Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Infermeria | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits específics per cursar aquesta assignatura.
L'assignatura Evolució de les cures i Pensament Infermer està considerada com a obligatòria dins les directrius generals de Bases de la Infermeria del pla d'estudis, de la Universitat Autònoma de Barcelona, per a l'obtenció del títol de Grau en Infermeria. Les cures infermeres ajuden a la persona, família o comunitat a assumir les seves responsabilitats en matèria de salut i a mobilitzar els recursos per a mantenir-la o millorar-la en l'entorn en que es desenvolupa, així com a fomentar l'autocura.
Aquesta matèria pretén introduir l'estudiant en les Ciències de la Infermeria, perquè pugui comprendre la funció primordial i diferenciada de la professió infermera i pugui integrar, en cursos successius, els fonaments teòrics i metodològics.
Els objectius principals d'aquesta assignatura són:
L’estudiant serà capaç de:
UNITAT I:
TEMA 1: Prehistòria i les cures de la supervivència. Sabers relacionats amb el guariment i la cura. Cultures primitives i les cures per la supervivència. Les primeres cuidadores.
TEMA 2: Cultures antigues. Mesopotàmia, Egipte, Índia, Palestina, Xina.
TEMA 3: Cultures clàssiques: Grècia i Roma.
TEMA 4: Edat Mitjana. infermeria medieval. Alta i baixa edat mitjana. Feudalisme Monaquisme. Islamisme. Les Croades. Ordes militars. Ordes mendicants. Ordes seglars. Malalties: epidèmies i lepra.
TEMA 5: Edat contemporània: Revolució industrial Progrés de la medicina i la higiene. Naixement de la Creu Roja Internacional. Progrés de les ciències de la salut i professionalització de la infermeria: Florence Nightingale.
TEMA 6: Consolidació infermera. Infermeria en l' actualitat: de la Diplomatura al Grau.
UNITAT II:
TEMA 7: Concepte paradigma infermer. Model i teoria. Model conceptual. Metaparadigmes. Escoles de pensament infermeria.
TEMA 8: Escola de necessitats Virginia Henderson i Dorothea Orem.
TEMA 9: Escola de les cures humanitzades: Jean Watson. Infermeria Transcultural: Madeleine Leininger.
TEMA 10: Modelo Hildegard Peplau / Callista Roy.
TEMA 11: Patricia Benner/ Katherine Kolcaba.
TEMA 12: Patrons funcionals de Marjory Gordon.
TEMA 13: L'aplicació dels models teòrics a la pràctica assistencial.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris especialitzats SESP) | 18 | 0,72 | |
Teoria (TE) | 31,5 | 1,26 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs / Estudi personal / Lectura d' articles | 98 | 3,92 |
ACTIVITATS DIRIGIDES
Es fomentarà l’ús d’un llenguatge inclusiu tant en les presentacions com en els treballs escrits de l’estudiantat.
Nota final: es reservaran 15 minuts d’una sessió, dins del calendari establert pel centre o titulació, per a la complementació per part de l’estudiantat de les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i de l’assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita amb proves objectives | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Participació activa en seminaris | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Participació escrita al finalitzar les classes teòriques | 15% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
1. Avaluació escrita: 50% de la nota final. Examen únic amb preguntes tipus test amb 4 opcions de resposta. Cada tres preguntes incorrectes anul·laran una correcta.
2. Participació activa en els seminaris: 35% de la nota final.
3. Participació escrita en les classes teòriques: 15% de la nota final.
La qualificació final de l'assignatura és el sumatori ponderat de les notes de les activitats d'avaluació proposades. El requisit per fer aquest sumatori és haver obtingut una puntuació mínima de 5 punts sobre 10 en cadascuna de les diferents parts avaluatives. La no superació d'alguna o de totes aquestes parts implica la no superació de l'assignatura. Si l'estudiant no supera l'assignatura amb aquest mínim, haurà de presentar-se a la prova final de recuperació, on a partir d'una puntuació de 5 es barema amb la puntuació de la resta de proves avaluatives superades.
En cas de no arribar a l’aprovat en algun dels blocs, aquests es podran recuperar per separat seguint les indicacions dels docents.
Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Quan l’estudiantat no es presenti a alguna o a cap de les activitats d’avaluació planificades, la qualificació final serà No Avaluable.
Per poder optar a la recuperació d’alguna part de les proves avaluatives, és imprescindible haver-se presentata l’examen final de l’assignatura.
Revisió de proves:
La nota de les proves podrà ser revisada per l’estudiantat dins el període establert per la persona responsable de l’assignatura. En el cas de la qualificació corresponent als seminaris, caldrà acordar-ho amb la persona docent responsable del seminari.
La data de la revisió serà comunicada a tot l’estudiantat a través del Moodle de l’assignatura. No s’acceptaran sol·licituds de revisió fora del termini establert.
El tractament eventual de casos particulars: per a casos particulars, un comitè expert es reunirà i avaluarà la situació particular de l'estudiant i es prendrà la decisió més adient.
No es faran proves en dates fora del límit establert en el calendari d'exàmens del curs acadèmic 2025-2026 del Grau en Infermeria de la UAB.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Aquesta assignatura no permet l’ús de la intel·ligència artificial per a la generació de cap de les proves avaluatives, incloent els treballs de seminari, les activitats d’aula i les activitats de pensament crític desenvolupades a classe.
Bibliografia recomanada per les classes expositives:
Evolució de les cures infermeres:
- Valls R.Història de la Professió d'Infermeria. Barcelona: Universitat de Barcelona; 2007.
- García Martín.Caro C, Martínez Martín M.L. Historia de la Enfermería. Evolución histórica del Cuidado Enfermero. Madrid: Harcourt Brace; 2001.
- Henández J. Historia de la Enfermería. Madrid: Interamericana; 1995.
- Domínguez C. Los Cuidados y la Profesión Enfermera en España. Madrid: Pirámide; 1986
- Hernández Conesa J. Historia de la enfermería. Un análisis histórico de los cuidados de enfermería. Madrid:McGraw-Hill/Interamericana de España; 1995.
- Collière MF. Promover la vida: de la práctica de las mujeres cuidadoras a los cuidados de enfermería. Madrid: Interamericana McGraw-Hill; 1993
- Dominguez-Alcon,C. . Ediciones San Juan de Dios, 2017. Evolución del cuidado y profesión enfermera
- Domínguez Alcón C. La infermeria a Catalunya Barcelona: Rol; 1981. .
- Donahue P. La historia de la enfermería. Barcelona: Doyma;1993.
- Galiana-Sánchez, M. Historia de la enfermería de salud pública en España y el contexto internacional. European Journal for Nursing History and Ethics 2019
- Martín, M.L.Rebollo E. C. Historia de la enfermería: evolución histórica del cuidado enfermero. Elsevier Health Sciences. 2017
- Siles González J. Historia cultural de enfermería: reflexión epistemológica y metodológica. Av Enferm [Internet]. 2010 [citat 8 juliol 2020];(num. especial):120-8. Disponible a: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/21456/22426
- Siles Gonzalez J. Historia de la Enfermería. Ediciones DAE. Madrid, 2011.
- Valls R, Ramió A, Torres C, Roldán A, Rodero V, Vives C, Dominguo A, Domínguez-Alcón C. Infermeres catalanes a la Guerra Civil espanyola. Barcelona: Publicacions i edicionsde la Universitat de Barcelona; 2008.
- Bernabeu-Mestre J, Gascón-Perez E. Historia de la enfermeria de salud pública en España (1860-1977) [Internet]. Universidad de Alicante. 1999 [citat 8 juliol 2020]. p. 162. Disponible a: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/14595/1/Bernabeu_Gascon_Historia_enfermeria.pdf
- Navarro, Olga, Vanessa Ibáñez, and Irene Bofill. Enfermeras invisibles : inventoras, invencibles, increíbles / Olga Navarro y Vanessa Ibáñez ; ilustraciones de Irene Bofill. Primera edición. Barcelona: Plan B, 2021. Print.
Teories i models de la infermeria i escoles de pensament:
- Henderson V. Principios básicos de los cuidados de enfermería.Ginebra: CIE; 1971.
- Alligood MR, Marriner Tomey A. Modelos y teorías en enfermería. 8a ed. Barcelona: Elsevier; cop. 2015
- Kérouac S, Pepín J, Ducharme F, Duquette A, Mayor F. El Pensamiento Enfermero. Barcelona: Masson S.A; 1996
- King I. Enfermería como profesión. Filosofía, principios y objetivos. México: Limusna S.A, 1984.
- Leininger M. Transcultural nursing: concepts, theories and practe. New York [etc]: Mc Graw-Hill; 2002.
- Luis Rodrigo MT, Fernández Ferrín C, Navarro Gómez V. De la teoría a la práctica: el pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI. 3a ed. Barcelona: Masson; 2008
- Nigthtingale F. Notas sobre Enfermería. Qué es y qué no es. Barcelona:Masson; 1991.
- Nightingale Florence. Noteson nursing: what it is and what it is not. [llibre en internet]. New York: Edited by D.Appleton and Company; 1989
- Orem D. Conceptos de enfermería en la práctica. Barcelona: Masson-Salvat;1993.
- Peplau H. Relaciones interpersonales enenfermería. Un marco de referencia conceptual para la enfermería psicodinámica. Barcelona:Masson-Salvat;1990.
- Watson J. Le caring: philosophie et science des soins infirmieres. Paris: Seli Arslan; 1998.
- Garzón Alarcón N. Ética profesional y teorías de enfermería. Aquichan vol5 no1 Bogotá Jan/Dec 2005 [Internet]. 2005 [citat 9 juliol 2020];5(1):64-71. Disponible a: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1657-59972005000100007&script=sci_arttext&tlng=pt
- Morales-Valdivia, Estela ; Rubio-Contreras, Ana Ma ; Ramírez-Durán M del V. Metaparadigma y teorización actual e innovadora de las teorías y modelos de enfermería. RECIEN Rev Electrónica Científica Enfermería [Internet]. 2012 [citat 9 juliol 2020];(4):1-17. Disponible a: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5417719
- López-Parra M, Santos-Ruiz S, Varez-Peláez S, Abril-Sabater D, Rocabert-Luque M, Ruiz-Muñoz M, et al. Reflexiones acerca del uso y utilidad de los modelos y teorías de enfermería en la práctica asistencial. Enferm Clin [Internet]. 1 juliol 2006 [citat 9 juliol 2020];16(4):218-21. Disponible a: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1130862106712177
- Cantus DS, Contreras LP. Theories and models in clinical nursing practice. An impossible relationship? Enferm Glob [Internet]. 2012 [citat 8 juliol 2020];11(3):292-8. Disponible a: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412012000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 102 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 103 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 104 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 105 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 106 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 107 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 108 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 109 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 110 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 111 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 102 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 103 | Català | primer quadrimestre | tarda |