Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Infermeria | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requisits previs
1. Contextualització de l'atenció gerontològica
2. Atenció gerontològica
3. Recursos per a l’atenció
4. La persona gran sana
5. Patologia i problemes de salut en la persona gran
6. Decisions compartides
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Aprenentatge Basat en Problemes | 30 | 1,2 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 23 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 108 | 4,32 | 19, 22 |
Metodologia: Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)
L’assignatura es desenvoluparà a través de la metodologia d’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP), una estratègia d’aprenentatge activa centrada en l’estudiant, que assumeix un rol protagonista i responsable del seu propi procés formatiu.
L’ABP parteix de la presentació d’una situació problema a un grup reduït d’estudiants (entre 12 i 15 persones). Aquesta situació serveix com a fil conductor per guiar la recerca, fomentar la construcció del coneixement i assolir els resultats d’aprenentatge de l’assignatura.
A través d’aquest procés, l’alumnat desenvolupa:
Es fomenta el desenvolupament de competències com l’anàlisi crítica, la resolució de problemes, l’argumentació, el treball en equip i la comunicació interpersonal.
Organització de les sessions
L’alumnat treballarà un total de 5 situacions problema, cadascuna estructurada en 3 sessions presencials de 3 hores. En total, es duran a terme 10 sessions al llarg de l’assignatura.
Aquesta organització respon a una lògica d’alternança i continuïtat:
La tercera sessióde cada cas coincideix amb l’inici del següent cas. Això significa que dins la mateixa sessió es tanca el cas anterior (avaluació i síntesi) i es comença a treballar la nova situació problema (anàlisi i formulació d’hipòtesis).
A més, el primer dia del curs comença amb una sessió introductòria per part del professorat, on es presenten l’assignatura, els objectius, la metodologia i el sistema d’avaluació. Aquesta presentació es fa a l’inici de la sessió i no es dedica al tancament de cap cas anterior, ja que es tracta de la sessió inicial.
Estructura de cada situació problema
Primera sessió presencial (3 hores)
Pas 1. Anàlisi de la situació (50 minuts)
Els estudiants, a partir dels seus coneixements previs, realitzen una pluja d’idees per identificar els continguts que cal aprofundir per entendre millor el cas. Es formula una hipòtesi inicial. El professor/a intervé de manera puntual per resoldre dubtes i guiar el grup.
Descans (10 minuts)
Pas 2. Elaboració del pla de treball (50 minuts)
El grup prioritza i organitza les idees generades, dissenyant un pla de treball coherent amb els objectius de l’assignatura i identificant fonts d’informació rellevants. El professor/a acompanya el procés i valida el pla. El grup envia el document al docent assignat.
Segona sessió presencial (3 hores)
Pas 1. Discussió i contrast d’informació(3 hores)
Els estudiants comparteixen i contrasten la informació recollida, analitzen les fonts i valoren la seva validesa. Aquesta posta en comú permet la verificació del coneixement adquirit, el raonament crític i la revisió del pla inicial.
Tercera sessió presencial (3 hores)
Pas 1. Avaluació i síntesi del cas (30 minuts)
El grup reflexiona sobre l’aprenentatge assolit responent preguntes com:
Pas 2. Autoavaluació i coavaluació (30 minuts)
Es realitza una activitat d’autoavaluació, avaluació entre iguals i avaluació docent.
Pas 3. Inici del nou cas (2 hores restants)
Es presenta i analitza el següent cas segons els mateixos passos inicials: coneixement previ, hipòtesi i pla de treball.
Tutories individualitzades
Les tutories es podran sol·licitar a través del Campus Virtual i s’acordaran amb el professor/a responsable. Serviran per orientar, resoldre dubtes o fer seguiment individualitzat del procés d’aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe | 20 | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Assistència i participació activa a classe | 40 | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Avaluació escrita: proves objectives | 30 | 2 | 0,08 | 10, 15, 17, 18, 19, 21, 22 |
LLiurament d'informes | 10 | 4 | 0,16 | 3, 4, 5, 6, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 23 |
1. Assistència i participació activa a classe (40%). Avaluacions intermèdies ABP:
Aquest mòdul correspon a l’avaluació contínua dels seminaris d’ABP (Aprenentatge Basat en Problemes) i representa el 40% de la nota final. S’avaluarà:
L’assistència obligatòria a les 8 primeres sessions (cada cas inclou 3 sessions, i l’última es comparteix amb l’inici del següent).
La participació activa en les dinàmiques de grup.
La implicació en la resolució dels problemes plantejats.
La col·laboració i interacció amb l’equip.
La capacitat d’anàlisi, síntesi i argumentació.
2. Assistència i participació activa a classe (20%). Avaluació final ABP:
Avaluació 5: al final del cinquè cas (sessió 10). Tindrà un valor del 20%.
Condicions d’assistència:
L’alumnat que acumuli més de 2 faltes (justificades o no) no serà avaluat/ada i no podrà presentar-se a l’examen final.
Qualsevol absència haurà de justificar-se documentalment i comunicar-se prèviament per correu electrònic al professorat.
3. Avaluació escrita (30%)
Consistirà en una prova objectiva final, basada en tot el contingut treballat durant l’assignatura, tant en les sessions teòriques com en els seminaris d’ABP. L’examen tindrà un pes del 30% de la nota final.
La data de la prova es fixarà segons el calendari oficial d’exàmens de la facultat.
No realitzar l’examen suposarà una qualificació de 0 en la nota global de l’assignatura.
Nota mínima: Caldrà obtenir una nota mínima de 4,5/10 per fer mitjana amb la resta de mòduls.
4. Lliurament d’informe reflexiu (10%)
L’alumnat haurà de mantenir una conversa informal amb una persona gran, centrada en la seva experiència vital, percepcions sobre l’envelliment i vivències relacionades amb la salut, l’autonomia, les cures rebudes i/o el rol social en aquesta etapa de la vida.
<pdata-start="2002" data-end="2314">A partir d’aquesta trobada, s’haurà de redactar un breu informe de reflexió crítica (entre 500 i 700 paraules) que connecti el relat recollit amb els continguts treballats en l’assignatura. El lliurament es realitzarà a través del campus virtual (Moodle) i serà revisat pel/la tutor/a responsable del grup d’ABP.Pes en la nota final: 10%
No lliurar l’informe dins del termini establert suposarà una qualificació de 0 en tota l’assignatura.
Detectar plagi suposarà el suspens automàtic de l’assignatura sense dret a recuperació.
Nota mínima: Caldrà obtenir almenys un 5/10 per fer mitjana.
Criteris per superar l’assignatura
Per aprovar mitjançant avaluació contínua, és necessari complir tots els requisits següents:
Assistència i participació adequada (mòdul 1)
Nota mínima de 4,5 a la prova escrita (mòdul 2)
Nota mínima de 5 en ABP i en l’informe reflexiu (mòduls 1 i 3)
Mitjana ponderada igual o superior a 5 sobre 10
La qualificació final serà el resultat de la mitjana ponderada dels tres mòduls.
Recuperació
L’alumnat que no superi l’avaluació contínua podrà presentar-se a una prova final de recuperació, amb la qual podrà obtenir com a màxim una nota de 5/10.
Els casos excepcionals (malalties, situacions personals...) seran valorats per una comissió avaluadora específica, que podrà proposar alternatives d’avaluació.
Altres consideracions
No es contempla l’avaluació única.
Es considerarà com a “no avaluable” qualsevol estudiant que no compleixi alguna o cap de les activitats d’avaluació obligatòries.
L’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) no està permès en cap fase. Qualsevol treball que contingui fragments generats per IA serà considerat una falta greu d’honestedat acadèmica i podrà suposar el suspens, la invalidació de l’activitat o sancions disciplinàries.
Donat que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l’alumnat és la capacitat per desenvolupar estratègies d’aprenentatge autònom (CG2), i que l’activitat dirigida pel professorat es basa en la metodologia de l’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP), no es proporciona una bibliografia tancada.
En el marc de l’ABP, l’alumnat ha d’esdevenir competent en la cerca, selecció i lectura crítica de la informació. En la primera sessió de cada cas, a partir del pla de treball establert, els grups han de detectar quines fonts d’informació són rellevants per al problema plantejat. En la segona sessió, es comparteixen les dificultats trobades durant la cerca, es contrasten les evidències i es valora col·lectivament la qualitat i idoneïtat de les fonts consultades.
Aquest procés forma part essencial de la metodologia i justifica que no sigui pertinent que el professorat proporcioni un llistat bibliogràfic prefixat, ja que fer-ho podria limitar el desenvolupament de l’autonomia investigadora i el pensament crític de l’estudiantat.
No aplicable
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 301 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 302 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 303 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 304 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 305 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 306 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 501 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 502 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 503 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 504 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 691 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 692 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 693 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 694 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 695 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(ABP) Aprenentatge basat en problemes | 696 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |