Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Enginyeria Química | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana haver superat les següents assignatures:
- Bases de l’Enginyeria Química
- Termodinàmica Aplicada
Els objectius de l'assignatura són:
1. L'estudi dels principis de transmissió de calor i la seva aplicació al càlcul i disseny de bescanviadors de calor i evaporadors.
2. L'anàlisi, avaluació i disseny d'algunes de les aplicacions industrials de la producció de fred i de calor, incorporant criteris d'estalvi energètic i d'eficiència energètica.
Bloc de TRANSMISSIÓ DE CALOR:
TEMA 1: Introducció a la Transmissió de calor
- Transmissió d'energia i Enginyeria Química
- Energia d'un sistema: energia total, energia calorífica i energia mecànica.
- Mecanismes de transmissió d'energia calorífica: conducció, convecció i radiació
TEMA 2: Transmissió de calor per conducció
- Llei de Fourier
- Resistències en sèrie i conducció radial
TEMA 3: Transmissió de calor per convecció
- Coeficients individuals i mòduls adimensionals
- Transmissió de calor paret - fluid sense canvi de fase
- Transmissió de calor paret - fluid amb canvi de fase: condensació de vapors, ebullició de líquids.
TEMA 4: Fonaments dels bescanviadors de calor
- Transmissió de calor fluid-fluid a través d'una paret
- Coeficient global de transmissió de calor
- Factors d'embrutament
- Equacions de disseny de bescanviadors de tubs concèntrics
TEMA 5: Descripció i disseny de bescanviadors
- Classificació i descripció de configuracions de bescanviadors
- Mètodes generals de càlculs de bescanviador
- Disseny detallat de bescanviadors de carcassa i tubs sense canvi de fase
TEMA 6: Descripció i disseny d'evaporadors
- Classificació, descripció i funcionament d'evaporadors
- Evaporadors de simple efecte
- Evaporadors de múltiple efecte
Bloc de TERMOTÈCNIA
TEMA 7: Instal·lacions de climatització
- Diagrama de l'aire humit (psicromètric)
- Cicles al diagrama psicromètric
- Calor sensible i calor latent. Factor de calor sensible
- Carregues tèrmiques. Climatització
TEMA 8: Instal·lacions frigorífiques
- Refrigerants. Diagrama dels refrigerants
- Cicle frigorífic. Components
- Potència frigorífica. Potència calorífica. Consum
- Rendiments del compressor. Eficiència Energètica
TEMA 9: Combustió
- Combustió estequiométrica. Volum d'aire mínim. Volum de fums secs. Volum de fums humits
- Combustió amb excés d'aire. PCS i PCI del combustible. Rendiments de la combustió
TEMA 10: Màquines i motors tèrmics. Aplicacions energètiques. Estalvi d'energia
- Motors i turbines
- Cogeneració
- Trigeneració
- Bomba de calor
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 23 | 0,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Classes de teoria | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 |
Seminaris | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
Realització de treballs | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Resolució de problemes | 65 | 2,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
CLASSES DE TEORIA:
Es faran classes magistrals en les que s'introduiran els conceptes bàsics del temari. S'intentarà, sempre que sigui possible, utilitzar material audiovisual i interactiu que ajudi a la comprensió de conceptes. Aquest material estarà disponible a Moodle abans de la realització de les sessions teòriques. El material audiovisual no són apunts de l'assignatura sinó material de suport per a les explicacions del professorat a l'aula.
CLASSES DE PROBLEMES:
El professorat i els estudiants resoldran problemes relacionats amb la materia exposada a les classes de teoria.
Els problemes seran proposats pel professorat bé a partir de problemes proposats "adhoc" o bé a partir dels disponibles en una col·lecció de problemes de l'assignatura, també disponible a Moodle. Aquests darrers permetran a l'hora l'aprenentatge autònom de l'estudiant mitjaçant la ressolució dels mateixos fora de les sessions de problemes d'aula.
SEMINARIS:
Sessions que el professorat utilitza per afegir complements formatius tals com programari específic de disseny d'equips, xerrades d'experts o complements pràctics per a la ressolució de casos.
REALITZACIÓ DE TREBALLS:
El coneixement s'assolirà mitjançant aprenentage autònom per part dels estudiants a partir de cerques bibliogràfiques i de la realització de treballs en grup.
El professorat subministrará via Moodle un document guia de cada treball amb les consideracions específiques del treball (índex, objectius, extensió, bibliografia, nombre d'estudiants per grup etc...).
Els treballs s'hauran de lliurar seguint el termini que s'indicarà durant els curs i d'acord ales instruccions del professorat. En quan a la valoració dels treballs, a l'apartat d'avaluació s'especifica com es portarà a terme aquesta valoració i el seu pes sobre el total de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat A | 18,75 | 2 | 0,08 | 4, 5, 8, 9 |
Activitat B | 18,75 | 2 | 0,08 | 1, 4, 5, 6, 9 |
Activitat C | 5 | 1 | 0,04 | 4, 5, 6, 8, 9 |
Activitat D | 7,5 | 0 | 0 | 4, 5, 8, 9 |
Activitat E | 20 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9 |
Activitat F | 17,5 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9 |
Activitat G | 7,5 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9 |
Activitat H | 5 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 |
L’assignatura està estructurada en dos blocs, Bloc 1. Transmissió de calor i Bloc 2. Termotècnia. Cada un dels blocs contribuirà al 50% en la qualificació final, però es regeix per proves i aspectes complementaris individuals.
AVALUACIÓ CONTINUADA
a) Procés i activitats d'avaluació programades bloc de Transmissió de calor:
b) Procés i activitats d'avaluació programades bloc de Termotècnia:
c) Avaluació dels blocs de Transmissió de calor i de Termotècnia i avaluació conjunta de l’assignatura. Es calcularà la nota de cada bloc segons les equacions següents:
Nota Bloc Transmissió de calor = Nota activitat A*0,375 + Nota activitat B*0,375 + Nota activitat C*0,1 + Nota activitat D*0,15
Nota Bloc Termotècnia = Activitat E (≥4)*0,40 + Nota activitat F (≥4)*0,35 + Nota activitat G*0,15 + Nota activitat H*0,1
La nota final de l'assignatura serà la mitjana aritmètica de les qualificacions de l'alumne a cada bloc segons:
Nota final per avaluació continuada= Nota Bloc Transmissió de calor*0,5+ Nota Bloc Termotècnia*0,5
En el bloc de Transmissió de calor, cal una nota mínima de 3 de cadascuna de les parts de teoria de les activitats A i B. En cas contrari, l'alumne haurà d'anar directament a la prova de recuperació del Bloc de Transmissió de calor.
Per poder fer la mitjana dels dos blocs cal que l'estudiant assoleixi una nota mínima de 4,5 en cadascun d'ells. La nota mínima per aprovar l'assignatura serà de 5.
RECUPERACIÓ
D'acord amb la coordinació del Grau i la direcció de l'Escola d'Enginyeria les activitats C, D, G i H són NO RECUPERABLES.
L'alumne que no hagi superat el bloc de Transmissió de calor es pot presentar a la recuperació de les activitats A i B.
L'alumne que no hagi superat el bloc de Termotècnia es pot presentar a la recuperació de les activitats E i/o F.
Condicionants per poder optar a la recuperació:
La nota de la recuperació dels blocs de Transmissió de calor i de Termotècnia resultarà de les següents expressions:
Nota del bloc Transmissió de calor (recuperació) = Nota recuperació TC*0,75 + Nota Activitat D*0,1 + Nota Activitat C*0,15
Nota del bloc de Termotècnia (recuperació)= Nota activitat E (≥4)*0,40 + Nota activitat F (≥4)*0,35 + Nota activitat G*0,15 + Nota activitat H*0,10
En el bloc de Transmissió de calor, cal una nota mínima de 3 de la part de teoria de la prova de recuperació.
La nota final de l'assignatura serà la mitjana aritmètica de les qualificacions de l'alumne a cada bloc de recuperació segons:
Nota final (recuperació) = Nota Bloc Transmissió de calor*0,5+ Nota Bloc Termotècnia *0,5
Per a poder fer la mitjana dels dos blocs cal que l'estudiant assoleixi una nota mínima de 4.5 en cadascun d'ells. La nota mínima per aprovar l'assignatura serà de 5.
AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
ASPECTES COMUNS ALS BLOCS DE TRANSMISSIÓ DE CALOR I TERMOTÈCNIA
TRANSMISSIÓ DE CALOR
D.Q. Kern. Procesos de transferencia de calor. Compañía Editorial Continental.
J.M. Coulson. J.F. Richardson. Chemical Engineering. Volume 6. Design. Editorial Pergamon Press. Disponible en línia.
O. Levenspiel. Flujo de fluidos. Intercambio de calor. Editorial Reverté. Disponible en línia.
J.H. Lienhard IV; J.H. Lienhard V.A. Heat Transfer textbook. Editorial PHLogiston Press. Disponible en línia.
K.J. McNaughton. The Chemical Engineering Guide to Heat Transfer; Volume I: Plant Principles; Volume 2: Equipment; Editorial McGraw-Hill.
Perry's Chemical Engineering Handbook. Perry, R. H. Editorial McGraw-Hill.
TERMOTÈCNIA
Ramírez, Juan Antonio. Nueva enciclopedia de la Climatización: Refrigeración. CEAC, 2007.
Rapin, P. J. Instalaciones frigoríficas. Tomo I y II. Marcombo, 1997.
Miranda, Ángel Luis. Aire Acondicionado: Nueva Enciclopedia de la Climatización. CEAC, 2005.
Giacosa, Dante. Motores endotérmicos. Omega, 1989.
Sala Lizarraga, Jose Mª. Cogeneración: aspectos termodinámicos, tecnológicos y económicos. Universidad del país vasco, 1995.
Cap
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 211 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 212 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 211 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 212 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 21 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |