Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Infantil | OT | 4 |
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per a cursar aquesta assignatura, és recomanable tenir aprovades les següents assignatures obligatòries, segons el grau:
Grau d'educació primària: "Educació musical i visual" i "Educació musical, visual i aprenentatge".
Grau d'educació infantil: "Educació de les arts visuals I" i "Educació de les arts visuals II".
Aquesta assignatura forma part de la Menció en Educació Performativa de les arts, que té com a objectiu formar a les futures mestres d'educació infantil i primària en l'educació de les arts a partir de construir aprenentatges corporeïtzats des d'una visió transdisciplinar. Aquesta menció està constituida per aquest conjunt d'assignatures, que estan relacionades entre sí:
Innovació didàctica en les arts visuals; Llenguatges audiovisuals i expressió artística; Projectes artístics; Infàncies: narratives inclusives a través de les Arts; Territoris de l'Art contemporani com a espais d'aprenentatge.*
En el cas d'aquesta assignatura, ens plantegem 3 objectius concrets:
1. Aproximar-nos a les infanteses, des d'una perspectiva no adultcèntrica i descolonitzadora, és a dir, de l'anàlisi de les relacions de poder que intervenen en les posicions d'edat, gènere, raça-ètnia, capacitats diverses, classe social i diversitat sexual;
2. Conèixer les tàctiques de la recerca educativa basada en les arts en diàleg amb les identitats a la infantesa representades i experimentades per artistes, educadors i investigadors, des d'una perspectiva de justícia social i inclusió;
3. Crear experiències col·laboratives d'educació inclusiva per a produir múltiples relats de les infanteses a través de les arts i aprendre a compartir-los.
L'assignatura s'organitza a partir de quatre grans temes:
1. La construcció de les identitats infantils des d'una mirada decolonial. Les "altres" infanteses
2. Narradorxs de la infantesa: relats transdisciplinaris des de les arts i la cultura visual contemporànies
3. Infanteses, agenciament i aprenentatges des de l'educació artística inclusiva
4. Disseny col·laboratiu d'educació performativa de les arts com a forma d'apoderament de les infanteses
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions teòriques i lectures sobre la història visual de la infantesa diversa | 30 | 1,2 | 1, 8 |
Infanteses i diversitat: Relats de l'alteritat | 15 | 0,6 | 1, 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Narratives contemporànies de la infantesa en les arts i la cultura visual contemporànies | 30 | 1,2 | 3, 4, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny per a una educació artística inclusiva i contra-narratives de la infantesa | 75 | 3 | 1, 6, 8 |
L’Educació performativa de les arts col·loca el focus en els processos d’aprenentatge de les persones a través de les arts, fugint de les metodologies tradicionals d’ensenyament.
Un canvi de mirada que ens condueix a parlar d’una pedagogia de l’esdeveniment i d’escenaris de transformació, a on es prioritza la interacció de coneixements, presències-identitats i llenguatges artístics. A més de repensar les concepcions del temps i de l’espai en els aprenentatges de les arts, proposem viure la creació artística i participar en projectes col·laboratius, connectant amb els canvis actuals en l’educació orientats a la innovació.
Les estratègies docents estan basades en les pedagogies performatives de les arts, en la recerca educativa a través de l'art i en la construcció narrativa dels aprenentatges, les identitats i la diversitat.
En relació als materials que es faran servir durant l'assignatura en les sessions de taller, es prioritzaran els elements naturals i materials de reciclatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat grupal 1: Creació d'un conte col·laboratiu | 25% | 0 | 0 | 1, 5, 6, 8 |
Activitat grupal 2. Disseny col·laboratiu amb infàncies per a una educació artística inclusiva | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Activitat individual 1. Escriptura i anàlisi d'un relat sobre la infantesa | 25% | 0 | 0 | 3, 4, 7 |
Activitat individual 2. Reflexió crítica i presentació d'una lectura en torn a la infantesa | 25% | 0 | 0 | 4, 5, 8 |
El lliurament de les activitats es farà d'acord amb aquesta previsió:
- Activitat individual 1. A l'inici del tema 1.
- Activitat grupal 1. Al final del tema 2.
- Activitat individual 2. Al final del tema 3.
- Activitat final 2. Al final de curs.
Les estudiants rebran feedback de les activitats en un període màxim de 20 dies després que aquestes s'hagin lliurat.
Un dels criteris necessaris per superar aquesta assignatura consistirà en demostrar, al llarg del curs, que l’estudiant té desenvolupades unes competències personals i socials imprescindibles per a ser “una bona mestra” / “un bon mestre”: participació activa a les classes, responsabilitat i rigor en el treball autònom, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), pensament crític i conductes que afavoreixin un entorn amable i positiu, democràtic i a on es respectin les diferències. El/la professora de l’assignatura anirà observant, documentant les sessions i anotant evidències en relació a aquestes habilitats personals i socials de les estudiants; i s’aniran avaluant al llarg de l’assignatura.
Cal també, que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
L'avaluació es fixarà també en les competències per al treball cooperatiu i en equip i serà sensible al gènere. Només són recuperables les activitats i/o evidències individuals (la data de la recuperació és:6/02/2025). No hi ha possibilitat de re-avaluació quan es detecti plagi.
L'avaluació única consistirà en una prova escrita (tipus assaig) sobre els quatre temes de l'assignatura (la prova es farà en la darrera sessió de l'assignatura: 19/12/2024). La recuperació de l'avaluació única consistirà en una prova oral (en la mateixa data que l'avaluació continuada: 6/02/2024)
La no participació en les activitats individuals i grupal, així com la manca d'evidències en la prova escrita, suposaran un no-avaluable.
Aberasturi Apraiz, E. & Correa, J. (2021). Cartografías artísticas en investigación educativa. En Rivas-FLores, J.I. Investigación transformativa e inclusiva en el ámbito social y educativo. Barcelona: Octaedro
Atkinson, D. (2022). Pedagogies of taking care. London, UK: Bloomsbury.
Balagopalan, S.; Wall, J. & Wells, K. (eds.) (2023). The Bloomsbury handbook of theories in childhood studies. London, UK: Bloomsbury Academic.
Barone, T. & Eisner, E. W. (2011). Art based research. Thousand Oaks, CA: Sage.
Christensen, P. H. (2004). Children's participation in ethnographic research: Issues of power and representation. Children and Society, 18(2), 165-176.
Coole, D. & Frost, S. (eds.) (2010). New materialisms. Ontology, agency, and politics. Durham and London: Duke University Press.
Corsaro, W. A. (2003). We're friends, right?: Inside kids' culture. Washington, DC: Joseph Henry Press.
Hanson, K. (moderador) (2018). 'Global/local' research on children and childhood in a 'global society'. Childhood, 25(3), 272.296. Doi: 10.1177/0907568218779480
Haraway, D. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. Bilbao: Consonni.
Jenks, C (Ed.) (1992). The Sociology of childhood: Essential readings. Hampshire: Gregg Revivals.
Kirby, P. (2020). Children’s agency in the modern primary classroom. Children and Society, 34(1): 17-30.
Lahman, M. K. E. (2008). Always othered: Ethical research with children. Journal of Early Childhood Research, 6(3), 281-300.
Leavy, P. (2017). Handbook of arts-basedresearch. New York, London: The Guilford Press.
McNiff, S. (1998). Art-based research. London: Jessica Kingsley Publisher.
Nieuwenhuys, O. (2013). Theorizing childhood (s): Why we need poostcolonial perspectives. Childhood, 20(1), 3-8.
Nolas, S-M.; Varvatakis, Ch. & Aruldoss (2023). How to invent childhood publics with photo-stories. En Tomás S. C. & A. Estalella (eds.). An Ethnographic Inventory: Field Devices for Anthropological Inquiry. Abingdon and New York: Routledge
Rifà Valls, M. (2010). Developing contemporary art-based curriculum practices for diversity and social justice. En Anderson, T.; Gussak, D.; Hallmark, K.K. & Paul, A. (Eds.). Art Education for Social Justice Reston A.V, USA, NAEA (chapter 28). ISBN: 78-1-890160-47-0.
Rifà Valls, M. & Bertran Tarrés, M. (2020). Las epistemologías del self. Cap. 8. En Ocaña, A.; Hernández, F.; Rivas-Flores, N.; de Pablos, J.; Sancho, J.M. y Montero, L. (Coords.). Caminos y derivas para otra investigación educativa y social. Barcelona: Octaedro, 123-137.
Sarmento, M. J. (2004). As culturas da infancia nas encruzilhadas da segunda modernidade. In Sarmento, M. J. and A.B. Cerisara, Crianças e Miúdos. Perspectivas sociopedagógicas da infancia e educaçao. Porto: Ediçoes ASA.
Spyrou, S. (2018). Disclosing childhoods. Research and knowledge production. London, UK: Palgrave Macmillan.
Stryker, R. & Yngvesson, B. (2013). Fixity and fluidity–circulations, children, and childhood. Childhood, 20(3), 297-306.
VV.AA. (2021). Grietas y provocaciones. Congreso Regional InSEA, Cusco, Perú. E-book. https://www.insea.org/wp-content/uploads/2023/04/EBOOK-CUSCO-2021.pdf
Viruru, R. (2005). The Impact of Postcolonial Theory on Early Childhood Education. Journal of Education, 35(1), 7-30.
Warming, H. (2011). Getting Under their Skins? Accessing Young Children’s Perspectives through Ethnographic Fieldwork. Childhood, 18(1), 39-53.
Edició de textos i imatges.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |