persona al llarg de tot el seu cicle vital tenint en compte la normativa vigent, la millor evidència existent i els estàndards de qualitat i seguretat.
  15. Identificar els factors de risc determinants en el procés de salut-malaltia a nivell físic, emocional, social i ambiental.
  16. Identificar les diferents mesures de confort a nivell físic, emocional i espiritual en la fase avançada de la malaltia i en situació de final de la vida.
  17. Identificar les guies de pràctiques clíniques i assistencials relacionades amb l'atenció a les demandes de salut de les persones durant tot el cicle vital i en les alteracions que es poden presentar.
  18. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  19. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir, així com les necessitats de cures infermeres que es deriven d'aquestes modificacions.
  20. Identificar les necessitats d'atenció i les estratègies de cures infermeres a les persones en situació de malaltia avançada i en situació de final de vida, així com les dels seus familiars.
  21. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  22. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  23. Reconèixer les respostes psicosocials davant la pèrdua i la mort i conèixer les mesures oportunes per ajudar les persones i famílies en aquestes circumstàncies.

Continguts

1. Contextualització de l'atenció gerontològica

  • Conceptes generals de l’envelliment
  • Evolució demogràfica de l’envelliment
  • Estereotips, mites, tabús i estigmes

2. Atenció gerontològica

  • Camps d'actuació:
    • Atenció gerontològica hospitalària
    • Atenció gerontològica ambulatòria
    • Atenció gerontològica domiciliària
  • Infermeria gerontològica
  • Rol de la infermeria en l'atenció a la persona gran
  • Valoració geriàtrica integral
  • Cures al cuidador/a

3. Recursos per a l’atenció

  • Nivell de dependència
  • Recursos socials, econòmics i tecnològics
  • Les TIC i la gent gran

4. La persona gran sana

  • Canvis biològics, psicològics, cognitius i socials de l’envelliment
  • Prevenció i promoció de la salut: envelliment saludable i actiu

5. Patologia i problemes de salut en la persona gran

  • Patologies amb més prevalença
  • Síndromes geriàtriques amb més prevalença
  • Deteriorament cognitiu i demències
  • La fragilitat
  • La soledat en la gent gran

6. Decisions compartides

  • Document de voluntats anticipades (DVA)
  • Planificació de decisions anticipades (PDA)

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Aprenentatge Basat en Problemes 30 1,2 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 23
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 108 4,32 19, 22

Metodologia: Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)

L’assignatura es desenvoluparà a través de la metodologia d’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP), una estratègia d’aprenentatge activa centrada en l’estudiant, que assumeix un rol protagonista i responsable del seu propi procés formatiu.

L’ABP parteix de la presentació d’una situació problema a un grup reduït d’estudiants (entre 12 i 15 persones). Aquesta situació serveix com a fil conductor per guiar la recerca, fomentar la construcció del coneixement i assolir els resultats d’aprenentatge de l’assignatura.

A través d’aquest procés, l’alumnat desenvolupa:

  • hipòtesis explicatives,
  • un pla de treball col·laboratiu,
  • i la identificació de necessitats d’aprenentatge.

Es fomenta el desenvolupament de competències com l’anàlisi crítica, la resolució de problemes, l’argumentació, el treball en equip i la comunicació interpersonal.

 

Organització de les sessions

L’alumnat treballarà un total de 5 situacions problema, cadascuna estructurada en 3 sessions presencials de 3 hores. En total, es duran a terme 10 sessions al llarg de l’assignatura.

Aquesta organització respon a una lògica d’alternança i continuïtat:

La tercera sessióde cada cas coincideix amb l’inici del següent cas. Això significa que dins la mateixa sessió es tanca el cas anterior (avaluació i síntesi) i es comença a treballar la nova situació problema (anàlisi i formulació d’hipòtesis).

A més, el primer dia del curs comença amb una sessió introductòria per part del professorat, on es presenten l’assignatura, els objectius, la metodologia i el sistema d’avaluació. Aquesta presentació es fa a l’inici de la sessió i no es dedica al tancament de cap cas anterior, ja que es tracta de la sessió inicial.

 

Estructura de cada situació problema

Primera sessió presencial (3 hores)

Pas 1. Anàlisi de la situació (50 minuts)
Els estudiants, a partir dels seus coneixements previs, realitzen una pluja d’idees per identificar els continguts que cal aprofundir per entendre millor el cas. Es formula una hipòtesi inicial. El professor/a intervé de manera puntual per resoldre dubtes i guiar el grup.

Descans (10 minuts)

Pas 2. Elaboració del pla de treball (50 minuts)
El grup prioritza i organitza les idees generades, dissenyant un pla de treball coherent amb els objectius de l’assignatura i identificant fonts d’informació rellevants. El professor/a acompanya el procés i valida el pla. El grup envia el document al docent assignat.

 

Segona sessió presencial (3 hores)

Pas 1. Discussió i contrast d’informació(3 hores)
Els estudiants comparteixen i contrasten la informació recollida, analitzen les fonts i valoren la seva validesa. Aquesta posta en comú permet la verificació del coneixement adquirit, el raonament crític i la revisió del pla inicial.

 

Tercera sessió presencial (3 hores)

Pas 1. Avaluació i síntesi del cas (30 minuts)
El grup reflexiona sobre l’aprenentatge assolit responent preguntes com:

  • Què hem après?
  • Com es relaciona amb els objectius d’aprenentatge?
  • Quins conceptes nous poden aplicar-se a altres situacions?
  • Quins aspectes no s’han pogut desenvolupar?

Pas 2. Autoavaluació i coavaluació (30 minuts)
Es realitza una activitat d’autoavaluació, avaluació entre iguals i avaluació docent.

Pas 3. Inici del nou cas (2 hores restants)
Es presenta i analitza el següent cas segons els mateixos passos inicials: coneixement previ, hipòtesi i pla de treball.

 

Tutories individualitzades

Les tutories es podran sol·licitar a través del Campus Virtual i s’acordaran amb el professor/a responsable. Serviran per orientar, resoldre dubtes o fer seguiment individualitzat del procés d’aprenentatge.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe 20 2 0,08 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Assistència i participació activa a classe 40 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Avaluació escrita: proves objectives 30 2 0,08 10, 15, 17, 18, 19, 21, 22
LLiurament d'informes 10 4 0,16 3, 4, 5, 6, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 23

 

1. Assistència i participació activa a classe (40%). Avaluacions intermèdies ABP:

Aquest mòdul correspon a l’avaluació contínua dels seminaris d’ABP (Aprenentatge Basat en Problemes) i representa el 40% de la nota final. S’avaluarà:

  • L’assistència obligatòria a les 8 primeres sessions (cada cas inclou 3 sessions, i l’última es comparteix amb l’inici del següent).

  • La participació activa en les dinàmiques de grup.

  • La implicació en la resolució dels problemes plantejats.

  • La col·laboració i interacció amb l’equip.

  • La capacitat d’anàlisi, síntesi i argumentació.

2. Assistència i participació activa a classe (20%). Avaluació final ABP:

Avaluació 5: al final del cinquè cas (sessió 10). Tindrà un valor del 20%.

  • L’assistència obligatòria a les sessions.La participació activa en les dinàmiques de grup.
  • La implicació en la resolució dels problemes plantejats.
  • La col·laboració i interacció amb l’equip.
  • La capacitat d’anàlisi, síntesi i argumentació.

Condicions d’assistència:

  • L’alumnat que acumuli més de 2 faltes (justificades o no) no serà avaluat/ada i no podrà presentar-se a l’examen final.

  • Qualsevol absència haurà de justificar-se documentalment i comunicar-se prèviament per correu electrònic al professorat.

3. Avaluació escrita (30%)

Consistirà en una prova objectiva final, basada en tot el contingut treballat durant l’assignatura, tant en les sessions teòriques com en els seminaris d’ABP. L’examen tindrà un pes del 30% de la nota final.

La data de la prova es fixarà segons el calendari oficial d’exàmens de la facultat.

No realitzar l’examen suposarà una qualificació de 0 en la nota global de l’assignatura.

Nota mínima: Caldrà obtenir una nota mínima de 4,5/10 per fer mitjana amb la resta de mòduls.

4. Lliurament d’informe reflexiu (10%)

L’alumnat haurà de mantenir una conversa informal amb una persona gran, centrada en la seva experiència vital, percepcions sobre l’envelliment i vivències relacionades amb la salut, l’autonomia, les cures rebudes i/o el rol social en aquesta etapa de la vida.

<pdata-start="2002" data-end="2314">A partir d’aquesta trobada, s’haurà de redactar un breu informe de reflexió crítica (entre 500 i 700 paraules) que connecti el relat recollit amb els continguts treballats en l’assignatura. El lliurament es realitzarà a través del campus virtual (Moodle) i serà revisat pel/la tutor/a responsable del grup d’ABP.

Pes en la nota final: 10%

No lliurar l’informe dins del termini establert suposarà una qualificació de 0 en tota l’assignatura.

Detectar plagi suposarà el suspens automàtic de l’assignatura sense dret a recuperació.

Nota mínima: Caldrà obtenir almenys un 5/10 per fer mitjana.

Criteris per superar l’assignatura

Per aprovar mitjançant avaluació contínua, és necessari complir tots els requisits següents:

  • Assistència i participació adequada (mòdul 1)

  • Nota mínima de 4,5 a la prova escrita (mòdul 2)

  • Nota mínima de 5 en ABP i en l’informe reflexiu (mòduls 1 i 3)

  • Mitjana ponderada igual o superior a 5 sobre 10

La qualificació final serà el resultat de la mitjana ponderada dels tres mòduls.

Recuperació

L’alumnat que no superi l’avaluació contínua podrà presentar-se a una prova final de recuperació, amb la qual podrà obtenir com a màxim una nota de 5/10.

Els casos excepcionals (malalties, situacions personals...) seran valorats per una comissió avaluadora específica, que podrà proposar alternatives d’avaluació.

Altres consideracions

No es contempla l’avaluació única.

Es considerarà com a “no avaluable” qualsevol estudiant que no compleixi alguna o cap de les activitats d’avaluació obligatòries.

L’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) no està permès en cap fase. Qualsevol treball que contingui fragments generats per IA serà considerat una falta greu d’honestedat acadèmica i podrà suposar el suspens, la invalidació de l’activitat o sancions disciplinàries.


Bibliografia

Donat que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l’alumnat és la capacitat per desenvolupar estratègies d’aprenentatge autònom (CG2), i que l’activitat dirigida pel professorat es basa en la metodologia de l’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP), no es proporciona una bibliografia tancada.

En el marc de l’ABP, l’alumnat ha d’esdevenir competent en la cerca, selecció i lectura crítica de la informació. En la primera sessió de cada cas, a partir del pla de treball establert, els grups han de detectar quines fonts d’informació són rellevants per al problema plantejat. En la segona sessió, es comparteixen les dificultats trobades durant la cerca, es contrasten les evidències i es valora col·lectivament la qualitat i idoneïtat de les fonts consultades.

Aquest procés forma part essencial de la metodologia i justifica que no sigui pertinent que el professorat proporcioni un llistat bibliogràfic prefixat, ja que fer-ho podria limitar el desenvolupament de l’autonomia investigadora i el pensament crític de l’estudiantat.


Programari

No aplicable


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 301 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 302 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 303 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 304 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 305 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 306 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 501 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 502 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 503 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 504 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 691 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 692 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 693 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 694 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 695 Català primer quadrimestre matí-mixt
(ABP) Aprenentatge basat en problemes 696 Català primer quadrimestre matí-mixt