Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Veu, Direcció i Cançó

Codi: 106075 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació Infantil OT 4
Educació Primària OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Marta Dosaiguas Canal
Correu electrònic:
marta.dosaiguas@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Certificat de grau elemental de música o bé superació d'una prova de nivell.


Objectius

  • Obtenir recursos per adquirir una bona actitud corporal necessària en el cant i en la direcció musical
  • Conèixer les bases fonamentals per cantar amb una veu natural que sigui alhora un bon model per als alumnes
  • Conèixer i interpretar amb criteri musical un ampli repertori de cançons, tradicionals i d'autor
  • Saber analitzar i classificar les cançons des del punt de vista musical i estructural
  • Assolir les bases tècniques de direcció coral

Competències

    Educació Infantil
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Conèixer i utilitzar cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
  • Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la tasca docent.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
    Educació Primària
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Reflexionar entorn les pràctiques d'aula per tal d'innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l entre els estudiants.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Estar capacitat per a cantar i fer cantar en grup, escoltant i respectant a la resta.
  2. Estar capacitat per a treballar en equip.
  3. Estar capacitats per cantar i fer cantar en grup, escoltant els altres i respectant els altres.
  4. Estar capacitats per treballar en equip.
  5. Haver adquirit coneixements i capacitats i habilitats en la dimensió expressiva i perceptiva de la veu, la cançó, el cant coral i la direcció musical.
  6. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit de coneixement propi.
  7. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  8. Reconèixer el valor de les activitats musicals relacionades amb el cant, la cançó i la direcció musical en la formació de la persona i el papel fonamental que té a les activitats escolars.

Continguts

1. El cant

1.1. La veu natural

1.2. Actitud corporal. Gest i so

1.3. Control respiratori

1.4. Control vocal: producció, amplificació i projecció

1.5. Timbre, expressivitat i sensibilitat musical

2. La cançó

2.1. Repertori de cançons tradicionals catalanes, d'altres països i d'autor

2.2. Cançons a una veu, cànons i cançons a dos i tres veus

2.3. Elements formals i estructura de la cançó

2.4. Composició i acompanyament de cançons

2.5. Criteris en la selecció del repertori i en la interpretació

3. La direcció musical

3.1. Actitud corporal

3.2. Gest de direcció

3.3. Criteris d'interpretació

3.4. Tècnica d'assaig


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Realització d'activitats musicals (cant i direcció), en petit grup i individuals. Simulació de classes per part de l'alumnat per tal de portara la pràctica aspectes de la veu, la cançó i la direcció 43 1,72 1, 2, 3, 5, 8
Tipus: Supervisades      
Seguiment tutoritzat per tal d'orientar el desenvolupament vocal, l'aprenentatge de cançons i la tècnica de direcció. 30 1,2 5, 8
Tipus: Autònomes      
Analitzar cançons, elaborar un cançoner, dirigir cançons i fer un treball personal sobre la pròpia veu i l'actitud corporal 72 2,88 4, 5, 7, 8

Aquesta és una assignatura fonamentalment pràctica, amb el suport de la teoria necessària i el protagonista en el procés d'ensenyament i aprenentatge és l'estudiant. Sota aquesta premissa s'ha planificat la metodologia de l'assignatura, que complementa la pràctica individual i col·lectiva al voltant de la veu, la cançó i el gest. 

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació individual de la veu i la direcció en base a la prova final de la menció de música 15% 1 0,04 1, 3, 5, 6, 7, 8
Prova final escrita 10% 2 0,08 5
Treball pràctic en grup 25% 1 0,04 2, 3, 4, 5, 7, 8
Treball pràctic individual 50% 1 0,04 3

Per tal de poder superar l'assignatura, s'ha de tenir en compte:

  • D'acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d'algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d'aquest
  • Si durant la realització d'un treball individual a classe, el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.

 

ACTIVITATS AVALUATIVES I DATES D'AVALUACIÓ I REAVALUACIÓ DE L'ASSIGNATURA

  • Avaluació individual de la veu i la direcció en base a la prova final de la menció de música: 15 de juny
  • Prova final escrita: al finalitzar el 1Q
    • fitxa d'anàlisi
  • Treball pràctic en grup: durant el mes de maig
    • treball del cançoner
  • treball pràctic individual
    • Treball de reflexió veu: mes de novembre
    • Treball de rutina d'escalfament: mes de desembre
    • exercicis realitzats al llarg del curs   
  • Reavaluació (del treball pràctic individual i de la prova final escrita): 29 de juny

 

També es tindrà en compte les actituds transversals com: la participació, l'escolta activa, el respecte, la cooperació i la puntualitat.

Per poder superar l'assignatura s'han d'haver aprovat els tres àmbits (cançó, direcció i veu). Es considerarà no avaluable quan no tinguem més del 50% d'evidències d'avaluació de l'estudiant en cadascun delstres àmbits de l'assignatura. 

El termini per fer les devolucions, retorns o qualificació de les activitats no serà superior als 20 dies hàbils del calendari acadèmic.

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d'avaluació única.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o llengüest vehiculars que consten a la guia docent. 

En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits. 

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 


Bibliografia

Amades, J. Folklore de Catalunya. Cançoner. Barcelona:Selecta.

Calais, B.(2006). La respiración. Anatomía para elmovimiento. Tomo IV. Barcelona:La liebre de Marzo.

Capmany, A. Cançoner popular. Barcelona: Ketres.

BONAL, M. D., MARTORELL, M. (1967). L'esquitx 1. 41 cançons per a infants. Barcelona:DINSIC.

Bonal, M. D., Martorell, M. (2000). L'esquitx 2: 39 cançons per a infants. Barcelona:DINSIC.

Bonal, M. D., Giménez, M. T. (2001). L'esquitx 3: 39 cançons per a infants. Barcelona:DINSIC.

De Vic, C. C. (1991). Les cançons del Cabirol.

Gassull, C, Godall, P, i Martorell, M. (2005). La veu. Orientacions pràctiques. Abadia de Montserrat.

Barcelona

Lips, H. (1989). Iniciació a la tècnica vocal. Lleida: Orfeó Lleidatà.

Maideu, J. (1998). Assaig: cançons i exercicis. Eumo.

Martorell, O. (selecció de l'antologia): Cànons d'ahir i d'avui, volum 1. Ed. MF. Barcelona. 1973 .

Martorell, O. (selecció de l'antologia): Cànons d'ahir i d'avui, volum 2. Ed. MF. Barcelona. 1979.

Sataloff, R. T. (1993). La voz humana. Investigación y Ciencia. 197:50-57.

Scotto di Carlo, N. (1991). La voz en el canto. Mundo Científico. 118:1074-1083.

Soler, J., Oltra, M. (1975). Cançons per al poble. No 1 i 2, D'infants. Barcelona:Claret.

Wagner, C., Crétinon, L., Raventós, M. (1966). Aprenguem a fer cantar: per a una pedagogia de la

direcció. Hogar del Libro.4

 


Programari

  •  moodle de la UAB
  •  editor de vídeo i so

 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català anual matí-mixt